• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Topicstarter
Ik heb een vraag over of een teslacoil nou werkelijk zoals bijvoorbeeld in Red Alert en Red Alert 2 kan. Ik heb weleens een kleintje gezien maar dan moet je een bol hebben en een andere staaf die het elktriciteit geleiden.

Hier een plaatje over diegenen die niet weten hoe teslacoil eruit ziet.

http://westwood.ea.com/games/ccuniverse/redalert2/english/Templates/ra_images/stuctures/Sovietteslacoil.gif

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
tuurlijk kan dat, gewoon zoiets in 't groot bouwen, moet kunnen lijkt mij
wel een zeeer dikke powersupply regelen dan :

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• AxzZzeL
  • Nu online

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Topicstarter
Ja maar die zou alleen op voertuigen afgaan die van metaal zijn en die soldaatjes zijn niet van metaal. En bovendien zou die Teslacoil ook jou dingen mollen.
Zou je em bijvoorbeeld niet alleen leten kunnen richten op de voertuigen van de vijand.

• flat
  • Niet online
hmmm nee dat lijkt me lastiger ja...
maar hoezo, waarvoor wil je 'm dan gebruiken?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• AxzZzeL
  • Nu online

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Topicstarter
Ik hoef em niet te gebruiken (krijg je zo een stroomrekening van 10.000,- ) , maar ik zou gewwon willen weten ofzoiets kan.

Verwijderd

Die "bliksem" zal gewoon inslaan op de grond vlak voor hem... Die is namelijk veel dichterbij dan eventuele metalen voorwerpen op grote afstand.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Leuke plaatjes over dit onderwerp te vinden op:
http://www.netcomuk.co.uk/~wwl/coilpics.html

Afbeeldingslocatie: http://www.netcomuk.co.uk/~wwl/spark2.jpg

This can no longer be ignored.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Zo'n ding bestaat al.
Ergens in ? hebbenz e een generator gebouwd die een bliksem van ets van 10.000 volt kan oproeppen.
Hadden ze op een boom getest en daar bleef weinig van over.

Signature

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:42
Als ik me niet vergis hebben ze bij electrotechniek opt de TU/e al sinds jaar en dag zo'n ding staan. En dan ook een maatje groter dan die op de foto.

Engineering

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 16:43 schreef NukeZz het volgende:
Zo'n ding bestaat al.
Ergens in ? hebbenz e een generator gebouwd die een bliksem van ets van 10.000 volt kan oproeppen.
Hadden ze op een boom getest en daar bleef weinig van over.
10000 volt is niet zoveel, toch? Als ik me niet vergis heb je voor een straal van een centimeter heel veel volt nodig, 1000 ofzo? Dan heb je een straal die zo'n 10 centimeter reikt, woehoe!

*mocht er een vergissing inzitten, dan is mijn natuurkundelerares de schuldige*

Verwijderd

Het zou in het echt een vrij waardeloos wapen zijn. De meeste voertuigen zijn geaard en werken bovendien als een kooi van Faraday en zijn daarom vrij goed beveiligd tegen blikseminslag.

Verwijderd

Als je op google.com op 'teslacoil' zoekt komen er zat paginas naar boven. Die dingen zijn er als sinds Nicolay Tesla (vast een typo, geen zin om te zoeken).
Zelf zou ik zo'n ding niet bouwen, veel te gevaarlijke apparaten.

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 22:05 schreef Thargol het volgende:
Het zou in het echt een vrij waardeloos wapen zijn. De meeste voertuigen zijn geaard en werken bovendien als een kooi van Faraday en zijn daarom vrij goed beveiligd tegen blikseminslag.
Maar als er een maar duizen volt door zo'n voertuig loopt dan valt alle electroonica echt wel uit, staat ie mooi stil.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Persoonlijk zou ik voor een EMP gaan, zoiets als uit de Matrix.

Teslacoil zal nogal weinig selectief zijn en zoals CP zegt voornamelijk de grond 'roosteren'.

Indien ze zuks op bomen testen verklaart dat wel die boom in FLorida die volgens snelheidsmeters 160 Km/u ging.

Verwijderd

Ze hebben er eentje in de TU hier in Delft, heb ik eens een demonstratie van gezien. Zijn behoorlijk grote stralen, maar of het erg veel schade kan doen weet ik niet.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik ook voor emp gaan zoals in de matrix. Het moderne leger vertrouwd toch wel veel op electronische apparatuur. Kun je de boel goed lamleggen met een electro magnetische puls.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Op zaterdag 22 december 2001 20:09 schreef Hermen het volgende:

[..]

10000 volt is niet zoveel, toch? Als ik me niet vergis heb je voor een straal van een centimeter heel veel volt nodig, 1000 ofzo? Dan heb je een straal die zo'n 10 centimeter reikt, woehoe!

*mocht er een vergissing inzitten, dan is mijn natuurkundelerares de schuldige*
Geen flauw idee, want ik en natuurkunde gaan niet samen. Maar ik weet wel dat ze ergens zo'n ding hebben gebouwd.

Signature

Verwijderd

het zou heel goed kunnen :)

MEt een ioniseerende laser (bv UV-laser) kun je een geleidend pat in de lucht maken door gas moleculen in de lucht te ioneseren. Zet vervolgens een hoge spanning in de straal bij je laser en als je laser een object raakt dat die spanning kan afvoeren dan zal er een soort van bliksem ontstaan die over de laserstraal gaat. In japan hebben ze hier geloofik expirementen mee gedaan om zo bliksem afleiders te maken.

Verwijderd

1 cm bliksem stond gelijk aan 10.000 volt vertelde mn natuurkunde lerares

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Op howstuffworks staat een artikel over deze dingen, met heel veel plaatjes.

Het zal niet veel stroom kosten, je wekt statische electriciteit op met een borsteltje en een riem, in een metalen bol, je hebt dus alleen stroom nodig om je motortje te laten draaien....

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Op zondag 23 december 2001 15:37 schreef jona het volgende:
het zou heel goed kunnen :)

MEt een ioniseerende laser (bv UV-laser) kun je een geleidend pat in de lucht maken door gas moleculen in de lucht te ioneseren. Zet vervolgens een hoge spanning in de straal bij je laser en als je laser een object raakt dat die spanning kan afvoeren dan zal er een soort van bliksem ontstaan die over de laserstraal gaat. In japan hebben ze hier geloofik expirementen mee gedaan om zo bliksem afleiders te maken.
Ze hebben (in amerika, waar anders) wapens (zo groot als een koffer) die dit doen, maar die geven een stroompje af waar het slachtoffer alleen verlamt van raakt....
Pagina: 1