worden wij net zo'n politiestaat als USA?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
De laatste dagen is er flink rumoer rondom invallen op de UTwente vanwege illegale software op het netwerk daar. Nu was het volgens mij helemaal geen geheim (als je studenten daar kent) dat daar een nogal vol netwerk is, maar het valt me wel op dat "11 september" opeens het argument is om illegaal gebruik van software op te blazen tot lidmaatschap van criminele organisaties en terrorisme. Volgens mij moet je het gewoon kwalificeren als diefstal, maar goed...

Waar ik heen wil: we krijgen het Europees arrestatiebevel met ruime gronden om op gearresteerd te kunnen worden, een Europese variant op de Digital Copyright Act (zoiets heette 'ie toch ?:)) terwijl het hele idee van die wet niks met terrorisme maar met kapitalisme te maken heeft.

Verder nog een hoop ophef in de pers toen een tijd terug een van terrorisme verdacht persoon werd vrijgelaten, omdat de rechter niet van het bewijs overtuigd was. Justitie, maar volgens de pers vooral de rechter, zou een gigantische blunder hebben gemaakt. Well, excuse me maar het idee van een rechter en een eerlijke procesgang is toch echt dat een onafhankelijk persoon naar eer en geweten overtuigd moet zijn van een redelijke waarschijnlijkheid van schuld. Of geldt dat opeens niet voor verdachten (dat zijn dus mensen die iets mogelijk gedaan hebben, maar dat vergeten we bij terrorisme bijna vanzelf lijkt het wel...)?

De opsomming is uiteraard niet limitatief, gewoon ter indicatie. Maar willen wij Nederlanders big brother is watching you wel? Nederland was toch altijd het land waar politie toekeek of de overtredingen niet te erg werden, waar gas wordt gegeven tussen de flitspalen, enz. enz.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

IMHO is Nederland bezig met een heroverweging. Zoals de huidige justitie werkt is namelijk ronduit schandalig in de meeste gevallen. Vuurwerkramp-betrokken ambtenaren hoeven hooguit een formulier in te vullen, bouwbedrijven die systematisch miljarden van ons afpakken krijgen een schikking van een miljoen enz enz.

Een inval van Enschede lag ook wel in de lijn der verwachtingen, ook zonder 9-11. 16% van het Nederlandse internetverkeer ontstaat daar lokaal op de campus. Vrijwel alle illegale zooi die ik kan krijgen komt uit enschede etc etc. (leuk is het afstoppen ook weer niet)....

Veel strenger beleid is gewoon noodzakelijk.

Justitie en pers zal wellicht nooit in elkaar overlopen. De ophef die de pers regelmatig maakt is niet meer dan publiciteitstrekkend gedrag in de moordende persconcurrentie. Indien je met een IQ van 200 de Nederlandse pers onder de loep neemt, vind je een zeldzame bende dombo's die overdreven politiek correct bezig zijn. Zelden heb ik tot nu toe een positieve opinie over Pim Fortyn gezien terwijl 7% van de bevolking hem steunt vor zijn ideeen (ook slimmere mensen). Pers heeft nogal een handje van om achter feiten aan te lopen en de verkeerde feiten te belichten (zoals het Brent-Spar debat duidelijk maakte).

Wellicht dat ik banger ben voor andere ideeen: politie en leger samenbrengen. Politie heeft nogal een opleiding en verantwoordelijkheid, het leger staat er niet om bekend om verstandige mensen aan te trekken. Begrijp me niet verkeerd, maar justitie is denk ik beter af met een relatief slim politieapparaat dan 50% mensen die bij gebrek aan beter in dienst gaan.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 16:21
Ik denk dat vergrijzing hier een hele belangrijke invloed op heeft...

Oudere mensen voelen zich sneller onveilig waardoor er allerlij maatregelen worden genomen die compleet belachelijk zijn..., maar het gebeurt wel...

Opeens is er overal aandacht voor veiligheid, iets wat absoluut niet zo snel zou gebeuren als er meer jonge mensen waren...

Tevens is Nederland aan het verechtsen, oudere mensen zitten nou eenmaal op geld, en voelen zich ook meer aangevallen in wat ze opgebouwd en zijn dus minder geremd in hun xenofobische gevoelens, die elk mens wel heeft... dat is nou eenmaal een van de slechte instincten die de mensen heeft overëerfd.

Jammer voor ons jonge mensen zou ik zeggen, mischien moeten we maar met z?n allen emigreren naar een 3e wereldlang met weinig oude mensen... :P

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 17:05 schreef ecteinascidin het volgende:
IMHO is Nederland bezig met een heroverweging. Zoals de huidige justitie werkt is namelijk ronduit schandalig in de meeste gevallen. Vuurwerkramp-betrokken ambtenaren hoeven hooguit een formulier in te vullen, bouwbedrijven die systematisch miljarden van ons afpakken krijgen een schikking van een miljoen enz enz.
inderdaad politie agenten verzinnen een crimineel netwerk zodat ze zelf onder het mom van infiltrant/informant drugs kunnen invoeren..

maar zoals je je ziet ligt het probleem niet bij de bevolking maar bij het politionele apparaat / politiek .. en die willen juist nog meer bevoegdheid om de burger aan te pakken..

hoef je geen genie te zijn om te zien dat dat een erg foute ontwikkeling is..

ook in europa word in verschillende landen ( oa duitsland )een anti- terrorisme wet als die in de VS er doorgedrukt ..
waardoor een vakbondslid of milieuactivist al als terrorist aangemerkt kan worden

in nederland hoor je daar weinig over.. maar of dat een goed teken is ??

ik vraag me af wanneer ze greenpeace voor een militair tribunaal slepen nadat ze weer tegen een booreiland demonstreren

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geheim tribunaal that 'll be.. dus pas als ie veroordeeld is hoor je ervan. In de US zit íe dan al op de stoel.

nee, inderdaad, de laatste tijd stijgen de hoeveelheid kromme wetten nogal rap. Terrorismeweten die onschuldigen zo op kunnen pakken en zonder vorm van proces insluiten. Heb je een kleurtje uit zo'n land, dan ben je eigenlijk de lul. Meestal fluit de eerste kamer zo'n wet terug (de kamer die overbodig wordt gevonden door de tweede kamerlosers) maar dat lukt ook niet altijd.

Politiek opportunisme en overreageren zijn nu een beetje in de picture, maar dat zal vanzelf overgaan. Politie bestaat nu iig ook uit genuanceerde mensen als Flamez.

De onrechtvaardige wet waar ik op zit te wachten is dat een ambtenaar persoonlijk aangsprakelijk gesteld zou moeten worden op grof wanfunctioneren. Zijn zat politici en ambtenaren die rechtstreeks de bak in kunnen (Melkert, Hermans etc) met wanbeleid.

Verwijderd

Als Europa inderdaad Amerika gaat imiteren met dat belachelijke gedrag dan zou het hier in deze tijd toch ook deels een chaos worden ?

Mensen zouden het denk ik niet meer accepteren en de EU gaan verlaten (als je echt zo'n big brother is watching you idee krijgt dan).

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de regering zo'n soort wet voor het 'terrorisme' zou goedkeuren.
Omdat ze denk ik toch zelf ook wel weten dat die wet ook wel een 'beetje' overdreven zou zijn...

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Die inval in Enschede had niets met de aanslagen van 11 september te maken. Het was het resultaat van een Amerikaans rechtshulpverzoek, dat voortvloeide uit een onderzoek dat al jaren liep. Het waren ook niet zomaar een paar studentjes die af en toe eens een spelletje kopieerden, maar deze lui waren echt professioneel bezig. Niet in die zin dat ze er geld mee verdienden, maar wel qua opzet. Dan moet je denken aan zaken als rack-mounted servers van honderden gigabytes, terabytes aan verkeer enzovoorts. Normaal treedt de justitie nooit op tegen niet-commerciele schendingen van auteursrecht, maar dit werd echt te bar.

En dan die politiestaat, tja... We zien inderdaad (maar al wel 15 jaar) een bedenkelijke toename van de bevoegdhedenvan Justitie. Meer afluisteren, zendertjes in de huizen van verdachten, legitimatieplicht enz. Helaas staat de (ondeskundige) meerderheid van de bevolking achter dit soort zaken zodat je er niet veel tegen kunt doen. Gelukkig staat onze huidige justitieminister Korthals tamelijk pal voor de burgerrechten. Zo heeft hij bijvoorbeeld geweigerd een algemene legitimatieplicht in te voeren als reactie op 11 september met als (terecht) argument dat je er toch geen terroristen mee vangt.

En voor de rest moeten we maar afwachten. Het 11-september effect zal na een jaar wel weer weggeebt zijn.
Pagina: 1