http://www.xbmcfreak.nl/
Verwijderd
voor raid 5 heb je een hardware-raidkaart nodig en minimaal 3 disks, dacht ik...op een software raidkaart( bv Fasttrak , Hotrod..) kun je raid 0+1 draaien met 4 disks...
IBM schijven zijn toch niet zo betrouwbaar
. Maar als je hardware raid wilt hebben is dit behoorlijk duur (kaart dan
) Software raid zit tegenwoordig al standaard op bijna ieder duur mobo
Software RAID zit tegenwoordig ook in elk fatsoenlijk besturingssysteem en doet nix onder voor een FastTrak 100 of een HighPoint 370.
Tis dat je 2 IDE controllers extra krijgt zodat je elk apparaat aan z'n eigen controller hangt, anders had ik dus mooi geen RAID gekocht.
BTW: RAID-1 is toch wel relaxed: gewoon disk eruittrekken en later weer terugsteken als je em niet meer nodig hebt
Tis dat je 2 IDE controllers extra krijgt zodat je elk apparaat aan z'n eigen controller hangt, anders had ik dus mooi geen RAID gekocht.
BTW: RAID-1 is toch wel relaxed: gewoon disk eruittrekken en later weer terugsteken als je em niet meer nodig hebt
Ik heb zelf 4x 30Gb schijfjes hier op een Adaptec 2400A kaartje.. 3x 30Gb in RAID5 (dus 60Gb effectief) en 1tje als een hotspare ernaast waarop gelijk gerebuild wordt bij een drive failure.. Je hebt net zo veel ruimte over als wanneer je raid 10 of 0+1 gebruikt, maar nu kunnen er 2 schijven uitvallen (met een tussenperiode van een paar uur vanwege de rebuild).. Bij raid 10 of 0+1 heb je een probleem als de 2 schijven met dezelfde data wegvallen..
Is trouwens ook de snelheid belangrijk?
Of wil je zoveel mogelijk ruimte overhouden?
Is trouwens ook de snelheid belangrijk?
Of wil je zoveel mogelijk ruimte overhouden?
Als je de prijs van een goeie raid-5 controller wil betalen -> 4x 60GB in RAID-5
Dan heb je 3x60GB opslag capaciteit, zeer goeie performantie bij lezen & schrijven, en als er 1 schijf uitvalt ben je geen data kwijt.
2 schijven die zeer snel ( zelfde dag ) na elkaar kapot gaan is toch onwaarschijnlijk
enige nadeel: 60gb capaciteit minder... die is opgeoffered voor de veiligheid
RAID-0 met 4 IBM zou ik NIET doen, dat is om problemen vragen... (no flame intended)
Dan heb je 3x60GB opslag capaciteit, zeer goeie performantie bij lezen & schrijven, en als er 1 schijf uitvalt ben je geen data kwijt.
2 schijven die zeer snel ( zelfde dag ) na elkaar kapot gaan is toch onwaarschijnlijk
enige nadeel: 60gb capaciteit minder... die is opgeoffered voor de veiligheid
RAID-0 met 4 IBM zou ik NIET doen, dat is om problemen vragen... (no flame intended)
Pagina: 1