Wat maakt kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:48

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik ben al geruime tijd (+/- 2,5 jaar) geinteresseerd in een goeie "audio set". Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat dit voor iedereen weer iets anders inhoudt. Ik heb nu zo'n 15 jaar een Pioneer midiset met 2 Plips 3-weg speakers (FB 277 voor wie het wil weten). Tot nu toe heeft het zijn "geld" voluit terugverdiend maar ik wil nu wat moois. Ik denk dan aan een AV-receiver met een mooi luidsprekersetje. Ik lees dus ook al 2,5 jaar over alle mogelijke componenten dus daar gaat het niet over. Zelf ben ik overigens tot nu toe met luistersessies uitgekomen op Chario speakers met verschillende receivers namelijk Onkyo en Marantz. De Chario's bevielen mij uit alle andere speakers die er stonden toch het beste. Ik kwam notabene voor de Tannoy R3 maar die legde het wat mij betreft dus af. De Yamaha receiver die ik voor ogen had heb ik nog steeds niet met Chario gehoord. Inmiddels is dit de RX-V620 geworden gezien de goeie recenties en prijs (voor mij).

Maar nu mijn vraag.

Wat maakt een versterker/receiver nou eigenlijk een kwaliteitsproduct? Ik bedoel hiermee dat ik heel veel lees dat bv de Marantz of de Yamaha een goed product is. Waardoor is dat? Is het het geluid wat ze produceren? Van Yamaha wordt toch gezegd dat het hoge tonen geeft. Sommigen vinden dit mooi, anderen niet. Waarom is het dan toch zo vaak onderscheiden? De mogelijkheden? Er zijn er toch meer die dezelfde mogelijkheden bieden. Of wordt er echt naar de gemeten waarden gekeken/vergeleken? Al met al wil ik met mijn bescheiden huiskamer gewoon lekker geluid hebben waardoor ik blijf testen maar ik ben hier gewoon benieuwd naar.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Het geluid dat geproduceerd wordt is de kwaliteit van zo'n product en natuurlijk ook de duur (de tijd dat zo'n apparaat mee gaat)..

Mijn vader is audiotechnicus en vertrouwd zelf erg op oudere merken (marantz etc).

Volgens hem gaat het echt niet om het aantal watts dat zo'n tuner/receiver of versterker kan produceren maar om de kwaliteit van de muziek die uiteindelijk tot je oren komt. Dit betekend niet een super vette bass maar goede en mooie hoge en zeer lage tonen..

volgens (frans) moi

Ik zal ongetwijfeld nog aardig wat punten vergeten zijn. ;)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Daar heb je volgens mij gelijk in. Ik heb ik de loop der tijd heel wat postings/faqs gelezen en Watt is idd niet doorslaggevend. Verder denk ik niet dat de levensduur van het produkt een rol speelt. Tegenwoordig gaan zelfs de minste merken nog jaren mee. Ik bedoel dus eigenlijk waarom nou Marantz e.d. altijd worden geprezen?

Verwijderd

Ik persoonlijk prijs Marantz niet maar weet wel uit eigen ervaring dat deze apparaten van zeer goede kwalieit zijn maar ook Sony en Philips (ed) hebben tegenwoordig bijna vergelijkbare kwaliteit... Maar wil je voor het echt perfecte kwaliteit dan heb je het denk ik toch over DENON of zo iets...

En kwaliteit is volgens mij ook echt wel de levens duur van een apparaat, okey vroeger kochten mensen apparatuur voor een langere periode en tegenwoordig 'updaten' we ons apparatuur sneller...dus is de levensduur van minder belang maar laten we zeggen dat het altijd wel een beetje van belang is ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Yamaha geeft met z'n av receivers een wat scherp geluid, en je speakers moeten daar zeker geschikt voor zijn ! Mar als ze dat zijn, dan is het heel fijn. Ik heb zelf Tannoy D633 die heerlijk helder zijn, maar nooit en te nimmer scherp worden.

De stereoreceivers/versterkers geven een wat minder scherp geluid.

Wat Yamaha kwalitatief zo een goed produkt maakt ? Persoonlijk vind ik de plaatsing en snelheid van de effecten en het scheiden van de kanalen. Je hebt tevens veel instellingen die een leuk extra effect kunnen geven. Yamaha staat beroemd als toch wel de meest vooraanstaande av-receivers qua multichannel geluid. Maar de andere merken zitten toch wel ongeveer op hetzelfde niveau, maar dan met een ander geluidskarakter.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Als je geluidskwaliteit bedoelt en gewoon "stereo" wilt luisteren dan kun je met normale "stereo" apparatuur voor hetzelfde geld veel betere kwaliteit kopen. Al is het alleen maar omdat je minder dan de helft van de speakers nodig hebt. Kwaliteit zit hem dan in het ontwerp, de gebruikte componenten, de kwaliteitscontrole en de intergratie van het geheel (versterker, speakers, luisterruimte, kabels, jouw voorkeur)

Wil je DVD/home cinema of nieuwe meerkanaals geluidsbronnen (SACD, DVD-A) dan zit is natuurlijk een AV receiver/versterker de voor de hand liggende weg. Ik zelf denk dat voor echte kwaliteitsgeluid je dan heel wat geld kwijt bent (>3000 voor de receiver alleen). Ik zou bijvoorbeeld letten dat er 5 discrete versterkers in zit (en geen versterker die zowel in stereo mode 2*100 wat en in DD mode 5*100 watt levert, maar gewoon 5 aparte amps).

Voor wat betreft de speakers, kun je makkelijker kwaliteit (ik bedoel, mooi geluid) bereiken als je niet perse ook het allerlaagste laag wilt hebben (dan kunnen alleen de beste, dus zeer dure speakers, veel speakers kunnen wel veel laag weergeven, maar de kwaliteit is dan niet best).
Natuurlijk als kosten geen beperking is..

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 00:02 schreef -Stef- het volgende:
Ik bedoel dus eigenlijk waarom nou Marantz e.d. altijd worden geprezen?
Door het ietsje warme en "langzamere" karakter van Marantz versterkers komt het geluid van de CD meer in de buurt van wat je van de LP van vroeger kende. Het klinkt doodgewoon relaxter.
Dit vind je trouwens terug bij een hoop merken, vooral Engelse en Amerikaanse high end jongens, en sommige Japanners (Accuphase, Luxman).

Versterkers van bv. Yamaha, Denon, Sony, etc. kunnen technisch gezien wel heel erg goed zijn, maar of ze voor onze oren goed klinken is een tweede...

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb hier een Pioneer midisetje van 14 of 15 jaar oud. Werkt nog steeds prima (zelfs de spectrum analizer die toe net in die sets in kwam werk nog) dus wat de levensduur betreft denk ik niet dat dat iets tot "kwaliteit" maakt. Om op de eandere postings te reageren. Ik woon nu in een huis met een woonkamer die qua oppervakte niet echt super groot is. Ik denk daar met een receiver in de klasse 1100/1200 gulden (yamaha/Marantz/Onkyo) voldoende aan te hebben. Verder wil ik idd een DVD en een paar luidsprekers in de klasse Tannoy/Chario/B&W van zeg 600-800 per stuk. Uitbreiding (sub bijvoorbeeld ivm DVD) kan altijd nog. Maar is het dan de mogelijkheid tot veel in kunnen stellen wat een receiver/versterker de moeite waard maakt?

Ok, ik lees nu dat het geluid wel degelijk meespeelt dus.

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 00:25 schreef -Stef- het volgende:
Maar is het dan de mogelijkheid tot veel in kunnen stellen wat een receiver/versterker de moeite waard maakt?
NEE! Absoluut niet!
De basisinstelling moet bij jou thuis met jouw speakers al goed klinken. Zo ja, dan kun je daar in bepaalde situaties nog 's mee spelen, en zo nee, dan moet je op zoek naar een andere versterker. :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 23 december 2001 00:21 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Door het ietsje warme en "langzamere" karakter van Marantz versterkers komt het geluid van de CD meer in de buurt van wat je van de LP van vroeger kende. Het klinkt doodgewoon relaxter.
Dit vind je trouwens terug bij een hoop merken, vooral Engelse en Amerikaanse high end jongens, en sommige Japanners (Accuphase, Luxman).

Versterkers van bv. Yamaha, Denon, Sony, etc. kunnen technisch gezien wel heel erg goed zijn, maar of ze voor onze oren goed klinken is een tweede...
Yamaha AV's laten zich heel goed combineren met bepaalde Dynaudio speakers (bv de Audience 42), die hebben een heel rustig, weinig opdringend karakter (wel top kwaliteit)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Hmm, al met al is het (wat ik eigenlijk al dacht) een combinatie van wat je wilt (qua set) en de plek waar het komt te staan. Het wordt er niet makkelijker op. :) Helemaal niet als ik stijl ook nog mee laat tellen. Zal best een non-discussie zijn voor audiofielen maar ik vind mooie kersehouten zuiltjes (denk aan Tannoy) toch verdraaid mooi staan. Is nu ik er aan denk een hele andere discussie maar als ik voor 5 mille + iets aanschaf mag het best mooi zijn.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Watt zegt idd zoals al eerder gezegd is zeker niet alles, maar het kan toch wel degelijk een rol spelen. Was bij mij onlangs ook het geval. Ik ging aanvankelijk voor de Marantz PM8000 als versterker (met mogelijkheid tot klasse A d.m.v. druk op de knop), niet in de laatste plaats vanwege het uiterlijk, want daar ben ik best wel beetje gevoelig voor. En die heb ik toen naast mijn uiteindelijke keuze een Vincent SV231 Class A versterker gehad. En bij bepaalde speakers kon je dus echt wel goed horen dat die Marantz duidelijk te kort kwam om de speakers van voldoende vermogen te voorzien om een mooi totaalbeeld neer te zetten. Het speelt (ook voor de kwaliteit van het uiteindelijke geluid) toch wel een rol denk ik dus.
Maar kwaliteit is iets wat op bepaalde vlakken meetbaar is, maar op diverse andere vlakken niet. En niets is zo subjectief als het woord mooi bij geluid. Is nou eenmaal iets persoonlijks. Sommige mensen zijn helemaal gecharmeerd van het geluid wat uit Tannoy's Revolution R3 komt. Ik niet, te grof/vlak/zwaar (hoe je het maar noemen wilt)en "te populair" zoals dat zo mooi gezegd wordt.

Natuurlijk...bepaalde componenten leveren meer kwaliteit dan anderen, maar ik denk dat het moeilijk is om kwaliteit bij geluid duidelijk neer te zetten in getallen en onderdelen. Maar ik ben ook maar HiFi-n00b :)

En ondertussen ben ik ook helemaal gecharmeerd geraakt van het uiterlijk van de set zoals ik die nu heb aangeschaft, vooral de eenvoud van het geheel...heel fraai.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 00:32 schreef Duck-Twacy het volgende:
Yamaha AV's laten zich heel goed combineren met bepaalde Dynaudio speakers (bv de Audience 42), die hebben een heel rustig, weinig opdringend karakter (wel top kwaliteit)
Weet ik, en ook de combinatie Yamaha/Wharfedale kan bv. erg goed uitpakken. De speaker is dan de verzachtende factor, tegenover een analytische versterker.
Niks mis met analytisch, maar ik luister er niet graag een paar uur naar. En met mij een hoop anderen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 00:37 schreef Dexter het volgende:
(...) Is nou eenmaal iets persoonlijks. Sommige mensen zijn helemaal gecharmeerd van het geluid wat uit Tannoy's Revolution R3 komt. Ik niet, te grof/vlak/zwaar (hoe je het maar noemen wilt)en "te populair" zoals dat zo mooi gezegd wordt (...)

Maar ik ben ook maar HiFi-n00b :)
Ik dus ook maar toen in naar Staffhorst ging om de Tannoys te beluisteren vond ik ze stukken minder dan de Chario Towers die daar stonden (sorry JT). Deze gaven mij een veel dieper en voller geluid (was met Marantz versterker). Nogmaals ik ben ook een (geinteresseerde) n00b maar wel degene die er uiteindelijk naar moet luisteren. :)

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 00:34 schreef -Stef- het volgende:
ik vind mooie kersehouten zuiltjes (denk aan Tannoy) toch verdraaid mooi staan.
Niks mis mee! Mooie champagnegouden Marantz versterker erachter, een lust voor oog en oor! :)

Verwijderd

ik vind Yamaha ICM met Chario's niet zo prettig, de versterker is "precies", het is een beetje kil, en na een tijdje luisteren irriteerd dat mij een beetje...ach ja allemaal kwestie van smaak he. Ik denk dat kwaliteit gemaakt wordt door goede electrische componenten en goede mechanische structuur

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

In de prijsklasse die je noemt bieden Yamaha, Denon, Marantz, Onkyo prima apparaten (maar Sony, HK, Pioneer en zo zijn ook niet slecht).
Wat ik wel vaak lees in hifi bladen is dat dit soort apparaten in stereo mode iets minder scoren (dat wil niet zeggen dat ze dan slecht zijn).

Al die instelmogelijkheden (DSP effecten enzo) kunnen mij gestolen worden (heb zelf een Yamaha 620 voor DVD en MP3, doe mijn oude stereo nog niet de deur uit).

Als ik 1 installatie moest kopen zowel voor DVD als hifi zou ik eerst kijken bij de volgende merken: Arcam, T+A (= vrij duur), NAD, duurdere Denons of Onkyo's, Sony ES range.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 00:48 schreef Duck-Twacy het volgende:
Al die instelmogelijkheden (DSP effecten enzo) kunnen mij gestolen worden (heb zelf een Yamaha 620 voor DVD en MP3, doe mijn oude stereo nog niet de deur uit).
Welke speakers heb je daarbij als ik vragen mag?

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 00:41 schreef -Stef- het volgende:
toen in naar Staffhorst ging om de Tannoys te beluisteren
Niet bij Staffhorst gaan luisteren!
Bij Staffhorst gaan kijken, dat mag, maar ga alsjeblieft luisteren bij een goeie plaatselijke hifi-boer.
Tenzij je bij Staffhorst iets gekozen hebt van de bovenste verdieping, dan willen ze in de luisterruimte ook nog wel wat voor je doen...

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Staffhorst Utrecht is hier 500 meter vandaan. Ik ben door de weeks gegaan (lekker rustig) en van alles geprobeerd. Ik kreeg wel een aardige indruk. Kopen zal ik het daat nooit. Ik stond daar trouwens zonder begeleiding in de ruimte dus ik kon mijn eigen gang gaan. Geen broekie die mij van advies kon bedienen dus. :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Dat mag. Ik hen een Canton Movie 50 setje gekocht in Duitsland (fl 2200). Eigenlijk niet de beste partner (Yamaha heeft helder geluid, Canton's ook), maar omdat ik het alleen voor DVD en MP3 ga gebruiken zit ik daar niet zo mee.

Heb de Canton's pas 2 dagen geleden ontvangen en weet nog niet hoe het klinkt (moet nog speaker kabel kopen). Maar die subwoofer is vet! (zelfs naast mijn 29" tv lijkt ie nog erg groot :) )

Als ik voor muziekaal was gegaan dan had ik beter Dynaudio kunnen nemen (zoals ik elders ook gepost heb). Maar dat was dan ruim 2* zo duur geweest (ICM een REL Storm)

Verwijderd

Als ik 1 installatie moest kopen zowel voor DVD als hifi zou ik eerst kijken bij de volgende merken: Arcam, T+A (= vrij duur), NAD, duurdere Denons of Onkyo's, Sony ES range.
Ik kwam uit bij Marantz (AV9000/MM9000), en die klinken prima met m'n T+A speakers. :)
Denon was een goede tweede, en Arcam bood te weinig voor teveel geld. NAD had toen nog geen goede multimedia versterker en T+A was idd nogal duur.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 00:58 schreef Duck-Twacy het volgende:
Dat mag. Ik hen een Canton Movie 50 setje gekocht in Duitsland (fl 2200). Eigenlijk niet de beste partner (Yamaha heeft helder geluid, Canton's ook), maar omdat ik het alleen voor DVD en MP3 ga gebruiken zit ik daar niet zo mee.

Heb de Canton's pas 2 dagen geleden ontvangen en weet nog niet hoe het klinkt (moet nog speaker kabel kopen). Maar die subwoofer is vet! (zelfs naast mijn 29" tv lijkt ie nog erg groot :) )

Als ik voor muziekaal was gegaan dan had ik beter Dynaudio kunnen nemen (zoals ik elders ook gepost heb). Maar dat was dan ruim 2* zo duur geweest (ICM een REL Storm)
Ik zal Dynaudio nu zeker meenemen in mij luistertests. Maar waarom ga je het alleen voor DVD en MP3 gebruiken? Heb je voor je CD's een andere set/ruimte? Ik zit hier met een bescheiden woonkamer (6x3) en wil zowel DVD als CD's kunnen luisteren (voor mp3 heb ik mijn puter en mijn iRiver iMP250 :) ).

Damn, ik zie nu ineens nog meer merken die ik moet gaan beluisteren. :) REL en NAD spreken mij ook wel aan maar heb daar nog geen combi's met speakers van gehoord. Staffhorst Ut. is overigens wel wijs met NAD. Al diverse malen huisvrouwen zonder voorkennis een NAD aan horen smeren.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 23 december 2001 01:02 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Ik kwam uit bij Marantz (AV9000/MM9000), en die klinken prima met m'n T+A speakers. :)
Denon was een goede tweede, en Arcam bood te weinig voor teveel geld. NAD had toen nog geen goede multimedia versterker en T+A was idd nogal duur.
Ja daar noem je ook wat (dik f 6000 of zo dacht ik). Mijn "probleem" met Marantz is dat het er zo mooi uit ziet dat ik me afvraag hoeveel van de kostprijs in de kast is gaan zitten :)
Natuurlijk zijn de topmodellen van Marantz klasse

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 00:58 schreef Duck-Twacy het volgende:
(ICM een REL Storm)
Hoe groot woon je dat je een REL Storm nodig hebt?
De meeste woonkamers kunnen prima uit met een Quake, of als je echt riant woont een Q200E of zo.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 23 december 2001 01:04 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Ik zal Dynaudio nu zeker meenemen in mij luistertests. Maar waarom ga je het alleen voor DVD en MP3 gebruiken? Heb je voor je CD's een andere set/ruimte? Ik zit hier met een bescheiden woonkamer (6x3) en wil zowel DVD als CD's kunnen luisteren (voor mp3 heb ik mijn puter en mijn iRiver iMP250 :) ).
Voor traditioneel stereo (CD/ lp's) gebruik mijn 10 jaar oude hifi setje:
- AVM voorversterker (ooit gekocht bij de fabrikant in Dl voor 600DM)
- AVM eindversterker (2e hand in Nl gekocht) of
- 25 watt klasse A zelfbouw amps
- Techniscs SPL777 CD speler (een oud top model van Technics, een beetje verouderd wel)
- Dual 505 platenspeler
- Zelfbouwboxen op basis van Focal (3 weg, 25 cm woofer, 13 cm mid, 3 cm inverted dome)

Die Yamaha/Canton combinatie kan daar echt niet tegenop (kost ook veel minder).

En ja, ik heb een redelijk ruime kamer (45 M2) waar de audio apparatuur een prominente plaats van inneemt

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 01:06 schreef Duck-Twacy het volgende:
Natuurlijk zijn de topmodellen van Marantz klasse
Hiermee komen we weer terug op mijn oorspronkelijke vraag (niet dat ik de rest niet interessant vind, integendeel). Wat maakt deze Marantz klasse?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op zondag 23 december 2001 01:09 schreef Afterlife het volgende:

[..]

De meeste woonkamers kunnen prima uit met een Quake, of als je echt riant woont een Q200E of zo.
Dieper :) De quake doet geloof ik 25 hz bij -6db, de storm doet 20 hz bij -3db. En hij gaat harder. Bas kan nooit te hard >:) (mits het goede kwaliteit is).

BTW...die goedkopere Canton sat/sub setjes roelen best wel voor de prijs !! :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 23 december 2001 01:14 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Hiermee komen we weer terug op mijn oorspronkelijke vraag (niet dat ik de rest niet interessant vind, integendeel). Wat maakt deze Marantz klasse?
Ik vind een apparaat klasse (naast de al genoemde kenmerken) als er niet bezuinigd is op essentiele onderdelen. Daar waar het belangrijk is gewoon goede componenten gebruiken. Een goed voorbeeld is condensatoren. In topklasse versterkers wordt polypropyleen toegepast (rode blokjes), in mindere versterkers vaak alleen elco's (hoewel daar ook verschillende kwaliteiten in zijn). Voor amps is de (grote) voeding en stabilisatie (ook weer condensatoren dus) belangrijk, en de koeling van de transistoren (goede zware koelprofiel). Dat zijn dingen waar ik aan herken dat de fabrikant iig een goed apparaat heeft proberen te bouwen. Of het goed klinkt hang ook van het ontwerp af.

Ik mag aannemen dat in die Marantz voor dat bedrag wel goede componenten is toegepast

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 23 december 2001 01:09 schreef Afterlife het volgende:

[..]

ben dus niet voor de Rel Storm gegaan, maar het leek me wel leuk zo'n sub die 18 Hz kan (al heb je er weinig aan).

Maar de Rel range vanaf de Strada zijn iets meer op "muziek" gericht, de Q serie meer op "movie", dus als ik muzikaliteit had gezocht dan vind ik Storm (of Strade) geschikter (maar wel kostbaar)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik vind goeie componenten ook belangrijk..maar natuurliujk is de kwaliteit van het geluid zelf ook heel belangrijk (ik wil niet heel dit topic doorlezen.. dus ik noem mijn punten)

Voor versterker:
Digitaal in
dempingsfactor minimaal 80 zijn
signaal/ruisverhouding tegen de 90a -110dB
Geen kleuringen in geluid (source direct)..
slechts keuzeschakelaar en volumeknop
sub-sonic filter
Versterker moet groot en zwaar zijn >:)

hmz.. verder moet de rest gewoon goeie componenten hebben

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ok, kijk dit wilde ik weten. Iedereen roept namelijk a;tijd maa dat deze merke top zijn (voor dat geld) maar waarom dat nu is hoor je niet vaak. Overigens zit ik nu nog met 1 ding: koop ik een versterker/receiver bij luidsprekers of andersom. Ik was namelijk nogal verrukt van de Chario's. Moet ik nu 2 tests gaan doen: de Chario's bij verschillende receivers of anderom (of beide)?

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 01:14 schreef -Stef- het volgende:
Wat maakt deze Marantz klasse?
Volgens mij is en blijft dat heel persoonlijk.
Ik had dat gevoel van "ja, dat is 'm!" eerst bij een Luxman LV105U versterker (hybride buizen/transistor), later bij een Aura Evolution VA100 versterker (engelse versterker zonder toeters en bellen maar erg mooi uitgevoerd), en toen ik op zoek ging naar een 'home theater' versterker kreeg ik hetzelfde bij die Marantz.
't Setje straalt niet alleen kwaliteit uit, maar hij klinkt ook nog 's fantastisch. En dat niet alleen in 5.1, maar ook gewoon in stereo is 't een schoonheid. Ik wil niet zeggen dat er geen betere versterkers zijn (hoop hier ooit nog 's een Jadis neer te zetten voor puur stereo), maar 't ding klinkt gewoon goed.

Wat maakt deze Marantz klasse? Ga maar 's luisteren.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jah..precies.. wat ook klasse maakt..schrik niet.. zilver en gouden bedrading/connectors

dit is ergends enorm belangrijk als audiofiel. Stel je leeft in een vochtige ruimte,..of dicht aan zee (ps..de pest voor apparaten) goud/zilver zijn edelmetalen (duh) dat betekent dat ze door bijna niets aangetast kunnen worden (zuren/zouten/basen) dat is dus belangrijk, als je de levensduur(en ook de geluidskwaliteit) hoog wilt houden. Das ook een stukje.. dan heb je idd buizen.. die zijn warmer.. maar die gaan veel sneller kapot.. Dus die koop je vaak erbij als die kapot zijn (et zijn namelijk soort van gloeilampen)

het is persoonlijke smaak gepaard met technologie, duurzaamheid en natuurgetrouwe weergaven (dat ligt overigends niet alleen bij je versterker, maar ook je boxen, kabels en andere randapparatuur)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 23 december 2001 01:32 schreef -Stef- het volgende:
Ok, kijk dit wilde ik weten. Iedereen roept namelijk a;tijd maa dat deze merke top zijn (voor dat geld) maar waarom dat nu is hoor je niet vaak. Overigens zit ik nu nog met 1 ding: koop ik een versterker/receiver bij luidsprekers of andersom. Ik was namelijk nogal verrukt van de Chario's. Moet ik nu 2 tests gaan doen: de Chario's bij verschillende receivers of anderom (of beide)?
Als jij die Chario's mooi vindt klinken (heb ze ook wel eens kort gehoord bij Staffhorst en vond ze zeker niet slecht) dan is dat een belangrijk gegeven en kun je daar best een mooie receiver bij zoeken. Wellicht een Marantz of een Denon (kennelijk wat relaxtere merken).

Het beste kun je eens naar een echt goede hifi winkel gaan waar ze je kunnen adviseren. Hoor wel goede geluiden over Staffhorst en heb zelf goede ervaringen bij hifi studio Zwaard in Rotterdam. maar er zijn er vast wel meer. Het beste is natuurlijk als je de combinatie kunt beluisteren (liefst in je eigen huis)

Nog een tijdje doorzoeken (ander speakers er weer bij betrekken) kan ook, het "zoek" proces is vaak best leuk (zolang je je niet gek laat maken met veel te dure dingen)
suc6

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ok. het is dus de cmbinatie die het geluid (wat toch de doorslag geeft) bepaalt. Dat is dus verrekte moeilijk om dat voor jouw eigen muziek uit te zoeken Wel leuk maar zeer tijdrovend. Waarom is Staffhorst eigenlijk niet goed om te luiteren? De geluidscabines zijn rijkelijk voorzien van verschillende speakers / versterkers. Ik stond er in mijn eentje een uur in en kon toch aardig luisteren. Het enige is inderdaad dat de ruimte niet overeenkomt met je woonkamer.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ja..maar wel heel erg leuk om te doen!!
tijdrovend.. maar zeer leerzaam

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 01:42 schreef -Stef- het volgende:
Waarom is Staffhorst eigenlijk niet goed om te luiteren? De geluidscabines zijn rijkelijk voorzien van verschillende speakers / versterkers. Ik stond er in mijn eentje een uur in en kon toch aardig luisteren. Het enige is inderdaad dat de ruimte niet overeenkomt met je woonkamer.
Ik ben geloof ik de enige die dat riep. En dat is omdat ik wat dramatische luistersessies heb meegemaakt met een verkoper die doodgewoon niet wilde luisteren naar wat mijn wensen waren. Vanaf dat moment heeft Staffhorst voor mij afgedaan, op misschien de bovenste verdieping na.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als ik 1 installatie moest kopen zowel voor DVD als hifi zou ik eerst kijken bij de volgende merken: Arcam
Goeie keuze :Y) (AVR100 oid). 4x B&W805 erbij, leuke sub, strakke center lekkere DVD speler, klaar *D, droomsetje in huis ;).
-stef-
Staffhorst Utrecht is hier 500 meter vandaan.
Dan woon je niet meer dan 1000meter van mij vandaan :P (lombok).

[ontopic]
Wat een goede kwaliteit bepaalt is heel moeilijk te zeggen. Bij speakers moeten de materialen en ontwerpen op z'n minst goed zijn, maar dat zijn ze in 70% van alle gevallen ook gewoon. Het is wat dat aangaat behoorlijk persoonlijk.

Ik vind kwaliteit een samenspel van een mooi klinkend apparaat, gecombineerd met een degelijke bouw, een strak uiterlijk en een fijne bediening :). Ik ben dan ook niet echt 'your avarage' audiofiel :o. Maar ik moet wel toegeven dat ik toch eerst op geluid ga letten, en dat ik daarne gewoon zo'n speaker er mooi uit ga vinden zien ofzo :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Oh ok. Inderdaad is hun verkooptechniek nu niet iets waar je als klant op zit te wachten. Omdat ze zo dichtbij zitten gebruik ik ze dan ook alleen (dus ook zonder puber-verkoper)als testruimte. Het kopen zou ik er niet zo snel doen.

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 01:57 schreef JvS het volgende:
Goeie keuze :Y) (AVR100 oid). 4x B&W805 erbij, leuke sub, strakke center lekkere DVD speler, klaar *D, droomsetje in huis ;).
Ga op je eigen bank zitten kwijlen, wil je? :)
Pagina: 1