Toon posts:

[pascal] menu's enzo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
*ik ben met een leuk project bezig voor school, ik vraag hierbij geen source code want uiteindelijk wil ik het helemaal zelf doen*

http://tfalcon.quickhost.nl/aow.jpg

zoals je in de screenshot kan zien kan je bij het intypen van gevens die in een string worden gelezen (string is net zo groot als groote van rode vlak) ver buiten zijn veld kunnen gaan.

is er geen manier voor als ie het einde heeft bereikt de cursor naar de volgende regel springt? en dan bedoel in niet "writeln/readln"

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

[off topic]
Lollig zeg, dat er nog mensen zijn die dit gebruiken :D. Sterker nog, dat er scholen zijn die het op deze manier leren. Wrom aan pascal beginnen in turbo pascal en niet in delphi oid.

Op deze manier leer je natuurlijk wel de inzicht en het logisch denken wordt aangescherpt, maar je ken dr verder niet veel meer mee. Bijna niemand gebruikt nog applicaties voor dos, zeker niet na dec 2001 (euro).

Maja dat zal wel weer an mie legguh :). Ik vond het toendertijd op de Haagsche Hoge School erg klote dat ze me pascal onder unix gingen leren ipv delphi oid.
[/off topic]

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Topicstarter
ja daar heb ik nu toch geen *reet* aan, onderwijs loopt achter ja. kan ik er wat aan doen.

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:15
Met "windows" werken, moet je maar ff zoeken in de help van Pascal naar de functie "window" *D

Verwijderd

Kan je er geen controle inbouwen???

Dat je een FOR loopje krijgt of een IF-statement;
code:
1
IF text[20] >= ... THEN ...

zoiets :?
Weet het ook allemaal niet precies meer.
Eigenlijk dacht ik dat Pascal automatisch blokkeerde
als je aantal characters buiten je string range kwamen.
Maar goed, dat zal wel aan mij of aan mij versie liggen

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Wrom kijk je niet na elke letter die ingetikt is of er nog letters bij mogen?

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 16:31 schreef FanToom het volgende:
[off topic]
Lollig zeg, dat er nog mensen zijn die dit gebruiken :D. Sterker nog, dat er scholen zijn die het op deze manier leren. Wrom aan pascal beginnen in turbo pascal en niet in delphi oid.

Op deze manier leer je natuurlijk wel de inzicht en het logisch denken wordt aangescherpt, maar je ken dr verder niet veel meer mee. Bijna niemand gebruikt nog applicaties voor dos, zeker niet na dec 2001 (euro).

Maja dat zal wel weer an mie legguh :). Ik vond het toendertijd op de Haagsche Hoge School erg klote dat ze me pascal onder unix gingen leren ipv delphi oid.
[/off topic]
Is het niet makkelijker om te beginnen met programmeren
in een basic dos programma dan gelijk object georienteerd
te gaan beginnen?

Ik ben ook begonnen met Turbo Pascal for DOS
en nu programmeer ik Turbo C/C++ for DOS

Das echt wel makkelijker dan object programmeren.
(Hoewel object georienteerd veel motiverender is, dan lijkt het nog wat :P)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op zondag 23 december 2001 16:31 schreef FanToom het volgende:
[off topic]

[/off topic]
Omdat ze bij een aantal scholen een jaar achterlopen, volgend jaar krijgt waarschijnlijk iedereen Java, helaas :'(

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
text[5] kan zijn "hallo"

maar als je in menu intypt 123456789123456789
heb je nog steeds een string van 5

text[5] is dan "12345"

het gaat erom dat je gewoon verder kan typen , als je een beetje domme gebruiker hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 16:36 schreef FanToom het volgende:
Wrom kijk je niet na elke letter die ingetikt is of er nog letters bij mogen?
omdat de text pas ingelezen drukt als je op enter drukt en dan pas het aantal characters telt.

• marijn
  • Laatst online: 05-09 08:13
Je kan met window werken zoals al gezegt was. Dat is gewoon standaard pascal. Of je kijkt waar de cursor positie is ofzo met getx; en gety;

zoiets dacht ik:

if getx=12 then ...

betere oplossing:

Lees elke keer 1 char in met een loop en dan kan je precies tellen hoeveel er ingetikt is.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:32

Boss

+1 Overgewaardeerd

(ik weet 't ook niet maar...)

grappig dat dit niet heel snel opgelost is! Blijkbaar is iedereen toch al weer de basic, simpele dingen vergeten uit het DOS tijdperk :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 16:42 schreef marijn het volgende:
Je kan met window werken zoals al gezegt was. Dat is gewoon standaard pascal. Of je kijkt waar de cursor positie is ofzo met getx; en gety;

zoiets dacht ik:

if getx=12 then ...
gaaf ! maar werken we niet met een X en een Y as?

• marijn
Op zondag 23 december 2001 16:44 schreef TFaLCoN het volgende:

[..]

gaaf ! maar werken we niet met een X en een Y as?
Zo gaaf is dat niet hoor.
Maar waarom heb je Y nodig als je alleen de positie op de xas wil weten. :?

En als je een window gebruikt kan je wat je gemaakt hebt veel simpeler doen.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Je kunt toch Turbo Vision gebruiken voor je progjes. Muis, Venster etc etc. en dus ook dit soor invoerveldjes.
Dat je daarvoor nou even in de boeken moet duiken mag de pret niet drukken!

En grappig dat TP het uberhaupt nog doet op die pc's want ik krijg alleen maar die runtime error 200. :Y)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Het gaat er niet om of er met een x of y as wordt gewerkt, tis gewoon een voorbeeld wat geschetst wordt. Tis een wat moeilijkere manier maar wel functioneel (al vrat mijn leraar toendertijd alleen de oplossingen die hij wou hebben, en tja als programmeur zijnde zijn er 500 oplossingen meest voor een probleem (ja ditis overdreven)). Simpelste is gewoon tellen hoeveel letters er ingetikt zijn en bij elke volgende input een #0 mee te geven (dat is in delphi een leeg charretje).

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Op zondag 23 december 2001 16:48 schreef PipoDeClown het volgende:
Je kunt toch Turbo Vision gebruiken voor je progjes. Muis, Venster etc etc. en dus ook dit soor invoerveldjes.

En grappig dat TP het uberhaupt nog doet op die pc's want ik krijg alleen maar die runtime error 200. :Y)
Daar is een patch voor :D

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:15
Op zondag 23 december 2001 16:48 schreef PipoDeClown het volgende:

Er is een patch beschikbaar, zonder die patch werken pascal programmas alleen op cpu onder de 200mhz ofzoiets

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed heb...
code:
1
2
3
4
5
6
GotoXY(5,5);
Write('naampje : ');
read(data_naam);
if getx=25 then gotoXY(5,18);
GotoXY(5,6);
Write('leeftijdje : ');

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 16:59 schreef TFaLCoN het volgende:
dus als ik het goed heb...
code:
1
2
3
4
5
6
GotoXY(5,5);
read(data_naam);
if getx=25 then gotoXY(5,18);
GotoXY(5,6);
of
code:
1
2
3
4
5
GotoXY(5,5);
while getx < 25 do read(data_naam);
GotoXY(5,6);

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Op zondag 23 december 2001 16:36 schreef Livors het volgende:
Is het niet makkelijker om te beginnen met programmeren
in een basic dos programma dan gelijk object georienteerd
te gaan beginnen?

Ik ben ook begonnen met Turbo Pascal for DOS
en nu programmeer ik Turbo C/C++ for DOS

Das echt wel makkelijker dan object programmeren.
(Hoewel object georienteerd veel motiverender is, dan lijkt het nog wat :P)
ik vraag me af wat jij onder Object Georienteerd programmeren verstaat. Dat kan namelijk heel goed zonder windows, en heeft eigenlijk niets met dit topic te maken.

• marijn
repeat
k=k+readkey();
until getx=5;
gotoxy(iets,iets);
// die k is dan dus regel 1;

ofzo

repeat
k=k+readkey();
until length(k)=5;
gotoxy(iets,iets);
// die k is dan dus regel 1;

Ik heb al een tijd geen pascal meer gedaan maar zoiets moet 't zijn. :)

Verwijderd

bepaal de groote vn dat stukje, dus naam:string[5];

of zo

oh shit dat is delphi :)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
var i:integer
    c:char;
    s:string;

begin
s:='';
i:=0;
write('naam');
while not (i>20) do begin
  c:=readkey;
  s:=s+c;
  i:=wherey;
  end;
end.

dit zou moeten doen, dat als de plaats van de cursor 20+1 is dat ie stopt met lezen.

Mother, will they like this song?

Pagina: 1