A7V266-E & XP1800+ niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Ik heb hier een PC voor mijzelf gebouwd, met een
ASUS A7V266-E moederbord
512MB DRR
AMD XP1800+
Thermaltake Mini SuperOrb

Ik heb er nog niks aan getweaked.. (En dat -E moederbord heb ik alleen omdat ze 'm zonder onboard-sound niet op voorraad hadden. Die heb ik dus uitgeschakeld in de bios)

Eens in de zoveel tijd loopt ie vast wanneer ik aan 't browsen ben met IE of Netscape 6. Eerst dacht ik dat 't IE was, maar het gebeurt nu ook met Netscape.
Dus heb ik de netwerkkaart getest, een paar gigabyte aan dataverkeer veroorzaakt, maar dat schijnt geen probleem te zijn.
In spelletjes loopt ie ook niet vast.

En ik heb ook MBM5 ff geinstalled. En ik zie een paar vreemde dingen:
Afbeeldingslocatie: http://vdsluis.servicez.org/lowrpm_highvolt.gif

Afbeeldingslocatie: http://vdsluis.servicez.org/lowvolt_highrpm.gif

Ik vind de RPM van de bovenste fan van mijn superorb (FAN2) errug hoog. (Geeft ie ook in de bios aan)
En de voltage van de -12 schommelt heel erg. En dan lijkt verhouding te hebben met de RPM van die ene fan. Daarom ook 2 screenshots. Ik vind -15.69 een behoorlijke afwijking van -12.
Ook heb ik beide fans even omgewisselt (stekkertje alleen :) ), en dan heeft nog steeds de bovenste een hoog RPM.

Heeft iemand hier ervaring mee, of misschien een tip of oplossing? :)

...

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Ik had ook last van vage vastlopers in WinXP. Heb toen uitgezet dat 'ie automatisch moest rebooten als er een BSOD was en toen kwam ik er achter dat ik last had van het wel bekende nv4_disp.dll probleem. Heb nu detonator 22.80 draaien en ik heb geen VIA drivers geinstalleerd. Systeem loopt nu als een zonnetje :)

• Bas_f
Ik draai geen WinXP, maar 98SE.

En ik heb wel de VIA drivers geinstalleerd, en ik draai Detonator 21.81 drivers.

Misschien dat ik dan ook maar XP ga installeren, hoewel dit tegen al mijn priciepes in is.. :P

edit:

Net ff Detonator 23.11 geinstalleerd (vers gedownload), maar mijn performance met bijv. 3DMark2001 is met +/- 8% gedaalt.
Als dit 't stabiliteitsprobleem oplost, vind ik 't geen probleem.

...

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Ik zou eerst even een andere voeding proberen (zwaardere)

Schommlende spanningen zijn iedergeval niet goed voor je hardware!

Je 5v is een beetje aan de lage kant met 4.84 maar dat moet niet veel uitmaken, je -12 op -15 is iets om je grotere zorgen om te maken...

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• Bas_f
Ik heb er een 300W voeding inzitten. De lucht die uit mijn voeding komt is wel behoorlijk warm.

Heeft iemand enig idee waar ik een zware voeding los kan kopen?

Trouwens, de nieuwste detonator drivers hebben niets geholpen qua stabiliteit. Alleen de performance is achteruit gegaan. :(

...