Toon posts:

Richting fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar welke kant moet het logo van de fan richten??
binnen of buiten de kast?

Ik weet het hangt af van de blaas richting!

Maar om een hoop inbouw en uitbouw te besparen!

Fan 80x80!!!

Verwijderd

Staat als het goed is op de zijkant van de fan, dus de draairichting en de blaasrichting, aangegeven met --> ofzo.

Verwijderd

Kant met logo is meestal naar buiten... *D

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Meestal is het zo dat de kant waar het stickertje (wat niet beweegt) op zit, de richting is waar de lucht heen gaat.

Maar zoals die figuur boven mij zegt: er staan pijltjes op.

Verwijderd

Topicstarter
hèhè, best makkelijk!!!

Ok dat heb ik nu gezien!

Ik heb de fan achterin de kast geplaatst, ten hoogte van de CPU, deze fan blaast dus nu naar buiten.

Is het dan verstandig om nog ergens een Fan te plaatsen voor optimale cooling??

Ik heb er nog een liggen van 80x80 dus het kan wel!

Oh ja, en zit de fan die er al in zit, op de juiste plaats of adviseren jullie iets anders??

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 10:52

gerhald

:P

je kunt het ook voelen eerst ff aansluiten en dan voelen welke kant hij uit blaast en dan in bouwen

Verwijderd

Airflow

Laten we het eens over de airflow hebben. Om je te laten zien wat nou goed en wat nou fout zijn zie je hieronder 4 plaatjes staan. De eerste 2 zijn voorbeelden waarin de fans verkeerd geplaatst zijn. De nummers 3 en 4 zijn voorbeelden waar de fans wél juist geplaatst zijn.

1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het zo dat de temperatuur hoger is.
2. Hier kun je zien dat de linker fan naar binnen blaast en de fan rechtsonder naar buiten. Eigenlijk is dit dus in precies de tegenovergestelde richting als dat warme lucht zich beweegt. Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft. Hier blaast met koude lucht bovenin naar binnen, waardoor de warm geworden lucht eigenlijk gezegd beneden weg moet, wat dus niet gaat.
3. Dit is een goed voorbeeld van een goede opstelling van de fans. De fan rechtsonder zuigt koude lucht aan van laag bij de grond en blaast die de kast binnen. De inmiddels warm geworden lucht stijgt op en wordt door de fan linksboven weggezogen uit de kast. Zo is er een positieve luchtstroom.
4. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij plaatje nummer 3. Zij het dat hier de fan bovenop de case de warme lucht naar buiten blaast, wat dus ook een optie is.

--------------------------------------------------------------------------------

Dit stond op de faq van Overclocking & Case Modding
[topic=324186/1/25]

Misschien handig om daar eerst eens te kijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
We zijn weer beland in de zeurpiet mode!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2025
Trouwens de SEARCH gebruiken helpt ook!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Dit is de airflow in mijn kast, zoals je kunt zien blazen alletwee m'n voedingen naar buiten.

­Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/ETRRTPHSHHE

de bovenste voeding is een oude at-voeding, hiervan heb ik de fan ook gewoon omgedraaid.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Pagina: 1