[Baybus] PWM en LEDBar

Pagina: 1
Acties:

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 16:12
Tis vakantie dus ik heb ff zin om een mooi baybusje te maken. Nou vond ik een vet goede site met twee schema's die ik wil gaan gebruiken:
Hele site

PWMschema:
Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/images/circuit3.png

Voltagemonitor met LEDs
Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmon/images/schematic.png

De schema's begrijp ik een beetje maar de wijze waarop ik deze moet combineren is me niet geheel duidelijk.

Wat hij er zelf over zegt:
Also, if you want to hook up a bargraph LED to see the current level, you can attach a voltage monitor circuit to pin 2 of the op-amp. (You might want to change the VLo and VHi signals on the LM3914 chip to 4V and 8V though.)
En dat laatste snap ik niet psies. Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

ja moed gewoon dat enne dig waar fan+ bij staat bij elkaar doen en dat naar de +draad van de fan doen (de rooie)en dan moed het werken

• Mennootje
Op zondag 23 december 2001 16:47 schreef gerhald het volgende:
ja moed gewoon dat enne dig waar fan+ bij staat bij elkaar doen en dat naar de +draad van de fan doen (de rooie)en dan moed het werken
Nee, want hij zegt zelf dat je die fan+ draad van de voltagemonitor aan pin 2 van de opamp moet doen. Dat snap ik nog. Hij zegt er ook bij dat je de range van de bargraph moet veranderen omdat dat PWM-geval werkt met een voltage tussen de 4 en de 8. Maar hoe je dat aanpast weet ik dus niet :(

Iemand anders een idee?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Topcititel aangepast :)

Verwijderd

kan iemand uitleggen wat dat tweede schema precies doet?
thx

Verwijderd

zucht, voltage is SPANNING.. SPANNING SPANNING SPANNING.
voltage is engels en bestaat geen nederlands woord voor, wanneer leert de gem. tweaker dat nou?? hmm nu ff naar het probleem:

de ingangsspanning aanpassen op Rhi en Rlo moet gedaan worden door R1 aan te passen, en door in de leiding onder R1 ook een weerstand (noem bijv R2) te plaatsen met een beduidend kleinere waarde dan R1. Hierdoor moet je de hoge waarde en de lage waarde kunnen instellen. (als je voor R1 en R2 een (instel?)potmeter neemt kan je hem heel makkelijk tunen.)
Mocht je de stroom willen meten met je vu meter.. dan kan je dus op pin 2 van de opamp aftappen en zal je met de R1&R2 van het vu meter circuit ff de boel moeten aanpassen op de uitgangswaardes van de opamp. Je beeld hiermee dus het pwm signaal van je 555 af. ik hoop dat je 3914 niet te snel is, anders kan je ook pin6 van je 555 vertragen met een rc kringetje.

Suc6 ermee :)

Verwijderd

wat het 2e schema doet? je ziet een spanningsaanpassing gedeelte, een display driver, en een display in de vorm van 10 leds. hij beeld een vu waarde af op de leds die overeenkomt met de analoge ingangsspanning. deze spanning wordt bepaald door het aanpassingscircuit.

Verwijderd

Nou zat ik het zo eens te bekijken he, stel dat je dit met een rheostat doet, dan haal toch niet de 12v? Zover ik weet zit je dan rond de 10 à 11 maximaal toch? Zou dit uit moeten maken voor die ledjes, dus dat als ie open staat dat niet alles aan is?
Volgens mij is dan alleen de max anders die erin gaat, dus zijn de stapjes kleiner en moot het ook gewoon werken, als je eerst de rheostat hebt en dan de de fan en dit ding (schema 2) parallel eraan koppelt, toch?

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 12:48 schreef axkman het volgende:
wat het 2e schema doet? je ziet een spanningsaanpassing gedeelte, een display driver, en een display in de vorm van 10 leds. hij beeld een vu waarde af op de leds die overeenkomt met de analoge ingangsspanning. deze spanning wordt bepaald door het aanpassingscircuit.
ok thx

kan ik dit op eender welk soort baybus (met aanpasbaar voltage) aansluiten en dus niet enkel op die ene die daarboven afgebeeld staat?

ThX

• Mennootje
Ik heb nog een beetje gezocht in de datasheets enz. Heb nu wel wat bedacht maar weet niet of het klopt:

Afbeeldingslocatie: http://www.clanhost.nl/imageuploader/images/baybusje.jpg

Deze twee vergelijkingen stonden erbij:

Vout = 1.25(1+ R2/R1)
I = 12.5/R1

Voor de stroom door de LEDs wil ik 10mA

R1 wordt 12.5/0.01 = 1.2 kOhm

Vout moet 8 V zijn dus

R2 = (8/1.25 -1)x 1200 = 6.8 kOhm (afgerond op nominale waarden)

Op Rlo moet een spanning komen te staan van 4 V dus
R3 = (12-4)/0.01 = 750 Ohm (ietsje lager zodat hij ook echt niet brandt is als de fan uit is)

Klopt mijn redenatie? Ik ben niet zo'n electronicaexpert en dit is het enige logische wat ik eruit kon halen.

• Mennootje
Op maandag 24 december 2001 15:28 schreef badpinguin het volgende:

kan ik dit op eender welk soort baybus (met aanpasbaar voltage) aansluiten en dus niet enkel op die ene die daarboven afgebeeld staat?
Jah. Werkt ook met potmeter, LM3xx, temperatuurafhankelijk enz. Een gewone 7/12 baybus kan ook maar is niet zo nuttig imo :)

• Mennootje
Niemand met wat meer electronicakennis dan ik die even kan zeggen of mijn berekening klopt?

Verwijderd

Eeh, mennootje, je schema klopt om te beginnen al niet helemaal..

Er vanuit gaande dat we de bestaande R2&R3, uit een van de bovenste schema's, even een hogere component waarde geven (R5&R6 bijv.):

6&7 moeten doorverbonden worden, aan dat punt moet R1, doorverbonden naar de referentie, komen.

4&8 moeten doorverbonden worden, aan dat punt moet R2, doorverbonden naar de referentie, komen.

R2, tussen de referentie en R1 moet dus weggelaten worden.

Je verdere berekeningen kloppen, al moeten ze dus wel opnieuw gemaakt worden voor het juiste schema :)

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 14:25

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

van welke site heb je die schema's misschien staan er nog coole dingen op voor te maken :)

-Te huur

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 23 december 2001 20:32 schreef axkman het volgende:
zucht, voltage is SPANNING.. SPANNING SPANNING SPANNING.
voltage is engels en bestaat geen nederlands woord voor, wanneer leert de gem. tweaker dat nou??
Voltage is idd geen nederlands, maar ik gebruik het vaak tegen leken, omdat ze bij spanning nooit weten of dat nou de voltjes of de amperetjes zijn... snappie (8>

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Mennootje
Op vrijdag 28 december 2001 19:44 schreef axkman het volgende:
Eeh, mennootje, je schema klopt om te beginnen al niet helemaal..

Er vanuit gaande dat we de bestaande R2&R3, uit een van de bovenste schema's, even een hogere component waarde geven (R5&R6 bijv.):

6&7 moeten doorverbonden worden, aan dat punt moet R1, doorverbonden naar de referentie, komen.

4&8 moeten doorverbonden worden, aan dat punt moet R2, doorverbonden naar de referentie, komen.

R2, tussen de referentie en R1 moet dus weggelaten worden.

Je verdere berekeningen kloppen, al moeten ze dus wel opnieuw gemaakt worden voor het juiste schema :)
Kom er nu idd achter dat die spanningsdeler van R2&R3 in het bovenste schema niet goed is voor mijn schema. Dus die moet je even wegdenken.

De rest van je verhaal, ik volg het half. Wat bedoel je precies met de referentie? Ik heb pin 7 en 8 en dat is allebei iets met referentie :?

Verder las ik op die site (Deze site voor Yagermeister) dat pin 7 en 8 een soort LM317 vormen die voor óf Vlo óf Vhi gebruikt kan worden. De schakeling met de LM317 bepaalt ook gelijk de stroom door de LEDs.

Misschien is het handig als je even dat schemaatje fotosoept, verheldert een hele boel :)

PS: dat zwart/wit schema heb ik rechtstreeks uit de datasheet gekopieerd dus ik dacht dat het wel zo zou moeten...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Op vrijdag 28 december 2001 20:09 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Voltage is idd geen nederlands, maar ik gebruik het vaak tegen leken, omdat ze bij spanning nooit weten of dat nou de voltjes of de amperetjes zijn... snappie (8>
Voltage is WEL nederlands

Uit de vandale :
vol·'ta·ge (het,de ~ (v.))

1 spanning in volts

Repareren doe je zo.

Verwijderd

hmmm keej,, iig iedereen weltrusten en een mega toffe jaarwisseling :D

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
HEt bovenste schema kan toch een stuk eenvoudiger met een LM317, 2k2 weerstand en een 470 ohm potmeter :?
In de Elektuur van december 1999 stond een schema met een NTC die de fan automatisch regelde.
Als je daar de NTC vervangt door een potmeter ben je er ook.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1