Toon posts:

Bestaat dit : schakel-kastje voor UTP?

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen weten of het volgende bestaat, danwel simpel te maken is:

Een kastje, waar ik aan 1 kant een UTP-kabel in plug, en aan de andere kant 2 UTP-kabels. Om hiermee een kabelmodem met 2 PC's te verbinden, en door middel van de schakelaar op het kastje te bepalen welke PC verbinding heeft.

Ik heb in huis geen mogelijkheid om permanent een oude PC als routertje neer te planten.

Ik wil namelijk een Huis-PC en een laptop beide op hetzelfde IP van de kabelmodem gebruiken. En dat hoeft niet simultaan. Maar omdat steeds ompluggen met een hubje oid een hoop gedoe is voor de compleet A-technische gebruikers van de PC en de laptop straks, wil ik dat dus dmv. een kastje met schakelaar doen.

Maar bestaat zo iets al?

Zo ja: dan trek ik vanaf de kabelmodem in de meterkast een stuk UTP naar het schakelkastje bij de Huis-PC, en vervolgens vanuit de 1e uitgang van dat kastje een stuk UTP naar die PC toe. En een 2e stuk UTP van een paar meter in de 2e uitgang. Dat kunnen ze hier dan wanneer ze het nodig hebben uitrollen en op de laptop pluggen.

Met de schakelaar is dan eenvoudig internet te switchen tussen de PC en de laptop :)

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14

Canis Lupus

Vosbot

Volgens mij moet dit niet zo moeilijk in elkaar te zetten zijn? Het is een beetje het idee van de gameport/parallelle poort schakelkastjes waarvan ik wel weet dat ze bestaan.

En mochten ze nou niet bestaan dan zal er vast wel een aardige tweaker zijn die dat voor HlpDsK in elkaar klust *D

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• PsYgHo
  • Laatst online: 18-08 00:35
Dat werkt wel,
waarom niet een switchje of hubje, zo groot zijn die dingen niet...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 12:49
Of gewoon ipv zo'n schakelkastje een contactdoos voor die RJ45-stekkers plaatsen en OF het stekkertje van je laptop OF het stekkertje van je PC erin.

Laptop moet je toch al inpluggen neem ik aan. Anders een 2e netwerkkaart in je PC duwen en verbinding delen op de pc... kun je ook nog eens met 2 man te gelijk internetten.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb in huis geen mogelijkheid om permanent een oude PC als routertje neer te planten
er bestaan natuurlijk ook gewone routers...zaterdag een gehaald :)

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Of je koopt voor een paar gulden een verleng blokje bij de primafoon, en schakelt daar handmatig, door de juiste stekker in te pluggen.

Verwijderd

ik denk dat mijn boven buurmannen met het ompluggen van stekkers de beste oplossing aandragen :)

... en nee zo kastje bestaat niet, waarom:
een netwerk is om computers te verbinden en niet om met een kastje zoals met paralel poort een beetje te gaan liggen schakelen, waarom niet nou hierom dus:

het gaat ontiegelijk storing opleveren op de netwerkkabel :)

Verwijderd

Ik bouw patch kasten in bedrijven en daar hebben wij patch panelen.Een mooi paneel met 24 aansluiten.werkt voor telefoon en data..

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 11:03 schreef mad_maxz het volgende:
ik denk dat mijn boven buurmannen met het ompluggen van stekkers de beste oplossing aandragen :)

... en nee zo kastje bestaat niet, waarom:
een netwerk is om computers te verbinden en niet om met een kastje zoals met paralel poort een beetje te gaan liggen schakelen, waarom niet nou hierom dus:

het gaat ontiegelijk storing opleveren op de netwerkkabel :)
:Z Tuurlijk..

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 11:09 schreef Ev!L-c het volgende:
Ik bouw patch kasten in bedrijven en daar hebben wij patch panelen.Een mooi paneel met 24 aansluiten.werkt voor telefoon en data..
Ja, hij gaat even een 19" rack op zijn kamer planten alleen om even te switchen tussen laptop en pc. Dan is een routertje toch iets makkelijker denk je niet?

Iig ik denk dat je het beste een utp-splitter kan kopen en hierop twee kabels aansluiten. Wanneer je op je laptop wil werken gewoon ff de kabel van de pc eruit trekken.

• Arnout
  • Laatst online: 21-08 21:42
Je zou er ook een hub tussen kunnen gooien en hen meedelen dat als ze de laptop willen gebruiken, ze ff de vaste pc eruit trekken.

Kosten: 0
Moeite: 0

edit:

na wat beter lezen van topicstarter tekst zie ik dat zelfs dit te technisch is...

Verwijderd

Topicstarter
De gebruikers zijn zo A-Technisch als wat.

1 stekkertje inpluggen lukt ze nog wel, maar die PC moet gewoon permanent ingeplugd zijn. En die laptop moet dus simpel in een kastje kunnen pluggen, schakelaar om en hoppa, internet op de laptop en de PC zit ff zonder.

Meer, en het is meteen te ingewikkeld. En bovendien heb je meteen een IP-conflict want ze laten geheid alletwee de machines ingeplugd, of ze pluggen in voordat ze de andere ontpluggen, enz.

Het moet toch kunnen?

• WouterG
  • Laatst online: 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Die switches heb ik helaas nooit gezien, maar een andere oplossing is er volgens mij wel.
Als je een hardwarerouter gebruikt, hoef je de laptop ook alleen maar aan te sluiten en alles werkt. Of is zoiets te duur?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 12:24 schreef TomcatX het volgende:
Die switches heb ik helaas nooit gezien, maar een andere oplossing is er volgens mij wel.
Als je een hardwarerouter gebruikt, hoef je de laptop ook alleen maar aan te sluiten en alles werkt. Of is zoiets te duur?
Te duur ja. En ook dat gaat niet. Ik kan geen 3e IP crëeren. Ik heb er maar 2. 1 Is mijn PC, en de andere moet dus beneden kunnen wisselen tussen een PC en en laptop.

Het moet echt simpel zijn. Ik verbaas me er over dat ze niet bestaan, als dat zo is.

De gebruikers zijn echt niet 'in staat' om naar de hub te lopen, de PC beneden te ontkoppelen en de laptop in te pluggen.

Helaas.

En een schakelaar in de huiskamer bij de PC is natuurlijk een stuk eleganter.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoe ik het bij mijn vrouwte heb opgelost:

Ze heefteen laptop. Deze heeft een modem en een netwerk aansluiting.
Op het bureau liggen 2 kabels, 1 UTP en een telefoon lijn.
Wil ze netwerken doet ze een zwart verbindings blokje tussen de laptop en de UTP.
Wil ze modemen, doet ze het blokje tussen de 2 andere kabels.
Als jij je gebruiker 1 zo'n verbindingsblokje van 2 kwartjes geeft, kunnen ze maar 1 verbinding tegelijkrtijd gebruiken :+

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Tuurlijk kan dit.

Ik heb al eens een kabeltje gemaakt met schakelaar erin om te schakelen tussen straight en gewoon. Je zou net zo goed kunnen schakelen tussen 2 kabeltjes.

Je moet zo'n schakelaar nemen met 12 aansluitingen, in een raster van 4 bij 3. De middelste kolom van 4 is dan ingang ( & ), deze wordt dan verbonden met de linker of rechter kolom van 4( * ).

* & *
* & *
* & *
* & *

[edit] stomme smilies verschenen :(

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd dat er voor zoiets simpels geen kant-en-klare oplossing bestaat.

Ik zit er nu idd aan te denken om dan maar een female plug op de UTP te pluggen en dat ergens uit de muur te laten komen.

En dan vandaaruit een stuk UTP naar de NIC van de PC.
En een stuk UTP kabel los, dat in de laptop geplugd kan worden. En dat ze dan die stekker uit de female moeten trekken, en de stekker van dat stuk kabel van de laptop er in.

Maar echt netjes vind ik dat niet. En voordat ik hun heb uitgelegd hoe dat werkt is het weer voorjaar :{

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 12:37 schreef B2000.5 het volgende:
Tuurlijk kan dit.

Ik heb al eens een kabeltje gemaakt met schakelaar erin om te schakelen tussen straight en gewoon. Je zou net zo goed kunnen schakelen tussen 2 kabeltjes.

Je moet zo'n schakelaar nemen met 12 aansluitingen, in een raster van 4 bij 3. De middelste kolom van 4 is dan ingang ( & ), deze wordt dan verbonden met de linker of rechter kolom van 4( * ).

* & *
* & *
* & *
* & *

[edit] stomme smilies verschenen :(
Is UTP maar 4 kabels dan? Ik meen er veel meer gezien te hebben.
En is dat storings-vrij genoeg, zo'n plug?

Het idee heb ik zelf ook al over nagedacht. Maar ik ben niet zo'n soldeer-held. Alhoewel dit nog meevalt.

Zo'n plug vinden is lastiger denk ik.

En dan alles gewoon straight dezelfde kleur met dezelfde kleur door laten verbinden?

Verwijderd

Bij Farnell hebben ze zo een kastje.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op de hcc hadden ze wel van die kastjes te koop.

Maar je zou hem zelf ook wel van een oude printerswitch kunnen maken. Een beetjesoldern en dan nieuwe uitgangen aan de achterkant erop zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Jah, maar met gesoldeer en stukken draad .. dat lijkt me erg ruisgevoelig.

Het moet wel 100 Mbit aankunnen.

Verwijderd

Gewoon bij www.farnell.nl bestellen. Ordernummer is 888941 en het kost 28,39 piek.

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 12:52 schreef Don_Heraldo het volgende:
Gewoon bij www.farnell.nl bestellen. Ordernummer is 888941 en het kost 28,39 piek.
Met jou kunnen we praten :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:57

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zo is dat. Zo'n kastje bestaat, werkt goed en geeft geen storingen - ik gebruik er zelf eentje op het werk om twee netwerken fysiek te kunnen scheiden. Is een doodnormaal schakelkastje (model El Cheapo printerschakelaar) met vijf RJ45 aansluitingen. Geen enkel probleem om 100Mbit te schakelen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 23 december 2001 12:21 schreef HlpDsK het volgende:
De gebruikers zijn zo A-Technisch als wat.

1 stekkertje inpluggen lukt ze nog wel, maar die PC moet gewoon permanent ingeplugd zijn. En die laptop moet dus simpel in een kastje kunnen pluggen, schakelaar om en hoppa, internet op de laptop en de PC zit ff zonder.

Meer, en het is meteen te ingewikkeld. En bovendien heb je meteen een IP-conflict want ze laten geheid alletwee de machines ingeplugd, of ze pluggen in voordat ze de andere ontpluggen, enz.

Het moet toch kunnen?
wow definetely niet hetzelfde IP adres gaan gebruiken ook niet bij schakelaa. Immers het modem onthoudt het MAC adres van de kaart waaraan het ip gebonden is in zijn ARP tabel. Dus hij wil een pakketje sturen naar 192.168.0.1 in zijn arp tabel ziet hij dat dat mac Adres A is. dus verpakt het in een laag 2 ethernet frame met als destiantion MAC adres A. Echter die bestaant neit meer want de laptop heeft MAC adres B kortom die pakt het pakketje niet op ook al is het IP adres goed

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 13:05 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

wow definetely niet hetzelfde IP adres gaan gebruiken ook niet bij schakelaa. Immers het modem onthoudt het MAC adres van de kaart waaraan het ip gebonden is in zijn ARP tabel. Dus hij wil een pakketje sturen naar 192.168.0.1 in zijn arp tabel ziet hij dat dat mac Adres A is. dus verpakt het in een laag 2 ethernet frame met als destiantion MAC adres A. Echter die bestaant neit meer want de laptop heeft MAC adres B kortom die pakt het pakketje niet op ook al is het IP adres goed
Zet 1 van de 2 apparaten op linux en spoof het macadres van de NIC in de andere PC :P
Alleen denk ik niet dat is wat HlpDsK wil aangezien hij heeft heeft over weinig kennis bij de gebruikers :)

Verwijderd

Waarom niet gewoon de pc als router gebruiken? Ze merken echt niet dat bv. Winroute op de achtergrond draait. Of zie ik hier iets over het hoofd? Ze moeten alleen onthouden dat ze de pc aanzetten als ze met de andere machine willen internetten.

• Crashman
  • Laatst online: 29-07 14:59
Wat je misschien ook kunt doen is het volgende:

Als zowel die pc en laptop een USB aansluiting hebben, kun je tussen die twee niet misschien een USB to USB network kabeltje van sitecom leggen? Eventjes internet deling instellen en je hebt er geen omkijken meer naar.

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

Verwijderd

Volgens mij moet je eens een ISDN splitter proberen werkt perfect, en je hoeft niet te schakelen. Maar beter is natuurlijk gewoon een goedkoop HUBje. >:)

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
Inderdaad, een standaard hiervoor bestaat, liggen hier zelfs op mijn buro.

Ik zal zo ff een webcam shotje maken. Ze heten hubbels en zijn een soort van 2 poorts hubjes, werkt prima, ik gebruike ze zelf ook.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~ewout1978/hubbel%20groot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~ewout1978/hubbel%20klein.jpg

Red een boom, eet een bever

Verwijderd

Topicstarter

[..]

Het maakt niks uit. Ik heb al veel vaker gewoon de UTP van NIC naar NIC gewisseld toen een kennis hier kwam LANnen. Gewoon ff interent overzetten. Geen probleem. Van mijn PC naar de zijne, en terug. Zonder problemen.

Het IP komt gewoon vanaf @home. Als de hostnaam op beide machines gelijk is maakt het niks uit en werkt het perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 13:09 schreef RedDot het volgende:
Waarom niet gewoon de pc als router gebruiken? Ze merken echt niet dat bv. Winroute op de achtergrond draait. Of zie ik hier iets over het hoofd? Ze moeten alleen onthouden dat ze de pc aanzetten als ze met de andere machine willen internetten.
En dat is dus niet de bedoeling. Het moet onafhankelijk van elkaar werken. De ene PC moet niet als router voor de andere spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 13:19 schreef ferdivdw het volgende:
Volgens mij moet je eens een ISDN splitter proberen werkt perfect, en je hoeft niet te schakelen. Maar beter is natuurlijk gewoon een goedkoop HUBje. >:)
Nee. Lees aub. Dan krijg ik een IP conflict.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 13:25 schreef BoutWout het volgende:
Inderdaad, een standaard hiervoor bestaat, liggen hier zelfs op mijn buro.

Ik zal zo ff een webcam shotje maken. Ze heten hubbels en zijn een soort van 2 poorts hubjes, werkt prima, ik gebruike ze zelf ook.

[afbeelding]
[afbeelding]
Heej, kun je hier wat meer foto's van maken? Deze zijn zo close-up dat ik niet goed zie hoe het nou in elkaar steekt :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 23 december 2001 15:30 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Het maakt niks uit. Ik heb al veel vaker gewoon de UTP van NIC naar NIC gewisseld toen een kennis hier kwam LANnen. Gewoon ff interent overzetten. Geen probleem. Van mijn PC naar de zijne, en terug. Zonder problemen.

Het IP komt gewoon vanaf @home. Als de hostnaam op beide machines gelijk is maakt het niks uit en werkt het perfect.
Dit betekent dus dt je continue een nieuw ip van @home krijgt dan zal het geen probleem zijn nee anders zal het wel fout gaan. Met ADSL wel in ieder geval. Wat heb ik met mijn kop op tafel staan bonken toen ik daar na een dag achter kwam

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
wrom bouw je niet ff zo'n ding??

een beetje handigheid met soldeerbout, schakelaartje, wat kabeltjes en je bent klaar.

schakelaar kun je als je beetje handig bent gewoon in een ISDN doosje krijgen, printbanen doorhakken, ff bekabelen en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 16:29 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Dit betekent dus dt je continue een nieuw ip van @home krijgt dan zal het geen probleem zijn nee anders zal het wel fout gaan. Met ADSL wel in ieder geval. Wat heb ik met mijn kop op tafel staan bonken toen ik daar na een dag achter kwam
Kabel werkt anders dan ADSL dan blijkbaar.

Het IP staat meestal keihard vast. Maar het kan ook gewoon via de DHCP. Meestal is dat hetzelfde IP steeds.

En ik _weet_ dat het geen problemen geeft want ik heb dat al vaak genoeg gedaan, en ik kan gewoon 2 draaiende PC's live ompluggen en surfen.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

geinig theorie, zoiets zou ook te maken moeten zijn.. maar het plan om gewoon een female plug in de muur te hangen lijkt me toch praktischer, eleganter en storingsveiliger.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
het zou kunnen dat er kastjes tekoop zijn die dit kunnen.

Maar zelfmaken is in dit geval NIET mogelijk. Een utp kabel heeft een bepaalde imperdantie, en zodra jij er schakelaars tussen gaat solderen veranderd deze. Hierdoor zal je snelheid ERG zakken, door storing etc.......

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op zondag 23 december 2001 17:29 schreef Cutebritney het volgende:
het zou kunnen dat er kastjes tekoop zijn die dit kunnen.

Maar zelfmaken is in dit geval NIET mogelijk. Een utp kabel heeft een bepaalde imperdantie, en zodra jij er schakelaars tussen gaat solderen veranderd deze. Hierdoor zal je snelheid ERG zakken, door storing etc.......
Dat ERRUG zakken zal wel meevallen, ok, je hebt meer kans op storing.

echter, 10Mbit kan behoorlijk veel hebben. Ik heb een 10Mbit kabeltje wegens gebrek aan aders / ouders die geen gaten de muren willen |:( zelfs over 2 verschillende kabels door t huis lopen, 2 aders ene kant, en 2 andere kant langs.

Zolang je op 10Mbit halfduplex werkt gaat t goed. Wil je meer dan idd weg signaal.

Maar goed, zo ranzig veel storing veroorzaakt z'n schakelaartje echt nie :)

• BoutWout
Op zondag 23 december 2001 15:35 schreef HlpDsK het volgende:

[..]
Heej, kun je hier wat meer foto's van maken? Deze zijn zo close-up dat ik niet goed zie hoe het nou in elkaar steekt :)
HlpDsk, Ik ben op moment op mijn werk, maar als ik weer thuis ben zal ik wat meer shotjes maken.
Sorry voor de kwaliteit, tis een Logitec Express Go (zo'n Chello krijgertje)
Principe is heel simpel, twee netwerk kabeltjes in de bovenste eentje aan de onderkant.
Zoals je ziet heb ik 2 verschillende versies, maar je kunt zelf de schakelingen wel bekijken

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik wacht vol spanning :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[..]

jah, en die router merkt dat die geen antwoord krijgt, word suspicious, gooit een arp-request op de lijn, krijgt het goede mac adres terug en begint te happy-datatransferren.

(en dit alles binnen 8 sec!)

een delay van 8 sec, elke keer dat je die kabel om prikt, balt nog mee denk ik. (ik doe er al langer over om terug naar mijn pc te lopen)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• BoutWout
Op maandag 24 december 2001 11:36 schreef HlpDsK het volgende:
Ok, ik wacht vol spanning :)
Mmmh, ik heb een paar meer shotjes gemaakt, maar veel mooier of duidelijker worden ze niet.
Tis nu te donker op mijn kamer

• Gardocki
  • Niet online
Op zondag 23 december 2001 12:52 schreef Don_Heraldo het volgende:
HlpDsK, dit is toch je oplossing?

They made me do it.

• BoutWout
logisch maar waar www.hubell.com kan je deze dingen bestellen.
Ik kan allen het product zelf niet vinden: productnaam is: BR851B

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 24 december 2001 11:56 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

jah, en die router merkt dat die geen antwoord krijgt, word suspicious, gooit een arp-request op de lijn, krijgt het goede mac adres terug en begint te happy-datatransferren.

(en dit alles binnen 8 sec!)

een delay van 8 sec, elke keer dat je die kabel om prikt, balt nog mee denk ik. (ik doe er al langer over om terug naar mijn pc te lopen)
Een router mischien wel ja mijn ADSL modem mooi niet dus. zal het een sgaan proberen met een beetje mazzle krijg ik binnenkort 2 ciscotjes 2501 thuis :)
Pagina: 1