4 Schijven Beste/Goedkoopste Oplossing Raid

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb hier 4 maal Ibm 60 gb schijfjes liggen. Ik wil deze gaan gebruiken voor een file-server. Alles wat er op komt te staan moet 100% betrouwbaar worden opgeslagen!

Wat is de beste en goedkoopste oplossing ? en Raid 5 heb je daar perse 5 schijven voor nodig ? Wat zou ik met 4 allemaal kunnen doen ? 2 x mirror ?

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

voor raid 5 heb je een hardware-raidkaart nodig en minimaal 3 disks, dacht ik...op een software raidkaart( bv Fasttrak , Hotrod..) kun je raid 0+1 draaien met 4 disks...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55
IBM schijven zijn toch niet zo betrouwbaar :(. Maar als je hardware raid wilt hebben is dit behoorlijk duur (kaart dan ;) ) Software raid zit tegenwoordig al standaard op bijna ieder duur mobo

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Software RAID zit tegenwoordig ook in elk fatsoenlijk besturingssysteem en doet nix onder voor een FastTrak 100 of een HighPoint 370.
Tis dat je 2 IDE controllers extra krijgt zodat je elk apparaat aan z'n eigen controller hangt, anders had ik dus mooi geen RAID gekocht.

BTW: RAID-1 is toch wel relaxed: gewoon disk eruittrekken en later weer terugsteken als je em niet meer nodig hebt :)

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

Ik heb zelf 4x 30Gb schijfjes hier op een Adaptec 2400A kaartje.. 3x 30Gb in RAID5 (dus 60Gb effectief) en 1tje als een hotspare ernaast waarop gelijk gerebuild wordt bij een drive failure.. Je hebt net zo veel ruimte over als wanneer je raid 10 of 0+1 gebruikt, maar nu kunnen er 2 schijven uitvallen (met een tussenperiode van een paar uur vanwege de rebuild).. Bij raid 10 of 0+1 heb je een probleem als de 2 schijven met dezelfde data wegvallen..

Is trouwens ook de snelheid belangrijk?
Of wil je zoveel mogelijk ruimte overhouden?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39

Predator

Suffers from split brain

Als je de prijs van een goeie raid-5 controller wil betalen -> 4x 60GB in RAID-5
Dan heb je 3x60GB opslag capaciteit, zeer goeie performantie bij lezen & schrijven, en als er 1 schijf uitvalt ben je geen data kwijt.
2 schijven die zeer snel ( zelfde dag ) na elkaar kapot gaan is toch onwaarschijnlijk ;)
enige nadeel: 60gb capaciteit minder... die is opgeoffered voor de veiligheid

RAID-0 met 4 IBM zou ik NIET doen, dat is om problemen vragen... (no flame intended)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1