Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Topicstarter
Tja ik weet niet hoezeer dit hier thuishoort, maar toch...

Stel je hebt een groep van een miljoen mensen en een daarvan moet dood. Stel dat iedereen evenveel kans heeft om net die ene ongelukkige te zijn.

Stel dat al deze mensen in een rij gaan staan en de dood begint bij persoon 1/1000000 en eindigt bij persoon 1000000/1000000.

Waar ga je dan staan en maakt het wat uit?

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Ik ga vooraan staan, dan ben ik er het eerst vanaf. En aangezien de kans 1 op 1000000 is maakt het niet echt uit nee, lijkt me niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
1 op 1 miljoen dat je dood gaat
mja, lijkt me nou niet dat jij net kan uitgekozen word, ti's immers 1 op de miljoen kans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 21 december 2001 16:14 schreef Yellow het volgende:
Waar ga je dan staan en maakt het wat uit?
Voor de kans maakt het niets uit, maar ik wil wel vooraan, dan is het maar over ipv dat je misschien wel eeen maand of wat moet wachten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6714

ik vraag me af wat de kans per dag is dat een mens een beroerte, hartaanval of een ongeluk kan krijgen (dus deze drie kansen samen).. ik heb zo'n voorgevoel dat dit groter is dan 1e-6, maar voorgevoel kan vaak fout zijn.... iemand zo snel een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 16:20 schreef Ortep het volgende:

[..]

Voor de kans maakt het niets uit, maar ik wil wel vooraan, dan is het maar over ipv dat je misschien wel eeen maand of wat moet wachten.
Maar als je op het einde staat heb je al 999.999/1.000.000 kansen gehad dat er iemand anders dan jou doodging ...

Gaat om het gevoel :)

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 21 december 2001 16:30 schreef Yellow het volgende:
Maar als je op het einde staat heb je al 999.999/1.000.000 kansen gehad dat er iemand anders dan jou doodging ...

Tja...dat gevoel is dan afhankelijk van hoeveel je van statistiek weet he :)

Voor mijn gevoel maakt het geen ruk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 21 december 2001 16:24 schreef chromisX het volgende:
ik vraag me af wat de kans per dag is dat een mens een beroerte, hartaanval of een ongeluk kan krijgen (dus deze drie kansen samen).. ik heb zo'n voorgevoel dat dit groter is dan 1e-6, maar voorgevoel kan vaak fout zijn.... iemand zo snel een idee?
Daar kan je moeilijk antwoord op geven In 2000 gingen er 4.6 mensen per 1000 dood. Dat is dus een kans van 4.6:1000

Maar ja, die kans is bij 6 jarigen kleiner dan bij 80 jarigen. Je ziet dan ook van die tabellen waar je de levensverwaching in kan lezen. Zo van: een pas geboren jongetje heeft gemiddeld nog 73 jaar. Maar een 3 jarige heeft er geen 70 maar 71 ofzo. Omdat er toch altijd een paar kinderen in de wieg overlijden. En dat heeft hij dus overleeft. Je ziet ook altijd een soort 'hik' in die tabel bij jongens tussen den 15-18. Dan gaan ze brommer rijden en hebben nog geen idee van gevaar. Daar ligt dus een 'sterfte piekje'. En als hij dan uiteindelijk 73 is, dan heeft hij nog steeds 3 jaar ofzo. En zelfs als hij 90 is dan heeft hij nog een half jaar.

(De getallen zijn voorbeelden en niet exact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiney
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Ik ga lekker achteraan staan, echt wel dat er iemand voor mij wordt gekozen en niet ik, hoef ik helemaal naks voor te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Hoe zit het nu precies? Wordt er simpelweg random 1 uitgekozen - van te voren zeg maar, zodat iedereen dezelfde kans heeft om te sterven? Of wordt er bij iedere persoon een 1.000.000-zijdige dobbelsteen gerold (bij wijze van spreken) net zolang totdat er 1 iemand gevonden is die moet sterven of de rij op is? In het laatste geval kan je namelijk beter achteraan gaan staan.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

wedden dat er tussen die 1.000.000 een moordenaar zit? dat is statistisch n.l. ook zo (meerdere zelfs)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42035

achteraan denk ik maar niet als laatste.

Waarom misschien gaan ze stellen bij de 1000000 en pakken die dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op vrijdag 21 december 2001 19:56 schreef Lord Daemon het volgende:
Hoe zit het nu precies? Wordt er simpelweg random 1 uitgekozen - van te voren zeg maar, zodat iedereen dezelfde kans heeft om te sterven? Of wordt er bij iedere persoon een 1.000.000-zijdige dobbelsteen gerold (bij wijze van spreken) net zolang totdat er 1 iemand gevonden is die moet sterven of de rij op is? In het laatste geval kan je namelijk beter achteraan gaan staan.
nou:
Stel dat iedereen evenveel kans heeft om net die ene ongelukkige te zijn.
Dus die (trouwens best wel coole) dobbelsteen gaan ze niet bij elk persoon gebruiken.

Als ik toch de hele tijd in de rij moet staan als ik achteraan sta kan ik beter gelijk weten. Als ik nog wel nuttige dingen kan doen is achteraan misschien het beste. Als je doodgaat heb je dan in ieder geval nog een langer leven, en zals je niet doodgaat dan word het alleen allemaal wa spannender, en wat spanning is ook wel eens leuk.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Is de kans dat je vanvoor gekozen wordt niet even groot dan vanachter ? (Is een beetje zoals op de lotto spelen lijkt me, er zijn veel mensen die de statistische gegevens erbij halen om te zien welke getallen er nu al meest uitgevallen zijn, maar de kans dat die bal er nu net uitvalt is deze niet even groot dan dat er een andere bal uitvalt ?)

Maar als ik puur op mijn gevoel een plekkie moet kiezen is het wel de eerste plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Ik probeer vooraan te gaan staan of achter aan want de man die telt begint enthousiast maar wordt natuurlijk moe als 'ie bij -pakweg- 8500 komt en dan is die persoon de klos... :? :'(

Ikke loop dan allang weer Kerstliedjes te neuriën... *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Een 1-miljoen zijdige dobbelsteen? Volgens mij is dat wiskundig gezien best nog lastig, een 1-miljoen vlak ontwerpen waarbij alle zijden evengroot zijn, die ook nog eens lekker rolt...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:12
Op zondag 23 december 2001 13:59 schreef Diadem het volgende:
Een 1-miljoen zijdige dobbelsteen? Volgens mij is dat wiskundig gezien best nog lastig, een 1-miljoen vlak ontwerpen waarbij alle zijden evengroot zijn, die ook nog eens lekker rolt...
het rollen zal wel niet zo'n probleem worden, met zoveel vlakken is ie toch bijna "rond"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Inderdaad (is wel al redelijk off topic maar kom ;) )
Als je een veelhoek hebt met n hoeken waarbij n oneindig -1 is bekom je zo goed als een cirkel .. en ik dacht dat een voetbal tamelijk rond was en tamelijk makkelijk rolde ?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41173

Wordt wel moeilijk uit maken op welk vlak hij terecht is gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33112

schiet mij maar meteen dood dan ben ik daar ook van af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
Op zondag 23 december 2001 13:59 schreef Diadem het volgende:
Irrelevant; het was bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pope0r
  • Laatst online: 04-02-2024
Op zondag 23 december 2001 16:27 schreef Wing het volgende:
Wordt wel moeilijk uit maken op welk vlak hij terecht is gekomen...
Dan gebruik je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele grote dobbelsteen, zucht...

Mensen, het gaat hier om het idee....Al deze inspelingen op mogelijkheden en scenarios zijn zeer....Hm, daar gaat het gewoon niet om.

Sorry voor de dubbelpost, kben te lui om te gaan editen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Doe mij maar vooraan,dan ben je er het eerste vanaf,maar ja,wat is nu weer 1 op 1 miljoen he :)

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27905

Op maandag 24 december 2001 00:15 schreef Kezmanatic het volgende:
Doe mij maar vooraan,dan ben je er het eerste vanaf,maar ja,wat is nu weer 1 op 1 miljoen he :)
Hangt ervan af hoe ik vermaakt word in de tussentijd avn het wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Ik ga op de derde plaats staan, ben je er snel vanaf en val je niet zo op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43900

BOEIUHH , maakt toch geen reet uit , overal even veel kans.. "theoretisch" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23584

bij x-files heb ik iets soortgelijks gezien:

bij een chinees spel met bv 100 mensen werd 1 lootje getrokken. 100 namen dus. als jij getrokken bent dan wordt er een orgaan van je weggehaald en deze wordt verkocht. De opbrengst van deze orgaanhandel wordt door 99 man gedeeld. Een soort piramide spel..... dat lijkt me echt scary om aan mee te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ik ga aan de bar staan, die dood komt wel een keer langs dan maar beter als ik aan het pilsen ben. Stef, nog een biertje!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Niet online
Op dinsdag 25 december 2001 00:53 schreef Coolie het volgende:
bij x-files heb ik iets soortgelijks gezien:

bij een chinees spel met bv 100 mensen werd 1 lootje getrokken. 100 namen dus. als jij getrokken bent dan wordt er een orgaan van je weggehaald en deze wordt verkocht. De opbrengst van deze orgaanhandel wordt door 99 man gedeeld. Een soort piramide spel..... dat lijkt me echt scary om aan mee te doen...
Dus die gast die de lul is deelt niet eens mee in de opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4743

Op dinsdag 25 december 2001 04:01 schreef Slashdotter het volgende:

[..]

Dus die gast die de lul is deelt niet eens mee in de opbrengst?
eh nee...

Die's dood namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
Ik zou toch mooi ergens achteraan gaan staan. niet als laatste want dat is ook nooit gezond maar met nog iets van 100 man achter me. de kans dat er iemand omvalt tijdens het wachten is dan flink groot en dan hebben ze hun ene dooie al. hoeft er verder ook niemand afgemaakt :)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet dat de topic starter MOET gezegd heeft. Maar als je 1 miljoenn mensen bij elkaar zet met een kans van 1 op de miljoen om dood te gaan hoeft dat statistisch helemaal niet te betekenen dat er iemand uit die groep dood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik ging sowiezo niet in die rij staan... dan loop je zeker geen kans dat de dood je doodt.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 29-07-2024
Op vrijdag 21 december 2001 16:30 schreef Yellow het volgende:

[..]

Als het echt willekeurig gekozen word maakt dat dus niks uit...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20737

Als er puur statistisch gekeken wordt heb je bij de eerste keuze een kans van 1 op 1000000 dat je gekozen wordt.
Maar bij de tweede keer kiezen is die kans 1 op 999.999, En zo wordt de kans dus steeds groter dat je gekozen wordt, of snap ik nou het verhaal niet?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:09
Op vrijdag 21 december 2001 19:56 schreef Lord Daemon het volgende:
mits je wilt blijven leven natuurlijk... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 01:25 schreef VageGast het volgende:
Ik ga aan de bar staan, die dood komt wel een keer langs dan maar beter als ik aan het pilsen ben. Stef, nog een biertje!
offtopic:
Mist Stef op zijn stage

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKHing
  • Laatst online: 22-04 02:11
Op woensdag 26 december 2001 12:00 schreef metalass het volgende:
Als er puur statistisch gekeken wordt heb je bij de eerste keuze een kans van 1 op 1000000 dat je gekozen wordt.
Maar bij de tweede keer kiezen is die kans 1 op 999.999, En zo wordt de kans dus steeds groter dat je gekozen wordt, of snap ik nou het verhaal niet?
Volgens mij zit het ook zo in elkaar. D'r werd toch gezegd dat je in een rij staat waar "de dood" langs loopt. Dan heeft volgens mij nummer 1 in de rij 1/1000000 kans dat hij uitgekozen word en nummer 2 1/999999 dus lijkt het me verstandiger om helemaal vooraan te staan

http://www.thekhing.cjb.net - zet iets in het gastenboek, is leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43610

achteraan gaan staan en ondertussen stiekum naar voren lopen... zodat ze je overslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

De kans dat er uberhaupt nog gekozen wordt op het moment dat jij aan de beurt bent, wordt wel steeds kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6141

Ik ging sowiezo niet in die rij staan... dan loop je zeker geen kans dat de dood je doodt.
En toen bleek je naast een belgische buurman te wonen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42402

Ja lees nu eens. Gaat het uitkiezen per 1000-ste of uur of dag of zelfs week ?

Als je # 356.000 bent gaat het namelijk voor je in de rij al aardig stinken weet je. Zo niet dan is de rest bezig met "opruimen" en weet niemand meer waar die in de rij stond. Ieder een lootje dan maar.

Hoelang moet je in die rij blijven staan ? Acht uur is wel vol te houden, maar 3 weken ?

Maar als je doeld op snel of langzaam, snel dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:44
Op vrijdag 28 december 2001 23:53 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

De kans dat er uberhaupt nog gekozen wordt op het moment dat jij aan de beurt bent, wordt wel steeds kleiner...
Precies, en daarom maakt het niks uit waar je gaat staan, want je moet niet denken dat de dood iedereen afgaat en opeens er een uitpikt. Nee, hij ziet de rij mensen en pakt er eentje uit. Dus overal evenveel kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38326

Het maakt niet uit waar je gaat staan ..

Je hebt dan net zo veel kans dat je dood gaat als dat je de StaatsLoterij wint..!!!

Die is ZO klein..

Dus dat is ook niet te bepalen !!!

Je hebt gewoon pech als jij dan net die ene bent !

Veel liefs
:* Em

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20737

Op vrijdag 28 december 2001 22:11 schreef TheKHing het volgende:

[..]

Volgens mij zit het ook zo in elkaar. D'r werd toch gezegd dat je in een rij staat waar "de dood" langs loopt. Dan heeft volgens mij nummer 1 in de rij 1/1000000 kans dat hij uitgekozen word en nummer 2 1/999999 dus lijkt het me verstandiger om helemaal vooraan te staan
Idd als "de dood" er langs loopt en hij kiest nummer 1 in de rij niet dan heeft nummer twee een kans van 1/999.999. Dat is een hele simpele kansberekening, klas 1 WisA?? :)
Pagina: 1