[Prolog] compiler / help

Pagina: 1
Acties:

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
Niet zo'n populaire taal hier merk ik ;)

Anyway, wat wordt als een prettige compiler beschouwd? Het liefst zou ik ook wel wat help-files enzo er bij hebben aangezien mijn prolog-kennis behoorlijk beroerd is....

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
M'n vriendin gebruikte SICStus bij logisch programmeren, maar ik heb er verder geen verstand :o .

Hier is de website:

http://www.sics.se/sicstus/

en hier is de uitgebreide manual:

http://www.sics.se/sicstus/doc

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03
SWI-Prolog
YAP

zijn nog 2 varianten die bij logisch programmeren werden aangeraden (op de universiteit gebruiken we hier ook Sicstus, maar dat is volgens mij alleen als evaluation copy te downloaden)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

AMZI! Prolog is ook leuk (al ken ik de anderen niet)

www.amzi.com (gratis te downloaden)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Amzi prolog is inderdaat een erg lekker werkend programma.
Beter dan swi....!
Je hebt ook nog Turbo prolog,maar daar zou ik me niet aan wagen als ik jouw was..

Functioneel programmeren is niet zo popi op GoT, Joska is hier wel een liefhebber van volgens mij! :)

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 11:36
Op zondag 23 december 2001 00:09 schreef Nexopheus het volgende:
Functioneel programmeren is niet zo popi op GoT, Joska is hier wel een liefhebber van volgens mij! :)
Ahhh... functioneel programmeren :P

Miranda, kent iemand dat?

• mbravenboer
Nexopheus: Functioneel programmeren is niet zo popi op GoT, Joska is hier wel een liefhebber van volgens mij! :)
Prolog valt toch meer onder z'n eigen paradigma: logisch programmeren?

Ik ben trouwens ook wel een liefhebber van functioneel programmeren :P . Af en toe komt er wel eens een topic langs. Pas nog:
[topic=344737/1/25]
en
[topic=234010/1/25]
en
[topic=197726/1/25]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Upquark: Ahhh... functioneel programmeren :P
Lekkere he? :9~ .
Miranda, kent iemand dat?
Ik heb nog nooit echt met Miranda gewerkt, maar de concrete syntax van een fp taal maakt niet zoveel uit. Als je er een kent en goed beheersd, beheers je ook vrijwel gelijk alle andere...

Ik vond dit ergens:
Miranda was very successful as a first language. However, it suffered from some problems which ultimately led us to look for a replacement:
- it was a bit of a toy language, and didn't scale well to use in later year subjects.
- it wasn't open, which made it difficult for students to use at home.
- it was being overtaken by languages like Haskell in the research community

We considered a few languages to replace Miranda. Haskell was the most obvious candidate. One of the main reasons for choosing Haskell was the quality of Hugs. Having such a large body of students really requires that they be able to do a lot of their work at home.Without Hugs, I dare say we would have been looking more seriously at other languages.

The transfer from Miranda to Haskell was quite straightforward. Training staff was not a big problem. Type classes and monadic programming being the only tricky topics for people with Miranda experience. You can find our paper on "Haskell for Miranda Programmers" on
http://www.haskell.org/bookshelf/
en hier het artikel Haskell voor Miranda programmeurs :P ;)
http://www.cs.mu.oz.au/tr_submit/test/cover_db/mu_TR_1999_14.html
hierin worden de verschillen mooi en kort uitgelegd.

• Dash2in1
mjah, 'k weet niet wat het is, heb eigenlijk min of meer een gronidge hekel aan prolog, maar voor bepaalde dingen vind ik het zo mooi!
Ik noem een voorbeeld: permutaties.
Paar regeltjes zijn genoeg! erg mooi....
edit:
dit was geen boodschap aan bovenstaand bericht, wellicht eens kjiken naar dat haskell-gebeueren

• mbravenboer
Dash2in1: Paar regeltjes zijn genoeg! erg mooi....
Das inderdaad een voordeel van 'declaratieve' talen :) .
wellicht eens kjiken naar dat haskell-gebeueren
Altijd leuk, Haskell is in ieder geval een erg mooie taal :) .

Waar ik een beetje een antipathie tegen heb: prolog wordt veel te snel gekozen als 'de' taal voor intelligente systemen. Op zich is dit wel logisch natuurlijk, maar veel problemen zijn ook, of zelfs beter, in een andere paradigma op te lossen. Een practicum van automatisch redeneren, waarbij je een semantisch tableau moest maken voor een bepaalde stelling heb ik bijvoorbeeld in Java gemaakt :o . Dat was op zich wel weer ietswat ranzig, maar het was in feite gewoon een programma-transformatie probleem wat ik nu absoluut in Stratego zou schrijven. Stratego is in het algemeen uitermate geschikt voor het manipuleren van constructies als logische formules :9~ . Ook Haskell zou af en toe best weleens een hele goede kandidaat kunnen zijn voor het implementeren van 'intellingente' systemen...

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Prolog <> Functionele taal |:(

Stom stom stom, tuurlijk logische programmeren..
voor functioneel programmeren inderdaad Haskell, Clean, Mirande, Lisp .....

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• Dash2in1
Hmm, waarschijnlijk is het een "rtfm-vraag", maar goed, na gekeken te hebben heb ik het niet kunnen vinden.
Heb SWI prolog gedownload, het werkt wel, maar ik wil gewoon met een ; door kunnen gaan met het vinden van de volgende oplossing. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
(let even niet op naamgeving ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
permute([],[]).
permute(X,Y):- 
    var(X), 
    permute(Y,X).
permute(L1, [L2H | L2T]):- 
    not(var(L1)),
    append(L1F1,[L2H | L1F2], L1),
    append(L1F1,L1F2, L1S),
    permute(L1S, L2T).

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 11:36
Op zondag 23 december 2001 05:19 schreef mbravenboer het volgende:
en hier het artikel Haskell voor Miranda programmeurs :P ;)
http://www.cs.mu.oz.au/tr_submit/test/cover_db/mu_TR_1999_14.html
hierin worden de verschillen mooi en kort uitgelegd.
Bedankt, die had ik nog niet gezien! :)
Pagina: 1