Toon posts:

Een 3d-accelerator emuleren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het is een beetje een rare vraag terwijl je voor een geeltje een 3d-kaart kan kopen en ik hoop ook dat ik hem in het juiste forum heb geplaatst, maar ik wil het volgende doen:

Ik wil op een systeem uitgerust met een gewone ,goedkope 2d videokaart applicaties draaien die een 3d accelerator vereisen. Ik snap dat je dan automatisch in software rendering komt en dat goeie prestaties ver te zoeken zijn, maar ik heb ergens gehoord dat er emulators voor zijn, zodat je in meer of mindere mate toch die programma's kan gebruiken. Weet iemand er een te vinden of is er mogelijk een andere oplossing?

:P als jullie brilliante lui het ook niet weten dan ga ik waarschijnlijk toch maar gewoon een nieuwe vidkaart adviseren, maar dit is het proberen waard. (Jullie ZIJN immers brilliant, toch?)

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Volgens mij wordt dit automatisch al gedaan door DirectX. Deze maakt gebruik van hardware acceleratie waar deze aanwezig is. Asl een spelletje dan nog gaat "zeuren" dat je een 3d kaar nodig habt dan zal daar wel een gegronde rede voor zijn zullen we maar zeggen.

Dit zelfde geldt ook voor 3d paketten denk ik.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb er nog nooit van gehoord.. en misschien is het in theorie wel mogelijk, maar dan wordt alles door de processor berekend en zal alles wel extreem traag gaan..

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 20:56 schreef Bart B het volgende:
Dit is een feature die al automatisch in DirectX zit.....
ja ok.. maar functies als bilineair filteren kan volgens mij niet zonder hardwarematige kaart.

Verwijderd

dan vraag ik me af wat voor videokaart dat precies is. De meeste videokaarten tegenwoordig (ook goedkope) hebben toch wel een minimale 3d ondersteuning voor direct x. Of is het een kaart uit de prehisorie. (of ik vergis me nu....)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Mesa OpenGL deed/doet dat ook onder linux, had ik een keer per ongeluk... Quake3 @ 1 frame per minuut :P

zag er trouwens wel gelikt uit...

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Een API als directX is geschreven voor bijvoorbeeld het rechtstreeks aanspreken van hardware. (Vandaar de naam)
De huidige directX versies vereisen een videokaart die die opdrachten kan vertalen.
Software rendering is mogelijk, maar dan is er natuurlijk nooit sprake van acceleratie. Een grafische chip heeft erg veel voordelen t.o.v. een CPU. Zo kan het veel sneller in een 3D omgeving werken omdat een grafische chip maar voor èèn doel is ontworpen. Een CPU is veelzijdiger en daardoor minder geschikt voor het renderen. Ook het geheugen dat op een grafische kaart zit is speciaal ontworpen voor het werken met snelle grafische processors. Dit geheugen is anders dan bijvoorbeeld je systeem geheugen.

Een voorbeeld van software rendering is de zogenaamde Voxel engine.
Volgens mij was het spel Delta Force geschreven met met een Voxel engine. Alleen dat is geen emulator.
OpenGL heeft tegenwoordig specifieke nVidia,ATI en PowerVR insgtructies. Het wordt byzonder lastig om dat realtime met software na te bootsen. Zou wel mooi wezen want dan had je de 3D kaart ook niet nodig.
Ik heb wel eens mooie plaatjes gezien in Maya die door de CPU waren gerenderd. Eèn plaatje kost dan wel meer dan een halve dag....

Ik zou gewoon voor een 3D kaart gaan.

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 14:30

White Dust

PlaneScape: Torment

Op vrijdag 21 december 2001 21:09 schreef Wirf het volgende:
Mesa OpenGL deed/doet dat ook onder linux, had ik een keer per ongeluk... Quake3 @ 1 frame per minuut :P

zag er trouwens wel gelikt uit...
éh, geloof dat het gewoon Mesa 3D heet ;)
Pagina: 1