Toon posts:

[Phase Change] pics eerste test met R134a

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag langs het koelkastreparatiebedrijf geweest om de phase-change in elkaar te draaien. De compressor die ik had hebben we vervangen door een gruwelijk stille Danfoss compressor, de condenser die ik had is gebleven. En de warmtewisselaar natuurlijk. Die dus toch nog een beetje lekt :r :( |:( :'(

De testopstelling zoals-ie nu draait. Dit is nog niet optimaal. Zeker nog niet. Er zal nog veel gespeeld moeten worden met de gasvulling, capillair, ec.

Meer foto's volgen, ik moet douchen, pleite en zuipen, dus hier alvast een paar teasers:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/opstelling_complet.jpg

De koelvloeistoftemp is -13.8 graden. De temperatuur van de dampretourleiding is -11.2 graden.

Koelvloeistof word toch iets stroperiger bij lage temps. De Sicce Idra, toch een zeer capabele pomp, produceert op -18 nog maar dit pisstraaltje:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/Idra_pisstraaltje.jpg

Binnenkort meer, dus.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
letterlijk heel "cool"!! :9~

* LeonM gaat maar eens langs bij een recyclin bedrijf >:)

Verwijderd

damn! dat ziet er zeer goed uit ... maar ik denk dat je ook die slangen maar moet gaan isoleren ;) ze slaan al wit uit daar vlak na de warmtewisselaar.

En die temps zijn zeer zeker niet om te :'( ... maar hoeveel geluid produceert dit geheel dus :? :? das natuurlijk wel de grote vraag :)

Verwijderd

(letterlijk) CHILL!!!!!!!

Verwijderd

Hmz, byzonder leuk systeem. als je de kennis hebt, en de middelen, en het blijft onder de kosten van een vapochill. dan is eht zeker rendabel. en anders is het gewoon insanity gaaf.

waar heb je die temp meters trouwens gekocht? speciale cheap ass plek?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

toen je zei 'teaser' zat je er niet ver naast, deze pics maken me toch wel behoorlijk nieuwsgierig! * m-m vindt het hele project zeer stoer

Verwijderd

Topicstarter
Yup, die slangen kunnen wel wat isolatie gebruiken. Straks.
Geluid? Minder dan de gemiddelde CoolerMaster. Dit is te danken aan de grote langzaamdraaiende fan op de condenser. De compressor hoor je bijna helemaal niet.

De kosten blijven ver onder die van een Vapochill. Tot nu toe zo'n Fl 100,- denkik.

Die tempmeters zijn van dat koelkastreparatiebedrijf. Die heb ik tijdelijk geleend.

Goed, en nu ben ik echt weg.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Hmm. Dan was het water TOCH bevroren :D
We hadden eerst met gewoon water getest, maar de warmtewisselaar zelf bevroor, terwijl het water constant op +6 bleef staan, dus waarschijnlijk was de warmtewisselaar intern vrijwel dichtgevroren, want ook toen kwam er maar een zeikstraaltje uit, terwijl het in het begin gewoon voluit ging.

En hij lekte inderdaad, maar gelukkig alleen aan de kap, en niet intern... Want dan heb je WEL een probleempje ;(
Ook lek was de leiding aan de compressor. Die had mijn vader dus eerst niet goed vastgelast, waardoor de R134a naar buiten kwam zodra we de compressor aanzetten.

Credits gaan overigens helemaal naar DaBit en mijn vader, want ik heb er alleen een beetje bij staat kijken :+ Ik ben dan ook niet zo goed in dat koeltechnische gebeuren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Die temperatuurmeters komen trouwens uit een diepvrieskast. Die waren afgekeurd omdat ze op een batterijtje liepen :o Moet je dan ook niet doen in een apparaat dat tien jaar moet werken zonder 'user servicable parts' :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Zeer brute ideëen. Doet me denken aan die gast die een tijd terug die dubbele koelkast had omgebouwd. Die ging dacht ik iddle tot -60. Maar volgensmij heeft die koeling maar een halfjaar geleefd. Daar zit ik dan met mijn dual drift en 90% rendement geschakelde voeding :).

FreakyFrank gaat ooit begginnen, heeft ie gezecht enzo.. Aan een methaan koeling. Ik heb het mezelf ook al een beetje eigen gemaakt, alle technieken. Zeer mooi. Maar methaan is -100 stressed ofzo volgens frank. Misschien als ik dan mijn onrendabele peltiers moe ben dat ik hem wel wil helpen enzo :D

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-08 11:52

Kortfragje

......

LOL, coelz0r :9~

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

ziet er inderdaad koel uit :)

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
:9~

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Heel nice!! :9~

Kom je ook nog met je hele verhaal en foto's op een site?

Ziet er heeeeeel goed uit kerel

Dikke duim! :) :) :)

Verwijderd

Ziet er goed uit. Nice :)

Verwijderd

Topicstarter
Credits gaan overigens helemaal naar DaBit en mijn vader, want ik heb er alleen een beetje bij staat kijken Ik ben dan ook niet zo goed in dat koeltechnische gebeuren.
De credits gaan voor 99.95% naar jouw vader! Ik had niet eens vieze vingers aan het einde van de dag. En da's een uitzondering!
FreakyFrank gaat ooit begginnen, heeft ie gezecht enzo.. Aan een methaan koeling. Ik heb het mezelf ook al een beetje eigen gemaakt, alle technieken. Zeer mooi. Maar methaan is -100 stressed ofzo volgens frank. Misschien als ik dan mijn onrendabele peltiers moe ben dat ik hem wel wil helpen enzo
Dat was toch een ethaan koeling? Duals-stage, toch? Dus eerst een R134a/R290 voorkoeler met daar achteraan een ethaansysteem?
Nou, ik wens 'm veel succes daarmee. Dit is al niet simpel om goed aan de gang te krijgen. (Het werkt nu, maar het moet beter kunnen)
Kom je ook nog met je hele verhaal en foto's op een site?
Jawel, maar HTML kloppen kost elke keer weer schrikbarend veel tijd. Deze kerst komt-ie nog.

Goed, vanmiddag eens testen gaan doen met de koeling @ load...

• gerhald
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

very cool :9~

Verwijderd

wederom heel gaaf gedaan. welke koel vloeistof gebrik ja dat het nu al stroperig word?

verder zal het wel warmer worden , dus minder stroperig als ie eenmaal je tec+XP moet coolen, niet zon probleem lijkt me dus :P , en wat lekt er nou precies dan?

Verwijderd

Hoeveel Watt verplaatst die hele phase-change setup nu eigenlijk precies?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 11:31
Euhm vet dit :)

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Go Dabit go........

/offtopic
Maar als jou systeem hierdoor overleid komt het dus op mijn bakkie te zitten??? Had ik dat maar nooit gezegd *D

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
wat kost zo'n pompie ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
sweet

Verwijderd

stoer !!! maar is het wel veilig allemaal en neemt het niet te veel ruimte in beslag :?
verder tof idee >:)

• BaRF
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

zo dit komt toch wel in een BIG tower of niet :) mmm, misschien idee om zo'n coole CUBE kast te gebruiken voor alléén je koeling :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• CBA
  • Laatst online: 21-08 09:51

CBA

een vat, een vat, een vat !

Lekker fris :)

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

Verwijderd

Topicstarter
wederom heel gaaf gedaan. welke koel vloeistof gebrik ja dat het nu al stroperig word?
Ik gebruik nu Shell Glycocool, dat pas bij -37 bevriest volgens de fles. Ja, inderdaad, bij -37 zal het wel helemaal vast zijn. Bij -22 is het al zo'n beetje stroop.

Ik ben nu aan het proberen hoeveel water erbij mag opdat 't bij -22 nog niet bevriest. Dat zou iets tegen de stroperigheid moeten doen. Lager komt onze vrieskist niet, en die heb ik al zonder medeweten van moeders hoger gezet. 't mens zou een hartaanval krijgen als ze wist dat ik koelvloeistof in de diepvries mik..
Hoeveel Watt verplaatst die hele phase-change setup nu eigenlijk precies?
Als ik vloeistof van -10 wil houden, dan verplaatst de setup nog niet veel. Ik schat een Watt of 60-70 @ -10. Da's dus nog niet voldoende. Maar er is nog ruimte genoeg voor verbetering, als ik naar de datasheets van Danfoss kijk. Betere performancedata van het huidige systeem meet ik binnenkort. Dan moet ik wel eerst even een nauwkeurige warmtebron in elkaar bakken.
/offtopic
Maar als jou systeem hierdoor overleid komt het dus op mijn bakkie te zitten??? Had ik dat maar nooit gezegd
Da's toch een geinig gezicht? Jouw A7V266 onder een dikke laag ijs, beschenen door een CCFL >:)
wat kost zo'n pompie ?
75 piek bij de lokale aquariumboer.
stoer !!! maar is het wel veilig allemaal en neemt het niet te veel ruimte in beslag
verder tof idee
Ruimte? Veel te veel. Veilig? Ja. Er zit R134a in dat niet erg giftig is en niet erg explosief. De koelvloeistof moet je niet opdrinken, maar verder ga je er niet dood aan.
zo dit komt toch wel in een BIG tower of niet mmm, misschien idee om zo'n coole CUBE kast te gebruiken voor alléén je koeling
Ik vrees dat ik zelf een kast moet gaan bouwen. Ik hou niet van losse unitjes erlangs.

• Leipo
  • Niet online
De koelvloeistof moet je niet opdrinken, maar verder ga je er niet dood aan.
nou volgens mij al sje koelvloeistof opdrinkt ga je wel dood hoor :) het kristaliseerd zo mooi in je lichaam >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 december 2001 15:27 schreef Leipo het volgende:

nou volgens mij al sje koelvloeistof opdrinkt ga je wel dood hoor :) het kristaliseerd zo mooi in je lichaam >:)
Dat zeg ik nou net: niet opdrinken, en je gaat er niet van dood :)
Pagina: 1