Toon posts:

[OC] waterkoeling vragen (Sicce Idra, lage temp)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een Sicce Idra pomp (1300L/uur), een berg tricoflex (die felgele gewapende tuinslang), wat doorzichtige PVC slang en een potje FLUX-6 gehaald (zilversoldeerflux). Leuk om te testen met phase-change dus. Nu de vragen:

- De Idra gaat gebruikt worden als inline pomp. Nu is mij verteld dat dat ding best tegen -20 kan, zolang-ie maar niet bevriest. Maar volgens mij is het ding wel van PVC. En dat schijnt bros te worden bij lage temps. Wat is jullie mening erover?

- Hoe gedraagt PVC lijm zich bij lage temps?

- Hoe hebben jullie de aansluiting op de aanzuigzijde van die Idra gemaakt? Ik moet een aansluiting hebben naar standaard 1/2 duims slang (de Tricoflex dus).

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Kan je niet meer herinneren hoe ik dat gedaan heb? Ik heb iig gewoon de pomp meegenomen naar de aquarium zaak en daar een verloopje laten maken.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 18:13 schreef DaBit het volgende:
Ik heb zojuist een Sicce Idra pomp (1300L/uur), een berg tricoflex (die felgele gewapende tuinslang), wat doorzichtige PVC slang en een potje FLUX-6 gehaald (zilversoldeerflux). Leuk om te testen met phase-change dus. Nu de vragen:

- De Idra gaat gebruikt worden als inline pomp. Nu is mij verteld dat dat ding best tegen -20 kan, zolang-ie maar niet bevriest. Maar volgens mij is het ding wel van PVC. En dat schijnt bros te worden bij lage temps. Wat is jullie mening erover?

- Hoe gedraagt PVC lijm zich bij lage temps?

- Hoe hebben jullie de aansluiting op de aanzuigzijde van die Idra gemaakt? Ik moet een aansluiting hebben naar standaard 1/2 duims slang (de Tricoflex dus).
Ik heb deze pomp al een tijdje onderwater (demi/koelvlst. 10/1) hangen en deze houd zich bij een vloeistof temp van +6 zeer goed ook de lijm voor afvoer buizen(PVC) houd zich goed. alleen het gvolg op acryl glas is dat de zijde wat in kontact komt met de koude vloestof word blijvend groter, gevolg is dat er spanning op mijn reservoir staat en deze dit alleen vol houd omdat ik dit zeer strak ingevreest heb.

TOM

Verwijderd

Misschien kun je een speciale pomp kopen, die gemaakt is voor zulke lage vloeistof temps. Met die lijm...het hoort ergens op die tube/doosje te staan welke temps het aankan. Is het misschien niet beter om die pomp in een resevoir te doen ipv in-line? Stel die pomp lekt wat door de lage temp(scheurtjes ofzo), dan lekt het in je resevoir en dan maakt het niet echt veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
TD_DMZ:

Nee, niet precies meer. Ik heb er ook niet echt op gelet. Ik kom er ook wel uit, da's het punt niet, maar 't is makkelijker om morgen even naar de gamma of loodgieter te gaan met een boodschappenlijstje. En morgen heb ik niet veel tijd daarvoor. Mocht ik het morgenvroeg met een half uurtje werk inline kunnen krijgen, dan is dat zeker gewenst.
Btw, ik zal je laten weten of die Idra bij mij ook zo belachelijk warm word.

a.p.versteeg:

Klinkt positief. Alleen is +6 nog geen -20 (dat blijft m'n doel..). Nouja, we komen er vanzelf achter.

Aico:

inderdaad, er zijn pompen te koop voor lage temps. Tottenheim oid levert ze, meen ik. Maar gemakkelijk aan te komen zijn die niet, en goedkoop is ook anders. Dus probeer ik het eerst met de Idra.
Ik wilde de pomp juist niet inline zetten, omdat ik er dan zeker van ben dat ik geen problemen krijg met eventuele olie in het motorhuis. Dat warmt zichzelf wel op. Ook heb ik dan de warmte van de Idra niet in m'n systeem. M'n huidige Sicce Nova (800L/uur) produceert weinig warmte t.o.v. het totale vermogen. De Idra doet dat straks wel. 't is toch weer 25W waar je vanaf moet zien te komen. Dan koel ik liever een videokaart die 25W produceert :)
Dat die pomp gaat lekken vind ik in testfase nog geen ramp. En ook in een definitief systeem zal de pomp niet bij elektronica in de buurt staan, dus dan loop ik alleen het risico van oververhitting. Wat niet echt een issue is, want er moet toch meet & regelelektronica komen voor het geheel.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Beste manier om te testen lijkt me idd in een ***vriezer te zetten.... >:)
[bezorgd om milieu modus]
Sluit wel de kieren om het snoer goed af hoor!!!
[/bezorgd om milieu modus]

Verwijderd

Bij -20 breekt PVC heel snel...maar als er nix speciaals met die pomp gebeurt zal hij niet gaan breken..

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik ben hooguit een beetje bang voor de schoepjes. Voor de rest moet hij het wel aankunnen.

Om de aansluiting te kunnen maken, een stukje ONGEWAPENDE tuinslang nemen, even de aansteker eronder, en over de aanzuigbuis wurmen. Daarna weer zelf verzinnen hoe j van de ongewapende slang naar de tricoflex overgaat.

Verwijderd

Topicstarter
-13.8 snapt-ie alvast!
Pagina: 1