[HD] IBM gxp 60,7200rpm, 20Gb tikt af en toe.

Pagina: 1
Acties:

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik heb dus die HD en af en toe tikt 'ie. Betekent dit dat dit bijna het einde is :?

mocht het zo zijn dan ga ik eens een andere d'r bij prikken om goede backups te maken.

Ik draai nu XP prof. en dat is best wel goed. Kan het een eigenschap van XP zijn dat 'ie af en toe tikt ?

En als mijn HD bijna verrot gaat welke moet ik dan nemen.

Ik heb ook al dat proggie gedraaid van IBM maar die zegt niets verkeerts.

Wie heeft er nog meer af en toe een tikje gehoord in zijn IBM hd en overleed kort daarna ?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Als het echt stuiterende tikken zijn, dan loopt je kop idd tegen het eind aan, dat wil zeggen dat ie te wenig stroom krijgt en daardoor die kop niet meer uit de beveiligde positie krijgt.

Indien het snoeihard achtermekaar aangaat gok ik erop dat ie nog wel ff doorleefd, 2 van mijn schijven maken ook vreselijke lees-schrijf herrie, maar tis voor die dingen gezond.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 14:22 schreef Sundead het volgende:
Als het echt stuiterende tikken zijn, dan loopt je kop idd tegen het eind aan, dat wil zeggen dat ie te wenig stroom krijgt en daardoor die kop niet meer uit de beveiligde positie krijgt.

Indien het snoeihard achtermekaar aangaat gok ik erop dat ie nog wel ff doorleefd, 2 van mijn schijven maken ook vreselijke lees-schrijf herrie, maar tis voor die dingen gezond.
Dus tis niet erg? Ik lees hier allemaal van die enge verhalen. Hoe zit dat dan?

Voor de rest rete snel schijfje. Kan ik het ook ergens in sysoft sandra checken? Of gaat dat proggie er niet zo diep op in?

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-04 21:00

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Dit lijkt mij de gevreesde "click-of death". Als je een schijfje over hebt zou ik als de bliksem gaan back-uppen, je krijgt veel spijt als je het niet doet en je hd overlijdt even later.
Niet dat ik ervaring heb met IBM-schijven, maar het lijkt me sowieso ongezond als bewegende dingen ergens tegenaan slaan. :?

specs

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 22 december 2001 14:34 schreef De_Flexe_Toki het volgende:
...maar het lijkt me sowieso ongezond als bewegende dingen ergens tegenaan slaan. :?
tis pas eng als er stilstaande dingen ergens tegenaan slaan :P

maarre mijn IBM heeft ook weleens een paar tikjes gegeven en leeft nu nog :) Maar als het constant is en daarvoor was het niet dan is het niet goed, logisch. Dus nieuwe halen :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39

Predator

Suffers from split brain

Tis een GXP60 he :)
the number of death
is een rotte reeks van IBM met enorme uitval

BACKUPPEN ASAP

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 18:41 schreef Pr3d4t0r het volgende:
the number of death

BACKUPPEN ASAP
Ik heb 'in juni gekocht, dus zo oud is 'ie niet :'(

Welke kan ik dan beter aanschaffen. WD of quantum of maxtor of een andere :?

Verwijderd

Ik heb de 40 gb GXP60 al sinds begin mei. Het viel me ook gelijk al op dat hij af en toe, vooral bij het kopieren van grote bestanden, een soort tikje geeft, niet echt hard, maar je hoort het wel. Ik maakte me er in het begin ook druk over. Maar hij draait als een zonnetje B-) , nog geen enkel probleem gehad, dus ik ga er maar vanuit dat het erbij hoort. Ik geloof dat meer mensen er last van hebben.

Overigens maakt het uit waar je harde schijf geplaatst is, of je dat ŽtikjeŽ wel echt waarneemt of niet. Een vriend van mij zei dat die van hem niet tikte, maar toen ik zŽn kast openmaakte hoorde je het wel degelijk. In een goed geisoleerde kast hoor je het dus gewoon niet. Die schijf is zo ontzettend stil, dat iedere onregelmatigheid nu eenmaal erg opvalt. ZoŽn oude 7200rpm Quantum bijvoorbeeld lijkt wel een koffiemolen, dus als die al ŽtikjesŽ zou maken, zou het niet eens opvallen.

Verwijderd

Ik hoor liever mijn schijf gewoon helemaal niet :D
'K heb een hekel aan dat geratel :)

Maar goed, als je een nieuwe gaat kopen.. neem dan gewoon een Maxtor. (Of een Seagate in badpak, badpak ? > vraag maar in de winkel.. weten ze vast wel wat je bedoeld)
>:)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 22 december 2001 18:41 schreef Pr3d4t0r het volgende:
the number of death

BACKUPPEN ASAP
ehhh
dat was toch de 75 GXP :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 19:56 schreef dreeke het volgende:

[..]

ehhh
dat was toch de 75 GXP :?
Dat dacht ik ook heel vaag, maar dat weet ik niet zeker. 't is dat je er over begint.

Welke was het nou de 60 of de 75 ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39

Predator

Suffers from split brain

De 75 waren het ergste...
Maar de 60 zat in het begin ook slechte reeks bij.
Maar twas bijlange niet zo erg als de 75.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 19:47 schreef Lietsj het volgende:
Ik hoor liever mijn schijf gewoon helemaal niet :D
'K heb een hekel aan dat geratel :)

Maar goed, als je een nieuwe gaat kopen.. neem dan gewoon een Maxtor. (Of een Seagate in badpak, badpak ? > vraag maar in de winkel.. weten ze vast wel wat je bedoeld)
>:)
Die GXP60 is nog altijd veel stiller als zoŽn Maxtor. Die ŽtikjesŽ zijn qua geluidssterkte ongeveer zo hard als het geluid dat een Maxtor-schijf (in ieder geval de Maxtor 7200rpm 40 Gb van mŽn huisgenoot wat ook niet bepaad een oud modelletje is) de hele tijd maakt, misschien ietsje harder. Alleen hoor je het bij die IBM maar heel af en toe, 1 keer per uur ofzo bij ŽnormaalŽ gebruik. Daarom valt het ook juist zo op.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van die Maxtors, omdat ik er nog nooit bij één de PCI-bus zo hoog heb kunnen overklokken als ik nu soms doe (41 Mhz). Meestal houd het bij 35 Mhz wel op, terwijl zelfs mŽn oude Quantum-schijfjes van 4 jaar oud die 41 zonder problemen halen. En die IBM dus ook :P

Verwijderd

Ik weet precies welke "tikjes" je bedoeld, mijn 60GXP maakt ze ook zo nu en dan. Het is volgens mij niet iets om je zorgen over te maken.

Heb vanmorgen nog even dat Disk Fitness progje van IBM gedraaid en daar kwam uit dat ie zo fit als een hoentje is 8-)

En wanneer je je echt ergert aan het geluid is het met bovenstaand programma mogelijk je schijf iets langzamer te laten draaien... Hoor je 'm echt niet meer!
Pagina: 1