Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Mini LED display

Pagina: 1
Acties:
  • 660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou had ik dus het idee om een mini LED display te maken en in mijn kast te planten, nou zeg ik dus idee.

De bedoeling is dat een aantal leds via een compoort aangestuurd worden om allerlei gegevens weer te geven. Dus niet zo'n ding kopen maar zelf maken.

Maar nou ben ik elektron00b en kan ik niet programeren (alleen lingo en das heel wat anders) Dus hoe valt dit plan te realiseren?

Nou geeft een compoort 9 pinnetjes maar kan ie 1 of 8 bits per pin zenden? Anders kun je maar 9 ledjes aansturen. Met 8 bits zou je bijvoorbeeld co-ordinaten doorsturen.

Hoe is dit dan vervolgens te programeren en hoe zit het elektro schema er dan uit.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:19

BrZ

hmm... daarvoor heb je echt eoa controller chip voor nodig...
Ben bang dat dat een beetje moeilijk gaat worden, vooral omdat je zoals je zelf al zei, een "elektron00b" bent :)

maar het idee is eik wel erg stoer :)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 16:36
Leds via compoort aansturen?

ik dacht eigenlijk dat dat alleen ging met paralel, en dan een progje maken wat een adres wegstuurt met een waarde.

bedoel je niet toevallig een LCD via de par port.?

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
zoiets als dit dan
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=computer&sch=01

dit is via de LPT poort en kan je aansturen via basic

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/computer/picparport.jpg

Verwijderd

Topicstarter
op mijn par. (lpt1/printerpoort neem ik aan) poort zit nu mijn printer + Die compoorten zijn voor zover ik weet nergens goed voor (voor mij dan) en ik heb ook nog zo'n midi/joystick poort vrij, kan ik daar wat mee?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 15:38 schreef happy3736 het volgende:
zoiets als dit dan

[afbeelding]
Die ahd ik al via de search gevonden, maar zijn aleen wat weinig ledjes, ik wil graag een minimum van 2 letters/cijfers kunnen tonen en een plaatje/pijltje of dergelijke

• Sinlath
zoiets als dit dan

[afbeelding]
ik dacht ook al dat ie dat bedoelde dus ik vroeg het even.

maaruh topicstarter, je zegt dat je poorten vrij heb, je heb volgens mij geen idee wat er achter zoon port gebeurd, en je wil ze gaan gebruiken voor dingen???

nou eehh aan je compoort kan je een modem hangen, heeft ook lampies.

en aan de joystick poort kan je een midi appoaraat hangen.. heeft ook lampies.

allebioj de apparaten zijn gewoon te koop in de winkel, SIM-PEL

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 13:18

Flotter

Pelipper!

Op vrijdag 21 december 2001 15:36 schreef Sinlath het volgende:
Leds via compoort aansturen?

ik dacht eigenlijk dat dat alleen ging met paralel, en dan een progje maken wat een adres wegstuurt met een waarde.

bedoel je niet toevallig een LCD via de par port.?
Met een seriele poort zou je in principe hetzelfde moeten kunnen als met een parallelle, alleen heb je dan 8 (of 7) bits na elkaar ipv 8 bits tegelijkertijd. Zoals BrZ al zei heb je een controller nodig om daar 8 leds mee aan te kunnen sturen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Sinlath
Op vrijdag 21 december 2001 15:44 schreef jimius het volgende:

[..]

Die ahd ik al via de search gevonden, maar zijn aleen wat weinig ledjes, ik wil graag een minimum van 2 letters/cijfers kunnen tonen en een plaatje/pijltje of dergelijke
aaahh ok nu word het wat duidelijker.

echter het probleem is met een par.port kan je maar ??? (8??) kanalen aansturen, dus meer dan 8 lampies hebbie niet.

wat je dan beter kan doen is gewoon een printplaat halen, en daarop een schakeling solderen met leds.

heel simpel, spanning erop en de lampies gaan branden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/casemods/kaj.jpg

zoiets?

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op vrijdag 21 december 2001 15:49 schreef Sinlath het volgende:

[..]

aaahh ok nu word het wat duidelijker.

echter het probleem is met een par.port kan je maar ??? (8??) kanalen aansturen, dus meer dan 8 lampies hebbie niet.

wat je dan beter kan doen is gewoon een printplaat halen, en daarop een schakeling solderen met leds.

heel simpel, spanning erop en de lampies gaan branden.

[afbeelding]

zoiets?
Dat ding is niet beïnvloedbaar, kan alleen aan of uit. Als je een display wilt maken is invloed toch wel handig lijkt mij...
Wat je wel zou kunnen doen is er een (de-)multiplexer aan hangen, dan kun je wel 256 leds aansturen.

* Flotter krijgt ideeën :)

Iemand enig idee wat 256 led's kosten?

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:29
zoiets als dit dan

[afbeelding]
je kan natuurlijk ook dit schema gebruiken, en dan een schuif register erachter maken. moet je ff in de electuur van een paar maand geleden kijken.

dan stuur je met de com zeg maar steeds 1 regel naar de ledjes toe, en het schuifregister "scrolt" het weer verder,

dan heb je dus zo'n licht krant idee.

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
Op vrijdag 21 december 2001 15:54 schreef Flotter het volgende:

[..]

Dat ding is niet beïnvloedbaar, kan alleen aan of uit. Als je een display wilt maken is invloed toch wel handig lijkt mij...
Wat je wel zou kunnen doen is er een (de-)multiplexer aan hangen, dan kun je wel 256 leds aansturen.

blauw of ............ :o :+

Verwijderd

Topicstarter
Nou begint het me een beetje wazig te worden, een multiplexer? was dat dan?

En zoiets als dat AMD logo bedoel ik, het liefst wil ik kleine animaties(!) erop kunnen tonen, temp info, etc...

Ik heb dit nog gevonden, weet niet of het wel daadwerkelijk een compoort is. http://www.technick.net/pinconser_pc_9pin.php

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Op vrijdag 21 december 2001 16:02 schreef jimius het volgende:
En zoiets als dat AMD logo bedoel ik, het liefst wil ik kleine animaties(!) erop kunnen tonen, temp info, etc...
Dat word een duur ledje

[edit]
Bij nader inzien zie ik dat je het nu hebt over een lcd schermpje, geen led

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04

Illusion

(the art of)

Op vrijdag 21 december 2001 16:02 schreef jimius het volgende:
Ik heb dit nog gevonden, weet niet of het wel daadwerkelijk een compoort is. http://www.technick.net/pinconser_pc_9pin.php
Dat linkje is de pinning van een compoort. Hier staat dus wat elke pin van een COM-poort kan.

Ik vind dat je (zeker voor een elktro n00b) een erg ambitieus plan hebt. Ik zal nog even een paar linkjes voor je zoeken, maar kan niets garanderen
Hoeveel ledjes wil je eigenlijk aan kunnen sturen?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 15:54 schreef Flotter het volgende:

[..]

128 gulden oftewel 58 euro ongeveer

Verwijderd

Topicstarter
De ledjes moeten in mij geval een ruimte van +\- 7 bij 9 cm innemen, en dan is de afstand tussen de ledjes nog niet eens bepaald. :)

En als elktron00b is dit plan niet te ambitieus maar leerzaam plus de niet-n00bs worden weer eens voor een uitdaging gezet, als je een n00b zulke ambitieuse shit in mekaar kan laten zetten heb je volgens mij heel wat bereikt. :7

Keb trouwens de search geprobeerd op "multiplexer" maar kon alleen een topic vinden over mpeg capturen ofzo.

Verwijderd

Je moet geen multiplexer gebruiken, maar een schuifregister.
Hiervoor kan bijvoorbeeld de 74HC4094 gebruikt worden.
Zie de link:
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/datasheets/74HC_HCT4094_CNV_2.pdf

Deze schuifregister wordt ook door andere fabrikanten gemaakt en is in vrijwel iedere elektronicawinkel te krijgen.

Je moet deze datasheet even lezen, ik hoop dat je er dan uit komt.

Kort samengevat komt het hier op neer:
Hiermee kan je seriele data naar parallel omzetten.
Voor de seriele data heb je een strobe, clock en een datalijntje als input nodig. Deze input van het schuifregister wordt dus op de uitgang van je parallelle poort aangesloten
De output van het schuifregister is dan parallel en is 8-bits (poorten) breed.

De schuifregisters kan je ook nog achter elkaar plaatsen, waardoor het aantal uitgangen gelijk is aan het aantal schuifregisters dat je gebruikt en dat vermenivuldigd met 8.
(Ieder schuifregister heeft tenslotte 8 uitgangen).
Het aantal benodigde uitgangen van je parallelle poort neemt daarbij dus NIET toe.

Ik zal even kijken of ik morgen tijd heb om een schema voor je te maken.

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

Op vrijdag 21 december 2001 21:44 schreef NacNud het volgende:
Zie de link:

Deze schuifregister wordt ook door andere fabrikanten gemaakt en is in vrijwel iedere elektronicawinkel te krijgen.

Je moet deze datasheet even lezen, ik hoop dat je er dan uit komt.

Kort samengevat komt het hier op neer:
Hiermee kan je seriele data naar parallel omzetten.
Voor de seriele data heb je een strobe, clock en een datalijntje als input nodig. Deze input van het schuifregister wordt dus op de uitgang van je parallelle poort aangesloten
De output van het schuifregister is dan parallel en is 8-bits (poorten) breed.

De schuifregisters kan je ook nog achter elkaar plaatsen, waardoor het aantal uitgangen gelijk is aan het aantal schuifregisters dat je gebruikt en dat vermenivuldigd met 8.
(Ieder schuifregister heeft tenslotte 8 uitgangen).
Het aantal benodigde uitgangen van je parallelle poort neemt daarbij dus NIET toe.

klink interesant.

zou je dat schema misschien willen mailen naar mailto:thedgc@hotmail.com

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 22:17 schreef the_dgc het volgende:

[..]

klink interesant.

zou je dat schema misschien willen mailen naar mailto:thedgc@hotmail.com
Ik neem aan dat als ie er 1 maakt dat ie hem wel hier zal posten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 21:44 schreef NacNud het volgende:
Zie de link:

Deze schuifregister wordt [knip][/knip]ifregister heeft tenslotte 8 uitgangen).

Ik kon de 1e 2 pagina's nog wel redelijk begrijpen, hij spaart dus de serieel verkregen info op om het vervolgens tegelijk te versturen als paralelle informatie. Maar waar ik dat strobe en clock vandaan moet halen :?

Maar als via deze methode mijn com 1 poort omzet naar een paralelle poort weet ik nog steeds niet hoe ik dan een veld van ledjes kan aansturen, volgens mij als dat uitgefigureerd is het software gedeelte een eitje. :z

ik zat iets te denken van:

horizontale

verticale

LED status (aan/uit):10000000

Dus in het bovenste geval zal (als ik het goed heb) de eerste led van de eerste (bovenste of onderste) rij aangaan. toch? Maar er zullen meerdere ledjes teglijk aanmoeten... koppijn |:(

Verwijderd

Ik vind het een leuk idee, ik wou zelf ook zoiets gaan doen. Maar je plan is inderdaad wel erg ambities. Als je noch verstand van elektro, noch van seriële/parallelle communicatie, noch van programmeren, noch van binarie code hebt (1 decimaal = 00000001b)zou ik toch een stukje lager beginnen :9.

Als ik jou was leerde ik eerst basic of een andere simpele taal waar je toch je com poorten mee aan kunt sturen, dan zou ik eens uitvogelen hoe je poorten werken en dan komt het moeilijkste deel nog: de elektro. Ik ben zelf elektro student en het is wel te doen, maar je moet je er wel even in verdiepen. Om je op weg te helpen:

Een multiplexer ("mux") is een soort elektronische schakelaar. Hij heeft een x aantal data ingangen en een 2log x aantal keuze lijnen. Met deze laatste kun je binair aangeven welke datalijn op de output moet komen staan. Een demultiplexer is ongeveer het omgekeerde: je zet er een binaire code op en als uitgang wordt het lijntje met het nummer dat in de binaire code is aangegeven, hoog. Je hebt dus 2^n uitgangen, waarbij n het aantal ingangen is. Maar zo kun je niet meerdere leds tegelijk aansturen en daarom kun je inderdaad beter een schuifregister gebruiken.

Tot de volgende elektro les. :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar als het eenmaal gelukt is zijn er gewoon kant-en-klare schema's proggies voor anderen beschikbaar. Plus zoals ik in mijn eerste post zeg: het is een idee.

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 22 december 2001 08:57 schreef MauriceK het volgende:
[...]
Een multiplexer ("mux") is een soort elektronische schakelaar. Hij heeft een x aantal data ingangen en een 2log x aantal keuze lijnen. Met deze laatste kun je binair aangeven welke datalijn op de output moet komen staan. Een demultiplexer is ongeveer het omgekeerde: je zet er een binaire code op en als uitgang wordt het lijntje met het nummer dat in de binaire code is aangegeven, hoog. Je hebt dus 2^n uitgangen, waarbij n het aantal ingangen is. Maar zo kun je niet meerdere leds tegelijk aansturen en daarom kun je inderdaad beter een schuifregister gebruiken.

Tot de volgende elektro les. :)
Sorry, mijn fout, ik bedoelde eigenlijk gewoon een decoder (maar d8 dattie multiplexer heette). Met zo'n ding kun je met 8 bits 256 lijnen selecteren (waar je leds aan zou kunnen hangen en zo 1 voor 1 aan/uitzetten).
Handiger zou idd zijn als je in 1 keer een rij van 7 of 8 leds aanstuurt en bij elke 'aansturing' 't spul wat er al staat 1 rij opschuift, dan kun je wel alleen scrollende dingen maken, maar als je snel genoeg scrolt moet je toch vrij snel een display van 8*7 leds aan kunnen zetten.

Dit wordt blij! Ik heb nog wel een printerpoort over en zo'n ding is met Delphi/assembly best makkelijk aan te sturen.

Wat is eigenlijk de maximale doorvoersnelheid van zo'n parallelle-poort?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 17:07 schreef Flotter het volgende:

[..]

Sorry, mijn fout, ik bedoelde eigenlijk gewoon een decoder (maar d8 dattie multiplexer heette). Met zo'n ding kun je met 8 bits 256 lijnen selecteren (waar je leds aan zou kunnen hangen en zo 1 voor 1 aan/uitzetten).
Handiger zou idd zijn als je in 1 keer een rij van 7 of 8 leds aanstuurt en bij elke 'aansturing' 't spul wat er al staat 1 rij opschuift, dan kun je wel alleen scrollende dingen maken, maar als je snel genoeg scrolt moet je toch vrij snel een display van 8*7 leds aan kunnen zetten.

Dit wordt blij! Ik heb nog wel een printerpoort over en zo'n ding is met Delphi/assembly best makkelijk aan te sturen.

Wat is eigenlijk de maximale doorvoersnelheid van zo'n parallelle-poort?
http://www.technick.net/pinconpar_pc.php
Als het goed is is de doorvoer snelheid 500.000 bytes per seconde

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 22 december 2001 18:53 schreef jimius het volgende:

[..]

http://www.technick.net/pinconpar_pc.php
Als het goed is is de doorvoer snelheid 500.000 bytes per seconde
Dan zou je een 7*8 display dus in 16µs kunnen vullen. Een animatie met 25 fps zou dan best mogelijk zijn (theoretisch zelfs 62500 fps).
Hoewel ik moet zeggen dat rustig scrollen ook wel wat heeft.

Verwijderd

Ok, het is zover.

Het aansturen van led's met de parallelle poort wordt met behulp van schuifregisters gerealiseerd.

Voor meer informatie ga naar de link:
http://members.ams.chello.nl/dvangroe/

De informatie heb ik even snel in de computer gezet. Ik hoop dat het duidelijk is.

Om dit te realiseren is wel enige kennis van zaken nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 12:53 schreef NacNud het volgende:
Ok, het is zover.

Het aansturen van led's met de parallelle poort wordt met behulp van schuifregisters gerealiseerd.

De informatie heb ik even snel in de computer gezet. Ik hoop dat het duidelijk is.

Zo!, das een hoop. Ik ga het meteen lezen, thnx man.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op vrijdag 21 december 2001 20:01 schreef BrainDamage het volgende:

[..]

128 gulden oftewel 58 euro ongeveer
Waar koop jij je ledjes dit is extreem duur per 100 stuks rood kosten ze bij contad 6 eurocent per stuks

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op zondag 23 december 2001 12:53 schreef NacNud het volgende:
Ok, het is zover.

Wat een schema... Om eerlijk te zijn snap ik het niet helemaal. Wat doettie nou precies?

Klopt het dat als je op pin 2 (Data/D) een 1 of 0 zet en daarbij voor een opgaande flank op pin 3 (CP/CLK) en pin 1 (Strobe/STR) zorgt, dat dan de 'waarde' van Q0 t/m Q7 1 positie opschuift (Q0 -> Q1, Q1 -> Q2, enz)?
In dat geval zou je 8 van die dingen parallel naast elkaar kunnen zetten en zo een 8*x display maken (elke lpt-datalijn naar de datainput van 1 zo'n ic en met bijv de lpt-strobe en lpt-slct-in de strobe en clock aansturen).

Dacht ik...

Verwijderd

Hieronder volgt een uitleg van de werking van een schuifregister.

Ieder schuifregister heeft geheugen, namelijk Q0' t/m Q7'. Als je op pin 2 (Data/D) een 1 of 0 zet en daarbij voor een opgaande flank op pin 3 (CP/CLK) dan schuift de data in het geheugen van het schuifregister 1 plaats op (Q0'->Q1', Q1'->Q2', ..., Q6'->Q7').
Door pin 10 (Qs') met pin 2 (Data/D) van het volgende schuifregister te verbinden schuift Q7' naar Q0' van het volgende schuifregister. Hierdoor zijn er 16, 24 enz uitgangen mogelijk afhankelijk van het aantal schuifregisters wat achter elkaar geplaatst wordt. Deze staan dus nu in serie (achter elkaar) en maken gebruik van hetzelfde stobe- en kloksignaal. Hierbij is geen extra uitgang van de parallelle poort nodig.

Wanneer pin 1 (Strobe/STR) hoog is wordt de data vanuit het geheugen Q0't/m Q7' op de uitgang van het schuifregister (Q0 t/m Q7) gezet. Wanneer deze pin laag is blijven de uitgangen onveranderd.

Je kan ook nog schuifregister parallel (naast elkaar) zetten, hierbij kan tevens van hetzelfde klok- en datasignaal gebruik gemaakt worden. Alleen het strobe signaal moet dan anders zijn. Dit is in mijn schema met strobe 1 en strobe 2 aangegeven. Hiervoor is 1 extra uitgang van de parallelle poort nodig, namelijk een extra strobe signaal. Maar dat hebben jullie voor deze toepassing niet nodig.

Door dus een x aantal van die schuifregisters achter elkaar te plaatsen kan je dus x*8 ledjes gebruiken, hoe en waar je deze leds op je display plaatst kan je zelf bepalen.
Voor deze x aantal schuifregisters is dus maar 1 pin voor het kloksignaal, 1 pin voor het datasignaal en 1 pin voor het strobe signaal nodig van de parallelle poort.

Ik had een foutje gemaakt bij het achter elkaar zetten van de schuifregisters. Dit is mogelijk door pin 10 (en dus niet 9) met pin 2 (Data/D) van het volgende schuifregister te verbinden.

Deze fout heb ik gecorrigeerd in de eerdere link die ik gegeven heb. Sorry voor het ongemak.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tekst gelezen maar moet zeggen dat ik niet alles snap, maar dat is niet erg, ik ga er gewoon eens met een zooi ledjes en die schuifregisters en soldeerzooi om eens lekker te gaan klooien :)

Maar als het werkt is de volgende vraag hoe je het wil aansturen, nou weet ik wel dat compoorten makkelijk aan te roepen zijn in basic (ik weet dat het kan, niet hoe het moet) maar geldt hetzelfde voor paralelle poorten en is het programmaatje aanpasbaar op het dat je zowel een LED display kan hebben van 8*8 maar ook 60*8 bijv.?

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Ik heb net 5 van die ic's gekocht en een testopstellinkje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display2.jpg
Best leuk, alleen issie een beetje hyperactief... Als ik 5 volt op pin 2 zet en op pin 3 voor (volgens mij maar) één opgaande flank zorg (met 5 volt aantikken), staan (na aantikken van pin 1) alle 8 leds meteen aan. Kan dat kloppen of ziettie veel meer pulsen door bv. storingen? Ik heb nl. wel gemerkt dat hij erg storingsgevoelig is.

Naja, gewoon maar bouwen en zien wat er gebeurt (moet alleen nog wat ledjes kopen, 45 cent per stuk vond ik een beetje te veel)

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
uhm misschien help dit een beetje
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page3.htm#spr

of zoek je dit ;)
http://www.efd.lth.se/~e96rg/mc/mechanic/vgsys.html

lees verder en je komt iets tegen over rs232 aansturing

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Mijn hyperactie-probleem is nu opgelost met een simpel condensatortje :)

Nu nog uitvinden waar ik hier in de buurt goedkope (vierkante?) leds kan kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Sh*t, ik zie dat ik aardig achterloop. Ik denk dat ik maar eens van mijn luie reet moet afkomen :), maar het is zo slecht weer nu :(.

Van dat virtual game system, wat het ook mocht voorstellen ik bedoel dus zo'n schermpie zoals hij had, waarop je dan van alles kan laten zien.

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Print is af:
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display3.jpg

Morgen ff wat leds, kabels en connectors halen en dan kan ie afgemaakt worden :)

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Is dat een print, of een groene zee met middeleeuwse schepen? :P Sorry, kon het ff niet laten :+

System specs

• miniK0bo
waar zijn de ledjes? :)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Hoe gaat het? Heb je al ledjes gevonden? Dit klinkt namelijk als een te gek projectje :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:55

ThaHandy

Discovery Channel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-----------.
| | | | | | | | | |      |
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O----------.|
| | | | | | | | | |     ||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O---------.||
| | | | | | | | | |    |||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O--------.|||
| | | | | | | | | |   ||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-------.||||
| | | | | | | | | |  |||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O------.|||||
| | | | | | | | | | ||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-----.||||||
| | | | | | | | | |     |||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O----.|||||||
| | | | | | | | | |    ||||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O---.||||||||
| | | | | | | | | |   |||||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O--.|||||||||
| | | | | | | | | |  ||||||||||
| | | | | | | | | | .----------.
| | | | | | | | | '-|       |
| | | | | | | | '---|  IC   |
| | | | | | | '-----|       |
| | | | | | '-------|       |
| | | | | '---------|       |
| | | | '-----------|       |
| | | '-------------|       |
| | '---------------|       |
| '-----------------|       |
'-------------------|       |
              '----------'

wordt et zo aangesloten?
of gaat ut met 2 IC's (onder 1 ,recht 1 en zo met elkaar koppelen)
"O" = LED en de rest lijkt me duidelijk

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 26 januari 2002 02:08 schreef ThaHandy het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-----------.
| | | | | | | | | |      |
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O----------.|
| | | | | | | | | |     ||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O---------.||
| | | | | | | | | |    |||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O--------.|||
| | | | | | | | | |   ||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-------.||||
| | | | | | | | | |  |||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O------.|||||
| | | | | | | | | | ||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-----.||||||
| | | | | | | | | |     |||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O----.|||||||
| | | | | | | | | |    ||||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O---.||||||||
| | | | | | | | | |   |||||||||
O-O-O-O-O-O-O-O-O-O--.|||||||||
| | | | | | | | | |  ||||||||||
| | | | | | | | | | .----------.
| | | | | | | | | '-|       |
| | | | | | | | '---|  IC   |
| | | | | | | '-----|       |
| | | | | | '-------|       |
| | | | | '---------|       |
| | | | '-----------|       |
| | | '-------------|       |
| | '---------------|       |
| '-----------------|       |
'-------------------|       |
              '----------'

wordt et zo aangesloten?
of gaat ut met 2 IC's (onder 1 ,recht 1 en zo met elkaar koppelen)
"O" = LED en de rest lijkt me duidelijk
Dat ding wat ik gebouwd heb iig niet. Da's meer zoiets als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
O O O O O O O O  (leds)
| | | | | | | |
| | | | | | | |  .----.        
| | | | | | | '--|    |
| | | | | | '----|    |
| | | | | '------|    |
| | | | '--------| IC |
| | | '----------|    |
| | '------------|    |
| '--------------|    |
'----------------|    |--.
             '----'  |
                 |
                 input

en daar 5 van onderelkaar. Ze werken in princiepe onafhankelijk van elkaar.

Van achteren ziet't er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display4.jpg

Van de voorkant ziet het er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display5.jpg

Met een beetje donker plexiglas-achtig iets ervoor issie iets beter leesbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display6.jpg

't Boren van de gaatjes is niet echt geweldig gegaan, de ledjes zijn ook niet allemaal 't zelfde. Ik zal eens kijken of ik niet ergens wat rijtjes van 8 leds vandaan kan halen om op die manier een mooi recht display te krijgen (moet ik weer 40 draadjes solderen :()

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/150/G1/150514G1.JPG
code:
1
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0203021831012040732&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=149501&TK_PAR[MEDIUM]=

of

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/150/G1/150474G1.JPG
code:
1
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0203021831012040732&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=149483&TK_PAR[MEDIUM]=

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 26 januari 2002 11:33 schreef Razorfist het volgende:
Zoiets?
[afbeelding]
of
[afbeelding]
Bijna. Die onderste met pootjes recht naar achteren, zoals
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/152/G1/152803G1.JPG
of
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/185/G1/185760G1.JPG

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Maar kun je dit nu ook via de pc aansturen? Ik moet zeggen dat het er geinig uitziet hoor!

Hoe heb je nu die K3 erin gekregen? Door per rij afzonderlijk die leds in te stellen?

oja als alles uit de "alpha-fase" is willen we natuurlijk heel graag schema's zien he ;)

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 26 januari 2002 13:20 schreef Razorfist het volgende:
Maar kun je dit nu ook via de pc aansturen? Ik moet zeggen dat het er geinig uitziet hoor!

Hoe heb je nu die K3 erin gekregen? Door per rij afzonderlijk die leds in te stellen?

oja als alles uit de "alpha-fase" is willen we natuurlijk heel graag schema's zien he ;)
Hij's alleen maar met de pc aan te sturen!

Het ontwerp is gebaseerd op dat van NacNud, http://members.ams.chello.nl/dvangroe/. Verschil is dat ik er niet meerdere achterelkaar geknoopt heb en ik alleen het dataregister van de printerpoort gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/display7.gif
Heel simpel: Select, BUSY, PE en ACK kunnen aan de GND gehangen worden en op not ERR zet je 5 volt.
Vervolgens verbind je D0 van de printerpoort aan D van IC1, D1 van de printerpoort aan D van IC2, D2 aan D van IC3, D3 aan D van IC4 en D4 aan D van IC5.
De CP's van de IC's verbind je met elkaar en met D5 van de printerpoort.
De STR's van de IC's verbind je ook met elkaar en hang je aan D6 van de printerpoort.
VSS verbind je met de GND en de 0 van de voeding, VDD en EO verbind je met de 5V van de voeding.

D van elk IC kan via een 100 kiloOhm weerstand met GND verbinden. STR en CP via een 100 kiloOhm weerstand en parallel daaraan een kleine condensator ook aan de GND hangen.

Aan elke uitgang (D0 t/m D7) van elk IC kan nu (via een 330 Ohm weerstand) een led verbonden worden (in totaal dus 40 leds via 40 weerstanden). Als je dan de 8 leds van zo'n ic naast elkaar zet en de 5 rijen van 8 leds onder elkaar heb je een 5*8 display.

Vervolgens kun je met een simpel programmaatje het ding aansturen. Met D0 t/m D4 kun je D van IC1 t/m IC5 aansturen. Als je dan tegelijkertijd voor een puls op CP zorgt (via D5) zullen de IC's het signaal op de ingang inlezen (in de buffer zetten). Zodra je voor een puls zorgt op STR (via D6) zal dat signaal op uitgang D0 van het IC worden gezet, waardoor het eerste ledje zal gaan branden bij een 1, of uit zal gaan/blijven bij een 0.
De signalen die bij een puls op STR op D0 t/m D6 van't IC staan zullen 1 positie opschuiven (D0 -> D1, D1 -> D2, enz.) waardoor er een scroll-effect ontstaat.

mijn QBasic testprogramma (getest met een 386 laptop, dan kun je niet veel beter...):
code:
1
2
OUT &H378, 1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 32 + 64
OUT &H378, 0

In dit voorbeeld worden alle leds van de eerste rij meteen aangezet. De 1 stuurt de eerste led aan, de 2 de tweede, de 4 de derde, de 8 de vierde, de 16 de vijfde, de 32 de CP en 64 de STR (binair, 8-bits: 11111110).
De 1, 2, 4, 8 en 16 (bit 0 t/m 4) kun je veranderen in een 0 waardoor er 1 of meerdere leds uitblijven.
Als de 64 (bit 6, STR) op 0 blijft verandert de buffer van't IC wel, maar de outputs niet. Op deze manier kun je bijvoorbeeld alle leds in 1 keer aan of uitzetten.
De 32 (bit 5, CP) moet aan worden gezet (voor een opgaande flank zorgen) als je een signaal op bits 0 t/m 4 zet, anders worden die bits niet ingelezen. Hij hoeft eigenlijk alleen maar 0 te zijn als je de 64 (bit 6) op 0 hebt gehouden en de buffer op de uitgangen wilt zetten (dan stuur je dus 00000010).

De tweede regel van dit meesterlijke programma zet D0 t/m D7 van de printerpoort weer op 0, waardoor CP en STR ook echt een puls krijgen. Zouden ze op 1 blijven staan zullen de IC's geen opgaande flanken meer zien (1 -> 1 blijft 1, 0 -> 1 zorgt voor een opgaande flank) en leestie de invoer niet meer of verandert ie de uitvoer niet meer.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort niet eens een duidelijk schema + uitleg kan maken...

edit:

378 het hexadecimale basisadres van de printerpoort van mijn laptop, dit kan op andere pc's ook 278 of 3BC zijn.

K3 erin:
[code]OUT &H378, 32 + 64 'Lege rij
OUT &H378, 0
OUT &H378, 1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 32 + 64 'Linkerkant K
OUT &H378, 0
OUT &H378, 4 + 32 + 64 'Midden K
OUT &H378, 0
OUT &H378, 1 + 2 + 8 + 16 + 32 + 64 'Rechterkant K
OUT &H378, 0
OUT &H378, 32 + 64 'Ruimte tussen K en 3
OUT &H378, 0
OUT &H378, 1 + 16 + 32 + 64 'Linkerkant 3
OUT &H378, 0
OUT &H378, 1 + 4 + 16 + 32 + 64 'Midden 3
OUT &H378, 0
OUT &H378, 2 + 8 + 32 + 64 'Rechterkant 3
OUT &H378, 0[/code]

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Euh,ik versta jammergenoeg niX van deze uitleg...
dus...aan alle D's zet je een led ,en waar komt het andere pinnetje dan aan ?

• miniK0bo
is er geen interesse meer in dit topic?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:10
jah eigenlijk wel!
Ik heb al zo'n bord met veel ledjes!
(heeft mijn broer gemaakt! Is eigenlijk voor een remlicht! De tekst beweegd en is alleen aan als de auto remt)
Met wat kleine aanpassingen moet ie denk ik ook wel om te bouwen zijn! Maar hoe doe je dat?
Ik zal kijken of ik iets van een schema van dat ding kan posten!
Ik heb zelf ook niet zoveel verstand van elektronica!
Misschien me er toch iets meer in verdiepen!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elektuur Juni 2001. Modulair Punt Matrix Display. Bij de plaatselijke bieb vast nog te vinden. Ik mag mijn scans->pdf namelijk echt niet posten denk ik.

• chevy78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2004
wel mailen :)
mail het naar kloenie@hotmail.com aub :)

• Shunt
  • Laatst online: 21-11 21:08

Shunt

Boe

Op donderdag 11 juli 2002 13:35 schreef chevy78 het volgende:
wel mailen :)
mail het naar kloenie@hotmail.com aub :)
aarg dit topic is 4 maanden oud

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

<font color="red">Adminbreak:
chevy78: lekker nutteloze toevoeging. Zullen we dit topic maar rustig weer weg laten zakken?<hr></font>
Pagina: 1