Ik heb een geluidskaart met line in. Maar hoe moet deze nou preccies op de versterker worden aangesloten? En in welke poort op de versterker?
Waarschijnlijk zit er een aux uit ofzo op je versterker.
Dan kan je gewoon een audiokabel op je line in pluggen en aan de andere kant op de versterker.
Dan kan je gewoon een audiokabel op je line in pluggen en aan de andere kant op de versterker.
Verwijderd
Voor opnemen kun je 't beste (1 van) de tape monitor uitgang(en) aansluiten op de line in van je geluidskaart.
Voor afspelen is idd die aux ingang van je versterker wel handig.
Voor afspelen is idd die aux ingang van je versterker wel handig.
ey, nu het over dit soort dingen gaat:
we hebben hier een ouwe miniset, met een "phono"-ingang. kun je die gewoon gebruiken om een dvd-player op aan te sluiten?
we hebben hier een ouwe miniset, met een "phono"-ingang. kun je die gewoon gebruiken om een dvd-player op aan te sluiten?
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Dan heb je natuurlijk geen beeld maar geluid moet wel werken.Op zondag 23 december 2001 15:09 schreef Major_Kusanagi het volgende:
nee Phono gebruikt een andere spanning en line niveau dan een normale ingang.
Phono ingangen kan je alleen gebruiken voor platenspelers. Tevens moet je dan nog oppassen of deze geschikt is voor MM of MC spelers, of beidde.
Phono ingangen kan je alleen gebruiken voor platenspelers. Tevens moet je dan nog oppassen of deze geschikt is voor MM of MC spelers, of beidde.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
kun je zo'n spanning ook converteren?
Zucmantaks, nu 💰 !
De meeste ingangen hebben hetzelfde ingangs signaalnivo,Op zondag 23 december 2001 15:09 schreef Major_Kusanagi het volgende:
behalve de phono ingang, die wijkt compleet af.
Als je daar je DVD op aan zou sluiten, zou je een veel te hard/vervormd geluid krijgen, en trouwens ook veel te veel lage tonen.
Beter is een andere aansluiting, aux, tape, tuner of i.d.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
die zit er dus niet op.
Zucmantaks, nu 💰 !
Voor de duidelijkheid, deze is dus de foute uitlegOp zondag 23 december 2001 15:11 schreef Dark_Rain het volgende:
[..]
Dan heb je natuurlijk geen beeld maar geluid moet wel werken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Volgens mij kan je wel iets fabriceren,Op zondag 23 december 2001 15:12 schreef Major_Kusanagi het volgende:
kun je zo'n spanning ook converteren?
met een weerstand/condensator schakeling.
Heb ik vroeger ook wel eens gedaan.
Werkt wel. Is wel even puzzelen met de waardes,
voordat je het juiste volume/toonhoogte krijgt.
Je kan hiervoor je tape uitgang gebruiken,Op zondag 23 december 2001 14:52 schreef NeXtGeN het volgende:
Ik heb een geluidskaart met line in. Maar hoe moet deze nou preccies op de versterker worden aangesloten? En in welke poort op de versterker?
dus NIET je aux of i.d. dat is een ingang.
kun je ff een schakeling tekenen? zodat ik een beetje snap wat het idee is...Op zondag 23 december 2001 15:15 schreef cjdijk het volgende:
[..]
Volgens mij kan je wel iets fabriceren,
met een weerstand/condensator schakeling.
Heb ik vroeger ook wel eens gedaan.
Werkt wel. Is wel even puzzelen met de waardes,
voordat je het juiste volume/toonhoogte krijgt.
Zucmantaks, nu 💰 !
Ja maar bij platen wordt de bas toch verzwakt opgenomen, die weer in de versterker op het juiste niveau gebracht wordt. Dit betekend volgens mij dat de bas die op je DVD speler staan veel te hard klinken.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Er is idd een schakelingetje dat je signaal "ombouwd" naar phono-nivo
alleen is dit niet echt een 100% goede oplossing imho.
Toen ik een versterker had met te weinig ingangen heb ik mn phone-preamp eruit gesloopt, en op line-nivo een ingang ervan gemaakt.
Phono is 5mV ofzo, normale lineingang is 1V geloof ik.
Daarnaast is phono een niet-linieare ingangskarakteristiek -> Zacht laag, en luide hogetonen.
In je versterker worden uiteindelijk de hogetonen verzwakt naar een normaal nivo, ruis wordt mee verzwakt, dus minder ruis. Vergelijk 't met Dolby B/C op cassetterecorders.
Die karakteristiek (RIAAA) is via een schakeling aan te passen (paar R en C), alleen is dat denk ik niet verliesvrij.
Je verzwakt eerst een signaal, om 't vervolgens weer te versterken, en dan incl ruis.
En idd, dit allemaal is om je PC over je versterker (+ speakers) te laten beuken.
Wil je vanaf stereo opnemen op je pc (dus idd line-in) dan pak je je TAPE out (of Monitor out), of desnoods vanaf je equalizer aansluiting.
Heb m zelf op Tape out zitten. Zodoende mooi 538 Grandmix opnemen volgende week, en normaal gebruik ik 'm voor de audio van mn videorecorder. (Matrox G450eTV tuner heeft slechter geluid vind ik, dus ik pak signaal vanaf videorecorder)
Bij een beetje versterker kun je zelf selecteren welk signaal ie op je Tapeout aanbied, bij mij dmv een draaiknopje.
Bij een simpele versterker staat gewoon de ingang die op dat moment actief is op de tapeout.
alleen is dit niet echt een 100% goede oplossing imho.
Toen ik een versterker had met te weinig ingangen heb ik mn phone-preamp eruit gesloopt, en op line-nivo een ingang ervan gemaakt.
Phono is 5mV ofzo, normale lineingang is 1V geloof ik.
Daarnaast is phono een niet-linieare ingangskarakteristiek -> Zacht laag, en luide hogetonen.
In je versterker worden uiteindelijk de hogetonen verzwakt naar een normaal nivo, ruis wordt mee verzwakt, dus minder ruis. Vergelijk 't met Dolby B/C op cassetterecorders.
Die karakteristiek (RIAAA) is via een schakeling aan te passen (paar R en C), alleen is dat denk ik niet verliesvrij.
Je verzwakt eerst een signaal, om 't vervolgens weer te versterken, en dan incl ruis.
En idd, dit allemaal is om je PC over je versterker (+ speakers) te laten beuken.
Wil je vanaf stereo opnemen op je pc (dus idd line-in) dan pak je je TAPE out (of Monitor out), of desnoods vanaf je equalizer aansluiting.
Heb m zelf op Tape out zitten. Zodoende mooi 538 Grandmix opnemen volgende week, en normaal gebruik ik 'm voor de audio van mn videorecorder. (Matrox G450eTV tuner heeft slechter geluid vind ik, dus ik pak signaal vanaf videorecorder)
Bij een beetje versterker kun je zelf selecteren welk signaal ie op je Tapeout aanbied, bij mij dmv een draaiknopje.
Bij een simpele versterker staat gewoon de ingang die op dat moment actief is op de tapeout.
heh bah...
kan het wel proberen... maar wel een externe oplossing; malief stelt het vast niet op prijs als ik die miniset openschroef.
kan het wel proberen... maar wel een externe oplossing; malief stelt het vast niet op prijs als ik die miniset openschroef.
Zucmantaks, nu 💰 !
Doe ik een greep in mijn bak met kabeltjes.Op zondag 23 december 2001 15:13 schreef Major_Kusanagi het volgende:
die zit er dus niet op.
Grijp ik gelijk dat bewuste kabeltje.
Heb ik vroeger gebruikt om mijn audio cd speler
aan te sluiten op de phono ingang van mijn versterker.
Ik had een condensator (1000pf) met een weestand
(220kohm) parallel.
en dit setje tussen cd-uit en phono-in.
Verder ook een weerstand van 10kohm parallel
met cd-uit.
Zelfde voor zowel links als rechts.
/edit
Die weerstand van 10K moet niet op cd-uit maar op phono-in.
/edit
en die weerstand/condensator heb je dus parallel "in" het signaaldraadje gestopt en je hebt de massa met rust gelaten?
Zucmantaks, nu 💰 !
Klopt helemaal, echter je moet niet die weerstand van 10Kohm vergeten, die gaat van phono-in naar massa.Op zondag 23 december 2001 15:28 schreef Major_Kusanagi het volgende:
en die weerstand/condensator heb je dus parallel "in" het signaaldraadje gestopt en je hebt de massa met rust gelaten?
Dat parallel setje van 220k 1000pf zit niet op massa.
maar die dingen moeten dus niet weer parallel aan je signaaldraad begrijp ik...
draadje - condensator+weerstand - draadje
draadje - condensator+weerstand - draadje
Zucmantaks, nu 💰 !
http://www.jensen-transformers.com/as/as071.pdf
"Anti-RIAA" Equalizer for Line to Mag Phono Converter
"Anti-RIAA" Equalizer for Line to Mag Phono Converter
Ik heb even een schemaatje voor je getekend.
Is veel makkelijker dan tekst.
http://home.hccnet.nl/cj.dijk/SCHEMA.JPG
Als je de weerstand van 10k kleiner maakt
wordt al het geluid zachter.
Als je de weerstand van 220k groter maakt
krijg je minder lage tonen.
Als je de condensator kleiner maakt
krijg je minder hoge tonen.
Is veel makkelijker dan tekst.
http://home.hccnet.nl/cj.dijk/SCHEMA.JPG
Als je de weerstand van 10k kleiner maakt
wordt al het geluid zachter.
Als je de weerstand van 220k groter maakt
krijg je minder lage tonen.
Als je de condensator kleiner maakt
krijg je minder hoge tonen.
Hehehe lolbroeken, achter een phono ingang zit een voorversterker!
Je kan een draaitafel ook niet zomaar op een aux ingang aansluiten, want dat is veel te zacht, daarvoor is die voorversterker (pre amp)
als je nou een "gewoon" apparaat op de phono aansluit, (zoals een tapedeck, dvd speler, line uit van geluidskaart)
dan is het geluid veeeeeel te hard....
en nee een pre amp is niet om meer bass in je platen te krijgen
in plaats van te gaan zitten klooien met weerstanden (eerst het geluid zachter maken en daarna weer versterken?)
kan je ook gewoon de phono-voorversterker uit je versterker halen.
Heb ik bij mijn oude philips stereoblik ook gedaan, dan wordt het een gewone line in
Je kan een draaitafel ook niet zomaar op een aux ingang aansluiten, want dat is veel te zacht, daarvoor is die voorversterker (pre amp)
als je nou een "gewoon" apparaat op de phono aansluit, (zoals een tapedeck, dvd speler, line uit van geluidskaart)
in plaats van te gaan zitten klooien met weerstanden (eerst het geluid zachter maken en daarna weer versterken?)
Heb ik bij mijn oude philips stereoblik ook gedaan, dan wordt het een gewone line in
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Check mijn reply hierbovenOp zondag 23 december 2001 16:04 schreef dreeke het volgende:
Hehehe lolbroeken, achter een phono ingang zit een voorversterker!
Op die manier heb ik dus ook mn versterker gemod
owja had ik overheen gelezen ofzoOp zondag 23 december 2001 16:16 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Check mijn reply hierboven
Op die manier heb ik dus ook mn versterker gemod
een van de weinige goede replies in dit topic
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Pagina: 1