Toon posts:

CLIP indicator knippert op scherm van versterker?!

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn receiver (kenwood 5050-ds 5x100watt) knippert er nu een op het schermpje CLIP in het rood geschreven. Ik heb geen flauw idee wat dit betekent in dus inhoudt. De tekst heeft nog nooit eerder in het schermpje gestaan.

Wat houdt dit in? in de handleiding staat er helemaal niks over in.

Alvast bedankt.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Als je een clippend geluid hebt, betekent dat dat je geluid (zwaar) aan het vervormen bent. Daar kunnen je spreakers makkelijk kapot van gaan.

Is dat ook het geval? Of zijn je kabels slecht misschien?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

het Clip ledje betekend dat je op de max van je versterker zit, en dat hij dus het geluid automatisch iets zachter zet om het daadwerkelijke clippen te voorkomen (mits er een speciale anti-clipper in zit).
Hoe dan ook is het geen goed teken!!!
Heb je je muziek erg hard staan? In dat geval moet je gewoon het volume zachter zetten zodat het ledje uitgaat. Als je muziek echter niet erg hard staat (of harder dan anders terwijl toen het ledje niet brandde), dan is er iets niet goed. Kijk of al je kabels nog goed vastzitten en of er geen kortsluiting in zit.
Bij de meeste versterkers (in de PA-wereld tenminste) is het clip ledje ook meteen het ledje voor de gelijkspanninsbeveiliging, dat leg ik later wel uit, want ik moet over 10 mins bij Youp van het Hek in het theater zitten :):)):):):))

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

net terug van Youp :)
De gelijkspanningsbeveiliging zorgt ervoor dat er nooit een gelijkspanning op je speakers komt te staan, want bij gelijkspanning branden ze nl door. Het kan dus ook zijn dat er ergens een gelijkspanning op je versterker staat, of dat er tonen van ver onder de 20 hz op staan. Dus alle kabels nakijken is het devies, en evt je EQ-setting nakijken. Alle tonen onder de 30hz kan je in principe wel eruitfilteren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
kan het er iets mee te maken hebben dat ik 5 relatief zwakke boxen er op heb aabgsloten (15tot30watt) bij een 5x100 watt versterker, en dat deze 5 boxen bestaan uit 4 verschillende soorten?

Verwijderd

Nog belangrijker dan het vermogen van de luidspreker is de impedantie (wisselstroom-weerstand).
Lage impedanties "vragen" grootte stromen van de versterker.
Pagina: 1