Ouders: "Tot je 18e bepalen wij..."

Pagina: 1
Acties:
  • 1.247 views sinds 30-01-2008

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
... dat je naar de kerk gaat en alles wat daarbij hoort."

Dit hoor ik nou al een paar jaar aan en ben het nu echt spuugzat. Net weer een 'gesprek' met mijn ouders gehad. Waarom ik niet naar de kerk wil, naar de catechisatie (iets wat een discussiegroep zou moeten zijn) etc. Het christelijk geloof spreekt mij gewoon helemaal niet aan, zelf ben ik de afgelopen jaren steeds atheïsticher gaan denken. Het maakt mij eigenlijk niet heel veel uit hoe deze wereld is ontstaan. Ik ben het wel met de evolutietheorie eens. Op school (gymnasium) redelijk wat gelezen over andere culturen (met name griekse etc.). Ik ben nu >16 jaar en vind dat ik dan toch wel zelf zou moeten kunnen mogen bepalen wat ik wil qua religie. Mijn ouders zijn echter van mening dat het bezoeken van de kerk gewoon bij de opvoeding hoort. Op de vraag waarom, antwoorden zij'iets als 'omdat wij dat beloofd hebben aan god.' Steeds komen zij met dat soort antwoorden, die ervan uit gaan dat er een god bestaat. Mijn ouders willen/kunnen de situatie gewoon niet objectief bekijken. Op een gegeven moment zat de discussie gewoon vast, voor hun was het gewoon ondiscussiëerbaar om niet naar de kerk te gaan, net als dat je op tijd naar bed gaat, 3×per dag eet, naar school gaat, etc.

Nu ben ik hier in het forum eens wat gaan zoeken en kwam op draadjes zoals [topic=116902]

Op zich interessant, maar voor mij nog steeds geen oplossing. Ben ik nu vreemd of zijn mijn ouders echt gewoon niet reëel bezig?

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
nee hoor tot je 18e hebben je ouders verantwoordelijkheid over jouw
dat wil neit zeggen dat jij meot doen wat hun willen

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jij bent niet vreemd...dat hoort bij je ontwikkeling dat je je afzet tegen ongeveer alles wat je ouders willen.

Weten 16 jarigen al heel veel? Ja...weten ze alles? Nee. Net zo goed als dat 40 jarigen niet alles weten. Het enige wat 40 jarigen wel hebben is ongeveer 24 jaar meer ervaring dan een 16 jarige. Ik ga er van uit de eerste 10 jaar wel belangrijk zijn, maar dat je dan als 'weldenkend persoon' nog niet echt helemaal uit de verf komt :) Dus hun bewuste leven is een keer 5 zo lang als dat van jou.

Dat is niet lullig bedoeld, maar het is gewoon een feit. Ze zijn er beslist van overtuigd dat ze het beste voor je doen. En echt mishandelen doen ze je niet :). Dus ik zou die 1.5 jaar nog maar even doorbijten en dan je eigen keuze maken.

Je ouders zijn niet helemaal bizar, er zijn nog een paar miljard mensen die gelovig zijn. En met gelovige mensen kun je niet discussieren. Per definitie niet. Want anders was het geen geloof maar een wetenschap.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Vraag ze eens wat ze ermee op denken te schieten als jij tegen je zin naar de kerk gaat...

Het lijkt me dat je er alleen maar een grotere hekel aan krijgt als je per sé MOET...

P.S. Ik wil niet stoken tussen jou en je ouders.

• straat
Op vrijdag 21 december 2001 21:53 schreef Ortep het volgende:
En echt mishandelen doen ze je niet :). Dus ik zou die 1.5 jaar nog maar even doorbijten en dan je eigen keuze maken.
Voor mij staat al vast dat ik die 1,5 jaar zeker weten niet wil doorbijten, ik voel mij nu al ongelukkiger dan ooit.

Ook vindt ik dat ik het recht heb zelf te kiezen of ik naar de kerk ga of niet, omdat de kerk dusdanig verbonden is met de christelijke godsdienst, die mij volgens de wet niet opgedrongen/verplicht kan worden. Mijn ouders worden al kwaad op mij omdat ik niet wil bidden, "dat heeft een slechte invloed op jou broertjes en zusje". Mijn broertje van 10 zou et er heel moeilijk mee hebben, hij is echt een moederskindje en gelooft/doet alles wat zij zegt. Mijn zusje (13) zou ook het verkeerde pad op kunnen gaan en mijn broer (17) zou er alleen maar om kunnen lachen. Dus om de gezinssituatie nier (verder) te bederven moet ik maar gewoon meedoen... :(

• straat
Op vrijdag 21 december 2001 22:04 schreef Sandalf het volgende:
Vraag ze eens wat ze ermee op denken te schieten als jij tegen je zin naar de kerk gaat...

Het lijkt me dat je er alleen maar een grotere hekel aan krijgt als je per sé MOET...

P.S. Ik wil niet stoken tussen jou en je ouders.
Zij vinden dat ik er dan meer over na zou gaan denken en uiteindelijk toch misschien het rechte pad zal kiezen...

Maar steeds en overal gaat iedereen er vanuit dat god gewoon bestaat en zevert iedereen over hoe je een bepaalde bijbeltext nou precies zou moeten interpreteren... Daar heb ik dus niets aan. Mijn ouders zijn gewoon koppig, ik krijg echt steeds minder zin in dit leven :(

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:11

Lordy79

Vastberaden

Ik ben zelf christen en heb me ook erg afgezet tegen het geloof tussen mijn 14e en 17e jaar ongeveer. Ik werd ook verplicht door mijn moeder (mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is geen christen) en dat heeft denk ik meer kwaad dan goed gedaan al ben ik nu nochtans een mens die gelooft in de God van de bijbel.

Als jij tegendraads bent en zegt 'ik wil niet, omdat ik wil uitslapen' dan zou ik je ook aan je oren meesleuren :+ Maar ik begrijp uit je post dat jullie er wel over kunnen praten 'als volwassenen' en dat je goed beargumenteert waarom je niet naar de kerk / catechesatie wilt.

Overigens raad ik je aan op catechesatie je mening te verwoorden zoals je het geeft in deze post.
zelf ben ik de afgelopen jaren steeds atheïsticher gaan denken.....Ik ben het wel met de evolutietheorie eens. Op school (gymnasium) redelijk wat gelezen over andere culturen (met name griekse etc.).
Op die manier maak je de catechesatie leuker, tenzij je een dominee / catecheet hebt die ongeschikt is omdat ie zich niet kan verplaatsen in jongeren, voor jezelf en de rest van de groep.

Aan de andere kant kan ik jouw ouders ook wel een beetje begrijpen. Zij geloven heilig in God en hebben toen jij gedoopt werd aangegeven dat ze jouw zullen opvoeden met de bijbel in hun handen.

Tenslotte: bedenk je 7 maal 70 maal voordat je serieuze ruzie met je ouders gaat schoppen. Ik neem aan dat je van ze houdt en op den duur zullen jullie elkaar gaan respecteren en zullen ze jouw als meer 'gelijkwaardig' zien ipv hun kindje dat beschermd moet worden. Dat is tenminste mijn ervaring en ik vind het prettig zo.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 22:07 schreef Straat het volgende:

Zij vinden dat ik er dan meer over na zou gaan denken en uiteindelijk toch misschien het rechte pad zal kiezen...

Maar steeds en overal gaat iedereen er vanuit dat god gewoon bestaat en zevert iedereen over hoe je een bepaalde bijbeltext nou precies zou moeten interpreteren... Daar heb ik dus niets aan. Mijn ouders zijn gewoon koppig, ik krijg echt steeds minder zin in dit leven :(
Ik begrijp dat het misschien vervelend is om tegen je zin in een kerk te moeten zitten, maar denk eens aan hoeveel mensen tegen hun zin in een klaslokaal zitten. Dat is toch geen reden om minder zin in het leven te krijgen :?.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Als je steeds minder zin in je leven krijgt dan is dat erg, maar probeer je er echt doorheen te bijten. Ben gewoon eerlijk tegen je ouders. Als je echt eens alles uitlegt, hoe je je voelt en vooral wat je wil. Dan beseffen ze misschien dat je nooit "het rechte pad" zal kiezen.

Laat je dus vooral leiden door je gevoel. Net zoals Sandalf wil ik geen oorlog veroorzaken.

Sterkte

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 21 december 2001 22:07 schreef Straat het volgende:
Mijn ouders zijn gewoon koppig, ik krijg echt steeds minder zin in dit leven :(
Grijns...en jij bent niet koppig gelukkig :) :)

• straat
Op vrijdag 21 december 2001 22:14 schreef Sandalf het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het misschien vervelend is om tegen je zin in een kerk te moeten zitten, maar denk eens aan hoeveel mensen tegen hun zin in een klaslokaal zitten. Dat is toch geen reden om minder zin in het leven te krijgen :?.
Dat komt door mijn ouders, niet door de kerk opzich.
Op vrijdag 21 december 2001 22:13 schreef Lordy79 het volgende:
Ik ben zelf christen en heb me ook erg afgezet tegen het geloof tussen mijn 14e en 17e jaar ongeveer. Ik werd ook verplicht door mijn moeder (mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is geen christen) en dat heeft denk ik meer kwaad dan goed gedaan al ben ik nu nochtans een mens die gelooft in de God van de bijbel.

Als jij tegendraads bent en zegt 'ik wil niet, omdat ik wil uitslapen' dan zou ik je ook aan je oren meesleuren :+ Maar ik begrijp uit je post dat jullie er wel over kunnen praten 'als volwassenen' en dat je goed beargumenteert waarom je niet naar de kerk / catechesatie wilt.
Er kan dus wel over gepraat worden maar ze blijven steeds hetzelfde zeggen (zie topictitel)
Overigens raad ik je aan op catechesatie je mening te verwoorden zoals je het geeft in deze post.
[..]

Op die manier maak je de catechesatie leuker, tenzij je een dominee / catecheet hebt die ongeschikt is omdat ie zich niet kan verplaatsen in jongeren, voor jezelf en de rest van de groep.
En dan :? voor 1× gespreksstof en daarna is het niet echt interessant meer voor degenen die voor zichzelf wel zeker weten dat ze de juiste keuze gemaakt hebben (de rest van de groep dus).
Aan de andere kant kan ik jouw ouders ook wel een beetje begrijpen. Zij geloven heilig in God en hebben toen jij gedoopt werd aangegeven dat ze jouw zullen opvoeden met de bijbel in hun handen.

Tenslotte: bedenk je 7 maal 70 maal voordat je serieuze ruzie met je ouders gaat schoppen. Ik neem aan dat je van ze houdt en op den duur zullen jullie elkaar gaan respecteren en zullen ze jouw als meer 'gelijkwaardig' zien ipv hun kindje dat beschermd moet worden. Dat is tenminste mijn ervaring en ik vind het prettig zo.
Valt inmiddels _heel_ erg mee...

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 21 december 2001 22:27 schreef Straat het volgende:

Er kan dus wel over gepraat worden maar ze blijven steeds hetzelfde zeggen (zie topictitel)
Hmm, dat is jammer.
En dan :? voor 1× gespreksstof en daarna is het niet echt interessant meer voor degenen die voor zichzelf wel zeker weten dat ze de juiste keuze gemaakt hebben (de rest van de groep dus).
Hmm, zijn het allemaal wereldvreemden dan? Iedereen heeft toch twijfels op die leeftijd? (als je 50+ bent trouwens nog steeds, heb ik gehoord)

Er zijn genoeg onderwerpen op W&L te vinden om over te discussieren op catechesatie. Ik heb ook wel onderwerpen uit W&L gejat paar jaar terug.
Valt inmiddels _heel_ erg mee...
Als dit alles is wat er mis zit tussen jou en je ouders, dan denk (hoop?) ik dat je dit niet meent.

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11-2025
Nu ben ik hier in het forum eens wat gaan zoeken en kwam op draadjes zoals [topic=116902]
Oei, een oude topic van mij... wat eng :o

Tsja, het advies dat ik je kan geven is duidelijke tegenargumenten geven en uitkijken dat als je ouders beginnen met een cirkelredering beginnen daar meteen op te wijzen zodat je daar niet in verder gaat.

Je moet eerst een duidelijk beeld krijgen van wat jij nou eigenlijk denkt over alles, dus wat onderzoek doen en je argumenten op bouwen tegen het geloof en vooral blijven uitkijken voor drogrederingen en die meteen elimineren anders kom je nergens natuurlijk (als je hulp nodig hebt mag je me altijd mailen :) ).

En catechesatie is een van de stomste dingen die er zijn in het leven, je leert er echt totaal _niets_.. het is saaier dan het saaiste hoorcollege die je kan voorstellen enz.
En als je er een discussie van probeert te maken dan praat die gladjakker zich er rustig onderuit en dan kan je doorzeuren maar daar heb je dan ook weer geen zin in.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 21 december 2001 22:46 schreef morgoth het volgende:

En catechesatie is een van de stomste dingen die er zijn in het leven, je leert er echt totaal _niets_.. het is saaier dan het saaiste hoorcollege die je kan voorstellen enz.
En als je er een discussie van probeert te maken dan praat die gladjakker zich er rustig onderuit en dan kan je doorzeuren maar daar heb je dan ook weer geen zin in.
I do not agree. Misschien wel zoals jij het beleefd hebt omdat jij een ongeschikte dominee/catecheet hebt gehad.

Maar ik heb wel goede herinneringen. Ik hield ervan om stevig in discussie te gaan. Wat ik wel jammer vond is dat veel mensen hun bek niet open durfden te doen of mee te praten met 'de groep'. Maar het was bij mij niet te vergelijken met een hoorcollege.

• XElD
  • Laatst online: 09:56
Als je, zoals ik, niet gelooft zullen dit soort uitspraken non-argumenten voor je zijn, maar als je gelooft zoals ik aaneem dat je ouders dat doen kijk je daar heel anders tegen aan, en in de bijbel staat toch wel iets dat je anderen moet doen geloven, in hun ogen doen zijn dus juist wat goed is.

Ik denk dat je er simpelweg tot je 18e mee zal moeten leven, je zult overgens zien dat ze je dan nog op allerlei manieren naar de kerk zullen proberen te krijgen, maar dan kan je gewoon keihard NEE zeggen...

Een oplossing zou zijn, als je voor klaar bent met school op bijvoorbeeld je 17e, om snel op kamers te gaan, dan wordt het al een stuk moeilijker voor hen.

Eerlijkgzegd is het denk ik gewoon het slimst om dit te laten voor wat het is en met je ouders af te spreken in het dagelijks leven niet over het geloof te praten...

Ik weet uit ervaring (niet met mijn ouders) overgens wel hou irritant het kan zijn om met allemaal personen om je heen te zitten die je proberen "op het rechte pad te brengen", maar geloof me, voor hen is het ook niet leuk...

Mischien moet je hen in de waan laten dat je gelooft, dit voorkomt denk ik een hoop wederzijdse frustraties...

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

PromWarMachine

Forsaken Archer

In de Bijbel staat -erg vrij vertaald- dat als jij niet geloofd en de kinderen van jouw kleinkinderen ook niet, dat dat jouw ouders kan aangerekend worden!

"Tot in het 3e en 4e geslacht" Lees het maar na, het staat in de statenvertaling in de 10 geboden, ergens in Exodus als ik me niet vergis.

Wat ik denk is dat jouw ouders hier mee zitten. Zij willen natuurlijk niet dat de godsdienst (mede) door jou de familie uit zou wateren.

Wat ik verder voor tips heb? Eigenlijk niets nuttigs, ik zou proberen me er bij neer te leggen, het Woord goed onderzoeken, ik weet zeker (de meesten hier zullen dit overigens als mening zien) dat wat in de Bijbel staat, de waarheid is.

Hopelijk blijf je bij de waarheid!

Sterkte en Gods zegen toegewenst

Dividend for Starters

• straat
Op vrijdag 21 december 2001 23:08 schreef XElDiablo het volgende:
Als je, zoals ik, niet gelooft zullen dit soort uitspraken non-argumenten voor je zijn, maar als je gelooft zoals ik aaneem dat je ouders dat doen kijk je daar heel anders tegen aan, en in de bijbel staat toch wel iets dat je anderen moet doen geloven, in hun ogen doen zijn dus juist wat goed is.

Ik denk dat je er simpelweg tot je 18e mee zal moeten leven, je zult overgens zien dat ze je dan nog op allerlei manieren naar de kerk zullen proberen te krijgen, maar dan kan je gewoon keihard NEE zeggen...

doe ik al :P

Een oplossing zou zijn, als je voor klaar bent met school op bijvoorbeeld je 17e, om snel op kamers te gaan, dan wordt het al een stuk moeilijker voor hen.

al tijden van plan

Eerlijkgzegd is het denk ik gewoon het slimst om dit te laten voor wat het is en met je ouders af te spreken in het dagelijks leven niet over het geloof te praten...

gaat moeilijk als je zondagochtend je bed uitgetrokken wordt...

Ik weet uit ervaring (niet met mijn ouders) overgens wel hou irritant het kan zijn om met allemaal personen om je heen te zitten die je proberen "op het rechte pad te brengen", maar geloof me, voor hen is het ook niet leuk...

dat begrijp ik ook, maar zij begrijpen ook wel dat het voor mij nu niet prettig is...

Mischien moet je hen in de waan laten dat je gelooft, dit voorkomt denk ik een hoop wederzijdse frustraties...

afgelopen paar jaar al volgehouden, ging niet echt meer...
Als dit alles is wat er mis zit tussen jou en je ouders, dan denk (hoop?) ik dat je dit niet meent.
helaas voor jou dan... Wat er mis zit tussen mij en mijn ouders is een verschil van mening over religie dat zij aan de ene kant wel willen accepteren (vanaf de tijd dat ik 18 ben, wat nergens op slaat want de tijd dat je ergens goed over na hebt gedacht kan ook jaren eerder of later zijn...)maar aan de andere kant blijven ze toch hopen dat ik weer terug zal kiezen voor god en willen dat versterken door mij naar de kerk te laten gaan, ook om geen slecht voorbeeld naar andere familie te geven.

Verwijderd

Net zo lang blijven afzetten tot je ouders er kotsmisselijk van worden. Simpelweg weigeren mee te gaan naar die zielige kutkerk.

Laat ze in hun ouderwetse waarden en heb er verder schijt aan.

Ze moeten leren dat jij een wil en verstand (dat blijkt uit het feit dat je niet naar de kerk wilt) van jezelf hebt.

• XElD
  • Laatst online: 09:56
Volgens mij heb je dus echt ouders die niet voor rede vatbaar zijn als ze je "op zondag uit bed trekken"...

Maar in hoeverre heb je mogelijkheden, als jij een manier vind om niet naar de kerk te gaan, vinden zij wel manieren om je terug te pakken, bijvoorbeeld door geen dingen meer voor je te kopen...

Op dit moment lijkt het me echt de beste mogelijkheid voor je om nog ff te blijven zitten waar je zit, zorgen dat je je school snel afmaakt (zeeer belangrijk) en dan zo snel mogelijk op kamers, absoluut doen zou ik zeggen...

Ik moet wel zeggen dat dit een kutsituatie is, maar je weet dat je absoluut niet de enige bent die zoiets meemaakt...

• straat
Op vrijdag 21 december 2001 23:45 schreef Codin het volgende:
Net zo lang blijven afzetten tot je ouders er kotsmisselijk van worden. Simpelweg weigeren mee te gaan naar die zielige kutkerk.

Ze moeten leren dat jij een wil en verstand (dat blijkt uit het feit dat je niet naar de kerk wilt) van jezelf hebt.
Persoonlijk zou ik het graag op een nette manier willen afhandelen, ik moet nog 1,5 jaar thuis wonen...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 21 december 2001 23:28 schreef Straat het volgende:
(vanaf de tijd dat ik 18 ben, wat nergens op slaat want de tijd dat je ergens goed over na hebt gedacht kan ook jaren eerder of later zijn...)
Dat klopt natuurlijk wel, maar voor je 14e denk je nauwelijks na over levensvragen. Daar ben je niet toe in staat. Dat heeft gewoon met je ontwikkeling te maken. Je bent er dus pas 2 jaar mee bezig en niet 16 jaar zoals je misschien zelf denkt. Die 18 jaar is zo'n gekke gedachte nog niet. Dan ben je een stuk meer ervaren dan dat je nu bent. Zeker als je rekening houdt met het feit dat je 'harder' gaat tussen 16 en 18 dan tussen 14 en 16. Als je echt zeker bent van je zaak dan hoef je het niet aan anderen te vragen. Dan kan je rustig, zonder boos te worden en vooral ook zonder je ouders boos te maken je standpunt uiteen zetten. Zolang je dat nog niet kan zullen ze onherroepeijk zeggen: Zie je wel dat je er nog niet goed over na hebt gedacht. En hoe stom het ook klinkt: Ze hebben nog gelijk ook. Dat wil niet zeggen dat je op je 18e een ander standpunt hebt dan nu, maar het wil wel zeggen dat het dan een verstandelijke beslissing is ipv puur verzet tegen je ouders.

En laten we wel wezen, je zegt dat je boven de 16 bent. Ik dnek zo dat je dan niet bijna 17 bent, anders had je dat wel gezegd. Laten we zeggen 16 jaar en 4 maanden. Dan hoef je nog maar 16 maanden te wachten. Is dat zo lang?

Ik zit hier dus niet het satndpunt van je ouders te verdedigen, ik ben het eigenlijk wel met je gedachten eens. Maar het allerbelangrijkste bij dit soort dingen is juist dat je je er NIET boos over maakt. Anders hebben ze direkt het argument bij de hand dat je je kinderlijk gedraagt en dat ze DUS gelijk hebben om je te dwingen.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Zou jij jouw kinderen eigenlijk tot een geloof ( onder dwang ) aanzetten ?
Wat willen je ouders er eigenlijk mee bereiken ? :?

dikzak

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 21 december 2001 23:45 schreef Codin het volgende:

Codin, het is nogal flamerig tegenover Christenen om te roepen dat zij geen wil en verstand hebben en een bovendien een kutkerk. Hopelijk kan je je in het vervolg wat subtieler uitdrukken.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 01:05 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Codin, het is nogal flamerig tegenover Christenen om te roepen dat zij geen wil en verstand hebben en een bovendien een kutkerk. Hopelijk kan je je in het vervolg wat subtieler uitdrukken.
Ok Daemon!

Maar alleen omdat je het zo vriendelijk vraagt, en omdat de nieuwe muntstukken zo mooi glanzend zijn en net chocolademunten lijken :o

En ook omdat je bij mij op school zit natuurlijk :7

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
Geloof in God is niet gebaseerd op reden maar op (hoe kan het anders) geloof.

Daarmee is het een uiterst lastig discussie-onderwerp omdat je voors en tegens niet op basis van argumenten kan afwegen.

"Omdat ik (het) geloof". Daar valt toch gewoon helemaal niks tegen in te brengen? Objectiviteit is geen issue in dit verhaal. Geloof is vaak gewoon sterker dan reden. Een interconfessionele discussie vind ik daarom bij voorbaat redelijk zinloos. Net zoals geruzie hierover tussen ouders en kind.

Hey, ik leef met je mee. Kerkbezoek heb ik nooit leuk of inspirerend gevonden. Over een paar dagen zit ik overigens wel weer braaf met kerst de mis uit, eigenlijk enkel uit respect voor mijn ouders (maar ja, moet kunnen, 1 x per jaar). Verder ben ik bijna 27 en ik heb bepaald dat ik op zondagochtend altijd ga hardlopen.

Waar je in ieder geval vroeg of laat tegen aan zal lopen is dat je ouders teleurgesteld zullen zijn, ook als je het wel tot je 18e volhoudt, want het lijkt me vrij duidelijk dat je er dan gelijk mee kapt. En geloof me maar. Ook als 18-jarige ben je voor je ouders nog altijd hun kind.

Wat je ook doet, doe het waardig en met verstand.
Als je denkt dat die 1-2 jaar niets uitmaakt, stel je dan nu ook al volwassen op tegenover je ouders in de discussies die ongetwijfeld nog gaan komen (niet met deuren slaan, vloeken, schreeuwen want dat is voor pubers).

Probeer je ouders niet te overtuigen van je gelijk qua geloofsovertuiging (lukt toch niet) maar overtuig je ouders dat je oud en wijs genoeg bent om de keuzes zelf te maken. Dat doe je niet met argumenten maar met de juiste 'attitude'. Dat is volgens mij de eerste stap.

Succes

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 22 december 2001 01:41 schreef anthonov het volgende:
Ook als 18-jarige ben je voor je ouders nog altijd hun kind.
Ik heb slecht nieuws voor je...zelfs als je 44 bent dan nog zegt je moeder: Jongen doe toch je jas dicht het is koud buiten.

• straat
Op zaterdag 22 december 2001 01:41 schreef anthonov het volgende:
Wat je ook doet, doe het waardig en met verstand.
Als je denkt dat die 1-2 jaar niets uitmaakt, stel je dan nu ook al volwassen op tegenover je ouders in de discussies die ongetwijfeld nog gaan komen (niet met deuren slaan, vloeken, schreeuwen want dat is voor pubers).
Doe ik ook niet natuurlijk
Probeer je ouders niet te overtuigen van je gelijk qua geloofsovertuiging (lukt toch niet) maar overtuig je ouders dat je oud en wijs genoeg bent om de keuzes zelf te maken. Dat doe je niet met argumenten maar met de juiste 'attitude'. Dat is volgens mij de eerste stap.

Succes
tnx

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb ongeveer et zelfde dilemma als jij hebt.
Ik moet ook van mijn ouders naar de kerk tot mijn 18e
maar eigenlijk wil ik helemaal niet meer.
Op onze jeugd-groep (noem et soort van catechisatie)
zet ik ook altijd overal mijn vraagtekens bij, ik doe altijd wel schijnheilig mee, zodat ik geen jeigdleiders op mn dak krijg die dan een enorm diepgaand gesprek met je aangaan.
Zolang je dus niets van het geloof weten wilt kan je et beste maar niet naar catechisatie gaan, je moet er echt open voor staan. En je moet ook voor jezelf bedenken: Ben ik er om het bestaande onderuit te halen of om de waarheid te ontdekken (voor jezelf).

Ik heb helaas weinig keuze aangezien mijn ouders zelf jeugdleiders zijn, ik moet dus naar de jeugdavonden en ik moet me dus 'normaal' gedragen.
Ik heb ook een hoop vrienden op die jeugdgroep, dat maakt het nog een beetje leuk. Zorg dus iig dat als je er heen gaat dat je het in iedergeval leuk hebt met vrienden... :)

• Aaargh!
  • Laatst online: 28-12-2025

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zaterdag 22 december 2001 14:14 schreef thesith het volgende:
zet ik ook altijd overal mijn vraagtekens bij, ik doe altijd wel schijnheilig mee, zodat ik geen jeigdleiders op mn dak krijg die dan een enorm diepgaand gesprek met je aangaan.
Je moet juist overal kritiek op hebben, proberen zoveel mogelijk mensen in die groep van hun waanideeen af te helpen.
op een gegeven moment zijn ze je zo zat dat je niet terug hoeft te komen >:)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Gehaktbal
Doe ik ook wel, afentoe, maar ik krijg dan EN mn ouders op mn dak en de rest van die jeugdleiding....
Dan doe ik toch liever een beetje mee |:(

Verwijderd

"...Dan doe ik toch liever een beetje mee..."

Zijn er mischien niet meer mensen binnen jouw "groep" die er zo over denken? Mischien blijkt de helft er wel zo over te denken.
Is het niet beter als jij mensen in hun waarde laat en hun op hun beurt jou in je waarde laten, oftewel respect voor elkaar tonen. Als ik dit allemaal lees krijg ik haast het gevoel dat je psychologisch word onderdrukt of niet? Dat begint naar mijn idee al gauw richting hersenspoeling's-achtige praktijken te leiden

Maar ik kan het natuurlijk ook allemaal mis hebben, maar als ik jou was zou ik dit maar heel gauw een dialoog opstarten voordat de thuis situatie helemaal niet meer te harden is.

Verwijderd

Koop een gameboy; mp3 speler of iets dergelijks.. en ga naar de kerk.

Verwijderd

Ik vind jou argumentatie, Straat, wel goed doordacht overkomen
en nergens erg op- dan wel on-verstandig... :?

Jij groeit op in een wereld die een heel stuk groter is dan die van je ouders; je hebt contact met leeftijdsgenoten die een ander geloof aanhangen -of juist helemaal geen-, je 'zappt' langs goede en slechte Europese TV kanalen en surft de hele wereld rond en dat is iets dat je ouders niet kenden toen ze jong waren.

De kerk was in hun beleving het centrum -uitgangspunt- van hun leven -klein, warm en overzichtelijk- waar ze vergelijkbare gezinnen troffen met de overeenstemming van een gezamenlijk gedeeld geloof.

Dat jij -zo het er nu uit gaat zien- een ander oriëntatie punt in je leven aan het zoeken bent is -in mijn ogen- mooi om te zien en ik zou je de vrijheid van harte gunnen dat in alle rust objectief te gaan doen.

Op het zelfde moment doet jou oriënteren je ouders herinneren aan de ooit gedane belofte 'jou-op-te-voeden-volgens-de-regels-van-hun-geloof' en dat brengt hen in conflict met zichzelf (eerder nog dan in conflict met jou zoals ik het nu begrijp) en maakt hen onzeker over zichzelf en over de weg die jij straks zal gaan bewandelen dus willen ze je terugvoeren naar het door hen gelopen pad; het enige pad dat zij kennen en -ooit- hebben ervaren als goed: -de (enige?) juiste weg-... :)

Het zou onverstandig zijn als je ouders je de tijd -die je nog bij hen in huis doorbrengt- zouden gaan dwingen hún kerk te bezoeken, net zo onverstandig zou het zijn als jij je totaal zou gaan verzetten tegen de kerkgang die al die jaren als familie-traditie heeft gegolden.

Er zit in mijn ogen niks anders op dan een compromis zien te vinden en dat zal beide partijen nooit tot honderd procent tevredenheid stemmen maar dat is nu éénmaal de consequentie die volwassen mensen zullen moeten accepteren willen ze samen door één deur willen blijven gaan....

Ik wens je een goede 'reis'; je hebt lijkt me, voldoende bagage en neem voor jezelf de tijd die nodig is om tot een goede, bij jou passende keus te komen... ;)

• Aaargh!
  • Laatst online: 28-12-2025

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zaterdag 22 december 2001 19:06 schreef thesith het volgende:
Doe ik ook wel, afentoe, maar ik krijg dan EN mn ouders op mn dak en de rest van die jeugdleiding....
Dan doe ik toch liever een beetje mee |:(
Meteen gaan zeiken over vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, recht op je eigen mening, etc.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Gehaktbal
hebben mn ouders niet bepaald een boodschap aan...
Ze vinden het zo dat zolang ik bij hun in huis woon met ze mee naar de kerk ga.

Mn ouders hebben ook een eigenaardig trekje wat me continu gaat irriteren.

Zoals vandaag:
Mn ouders vroegen of ik niet mee wilde met contactweek voor christelijke jongeren.
Ik had hier geen zin in en reageerde enigzins geergerd t.o.v. mijn ouders (dit was al de 30e keer dat ze et vroegen)
En mn ouders begonnen gelijk met de term te smijten dat de
"Geest van weerspannigheid" bezit van mij had genomen..

Dit soort uitspraken doen ze al veel vaker maar dan met Geest van Hysterie, onreinheid enz.

Wordt er helemaal gek van :(

Heb jij, straat, dit ook?

• straat
Op zaterdag 22 december 2001 22:27 schreef thesith het volgende:
hebben mn ouders niet bepaald een boodschap aan...
Ze vinden het zo dat zolang ik bij hun in huis woon met ze mee naar de kerk ga.

Mn ouders hebben ook een eigenaardig trekje wat me continu gaat irriteren.

Zoals vandaag:
Mn ouders vroegen of ik niet mee wilde met contactweek voor christelijke jongeren.
Ik had hier geen zin in en reageerde enigzins geergerd t.o.v. mijn ouders (dit was al de 30e keer dat ze et vroegen)
En mn ouders begonnen gelijk met de term te smijten dat de
"Geest van weerspannigheid" bezit van mij had genomen..

Dit soort uitspraken doen ze al veel vaker maar dan met Geest van Hysterie, onreinheid enz.

Wordt er helemaal gek van :(

Heb jij, straat, dit ook?
Neuh, gelukkig niet. Wel eens dat ik iets anders zou moeten doen, omdat ik anders niet "behouden" blijf... |:(

Het is echt heel vreemd, ik heb echt het idee dat mijn ouders het alleen maar willen omdat het gezin anders niet meer goed zou lopen... Zij weten hoe ik er over denk, al kom ik met argumenten die wijzen op één van de belangrijkste mensen- en grondrechten, ze negeren ze gewoon. Ze kunnen gewoon niet uit hun wereldje stappen heb ik het idee. Als ik iets zeg van "maar denk je nou eens in mijn situatie in" dan zeggen ze steeds maar weer iets wat er op neer komt dat godd gewoon bestaat. Dan vroegen ze me ook nog hoe ik dan bijvoorbeeld dacht wie de wereld gemaakt had. Dat kan toch alleen god maar gedaan hebben?.
Van dat soort vragen wordt ik dus echt niet goed, als ik hen dan vraag wie god gemaakt zou moeten hebben krijg ik wéér iets als "die is er gewoon". :(
Op zaterdag 22 december 2001 20:05 schreef koekoeksjong het volgende:
Ik vind jou argumentatie, Straat, wel goed doordacht overkomen en nergens erg op- dan wel on-verstandig... :?
Ik wil ook niet iets anders om maar tegen mijn ouders ofzo te zijn, ze zorgen verder wel goed voor me, maar als ik van mening met ze verschil moet ik dat maar tot later bewaren, zolang ik bij hen in huis woon/tot mijn 18e geldt hun wil.
Het zou onverstandig zijn als je ouders je de tijd -die je nog bij hen in huis doorbrengt- zouden gaan dwingen hún kerk te bezoeken, net zo onverstandig zou het zijn als jij je totaal zou gaan verzetten tegen de kerkgang die al die jaren als familie-traditie heeft gegolden.

Er zit in mijn ogen niks anders op dan een compromis zien te vinden en dat zal beide partijen nooit tot honderd procent tevredenheid stemmen maar dat is nu éénmaal de consequentie die volwassen mensen zullen moeten accepteren willen ze samen door één deur willen blijven gaan....
Een compromis valt niet te vinden, zij zien zichzelf blijkbaar niet as onverstandig, omdat ze niet objectief naar de situatie kunnen kijken.

Wat ik mij wel afvraag is of ik hierbij nu echt van de 'redelijkheid' van mijn ouders afhankelijk ben. Er bestaat ook nog zoals ik al eerder noemde het recht om zelf je godsdienst te kiezen, wat mijn ouders gewoon negeren. Het zou toch mogelijk moeten zijn hen op de een of andere manier te dwingen?

Ik ga nu maar ff pitten omdat ik morgen zometeen wel weer mijn bed uit 'gedwongen' zal worden...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Op zondag 23 december 2001 02:28 schreef Straat het volgende:
[..]
Misschien zeg ik nu wel iets heel doms. Maar als jij niet wil, dan moet je ook gewoon niet gaan.

Discussieren heeft dus blijkbaar geen zin? dan maar actie ondernemen.

Zelfde principe als een terroristische daad. Je zorgt met zo'n actie ervoor dat de aandacht op jou gevestigd wordt. Misschien vang je de nodige klappen op of je krijgt straf (huisarrest voor de kinderachtige ouders) maar het werkt wel.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

"gezinsgeest niet verstoren"
ik begrijp dat het geen stimulans is voor je zusje om 's zondags in bed te blijven liggen terwijl zij naar de kerk moeten
Misschien afspreken dat je mee opstaat en wat studeert of sport ofzo
"ouders willen dat je gaat"
als je discussieert met je ouders, toon respect voor hun geloof, zeg dat je twijfels hebt, dat je het allemaal zo goed nog niet weet ofzo
maar begin niet (zoals Codin) met woorden zoals "kutkerk" of andere scheldwoorden (ik heb ook m'n twijfels over het geloof, maar ik heb wel spijt van bepaalde dingen die ik gezegd heb bv. tijdens godsdienstles)
als je respect hebt voor hun, moeten ze ook respect hebben voor jou
"catechese"
idem, heb wat spijt van soms niet gewoon gezegd te hebben wat ik dacht, ze doen het tenslotte voor jou, dus is het toch wel de bedoeling dat je jouw ervaringen/visie medeelt, anders zitten ze er echt hun tijd te verspillen
conclusie:
blijf oprecht en respectvol, in het begin misschien niet zo leuk, maar (ik verzeker je)op termijn respecteren ze je mening en zijn ze veel gelukkiger dat je eerlijk geweest bent en niet "fakete"
....of die mensen zijn allemaal erg "narrow-minded"

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:05

Elvhenk

Madam Mikmak

Mij is catechesatie ook zo door de strot gedouwd toen ik een jaar of 17 was. Het heette dat ik zelf mocht kiezen, maar het was alleen "ja" of "ja"... |:(
Uiteindelijk heb ik de (korte) strijd ook opgegeven en ben er zg. in mee gegaan. Maar goed, tussen theorie en praktijk zit nog een heel stuk en elke vrijdagavond om half 8 als catechesatie begon, kwam m'n vriendje me oppikken op de hoek van kerk en wegwezen maar. :P
Maar idd, zoals Lordy79 ook al zei, het zet veel kwaad bloed en tussen mij en de kerk is het nooit meer goed gekomen. Maar dat was waarschijnlijk sowieso wel gebeurd.

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Geloof zorgt al jaren voor een "strijd" tussen mensen ..
Vroeger waren het heksen en ongelovigen die werden afgemaakt..
nu moet je mee naar de kerk, wat zorgt voor ruzies in de famillie zelf..

Naar mijn mening moeten ze elk geloof afschaffen, het levert gewoon niets op dan tijdsverspilling.. laat mensen maar hulp zoeken bij andere mensen die BESTAAN .. niet naar iets wat nog nooit bewezen is.

Het is gewoon dom oppervlakkig hoe gelovigen denken.
Mijn mening, niet als flame opvatten .. dank.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ow btw. wilt er iemand nog m'n "I Love Satan" shirt lenen? ;)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• CAP-Team
  • Laatst online: 27-12-2025

CAP-Team

XBL: CAPTeam

afgelopen vrijdag is een collegaatje van mij getrouwd, en ik ben er samen met een paar andere collegaatjes naar toe geweest, het deel in de kerk dan.

Ik ben zelf met de kerk opgevoed, ben ook naar cathegesatie geweest toen ik een jaar of 16 was, maar ik heb mij in de jaren daarna van de kerk verwijderd, en ik beschouw mezelf nu als atheïst.

Tijdens de trouwdienst kreeg ik af en toe echt zo'n gevoel van jamaar daar ben ik het niet mee eens, en dat geloof ik niet zo.. heel raar gevoel..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Gehaktbal
dat gevoel heb ik dus elke zondag :r

Verwijderd

Je ouders hebben bij de doop waarschijnlijk belooft, dat ze je zullen opvoeden met behulp van God etc. totdat je 18 bent.

In een discussie over het nut en de (on)zin van de kerk waar je heen gaat, gaat het maar om één ding: het gevoel wat je ouders hebben over je toekomst waarin de kerk - waar zij zoveel waarde aan hechten - geen rol meer speelt. Je moet, zoals al eerder gezegd, niet louter aangeven, dat je liever niet meer meegaat naar de kerk, omdat je "liever uitslaapt" op zondagmorgen (ookal zou dit welk de achterliggende reden kunne zijn bij sommigen).

Met dat soort argumenten heb je bij voorbaat al verloren. Je wilt namelijk "in staat zijn een basis neer te leggen, waarop je een goede keuze kunt maken wat betreft je relegieus gevoel". (Dat mag je van me citeren). Daarvoor moet je ouder inzien, dat het niet constructief is, als je elke keer overal heen moet alléén omdat je ouders dat willen en niet omdat jij dat wil.

Je ouders zullen meestal nog steeds niet toeschietelijk zijn om jou de hele hand te geven. Daarom moet je aangeven, dat je concreet de 'deur wilt openhouden' om te kijken in hoeverre je alle relegieusiteit zelf ervaart als je er niet mee door je omgeving moedwillig geconfonteerd wordt.

Het is heel lastig om de juiste argumenten voor zo'n discussie te verzinnen, want meestal moet je het van details hebben en het in grote lijnen aangeven dat "je vrijheid van godsdienst" in het gedrang komt helpt meestal niet. Zelfs als je de juiste argumenten hebt, dan is het nog maar de vraag of je ouders ervoor openstaan. Als je ouders types zijn die elke discussie - die je op juiste argumenten lijkt te winnen - afkappen met "Omdat ik het zeg" of "Want ik ben je moeder/vader", dan zul je nog meer aanmoeten geven dat die instelling achterhaald is.

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
Op vrijdag 21 december 2001 21:43 schreef Straat het volgende:

Dit hoor ik nou al een paar jaar aan en ben het nu echt spuugzat. Net weer een 'gesprek' met mijn ouders gehad. Waarom ik niet naar de kerk wil, naar de catechisatie (iets wat een discussiegroep zou moeten zijn) etc. Het christelijk geloof spreekt mij gewoon helemaal niet aan, zelf ben ik de afgelopen jaren steeds atheïsticher gaan denken. Het maakt mij eigenlijk niet heel veel uit hoe deze wereld is ontstaan. Ik ben het wel met de evolutietheorie eens. Op school (gymnasium) redelijk wat gelezen over andere culturen (met name griekse etc.). Ik ben nu >16 jaar en vind dat ik dan toch wel zelf zou moeten kunnen mogen bepalen wat ik wil qua religie. Mijn ouders zijn echter van mening dat het bezoeken van de kerk gewoon bij de opvoeding hoort. Op de vraag waarom, antwoorden zij'iets als 'omdat wij dat beloofd hebben aan god.' Steeds komen zij met dat soort antwoorden, die ervan uit gaan dat er een god bestaat. Mijn ouders willen/kunnen de situatie gewoon niet objectief bekijken. Op een gegeven moment zat de discussie gewoon vast, voor hun was het gewoon ondiscussiëerbaar om niet naar de kerk te gaan, net als dat je op tijd naar bed gaat, 3×per dag eet, naar school gaat, etc.

Op zich interessant, maar voor mij nog steeds geen oplossing. Ben ik nu vreemd of zijn mijn ouders echt gewoon niet reëel bezig?
Ouders moeten denk ik bepaalde dingen voor je beslissen, maar als je 16 jaar bent, en niet naar de kerk wilt, zou ik het zeer zeker simpelweg weigeren..Religie is een zeer persoonlijke zaak, en ik denk zeker niet dat er in een opvoeding dingen moeten worden opgedwongen!

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
Op zaterdag 22 december 2001 02:00 schreef Ortep het volgende:

[..]

Ik heb slecht nieuws voor je...zelfs als je 44 bent dan nog zegt je moeder: Jongen doe toch je jas dicht het is koud buiten.
Religie en dingen als deze zijn 2 totaal verschillende zaken, kom op zeg, dit vind ik echt TOTAAL irrelevant!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Lordy79 schreef:
I do not agree. Misschien wel zoals jij het beleefd hebt omdat jij een ongeschikte dominee/catecheet hebt gehad.

Maar ik heb wel goede herinneringen. Ik hield ervan om stevig in discussie te gaan. Wat ik wel jammer vond is dat veel mensen hun bek niet open durfden te doen of mee te praten met 'de groep'. Maar het was bij mij niet te vergelijken met een hoorcollege.
Discussie en catechesatie is natuurlijk een contradictie in termen: de noodzakelijke conclusie van de discussie staat vast omdat de catecheet nu eenmaal niet kan gaan verkondigen dat er iets niet deugt in het vaststaande stelsel van normen en waarden van de christenen. Een discussie over abortus kan hij onmogelijk laten eindigen met: 'Als jij vind dat het te rechtvaardigen is, dan mag het'.

Doet hij dat wel, dan verloochent hij waar hij voor staat en als hij dat doet, waarom hem dan verder nog serieus nemen? Wanneer hij wel een varieteit aan meningen toestaat, waarom dan ook niet de mening dat de bijbel niet serieus genomen moet worden, dat de normen en waarden aan de tijd aangepast moeten worden en, dan meteen maar, dat god niet bestaat? Hij kan niet op redelijke gronden aanvaardbare en onaanvaardbare meningen benoemen op die wijze.

Elke discussie moet noodzakelijkerwijs via cirkelredenering tot de aan te leren conclusie komen: tenslotte zal hetgeen ze je proberen te leren als waarheid als argument voor de waarheid worden aangedragen.

Dat ouders het verplicht stellen is onderdeel van de enige manier waarop een geloof, gebaseerd op zeer weinig, grootschalig kan voortbestaan: via indoctrinatie.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Elect schreef:
ow btw. wilt er iemand nog m'n "I Love Satan" shirt lenen? ;)
Alleen als er Jehovas langskomen. Naakt opendoen en zeggen dat je Boeddhist bent werkt ook.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

thesith schreef:
Ze zijn overtuigd gelovig en dus niet voor rede vatbaar wat betreft het geloof.
Anderzijds ben je, denk ik, puber en dus ook niet altijd voor rede vatbaar ;)

- Zorg dat je je puber-gedrag erbuiten laat als je een discussie aangaat met je ouders.
- Zorg dat je de goede argumenten klaar hebt.
- Maak duidelijk dat dit niet te maken heeft met 'opstand' tegen je ouders, maar met het geloof zelf en voer argumenten tegen het geloof aan.
- Mochten ze argumenten aanvoeren als 'wij zijn je ouders en wij vinden dat je dat moet", dan kan je daar andere argumenten tegen aanvoeren. Haal de zaken niet door elkaar!

Mochten ze uiteindelijk nog niet luisteren, als je het meerdere malen, rustig, geprobeerd hebt, neem ze dan gewoon niet meer serieus wat betreft het geloof en doe gewoon wat je vind dat je (niet) moet doen.

Krijg je straf, schrijf dan de oorzaak uit met jou argumenten en troost je met de gedachte dat je gelijk hebt. Mocht het echt erg worden, dan kan je je redelijkheid aantonen tegenover derden.

Verwijderd

word boeddhist.

Verwijderd

hmz, zegt Fused ook al beetje. maar ik bedoelde het niet als grappig.

ze kunnen je toch moeilijk verbieden van geloof te veranderen? maak een klein altaartje in je kamer. (boeddhabeeldje, event. wierook oid.)
kan jij op zondag morgen rustig mediteren in je kamer.

fatsoenlijk bezwaar ertegen maken dat jij het boeddhisme wilt beleven is lastig, uiteindelijk komt het in principe op hetzelfde neer als het christendom.

• straat
Op maandag 24 december 2001 00:51 schreef Hakkelaar het volgende:
hmz, zegt Fused ook al beetje. maar ik bedoelde het niet als grappig.

ze kunnen je toch moeilijk verbieden van geloof te veranderen? maak een klein altaartje in je kamer. (boeddhabeeldje, event. wierook oid.)
kan jij op zondag morgen rustig mediteren in je kamer.

fatsoenlijk bezwaar ertegen maken dat jij het boeddhisme wilt beleven is lastig, uiteindelijk komt het in principe op hetzelfde neer als het christendom.
Helaas, want ik moet, ook al zou ik een ander geloof aan willen hangen, van mijn ouders mee |:( t slaat echt nergens op maar ja, ik heb verder ook weinig keus als ik nog een prettig leven wil hebben of wat geld als ik ga studeren ofzo :{

Verwijderd

Mijn mening is dat je ouders je niet moeten kunnen dwingen om naar de kerk te gaan, maarrrrr.....

wees blij dat ze die concrete grens stellen van je 18e verjaardag. Hoeveel ouders hebben niet dat motto van "het maakt met niet uit hoe oud je bent, zolang je onder mijn dak leeft...."

je 18e verjaardag is niet ver meer... en als je tegen die tijd dus de beslissing neemt... sterkte.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 december 2001 00:06 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

Religie en dingen als deze zijn 2 totaal verschillende zaken, kom op zeg, dit vind ik echt TOTAAL irrelevant!
Ik geloof dat jij het niet helemaal begrijpt...

Ik zal het je uitleggen:

Het gaat er om dat ouders je altijd als kind blijven zien. En dat ze dus zelfs over onbelangrijke dingen bezig blijven om voor je te zorgen. En dat ze DUS ook een punt maken van dingen die ze wel als belangrijk zien. Zoals geloof.

Snap je nu de relevantie?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 december 2001 00:31 schreef Fused het volgende:
Mochten ze uiteindelijk nog niet luisteren, als je het meerdere malen, rustig, geprobeerd hebt, neem ze dan gewoon niet meer serieus wat betreft het geloof en doe gewoon wat je vind dat je (niet) moet doen.

Krijg je straf, schrijf dan de oorzaak uit met jou argumenten en troost je met de gedachte dat je gelijk hebt. Mocht het echt erg worden, dan kan je je redelijkheid aantonen tegenover derden.
Dat is het allerbelangrijkste. Rustig dingen uitleggen en ook eventuele gevolgen accepteren. Een kenmerk van een volwassen discussie is nu juist dat de mensen niet echt boos worden en dat er geen ruzie ontstaat.

Als je dat niet doet zullen ze er op blijven hameren dat je nog een kind bent. En dan hebben ze nog gelijk ook. Je gedraagt je dan immers nog niet volwassen. Zodra je dat wel kan, sta je plotseling HEEL sterk.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op vrijdag 21 december 2001 23:11 schreef PromWarMachine het volgende:
In de Bijbel staat -erg vrij vertaald- dat als jij niet geloofd en de kinderen van jouw kleinkinderen ook niet, dat dat jouw ouders kan aangerekend worden!

"Tot in het 3e en 4e geslacht" Lees het maar na, het staat in de statenvertaling in de 10 geboden, ergens in Exodus als ik me niet vergis.

Wat ik denk is dat jouw ouders hier mee zitten. Zij willen natuurlijk niet dat de godsdienst (mede) door jou de familie uit zou wateren.

Wat ik verder voor tips heb? Eigenlijk niets nuttigs, ik zou proberen me er bij neer te leggen, het Woord goed onderzoeken, ik weet zeker (de meesten hier zullen dit overigens als mening zien) dat wat in de Bijbel staat, de waarheid is.

Hier draai je dus het feit om he. Er staat dat iets wat iemand doet, zijn familie zal blijven volgen tot in het 3e en 4e geslacht, niet dat iets wat het 3e en 4e geslacht doet nog ff back-fired op jou. Zou knap rottig zijn, ben je dood (wat vrij logisch is als je achter-achter-kleinkinderen leven), zit je al in de hemel, kan je er weer uit omdat iemand waar jij absoluut geen invloed meer op hebt het fout doet.

Dat zijn ouders zich druk maken om zijn zieleheil heeft dus daar nix mee te maken. Ben zelf twijfelend gelovig, en mijn ouders maken zich daar deels druk om. Ben wel de enige thuis die eerlijk durft te zeggen dat ik twijfel, en waarom ik niet naar de kerk ga. En dat wordt dan schoorvoetend geaccepteerd. Mag ook wel, ben per slot van rekening 27 :P

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Zo lastig als ik ben zou ik hun woorden tegen zich zelf gebruiken, zeggen wat allemaal niet klopt in hun redernatie, praten over de tegenstrijdigheden in wat ze jou vertellen, probeer op hun redelijkheid in te praten.

in het algemeen,
Ohh en dat dat hoe ouder hoe wijzer de mens, dat is gewoon beledigen van anderen, je hebt slimme en domme mensen, de ene blijft baltijd even slim/dom, de ander die naarmate de leeftijd vordert steeds wijzer en de ander weer die wordt steeds dommer.

Ik reken het algemeen erop dat nieuwe generaties slimmer zijn dan de oudere generaties, bijvoorbeeld, de oude generatie uit de jaren 40 had een hekel aan zwarten, en de nmieuwe generatie uit de jaren 80 een stuk minder!!
De jongeren moeten het van de ouderen leren en de ouderen het van de jongeren!!

8 )

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 21:51 schreef Firestormer het volgende:
nee hoor tot je 18e hebben je ouders verantwoordelijkheid over jouw
dat wil neit zeggen dat jij meot doen wat hun willen
Officieel tot je 21ste had ik laatst gehoord.

Verwijderd

18 - beslissingsonafhankelijk
21 - financieelonafhankelijk

...dacht ik ergens gelezen te hebben

• bolleh
Op maandag 24 december 2001 17:59 schreef hetisik het volgende:
Zo lastig als ik ben zou ik hun woorden tegen zich zelf gebruiken, zeggen wat allemaal niet klopt in hun redernatie, praten over de tegenstrijdigheden in wat ze jou vertellen, probeer op hun redelijkheid in te praten.

in het algemeen,
Ohh en dat dat hoe ouder hoe wijzer de mens, dat is gewoon beledigen van anderen, je hebt slimme en domme mensen, de ene blijft baltijd even slim/dom, de ander die naarmate de leeftijd vordert steeds wijzer en de ander weer die wordt steeds dommer.

Ik reken het algemeen erop dat nieuwe generaties slimmer zijn dan de oudere generaties, bijvoorbeeld, de oude generatie uit de jaren 40 had een hekel aan zwarten, en de nmieuwe generatie uit de jaren 80 een stuk minder!!
De jongeren moeten het van de ouderen leren en de ouderen het van de jongeren!!
1 domme mensen bestaan imho niet, alleen minder slimme door zulke redeneringen krijg je dus van die hitler ideeen en "wij zijn superieur" en alles wat wij doen klopt

2 doordat elke generatie slimmer wordt zijn er dus enorm veel uitvindingen voor een 2e keer gedaan? oh en ja die 2e uitvinder wordt dan vaak als werkelijke uitvinder gezien...|:(

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Op maandag 24 december 2001 21:50 schreef bade het volgende:
18 - beslissingsonafhankelijk
21 - financieelonafhankelijk

...dacht ik ergens gelezen te hebben
volgens mij is het dus precies andersom, op je 18e krijgen je ouders bijvoorbeeld ook geen kinderbijslag meer. ze blijven wel op de een-of-andere manier -wettelijk- voor je verantwoordelijk maar dat heeft niet zoveel inhoud geloof ik, in principe ben je vrij op je 18e :Y)

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen, maar heb vroeger ook voor dit dillema gestaan. Nu weet ik helaas niets over je ouders, maar in dit soort discussies met je ouders moet je vooral respect tonen voor hun mening. Ook al gaat deze tegen jou mening in. Dit geldt ook voor je ouders. Wederzijdse respect.

Nu had ik misschien geluk dat mijn ouders er wel respect voor hebben. Ik geloof ook niet in bidden en de kerk. Maar als ik bij mijn ouders ben en er wordt gebeden, dan bid ik gewoon mee. Of ik het geloof of niet. Ik ga niet naar de kerk of het moet voor een familie-aangelegenheid zijn, dus trouwen,doop of overlijden.

Ik heb nu nog steeds respect voor mijn ouders dat ze me vroeger naar de kerk stuurde. Deze discussie die jij nu met je ouders aan gaat, heb ik gelukkig 18 jaar geleden gehad. Ik kan je alleen aan raden om hun mening te respecteren. Als er gebeden wordt aan tafel, gewoon mee te doen. Als je 18 bent kun je nog altijd je keuze maken. En zich bemoeien met je beslissing. Zullen ze over 18 jaar na nu nog steeds doen.

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 04:58 schreef bc557 het volgende:
maar begin niet (zoals Codin) met woorden zoals "kutkerk" of andere scheldwoorden
Ik heb verdomd goede redenen om te schelden op religie. Ik voel me er getraumatiseerd door, en ik brand nog liever in de hel (dwz: als zoiets uberhaupt al bestaat) dan dat ik een reli in mijn nabijheid z'n mening laat verkondigen, ervan uitgaande dat zijn mening een feit is.

In tegendeel tot hoe het eruit ziet als je mij ziet razen, heb ik al wel geleerd hoe je je eigenlijk moet gedragen in de buurt van iemand die anders denkt. Ik zou mezelf kunnen opstellen zoals jij voorstelt in je post. Ik kies er echter voor om het niet te doen. Ik weiger pertinent 's werelds enige te zijn die 'leert'.

Maar moest je me nou perse aanhalen?
(ik heb ook m'n twijfels over het geloof, maar ik heb wel spijt van bepaalde dingen die ik gezegd heb bv. tijdens godsdienstles)
als je respect hebt voor hun, moeten ze ook respect hebben voor jou
Dat zou mooi zijn..... als reli-bitches respect hadden voor heidenen...

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06-2025
De kerk van tegenwoordig is nog altijd zo corrupt als vroeger hoor, van mij krijgen ze geen rooie cent.
Zelf ben ik voor het laatst in de kerk geweest toen ik 12 was, ben nu 19, voor mij hoeft die shit allemaal niet.
Ik zal je ff een paar voorbeelden geven van hoe gezellig de kerk wel niet kan zijn.

2 jaar geleden bij de begravenis van m'n overgrootmoeder,
m'n vader en moeder gingen maar naar de kerk om respect te tonen voor m'n overgrootmoeder.
Toen de mis gedaan was ging de pastoor nog even door over hoe slecht wij mensen wel niet waren omdat men nooit naar de kerk ging, en hij EISTE geld in de collecte te zien.
Die man heeft meer gezeikt op m'n familie dan tot ie z'n respect toonde voor m'n overgrootmoeder...
m'n ouders zijn ook gewoon opgestaan en weggelopen, en m'n vader waarschuwde me daar over toen ie naar de kerk vertrok ...... en rara hij had gelijk.

Nog een voorbeeld over m'n Oma en Opa..
M'n Opa is gedeeltelijk verlamd geraakt en kan niet meer zoveel, m'n oma gaat afentoe wel eens naar de kerk omdat ze gewoon niet beter weet....
de pastoor heeft m'n oma gewoon bedreigt dat wanneer ze geen maandelijkse donatie geeft de pastoor "Niet kan garanderen dat haar begraafplaats vrij blijft."

Hoe durft deze vieze vuile klootzak het in z'n hoofd te halen m'n Oma te bedreigen.
Ik krijg gewoon zoooooo de KOTS van de kerk, de kerk is alleen maar goed om arrogante, egoistische, en niet nadenkende mensen "op te leiden".

Laten bespaar ik m'n kinderen de ellende en doop ik ze niet, alhoewel de ouderen in m'n familie zich dat niet kunnen voor stellen.

Ik ga m'n kind toch geen godsdienst opdringen?!?!
Ik geef m'n kinderen de keuz wanneer ze oud en wijs genoeg zijn om zelf te kiezen.

Verwijderd

Dat soort van volk loopt er wel meer rond Legion.

Voor mij persoonlijk betekent 'christenDOM' dan ook hetzelfde als 'achter de ellebogen'. De zware christenen zijn gewoon een achterbaks volk, en anders niks.

Veel mensen zien dit als flame. En dat zijn dan (vermoed ik) met name de mensen die in en rond de grote stad wonen. In kleinere gaten heb je veel meer van dat reli-volk. Jij (Legion) en ik zijn dan net twee mensen die weten dat het de bikkelharde waarheid is dat religie niet geschikt is voor een mensenhoofd.

Zware gelovigen zijn minderwaardige wancreaturen, die in mijn ogen geen enkel bestaansrecht hebben. Ik kan dan ook niet wachten tot ze uitgestorven zijn.

Punt uit.

• Gehaktbal
Bedenk wel dat niet alle kerken et zelfde zijn Legion,
De kerk in jou verhaal zal waarschijnlijk een gereformeerde of zwaar katholieke kerk geweest zijn.
De kerk (gemeente) waar ik heen ga\moet
is verre van dit, tis een volle evangelie gemeente (ookwel party-kerk genoemd)
Ik doe niet afstand van mijn geloof wegens de dingen die deze gemeente doet of zegt, maar van uit het standpunt dat ik het allemaal niet echt geloof.

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 20:52 schreef Codin het volgende:

Zware gelovigen zijn minderwaardige wancreaturen, die in mijn ogen geen enkel bestaansrecht hebben. Ik kan dan ook niet wachten tot ze uitgestorven zijn.

Punt uit.
Hiermee laat je nou niet echt zien dat je boven dat soort "minderwaardige wancreaturen" staat.

Of anders gezegd: doordat jij geen repect hebt voor hun, ben je dus precies hetzelfde als die 'zware gelovigen' waar jij zo'n hekel aan hebt.

Sorry, maar ik hou je alleen even een spiegel voor.

• Wildfire
  • Laatst online: 16:16

Wildfire

Joy to the world!

Straat, ik heb zo'n idee dat jouw ouders van die fanatieke gelovigen zijn. Als dat zo is kun je er niets tegen doen... de fanatieke gelovigen wijken geen seconde af van hun mening... en dat is geen mening, maar een feit.

Ik kan me goed indenken dat je gek wordt van je ouders. Zelf ben ik niet gelovig en mijn ouders ook niet, maar het gevoel wat je hebt kent iedereen wel - dat je ouders je perse ergens mee naar toe willen sleuren terwijl je pertinent niet wil. Alhoewel het bij jou iets gevoeliger ligt omdat het het geloof betreft.

Zelf zou ik zeggen, bijt van je af met sterke argumenten. Ga eens praten met de pastoor van jouw kerk (als dat niet zo'n type is dat :r op niet-gelovigen). En als je het helemaal niet meer ziet zitten, schrijf een uitgebreide brief aan de paus... daar kunnen je ouders niet omheen! :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06-2025
Op dinsdag 25 december 2001 23:18 schreef thesith het volgende:
Bedenk wel dat niet alle kerken et zelfde zijn Legion,
De kerk in jou verhaal zal waarschijnlijk een gereformeerde of zwaar katholieke kerk geweest zijn.
De kerk (gemeente) waar ik heen ga\moet
is verre van dit, tis een volle evangelie gemeente (ookwel party-kerk genoemd)
Ik doe niet afstand van mijn geloof wegens de dingen die deze gemeente doet of zegt, maar van uit het standpunt dat ik het allemaal niet echt geloof.
Het waren 2 verschillende kerken een paar kilometer uit elkaar.

Dat waren slechts 2 van de vele voorbeelden trouwens.

Btw pedofilie is iets waar pastoors zich ook lekker vaak schuldig aan maken, vroeger werd je door je vader inelkaar geveegd wanneer je zei dat de pastoor "rare" dingen met je deed, vader wast dan je mond met zeep en stuurt je terug naar de kerk om je zonde op te biechten, waar je dan weer lekker beet werd genomen door diezelfde pastoor omdat je je mondje opendeed.
Dit soort verhalen hoor ik veel te vaak, gelukkig heb ik ouders die zich geen bal aantrekken van het geloof en me vrij hebben gelaten in m'n keuzes DAT is pas respect hebben voor andermans meningen.
Een geloof opdringen aan mensen en mensen die niet geloven voor weet ik niet wat uit maken is dat dus niet, je mag pas een mening hebben van de kerk wanneer je hun spaarpotje lekker vult.

Ik kots gewoon op iedere godsdienst die zichzelf aan je opdringt.
En je weet al welke godsdiensten dat zijn... bijna alle godsdiensten zijn zo.

Verwijderd

Als ik de verhalen hierboven allemaal hoor, nou ik woon in een klein dorpje en bij ons is het niet zo erg allemaal gelukkig. Hier doet de kerk wel goede dingen. Alleen kan ik niet achter die ideeen staan.

Kan hier nog steeds met de pastoor praten, alleen onze ideeen zijn totaal anders. Ook zijn kerk bezoek ik al ruim 18 jaar niet meer. Ja in een klein dorpje kom je elkaar tegen.

Er zullen best wel gevallen zijn, waarbij de pastoor iets verkeerd doet. Vindt dat de paus ook wel eens rare uitspraken doet, en juist daarom heb ik de kerk een rug toegekeerd. Ik ben wel gelovig, diep in mijn hart. Maar wat de paus af en toe uitkraamt. Nee, dus geen kerk.

Verwijderd

Natuurlijk kunnen jouw ouders tot je 18de "bepalen" wat jij moet doen. Maar dat kun je ook in het extreme trekken. Toen mijn mijn broer (4 jaar ouder) naar de middelbare school ging (op zijn 12de dus), en ik dus vier jaar later. Mochten wij zelf kiezen of wij verder wilden met het geloof.

Mijn ouders hebben daarme bereikt dat mijn broer er zo goed als niks meer aan doet, maar ook niks tegen het geloof en/of de kerk heeft. En ik geloof nog wel steeds, ik ga niet elke week naar de kerk, maar kom er zo af en toe wel, bid, lees stukken in de bijbel etc etc.

Dus mijn persoonlijke mening is, dat als je ouders zouden willen dat jij je niet tegen het geloof keert zullen ze jou veel vrijer moeten laten, maar ik denk dat het een nmogelijke discussie is omaan te gaan met mensen die toch ietwat conservatieve opvattingen hebben.

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 23:57 schreef Dreamster het volgende:

[..]

Hiermee laat je nou niet echt zien dat je boven dat soort "minderwaardige wancreaturen" staat.

Of anders gezegd: doordat jij geen repect hebt voor hun, ben je dus precies hetzelfde als die 'zware gelovigen' waar jij zo'n hekel aan hebt.

Sorry, maar ik hou je alleen even een spiegel voor.
Beter lezen:
Ik zou mezelf kunnen opstellen zoals jij voorstelt in je post. Ik kies er echter voor om het niet te doen. Ik weiger pertinent 's werelds enige te zijn die 'leert'.
There ya go...

Verwijderd

Hoewel ik me niet helemaal kan vinden in de wijze waarop Codin zich uitdrukt kan ik me wel vinden in zijn mening. Geen enkele instantie ter wereld heeft zoveel doden op zijn kerfstok dan de Katholieke kerk (zelfs de nazi's niet) dus dat "de kerk" zoveel gelovigen heeft verloren hebben ze voornamelijk aan zichzelf te danken. Ik ken genoeg mensen die WEL gelovig zijn maar niet naar de kerk gaan.

Toen ik naar de kerk ging viel ik op een gegeven moment steeds in slaap, mede door een niet-zo-snuggere pastor die nooit iets nieuws wist te vertellen. Zelfs met kerst ga ik niet naar de kerk, het verhaal is toch steeds hetzelfde. Ik kreeg gelukkig wel de keuze van mijn ouders (met name m'n moeder) om wel of niet mee naar de kerk te gaan, en ik kan me de opstelling van de ouders van de topicstarter ook niet voorstellen, hoe dom kun je zijn zeg. Religie werkt juist niet als ie opgedrongen wordt. God hoor je zelf te ontdekken, Zijn weg moet je niet gewezen worden (Christenen mogen me verbeteren als ik dit fout zie).

Ik heb zelf maar 1 geloof en dat is he geloof in normen en waarden, punt. "Religie" mag van mij uitsterven, dan is wereldvrede wellicht eens een keer iets realistisch.

• hetisik

hetisik

Op maandag 24 december 2001 22:37 schreef bolleh het volgende:

[..]

1 domme mensen bestaan imho niet, alleen minder slimme door zulke redeneringen krijg je dus van die hitler ideeen en "wij zijn superieur" en alles wat wij doen klopt

2 doordat elke generatie slimmer wordt zijn er dus enorm veel uitvindingen voor een 2e keer gedaan? oh en ja die 2e uitvinder wordt dan vaak als werkelijke uitvinder gezien...|:(
ALS je suggereert dat ik denk dat ik boven alles sta, dan heb je het goed mis!! Er zijn mensen minder slim dan mij ja, dat is logisch, maar er zijn ook mensen waarbij ik een mier lijk, dat is ook logisch. Voor mij is iedereen gelijk, ik moet toch wel zeggen dat ik bijvoorbeeld 1 van de zeer weinige kijk naar mongolen of bijvoorbeeld naar mensen die 'anders'zijn. werkelijk klopt, ik denk het tegenovergestelde.

Dat wat je zegt over die uitvindingen ja, helaas heb je daar wel gelijk in. Thomas edison bijvoorbeeld, die uitvindingen van hem lijken verdacht veel op de eerdere Tesla, lijkt wel alsof edison alles gejat heeft.
Edison heeft zelf niks uitgevonden of bijna niks, een team van wetenschappers heeft dat voor hem gedaan. En wie krijgt de eer??!! tadaaa Edison!

Ik zeg niet overigens dat iedereen slimmer wordt, een hoop mensen blijft steken, en sommige gaan er aleen op achter uit. Veel mensen worden daadwerjelijk slimmer, maakt niet uit op welk gebied. Waar de oude generatie stopte gaat de nieuwe generatie verder.

8 )

• straat
Bedankt voor alle reacties :)

Wat mij er een beetje van weerhield om duidelijk tegen mijn ouders te zeggen dat ik met de kerk en het geloof niet verder wilde is de sociale druk. Als zo'n beetje de hele familie naar de kerk gaat en in je eigen kerk is een oom van je de dominee en een andere oom is ook dominee gaat dat niet zo makkelijk :{
Nu ben ik een paar maanden geleden verhuisd, ook naar een andere kerk en dus viel dat voor een gedeelte weg.

Ik heb het gevoel dat mijn ouders mijn mening niet voor 100% respecteren, al zeggen ze van wel. Dat mijn mening zou veranderen door naar de kerk te gaan is zeker niet waar, het enige wat ik daar doe is zitten met mijn armen over elkaar en een beetje snoep eten en naar de grond en de stoel voor mij kijken :o Al hun argumenten zijn ook gebaseerd op het geloof, dus wat zij als 100% goed argument zien zie ik als niets dan waardeloos.

Ondanks alle reacties met tips etc zit ik nu nog steeds vast, al sta ik wel wat positiever in het leven dan een week geleden :) Komt natuurlijk ook door de vakantie :)

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 23:11 schreef PromWarMachine het volgende:

Ik geloof niet dat dit van toepassing is, als de ouders in kwestie zich daar zorgen over maken, dan stellen ze niet de regel dat zoonlief vrij is vanaf zijn 18e...

• hetisik

hetisik

er is nog een aller aller laatste hoop, als er echt geen andere mogelijkheid meer is.........

vervelend gaan doen.......

8 )

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 27 december 2001 12:15 schreef hetisik het volgende:
er is nog een aller aller laatste hoop, als er echt geen andere mogelijkheid meer is.........
vervelend gaan doen.......
Heeeeel sterk is dat...

Ga je als een kleuter gedragen om te bewijzen dat je volwassen bent. |:(

Daarmee overtuig je de ouders vast wel.

Pappie...mammie....als ik naar de kerk moet dan houd ik mijn adem in hoor en ik ruim ook mijn lego niet op.

• hetisik

hetisik

wie zegt dat je je als een kleuter moet gaan gedragen??!!

Je kan toevallig al weg zijn als ze net naar de kerk willen gaan...
J kan de standaard zaakjes die je in het huishouden moet doen gaan verzuimen... zal niet echt werken, maar kan je proberen...
Je kan wat lastige gaan doen in gedrag, maar maak het niet tye bond, houd het binnen grenzen......
Er is nog een ander idee, maar die kan ik beter niet vertellen.........................
ga recht voor hun neus .nt.-chr.st.n boek lezen, maar ik raad je dat niet echt aan, als je dat doet, ik heb niks gezegd.............

8 )

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 27 december 2001 12:44 schreef hetisik het volgende:
wie zegt dat je je als een kleuter moet gaan gedragen??!!

Je kan toevallig al weg zijn als ze net naar de kerk willen gaan...
J kan de standaard zaakjes die je in het huishouden moet doen gaan verzuimen... zal niet echt werken, maar kan je proberen...
Ik geef toe het adem inhouden is wat extreem, maar stiekem weglopen als de kerk begint is ook erg kinderachtig.

En dan gaat het niet over je lego maar over de afwas...Maar het is dus precies datgene wat een volwassene als 'pubergedrag' beschouwd.

Je bewijst er alleen maar feiloos mee dat ze gelijk hebben dat ze je nog de vrijheid niet geven. Je bent immers nog een kind. Dat blijkt wel uit je geklier. Typisch een aanval van acute puberitus zeggen ze dan. Niet op letten, dat gaat wel over zodra hij een jaar of 18 is.

• hetisik

hetisik

Ohh he wacht eens even, wou jij dan zeggen dat die houding van zijn ouders dan niet kinderachtig is?!?!!!

Dus jij noemt het gedrag puberaal alleen omdat hij tegen zijn ouders in zou gaan hoe 'stom'de reden ook van zijn ouders is??!!
Ik zie dat al te vaak, kinderen afschrijven aan puberaal gedrag alleen omdat ze tegen hun ouders ingaan hoe stom de logica of de redenen van de ouders ook zijn!

Ik ken dat ook, als ik tegen mijn moeder in ga omdat ik haar probeer uit teleggen dat niet iedereen op het internet gestort is, ben ik dan ook puberaal??
Dit is echt waar, mijn moeder heeft wel meer van dat soort dingen, en dan ging ze dat afschrijven aan puberaal gedrag, alleen omdat ik kwaad wordt als ze mij beledigd met dingen die ze op tv ziet waarvan ze denkt dat het altijd zo is.
Komop zeg, ik ben gelukkig nooit geestelijk puber geweest, ik ga alleen tegen iets in als het niet klopt, en als het wel klopt dan steun ik daar in mee, of ik hou me stil.
Ohh ene, ik gebruik het woord kinderachtig liever niet, kinderen zijn soms slimmer dan volwassenen.

Sorry dat ik een beetje boos er van wordt, maar de ouders zijn in dit gevaal even schuldig, ook de termen zijn misplaats iets wat ik niet tegen kan.

8 )

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 21:43 schreef Straat het volgende:

...

ook al ben je nog geen 18 en ook al zijn je ouders voor jou verantwoordelijk, dat betekent niet dat je geen vrijheid van godsdienst hebt.
je zou dat recht op kunnen eisen.

• ijdod
  • Laatst online: 29-12-2025
bade:
Dat begint naar mijn idee al gauw richting hersenspoeling's-achtige praktijken te leiden
Welkom in de wondere wereld der religie...
thesith:Ze vinden het zo dat zolang ik bij hun in huis woon met ze mee naar de kerk ga.
Da's een erg sterk kapstok argument. Ook een heel moeilijke om tegenin te gaan, zonder direct het huis uit te gaan.
thesith:...En mn ouders begonnen gelijk met de term te smijten dat de "Geest van weerspannigheid" bezit van mij had genomen...
Zien ze verkeerd, da's de "geest van gezond verstand".

Een vriend van me is onder de indoctrinatie uit gekomen door tijdens de mis 'lastige' vragen te stellen. Niet onbeschoft of zo, maar wel het soort vragen die moeilijk te beantwoorden zijn, anders dan 'het is zo'. Onvrede tonen met het antwoord. Dit vereist wel dat je oplet op wat de dominee/pastoor zegt, en een beetje de timing kiezen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• elessar
  • Laatst online: 02-04-2024
Een vriend van me is onder de indoctrinatie uit gekomen door tijdens de mis 'lastige' vragen te stellen. Niet onbeschoft of zo, maar wel het soort vragen die moeilijk te beantwoorden zijn, anders dan 'het is zo'. Onvrede tonen met het antwoord. Dit vereist wel dat je oplet op wat de dominee/pastoor zegt, en een beetje de timing kiezen.
Dat vind ik heel stoer. Als je dat goed weet te doen heb je ook kans dat je ouders zich ongemakkelijk gaan voelen door jouw gedrag en het toch niet zo'n slecht idee vinden als je voortaan niet meer meegaat naar de kerk. En ze kunnen het toch moeilijk "opstandig gedrag" vinden als jij die vragen stelt uit (zogenaamde) interesse?
Je moet wel scherp zijn en sterk in je schoenen staan denk ik, het lijkt me iig niet makkelijk.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 28 december 2001 09:48 schreef ijdod het volgende:
Juist...dat is uiterst volwassen gedrag. En dat is best moeilijk, maar niet te verslaan. Dat toont aan dat je weet waar je over praat en niet zomaar roept: Ik wil niet wat mijn ouders willen. Je hebt dan duidelijk iets onderzocht en verworpen, met argumenten en niet door je botweg overal tegen af te zetten.

Niet iedereen begrijpt dat hier geloof ik
Op donderdag 27 december 2001 15:18 schreef hetisik het volgende:
Ohh he wacht eens even, wou jij dan zeggen dat die houding van zijn ouders dan niet kinderachtig is?!?!!!

Dus jij noemt het gedrag puberaal alleen omdat hij tegen zijn ouders in zou gaan hoe 'stom'de reden ook van zijn ouders is??!!
Waar jij toe opriep is puberaal gedrag. Weglopen, jezelf zoek maken, weigeren klusjes in huis te doen etc.

Het is niet puberaal als je met argumenten komt en geen ruzie gaat maken maar beleefd blijft. DAT is volwassen gedrag. Je hoeft het als volwassene zeker niet overal mee eens te zijn. Maar dat is wat anders dan schelden, klieren en weglopen.

Als de ouders zich kinderachtig zouden gedragen op de manier die jij aan hem voorstelde zouden ze dingen moeten doen als: Ze gaan met zijn allen naar een pretpark en ze 'vergeten' hem als ze wegrijden. Of zijn moeder zou zijn kleren weigeren te wassen.

En als iemand dat verschil nog niet door heeft? Tja...
Ik ken dat ook, als ik tegen mijn moeder in ga omdat ik haar probeer uit teleggen dat niet iedereen op het internet gestort is, ben ik dan ook puberaal??
Je bent niet puberaal bezig als je het met argumenten doet. Je bent wel puberaal bezig als je zoiets simpels laat ontaarden in een ruzie. En haar dan vervolgens naar het hoofd slingert dat 'ouders er nooit iets van begrijpen' en dat 'de wereld tegenwoordig anders' is. Dat is ongeveer de standaardopmerking van iedere 14-17 jarige. En dat al door de laatste half miljoen jaar heen. En om de een of andere reden trekt dat helemaal over zodra ze 20 zijn.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Ortep schreef:
[..] En dat al door de laatste half miljoen jaar heen. [..]
;) Hiervan moest ik toch wel even ROTFL

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 11:45 schreef Ortep het volgende:
'de wereld tegenwoordig anders' is. Dat is ongeveer de standaardopmerking van iedere 14-17 jarige. En dat al door de laatste half miljoen jaar heen. En om de een of andere reden trekt dat helemaal over zodra ze 20 zijn.
De wereld is ook anders tegenwoordig. Toen ik nog klein was (en dat is langer geleden dan ik wens toe te geven) was de wereld erg anders dan nu. Dat heeft z'n nadelen en z'n voordelen.

Echter, toen de meeste van onze ouders opgroeiden is er weinig veranderd in de wereld. De toestand van de maatschappij hangt samen met de technologie die de maatschappij tot zijn beschikking heeft. Toen voor rotterdammers een trip naar Amsterdam een groots gebeuren was had de kerk meer invloed dan tegenwoordig. Maar in de huidige maatschappij met massa communicatie worden de mensen makkelijker blootgesteld aan andere ideeen en opvattingen. Waarom worden in China bijvoorbeeld sites geblocked die informatie leveren over de toestand in de wereld? Omdat die berichtgeving niet strookt met de officiele chinese informatie. Datzelfde geldt ook voor het geloof. Zolang er geen invloeden van buitenaf zijn is er niets aan de hand. Waarom denk je dat wij in Nederland christelijke en katholieke scholen hebben? Vakken als godsdienst en dergelijken kunnen ook makkelijk in de kerk zelf gegeven worden, maar waarom dan ook op school? Om ideeen van buiten "ons geloof" er ook buiten te houden.

Misschien een simplistische kijk, maar dit is mijn eigen ervaring op dit gebied. De enige reden waarom ik vroeger (en tegenwoordig) naar de kerk ging was voor het sociale aspect ervan. En omdat ik de sfeer binnen de grieks-orthoxe kerk mooi en aangenaam vond. Maar niet omdat ik zozeer gelovig was. Ben ik nooit geweest ook. Voor mij is het meer cultuur.

Maar goed, na dit lange gezwets kan ik je maar 1 ding vertellen. Als je het echt niet ziet zitten om steeds naar de kerk te moeten gaan zou ik maar eens gaan uitkijken naar andere huisvesting. Op kamers wonen bijvoorbeeld. Van je ouders hoef je de komende tijd geen ommezwaai te verwachten in hun houding ten opzichte van jouw kerkelijke plichten. En zelfs nadat je 18 bent geworden zie ik dat nog steeds niet zo even gebeuren.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 28 december 2001 14:12 schreef Schietschijf het volgende:
De wereld is ook anders tegenwoordig. Toen ik nog klein was (en dat is langer geleden dan ik wens toe te geven) was de wereld erg anders dan nu. Dat heeft z'n nadelen en z'n voordelen.

Echter, toen de meeste van onze ouders opgroeiden is er weinig veranderd in de wereld.
Ik denk dat een tikje anders is, mijn ouders zijn in 1923 geboren...dat was een TOTAAL andere wereld dan die van hun ouders. Er was een wereldoorlog geweest, de industrialisatie was in opkomst, auto's begonnen te rijden en vliegtuigen deden net hun intrede. Ik ben opgevoed na de volgende wereldoorlog, het communisme was op zijn sterkst, europa begon zich te vormen, jongeren gingen muziek maken en ook kopen. Flowerpower trok de wereld over, mensen liepen op de maan, Vietnam speelde etc...

Iedere nieuwe generatie blijft maar roepen dat het nu toch wel 'echt' anders is, en alle oudere generaties roepen dat dat wel meevalt.

Als je gaat lezen dan zie je dat Michiel Adriaanszoon de Ruyter een lijst klachten had over 'de jeugd' van tegenwoordig. En dat was dezelfde lijst als de lijst van Zeno. En dat is weer dezelfde lijst als die van de huidige generatie.

Eeuwige discussies waarbij de 'jeugd' alsmaar probeert hoever ze kunnen gaan. Natuurlijk was het onderwerp in 1700 anders dan dat in 1300 en dat is weer anders dan in 2000. Maar het principe is hetzelfde...pubers zetten zich af tegen hun ouders. En dat hoort ook zo. Anders worden ze nooit zelfstandig. Maar ouders worden daar knap moe van...de ellende is dat er zelden iets nieuws wordt gezegd nl...ze horen precies dezelfde ruzies die ze zelf vroeger ook hadden. Met bijna exact dezelfde argumenten.

• hetisik

hetisik

[..]

Waar jij toe opriep is puberaal gedrag. Weglopen, jezelf zoek maken, weigeren klusjes in huis te doen etc.

Het is niet puberaal als je met argumenten komt en geen ruzie gaat maken maar beleefd blijft. DAT is volwassen gedrag. Je hoeft het als volwassene zeker niet overal mee eens te zijn. Maar dat is wat anders dan schelden, klieren en weglopen.

Als de ouders zich kinderachtig zouden gedragen op de manier die jij aan hem voorstelde zouden ze dingen moeten doen als: Ze gaan met zijn allen naar een pretpark en ze 'vergeten' hem als ze wegrijden. Of zijn moeder zou zijn kleren weigeren te wassen.

En als iemand dat verschil nog niet door heeft? Tja...
[..]

Je bent niet puberaal bezig als je het met argumenten doet. Je bent wel puberaal bezig als je zoiets simpels laat ontaarden in een ruzie. En haar dan vervolgens naar het hoofd slingert dat 'ouders er nooit iets van begrijpen' en dat 'de wereld tegenwoordig anders' is. Dat is ongeveer de standaardopmerking van iedere 14-17 jarige. En dat al door de laatste half miljoen jaar heen. En om de een of andere reden trekt dat helemaal over zodra ze 20 zijn.
[/quote]

Ho ho ho, ik heb niet gezegd dat je moet gaan schelden of klieren!!!!, het komt eigenlijk hier op neer, als hij zou doen wat ik had voorgesteld of een van die dingen, dan is hij net zo kinderachtig als zijn ouders bezig. In dit geval zouden ze beide even schuldig, het beste is eigenlijk om de redernatie van zijn ouders onderuit proberen te halen met logica, dan is hij niet zo kinderachtig als zijn ouders, sterker nog dan is hij in dit geval volwassener dan zijn ouders.
Het allerbeste is iets terug dien op zo'n manier dat je niet verlaagd maar toch weerstand kan bieden.
Ik heb trouwens ook gezegd als aller laatste mogelijkheid, lees goed wat ik zeg!
Ik heb ook niet gezegd, als ik dat zo uit jou verhaal opmaak dat hij een van de miljoenen jongeren of iets dergelijk is die zegt dat zijn ouder niks van de wereld en van hem bergijpen. Zoals jij zegt inderdaad, 90% van de jongeren die zeggen dat ze niet begrepen worden hebben het inderdaad vaak mis, maat toch iets van 10% heeft daadwerkleijk gelijk en die gozer van deze topic is er een van!!
Jij zegt grotendeels dat de technolgie verandert is, maar dat grotendeels de opmerkingen van de jeugd over de jaren heen hetzelfde zijn gebleven. Hetzelfde ook voor de ouderen geld.
Maar er is daadwerkelijk heel veel verandert, de moralen van toen zijn zeker NIEt hetzelfde als die van nu, daar is heel veel inveranderd. Wat jongeren/ouderen toen der tijd niet accepteerden wordt nu wel geaccepteert.
Overigens, ik vind veel van mijn eigen leeftijd ook echt neit veel snugger, sorry van de opmerking, maar de ouders en vooral de jongeren hebben inderdaad af en toe best wel domme, kinderachtige (fout woord) dingen.
Voor 90% geld toch wel wijsheid komt met de jaren, maar bij 10% niet, die worden er minder slim op, of die zijn net zo slim als de veel oudere mensen of komende generaties.

8 )

• hetisik

hetisik

sorry ging iets niet helemaal goed

8 )

Verwijderd

Je zegt dat je nog wel 1.5 jaar met je ouders in 1 huis wilt wonen, maar eerder zei je dat je zo echt niet verder wilt gaan. Er moet dus iets veranderen, als ik jou was zou ik me er zo erg mogelijk tegen kunnen afzetten als ik maar kon. Want wiens leven is dit nou eigenlijk???

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 28 december 2001 17:15 schreef hetisik het volgende:
Ho ho ho, ik heb niet gezegd dat je moet gaan schelden of klieren!!!!,
Lees je eigen post eens terug, je zei dat hij 'vervelend moest gaan doen, dat hij zich moest verstoppen als hij naar de kerk moest en dat hij huishoudelijke klusjes niet moest ontduiken en/of weigeren.
het beste is eigenlijk om de redernatie van zijn ouders onderuit proberen te halen met logica, dan is hij niet zo kinderachtig als zijn ouders, sterker nog dan is hij in dit geval volwassener dan zijn ouders.
Dat heb ik pas een keer of 7-8 gezegd
Jij zegt grotendeels dat de technolgie verandert is, maar dat grotendeels de opmerkingen van de jeugd over de jaren heen hetzelfde zijn gebleven. Hetzelfde ook voor de ouderen geld.
Maar er is daadwerkelijk heel veel verandert, de moralen van toen zijn zeker NIEt hetzelfde als die van nu, daar is heel veel inveranderd. Wat jongeren/ouderen toen der tijd niet accepteerden wordt nu wel geaccepteert.
Ik heb een paar technologische voorbeelden genoemd, maar in noemde ook dingen als Zeno, Michiel Adriaansz de Ruyter, het communisme en Flower power. Dat zijn allemaal totaal verschillende dingen en ze hebben allemaal een totaal andere kijk op de wereld. Met een totaal andere invloed op de moraal. Jij denkt geloof ik dat een gezin uit 1910 hetzelfde wereldbeeld had als een gezin uit 1930, 1950 of 1970. Daar zit een wereld van verschil tussen. Bovendien heeft technologie ook een enorme invloed op je wereldbeeld. Mijn grootmoeder deed er een dag over om van Heusen naar R'dam te gaan. Alles buiten Gelderland was 'eng' vies en voos. Ik doe er 11 uur over om van A'dam naar Bangkok te gaan. Dat heeft wel degelijk invloed op je wereldbeeld. Om niet te spreken van de schok voor veel mensen dat je echt de aarde kunt verlaten en op een ander hemellichaam gaan staan.

Waar het om draait is dat jongeren zich per definitie afzetten tegen hun ouders. Als de ouders streng gelovig zijn, dan zeggen ze: de kerk is gek...en als de ouders atheist zijn verdiepen ze zich in het Zen Boedisme. En ik twijfel aan de volwassenheid van iemand die niet in staat is om een aantal maanden, want daar praten we over, beleefd te blijven en niet uit te barsten. Een kind van 5 heeft nauwelijks een idee van wat 'volgende week' is. Een volwassenen maakt op zijn 35ste plannen voor zijn pensioen over 30 jaar. En 18 maanden is maar een fraktie van je leven. Ik geef toen, niet voor een 16-jarige, want die denkt pas een 18 maanden na. Daarvoor was het nog een kind.

• hetisik

hetisik

Op vrijdag 28 december 2001 18:20 schreef Ortep het volgende:

[..]

Lees je eigen post eens terug, je zei dat hij 'vervelend moest gaan doen, dat hij zich moest verstoppen als hij naar de kerk moest en dat hij huishoudelijke klusjes niet moest ontduiken en/of weigeren.
[..]

Dat heb ik pas een keer of 7-8 gezegd
[..]

Ik heb een paar technologische voorbeelden genoemd, maar in noemde ook dinghemen als Zeno, Michiel Adriaansz de Ruyter, het communisme en Flower power. Dat zijn allemaal totaal verschillende dingen en ze hebben allemaal een totaal andere kijk op de wereld. Met een totaal andere invloed op de moraal. Jij denkt geloof ik dat een gezin uit 1910 hetzelfde wereldbeeld had als een gezin uit 1930, 1950 of 1970. Daar zit een wereld van verschil tussen. Bovendien heeft technologie ook een enorme invloed op je wereldbeeld. Mijn grootmoeder deed er een dag over om van Heusen naar R'dam te gaan. Alles buiten Gelderland was 'eng' vies en voos. Ik doe er 11 uur over om van A'dam naar Bangkok te gaan. Dat heeft wel degelijk invloed op je wereldbeeld. Om niet te spreken van de schok voor veel mensen dat je echt de aarde kunt verlaten en op een ander hemellichaam gaan staan.

Waar het om draait is dat jongeren zich per definitie afzetten tegen hun ouders. Als de ouders streng gelovig zijn, dan zeggen ze: de kerk is gek...en als de ouders atheist zijn verdiepen ze zich in het Zen Boedisme. En ik twijfel aan de volwassenheid van iemand die niet in staat is om een aantal maanden, want daar praten we over, beleefd te blijven en niet uit te barsten. Een kind van 5 heeft nauwelijks een idee van wat 'volgende week' is. Een volwassenen maakt op zijn 35ste plannen voor zijn pensioen over 30 jaar. En 18 maanden is maar een fraktie van je leven. Ik geef toen, niet voor een 16-jarige, want die denkt pas een 18 maanden na. Daarvoor was het nog een kind.
Ik denk dat we het best wel met elkaar eens zijn maar een beetje lang elkaar lopen, Ik noem een paar punten op waarvan ik denk dat we het beide mee eens zijn en punten die nog niet helemaal duidelijik zijn. Antwoordt gewoon ja en nee of als je het er niet mee ens mocht zijn, en je denkt dat ik het nog niet begrepen heb, pleaze tell me.

1) Ouders van die gozer zijn nu nog op dit moment minder 'volwassen' dan hem (als hij zich ook niet onvolwassen gaat gedragen).
2)Technolgie is een belangrijke factoor
3)Veel jongeren (het GROOTSTE GEDEELTE niet iedereen) zetten zich af tegen hun ouder en hebben vaak ongelijk terwijl ze eerst dachten van wel, maar dat heeft dan met de pubertijd te maken.
4) we spreken over een GROOT gedeelte, niet iedereen is tenslotte hetzelfde. Er zijn ook jongeren die slimmer dan hun ouders zijn.
5) de veranderde moralen zijn ook een belangrijk factoor
6) heel logisch, dat het gespreks onderwerp van toen anders is dan die van nu.

Ik weet niet of ik iets vergeten ben, maar did wil ik nog wel zeggen. Dat vervelend doen, ik heb ook gezegd later dat ik daar mee bedoel dat het het beste is op je niet te verlagen, maar op zo'n manier doen dat je toch nog invloed kan uitoefenen.
Ik heb ook gezegd bij die voorbeelden dat ik sommige echter niet aanraad. Het komt voor dat jongeren vanwege een paar ideeen die ik genoemd had soms uit huis getrapt worden.
En dat van dat schelden heb ik zeker weten niks gezegd, absoluut niet, dan ben je compleet verkeerd bezig!!, dan maak je het alleen maar erger.
Als aller laatstee, we hebben het hier over de leeftijd 18 jaar, maar dat is WETTELIJK, dat staat alleen zo gechreven in de wet. Het zegt zeker niks over de desbetreffende invidu zelf,. De ene wordt pas met zijn 30 grof gezegd volwassen en de ander al met zijn zijn 15 of 16 ofzo.
Sterker nog vroeger was de minimale leeftijd voor een hoop verandwordelijlkheden hoger dan nu, ik bedoel dat in grote lijnen de jongeren niet GROTEN DEELS (dus niet iedereen) gelijk zijn gebleven kwa gemiddelde leeftijd waarbij ze volwassen worden en het desbetreffende gedrag, maar juist omlaag is gegaan, jongeren zijn nu iets slimmer dan vroeger dan jongeren van toen rond diezelfde leeftijd.

Ik denk dat jij het wel hier met mij eens bent.

8 )

• straat
Op vrijdag 28 december 2001 17:35 schreef ShoarmaSchaap het volgende:
Je zegt dat je nog wel 1.5 jaar met je ouders in 1 huis wilt wonen, maar eerder zei je dat je zo echt niet verder wilt gaan. Er moet dus iets veranderen, als ik jou was zou ik me er zo erg mogelijk tegen kunnen afzetten als ik maar kon. Want wiens leven is dit nou eigenlijk???
Ik bedoelde dat ik het eigenlijk niet wil maar er toe genoodzaakt ben om bij ze te wonen.

Nog even over die 'lastige vragen': het is bij mij altijd het geval dat de dominee dan zegt dat je die bijbeltext anders moet zien. Bijvoorbeeld op de vraag "Waarom is god almachtig maar is er toch een duivel?" krijg je altijd een antwoord als "Daar wordt bedoelt dat god héél machtig is" :z nou als de bijbel de waarheid spreekt zou dat er wel in gestaan hebben :z

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

'k heb niet alle posts doorgelezen, dus weet niet of deze post veel toevoegd.

Ik kom uit een redelijk vgl. situatie. Eerst veel herrie en ruzie met m'n ouwelui hierover. :( :'( :( Hielp niks.
Uiteindelijk ben ik gaan nadenken over waarom m'n ouders wel geloofden en waarom ze het zo belangrijk vonden dat ik dat ook deed. |:( Op zo'n manier heb ik hun overtuiging leren respecteren, dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Gevolg was dat zij dat ook met mijn overtuiging respecteerden. *D Voor hen was het belangrijk dat mijn 'anti-geloof' niet kwam uit puberaal schopgedrag, maar dat ik er goed over had nagedacht.
Volwassen zijn begint niet bij 18, maar hangt oa van je gedrag af...

Voor de soap-liefhebbers; hoe het verder afliep: Nu woon ik een paar jaartjes op mezelf en ben ik er gelukkig achter gekomen dat niet het geloof, maar de religie mij ontzettend tegenstond. Kan raar gaan.. :?

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

• hetisik

hetisik

appie B, je post is zker niet onzinnig, een aantal dingen worden nogmaals bevestigd en opnieuw uitgelg.

8 )

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.