Niet geaard stopcontact en 5V tegen de kast...

Pagina: 1
Acties:

• Michaelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2025
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een paar fans aangesloten van enermax en die hadden zo'n verloopstekkertje van 3 naar 4 kabels.
Nu was van 1 zo'n verloopstekkertje het 5V kabeltje wat los zodat het metaal bloot lag.
Dit is tegen de kast aangekomen, ik zag vonkjes, meteen kabletje van de kast afgetrokken. Ik had nog beeld maar de pc deed verder niks meer. Uitgezet, aangezet, alles bleek goed.
Nu kom ik er gisteren achter dat ik het analoge geluid van m'n cd en dvd speler zachter heb dan voorheen. Tevens komt uit m'n center speaker geen geluid meer (5.1 opstelling).

Is dit nu een gevolg van die 5V of kan dat niet ?!?
En als ik een geaard stopcontact had gehad was dit dan niet gebeurd ?!?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Geef eens wat meer info. Zijn die speakers rechtstreeks op je computer aangesloten? (Denk ik niet.) Heb je een Dolby Surround versterker aan je geluidskaart hangen? Of is het Dolby Digital?
En ja, als je PC geaard was was het nooit gebeurd. Het is niet voor niets dat er altijd wordt aangeraden hem wel te aarden.

• Michaelm
Ik heb een Soyo K7v Dragon Plus met onboard C-Media 8738 6 channel soundchip en de speakers zijn van Creative, DTT 5300 5.1.

Bij het moederbord zit een apart bracket voor het aansluiten van extra speakers en optical in/out.
De speakers hebben geen optical in dus zitten rechtstreeks op de onboard sound.
2 kabeltjes naar het extra bracket en eentje naar de aansluiting die op het moederbord zelf zit.
Er zit geen dolby surround of dolby digital versterker tussen.
Ik heb begrepen dat de center speaker en de subwoofer hetzelfde kabeltje delen wat van onboard sound naar speakers gaat. De subwoofer doet het wel.

Is dus nu m'n onboard sound kapot of iets bij m'n speakers ?
En kan er nog meer kapot zijn ? Wat moet ik testen ?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb last van lekspanningen, het gevolg van een niet geaard stopcontact. Als ik achter de radio moet zijn om een stekkertje er in te doen krijg ik iedere keer een serie schokken, statische lading die alleen door mij weg kan :D ,
ik dacht dat je daar ook last van had.
En mijn buurman die even bij mij moest internetten voelde het boven het toetsenbord.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ik neem aan dat je versterkte speakers hebt? Wissel de center eens om met een die het wel doet en kijk of je dan wel center geluid hebt. Er is vast wel een softwarematige manier om het volume van de verschillende geluidsbronnen in te stellen, daarmee zou je CD+DVD wat kunnen oppeppen.

• Michaelm
Ik neem ook aan dat ze wel versterkt zijn anders hoor je toch niks ?
Als ik m'n center speaker op linksvoor aansluit hoor ik wel geluid uit 'm.
Als ik m'n linksvoor op de center aansluit hoor ik ook niks.
Ik kan softwarematig elke box van volume veranderen en ook helemaal uit en als ik alle boxen behalve de center uit heb staan hoor ik helemaal niks.
Als ik dan ook nog de subwoofer erbij aan zet lijkt het alsof uit de center wat geluid komt als ik het volume flink hard zet.
Een ander kabeltje voor de center en subwoofer heb ik ook al geprobeerd, helpt niks

Wat is er nu hoogstwaarschijnlijk kapot ? de onboard sound of de speakers ?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Mja, ik vrees dat de onboard sound kaduuk is. Overigens heb je in de huiskamer niet echt een centerspeaker nodig. Als lapmiddel kun je waarschijnlijk het centergeluid naar de frontspeakers sturen.
Hebben die speakers eigenlijk voeding? Alleen dan kunnen ze versterkt zijn. Zo niet, dan zit de versterker op het mobo. Dan kan die nog stuk zijn, is misschien wat goedkoper te fixen dan de soundchip. Zit er nog garantie op het mobo dan kun je het het beste omruilen. Is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want je hebt hem zelf vernield, maarja...

• Michaelm
De speakers hebben een eigen voeding ja.
Dus het kan zijn dat het moederbord nog helemaal heel is en dat alleen de versterker van de speakers kapot is ?
Kan er nog meer op m'n moederbord kapot zijn ?
En harde schijven en dvd speler, cd speler, brander ?

In ieder geval al bedankt voor alle hulp !

• Michaelm
Als ik Audiowinbench 99 van ZDBench run dan komt ie wel goed door de test, 32 voices, surround werkt goed, behalve die center speaker....dus dan denk ik speakers kapot.
Maar het vreemde dan vind ik dat als ik cd's afspeel via cd-rom of dvd dat het geluid zachter is dan voorheen...dus dan denk ik soundchip...
De cd-rom en dvd hadden beide de analoge sound uitgang aangesloten op het moederbord.

Kon ik maar iemand met een 5.1 soundkaartje, kon ik ff testen of de speakers nog goed zijn...

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Nee, als de speakers eigen voeding hebben zit de versterker in de speaker. Gezien het resultaat van de omwisselactie zal de soundchip op het mobo defect zijn. Helaas...

• Michaelm
Ik heb 'm nu geaard via de cv en nu weet ik niet of het daaraan ligt maar vandaag kom ik er achter dat de diskette drive ook kuren heeft....ik kan er niet van booten...heeeel af en toe maar en hij geeft veel read errors....oude diskettedrive erin..hetzelfde.
Oude diskettedrive in oude computer en daar werkt ie wel goed...floppy poort ook kaduuk dus ?
En m'n digidoc die ik gisteren ingebouwd heb geeft vandaag nogal eens hoge waardes voor de +12v en +5v...de 12v zag ik wel tot 14v oplopen...over het algemeen 12,80.,...en de 5v komt wel boven de 5,50v.. is dat een teken dat de voeding misschien gaar is ?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ja, die waarden voor +12 en +5 zijn echt wat te hoog. Als je ergens een andere voeding kunt lenen moet je die eens proberen. Ik ben alleen bang dat het mobo ook niet helemaal goed meer is.

• Michaelm
Vannacht en nu geeft die weer wat normalere waarden aan.
+5 geeft gemiddeld 5,20 met geregeld uitschieters naar 5,35 en toennet zag ik een keer 5,40.
En de +12 staat meestal op 12,79 met geregeld uitschieters naar 13,50 en een enkele keer 14,00

De diskettedrive doet het weer ?!? verry vreemd....vannacht ineens booten van meerdere diskettes die voorheen allemaal fouten gaven.
Statisch geladen ofzo ?
Komt dat door mij met inbouwen ?
Of kan dat aan de aarde aan de cv liggen ?
Ik heb zo'n antistatisch armbandje die ik voorheen altijd aan de verwarming vastklemde en nu dus gewoon aan m'n kast die aan de verwarming hangt.

• Michaelm
En nu doet die stomme diskette drive het weer niet.
Ik snap er echt niks meer van.....

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Dan heb ik denk ik meer geluk gehad. Ik had precies tzelfde probleem (zelfde stekkers), maar bij mij was t 12V. De hele kast stond onder een lichte spanning die zelfs nu, ruim 1 1/2 week naderhand, nog wel te voelen is.

XBO: Michaël#3318

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 12:46
Op dinsdag 25 december 2001 21:15 schreef Nefiorim het volgende:
Dan heb ik denk ik meer geluk gehad. Ik had precies tzelfde probleem (zelfde stekkers), maar bij mij was t 12V. De hele kast stond onder een lichte spanning die zelfs nu, ruim 1 1/2 week naderhand, nog wel te voelen is.
wel of niet geaard ?

anders snap ik dat wel ....

staat ongeveer 110V op je kast als je het zooitje niet aard ...

jawel !!

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/stroom.jpg

Repareren doe je zo.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Gaf die voeding eigenlijk ook te hoge spanningen voordat je die sluiting had? En deed de diskette drive het toen ook nog?

• Michaelm
vantevoren weet ik niet want toen had ik nog geen digital doc. Maar via software gaf en geeft ie minder aan..12,22 en de 4,94...
En de diskette drive deed het toen nog.
Gisteren niet, toen weer wel, vandaag weer niet en weer wel.
IK denk dat de voeding z'n beste tijd (3 weken) ook wel gehad heeft.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Je moest die spanningen eens nameten met een multimeter. Dan weet je zeker hoe hoog ze zijn. Ik ben overigens bang dat het wel uitdraait op een nieuw moederbord. Je kunt hem ook nog eens onderklokken en zien of het verbetert.

• Michaelm
Hoe kan ik dat doormeten dan ?
Gewoon zo'n molexstekkertje pakken als de computer draait en dan 1 pin tegen een rode en 1 pin tegen een zwarte draad en hetzelfde voor geel ?
Of maak ik dan kortsluiting ?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Je neemt inderdaad zo'n stekkertje, de zwarte pen van de meter op de zwarte draad en dan prik je met de rode pen de andere draden aan om te zien hoeveel spanning erop staat.

• Michaelm
Ok, net gedaan.
12,22 en soms 12,23
en die andere 5,05
dus dat zit wel goed denk ik
Dan is dus die digidoc niet goed denk ik.

Maar hoe kan dat dan met m'n diskette...de ene keer niet doen en dan weer wel, en dan weer niet en weer wel.

Enne, ik voel me wel een beetje heel dom maare...die speaker...daar krijg ik weer geluid uit. was een optie genaamd 'virtuele 5.1 speakers en weerklank'...leek me eigenlijk onwaarschijnlijk omdat ik toch geen virtuele maar echte speakers heb.
Maar met die optie aan heb ik een apart center kanaal...als ik alle speakers uitzet behalve de center hoor ik geluid...lijkt wel meer uit de subwoofer te komen dan de center maar vantevoren had ik dat dus ff niet.
Dus ik denk dat het wel opgelost is wat die speaker betreft...onboard sound zeer waarschijnlijk nog gewoon heel.

Blijft dus die rare diskdrive en die digital doc die de voltages continu laat springen.
En die digital doc zit er pas 2 dagen in....waarna ik ook m'n diskdrive probeerde omdat ik opnieuw wou installeren.

Zijn er mensen die ook een digital doc 5 hebben en waarvan het voltage wel gewoon op een vaste waarde blijft staan en niet elke seconde verspringt ?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Nou, gezien de metingen zal de voeding wel in orde zijn. Dan is digital doc dus gaar, maar daar hoef je je niet meer om te bekommeren. En de soundchip ook goed, dat is mooi. Blijft over de diskdrive. Het kan helaas nog zijn dat de floppencontroller op het mobo defect is. Heb je al eens in de BIOS gekeken of de diskdrive wel goed is ingesteld? En je zou ook nog eens een andere floppykabel kunnen proberen.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 16:25
Ik ben bang dat je toch wel het e.e.a. gemold hebt. OK< dat die probleempjes 'opgelost' zijn na het aarden van je PC, dat lijkt me haast te mooi/onwaarschijnlijk om waar te zijn. Maar goed, dat ga je dan zelf denk ik ook nog wel merken ;)

In ieder geval is dit één van de redenen dat ik m'n PC graag in een geäard stopcontact heb zitten. De stekker van je voedingskabel heeft niet voor niets een randaarde.

Zeker als je je PC aan speakers met eigen spanningsbron (of een gewone versterker) gaat hangen en ook nog eens aan een modem (of via ethernet/usb aan een kabelmodem) kunnen er veel vreemde signalen tussen je PC en je randapparatuur gaan zwerven. Raak voor de gein je kast eens aan en daarna ook tegelijkertijd je verwarmingsradiator. :)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Michaelm
Vanmorgen als eerste geprobeerd van diskette te booten en dat ging zonder problemen.
En wat nog vreemder is...die digidoc zit er nu 2 dagen in en in het begin sprongen de temperatuurwaardes ook heel erg...van 22 naar 24 naar 26 naar 22 enz enz....die zijn nu allemaal redelijk stabiel...springen alleen nog tiende graden.
De +5 en +12 van de digidoc sprongen eerst ook als een gek en blijven nu ook meer stabiel, al kloppen de waardes niet met m'n multimeter.
Maar de +5v staat meestal rond de 5,16 en de +12 rond de 12,65

En toch vraag ik me af hoe dat kan :?

• Michaelm
Heel toevallig ben ik erachter gekomen waarom m'n digidoc zo van temperatuurwaarde en voltage verspringt en waarom m'n diskdrive af en toe de dienst weigerd.

Ik heb dus 5 van die regelbare Enermax ventilators van 8cm(UC-8FAB) en 1 van 92cm (UC-9FAB) in m'n kast zitten.
Deze zijn sinds ik m'n digidoc heb aangesloten op m'n digidoc.

Deze ventilators hebben zo'n draaipotentiometer en volgens een paar websites 3 standen..1000, 2000 en 3000rpm.
Heb ik al deze ventilators op volle toeren dan doet m'n digidoc normaal (waardes springen niet meer heen en weer) en m'n diskdrive doet het goed.

Heb ik eentje die draait op minder toeren ingesteld dan begint m'n digidoc te springen qua temperatuur en voltagewaardes.
M'n diskdrive doet het dan nog goed.
Vanaf 4 op halve toeren ingestelde draaiende ventilators geeft m'n diskdrive read errors en wil niet booten.

De problemen komen dus door die ventilators.
Maar toch vind ik dat wel vreemd eigenlijk.

Ik had gedacht die ventilators in de winter op zeer langzaam en in de zomer harder te laten draaien.
Die vlieger gaat dus niet op.
Aan die ventilators zitten 5 kabeltjes.
3 gaan er naar de connector en 2 naar de potentiometer.
Kan het zijn dat ze dat op een rare manier geschakeld hebben of zou ik dezelfde problemen houden als ik zelf een weerstandje tussen zo'n kabeltje en de connector soldeer.

Het liefste bouwde ik gewoon aparte kabeltjes met stekkers maar die stekkers voor die fans vind ik nergens los, zelfs niet in de conrad catalogus.

Effe over die weerstandjes.
Op die fans staat 12DCV en 0,23A.
Is dat niet wat veel Ampere ? Moet dat niet mA zijn ?
Dus 0,023A ?!?
Anders is die weerstand zo laag voor als ik m'n fan op 7v wil laten draaien.
12V-7V=5V
R=U/I
R=5V/0,23A = 21,7 ?!?

Iedereen en dan met name polaris hartelijk bedankt voor alle hulp !
Ik waardeer dat zeer :)

Verwijderd

Een voeding van een PC is een geschakelde voeding.
Deze voeding heeft een Aarde nodig omdat er een halve netspanning op de massa komt te staan. Het komt er op neer dat op de kast een wisselspanning van 110V staat. Door met een 12Volt of 5Volt tegen de kast aan te komen, staat er op het stekkertje resp. 98Volt of 105Volt.
Dat vindt de electronica en voeding niet leuk.
Hiermee kun je dus het moederbord of andere componenten opblazen.

• Michaelm
Lang leve het internet !

De soundchip is dus zeker weten heel.
Heb op een forum een link gekregen naar een ander forum en daar bleek dus dat creative het center en subwoofer kanaal verwisseld heeft. Ze raden verloopstekkertjes aan.
Net 2 oude speakers op de center/sub aansluiting aangesloten en nu hoor ik het zoals het hoort.
Er wordt weer gesproken in de films *D
Pagina: 1