printen en windows shares vanachter firewall?

Pagina: 1
Acties:

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
ik heb op het moment de volgende situatie:

een pc die in een windows netwerk hing, is vervangen door een linux server (Suse 7.1) met firewall (iptables). De linux server heeft dus het ip adres gekregen dat de windows machine (NT4) dus eerst had. De NT4 bak heeft een ip adres gekregen in een private ip range en heeft toegang tot internet via de server. Dat werkt allemaal prima, maar...

De windows machine had normaal gesproken toegang tot shares en printers, maar omdat hij nu achter die linux machine staat kan hij die dus niet meer benaderen.

Heeft iemand enig idee of dit kan, en zo ja hoe?

Tia!

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Kun je de ruleset van de firewall ook posten?
Zonder die valt er weinig over te zeggen. Waarschijnlijk zit het hem daarin.

Hij kan wel gewoon pingen en telnetten naar de print en file server?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er vanuitgaande dat je firewall het toelaat, kan je proberen gewoon rechtstreeks naar de pc met printer te browsen, dus gewoon \\pcnaam in windows verkenner.
En anders even een wins server instellen.
De reden dat je de pc nu niet namelijk, is dat de linux ding geen broadcasts doorlaat, en die gebruiken windows pc's om heel hard te schreeuwen "IK HEB SMB! WIE NOG MEER? IK HEB SMB! WIE NOG MEER?".
En die komen nu dus niet aan.

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
hmmm
'k neem aan dat je 't via samba doet...
dan zou je dus port 137, 138, 139 voor 'localnet' open moeten hebben...
overigens print smb naar LPR (neem ik aan) en zul je dus ook moeten zorgen dat localhost op port 515 naar localhost kan connecten.. misschien zit daar je fout ? :)

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties dusver!

ik be nu poort 137tm/139 geforward naar de pc achter de linux firewall. daardoor kan ik nu pingen naar ip adressen op het netwerk aan de andere kant van de firewall. Dat is een mooi begin! :)
ik kan alleen nog niet pingen op pc naam (alsin ping ditbenik)

moet ik soms die smb port ook forwarden? of zijn er nog andere poorten die ik daar voor nodig heb?

Alleen kan ik in mijn netwerk neigbourhood nog niet browsen. op zich is dit natuurlijk niet zo spannend, omdat ik met run, \\ip al wel pc's kan benaderen, maar de pc waar de printer aanhangt heeft een dynamisch ip adres met een leasetime van 10 minuten... dus als die wordt uitgezet ben ik mijn verbing weer kwijt!

en nee, ik houd niet van voetbal... :)