Toon posts:

router + firewall...... sub-pc ook?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik de vraag ff wat beter formuleren :):

Ik heb hier een routertje staan, gaat naar een hub en connect 3 andere pc met i-net en elkaar. Als ik nou een goede firewall op de router zet zijn de sub pc dan ook beveiligd tegen hackers e.d.?

Er draait momenteel linux mandrake 8.1 op, maar daar snap ik geen bal van :(, dus ik draai momenteel windows melenium.. En binnen kort gaat windows 2000 er op.

Heeft iemand sugesties?! Graag wel freeware... :).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 21 december 2001 15:16 schreef Webmasterok het volgende:
Ik de vraag ff wat beter formuleren :):

Ik heb hier een routertje staan, gaat naar een hub en connect 3 andere pc met i-net en elkaar. Als ik nou een goede firewall op de router zet zijn de sub pc dan ook beveiligd tegen hackers e.d.?

Er draait momenteel linux mandrake 8.1 op, maar daar snap ik geen bal van :(, dus ik draai momenteel windows melenium.. En binnen kort gaat windows 2000 er op.

Heeft iemand sugesties?! Graag wel freeware... :).
Dat is de bedoeling van een firewall :)
Als je die direct op inkomende data van het internet loslaat is de "CRAP" er al uitgegooid. Je moet er wel voor zorgen dat je firewall + OS waar ie op runt beetje veilig is ;)
Als je firewall in orde is en nix doorlaat wat niet in je netwerk mag komen zijn alle pc's "veilig".
Maar veel hangt van jezelf en je config ervan af :P

Er bestaan voorgekouwde pakketten die gratis zijn en daarvoor geschikt zijn maar das allemaal linux/unix en aangezien je al niet uit mandrake wijsgeraakt... :)

Nu win2k valt ook wel mee maar goeie firewalls voor windows zijn niet goedkoop...
XP heeft ingebouwde firewall maar zo goed is die ook niet.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 15:29 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Dat is de bedoeling van een firewall :)
Als je die direct op inkomende data van het internet loslaat is de "CRAP" er al uitgegooid. Je moet er wel voor zorgen dat je firewall + OS waar ie op runt beetje veilig is ;)
Als je firewall in orde is en nix doorlaat wat niet in je netwerk mag komen zijn alle pc's "veilig".
Maar veel hangt van jezelf en je config ervan af :P

Er bestaan voorgekouwde pakketten die gratis zijn en daarvoor geschikt zijn maar das allemaal linux/unix en aangezien je al niet uit mandrake wijsgeraakt... :)

Nu win2k valt ook wel mee maar goeie firewalls voor windows zijn niet goedkoop...
XP heeft ingebouwde firewall maar zo goed is die ook niet.
Die voorgekouwde pakketjes zoals freesCo moet je toch op een andere hd zetten... en ik heb er hier niet nog een... of kan het ook gewoon onder die zelfde hd of zo.. en hoe?!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 21 december 2001 17:53 schreef Webmasterok het volgende:

[..]

Die voorgekouwde pakketjes zoals freesCo moet je toch op een andere hd zetten... en ik heb er hier niet nog een... of kan het ook gewoon onder die zelfde hd of zo.. en hoe?!
Wat staat er op die HD dan ?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 08:57

DaRoot

Some say...

Van Mandrake heb je ook zoiets als Single Network Firewall... moet je ff de ISO ervan downloaden, 250 MB...
Router + firewall ineen, webbased te managen...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 18:29 schreef DaRoot het volgende:
Van Mandrake heb je ook zoiets als Single Network Firewall... moet je ff de ISO ervan downloaden, 250 MB...
Router + firewall ineen, webbased te managen...
Klinkt goed... is dat dan ook goed dicht getimmerd en kan ik nog wel gamez op mijn sub pc spelen? En wat is het gelijk een http/ftp server, aan gezien je dan toch van af het web de zooi kunt regelen?

• RolandWitvoet
  • Niet online
freesco (www.freesco.org) kan op een floppy (maar ook op je harddisk als je dat per se wilt) supersimpel, als je een beetje weet wat je doet heb je het zo helemaal naar wens ingesteld, maar zelfs de installatie gewoon door-enteren (standaard antwoord op elke vraag accepteren) levert ook al een werkende situatie op.
En als je iets nieuws wilt proberen dan is dat ook makkelijk, je pakt gewoon een nieuwe floppy. Als er iets met je windows/mandrake systeem gebeurt dan zitten alle computers zonder inet totdat je het probleem gefixed hebt. voor freesco zou je natuurlijk altijd een extra floppy klaar kunnen hebben liggen zodat als het systeem een keer niet wil werken je gewoon even van de andere floppy opstart. (niet dat dat vaak voorkomt, mijn freesco bak draait al sinds januari 2000 (met maar 1 onderbreking als gevolg van blikseminslag, maar windows draait ook niet door als de netwerkkaart gefrituurd wordt :()
WindowsNT/2000 en complete linuxen zijn overbodig complex voor een simpele router.

probeer het gewoon, als het niet bevalt trek je de floppy er uit en boot je weer van je oude os op harddisk :)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 22:04 schreef RolandWitvoet het volgende:
freesco (www.freesco.org) kan op een floppy (maar ook op je harddisk als je dat per se wilt) supersimpel, als je een beetje weet wat je doet heb je het zo helemaal naar wens ingesteld, maar zelfs de installatie gewoon door-enteren (standaard antwoord op elke vraag accepteren) levert ook al een werkende situatie op.
En als je iets nieuws wilt proberen dan is dat ook makkelijk, je pakt gewoon een nieuwe floppy. Als er iets met je windows/mandrake systeem gebeurt dan zitten alle computers zonder inet totdat je het probleem gefixed hebt. voor freesco zou je natuurlijk altijd een extra floppy klaar kunnen hebben liggen zodat als het systeem een keer niet wil werken je gewoon even van de andere floppy opstart. (niet dat dat vaak voorkomt, mijn freesco bak draait al sinds januari 2000 (met maar 1 onderbreking als gevolg van blikseminslag, maar windows draait ook niet door als de netwerkkaart gefrituurd wordt :()
WindowsNT/2000 en complete linuxen zijn overbodig complex voor een simpele router.

probeer het gewoon, als het niet bevalt trek je de floppy er uit en boot je weer van je oude os op harddisk :)
Mmmm, ik wil de hd's wel kunnen gebruiken over het netwerk, en ook de zip disk, tenminste mn pa... als het kon had ik de zip wel over gezet, maar dat lukt niet echt vanwege de 3,5 cm ( geloof ik) grote, en in al mijn kasten zit er maar één zon geval, en diez voor de floppy, en ik wil ook nog wel een (keer een) ftp / http server draaien op mijn router bak zodat ik de files wat makkelijker op i-net kan zetten, en uhm als test server kan gebruiken, voor al ik ga proggen.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 15:16 schreef Webmasterok het volgende:
Begrijp ik nu goed dat jij je inet-connectie aan de hub hebt geknoopt? dat is dan mooi fout!
je moet 2 netwerkkaarten in je router zetten en je inet aan de één aansluiten, de hub aan de ander. (en de andere computers ook aan de hub) De router/firewall moet tussen de internet-connectie en het interne netwerk hangen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 22:10 schreef RolandWitvoet het volgende:

[..]

Begrijp ik nu goed dat jij je inet-connectie aan de hub hebt geknoopt?
Nee dat begrijp je niet goed, ik heb braaf twee netwerk kaartjes in mn router, en daar de touwtjes aan vast geknoopt :*.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 22:08 schreef Webmasterok het volgende:
Mmmm, ik wil de hd's wel kunnen gebruiken over het netwerk, en ook de zip disk, tenminste mn pa... als het kon had ik de zip wel over gezet, maar dat lukt niet echt vanwege de 3,5 cm ( geloof ik) grote, en in al mijn kasten zit er maar één zon geval, en diez voor de floppy, en ik wil ook nog wel een (keer een) ftp / http server draaien op mijn router bak zodat ik de files wat makkelijker op i-net kan zetten, en uhm als test server kan gebruiken, voor al ik ga proggen.
dat maakt het een heel andere situatie. je wilt dus niet alleen een router/firewall, maar ook een fileserver, ftp-server en development-webserver.
Dan zul je aan freesco niet veel hebben (al blijft het een handige backup-floppy voor het geval windows/de harddisk een keer dienst weigert.

Ik zou je router trouwens niet combineren met je fileserver, maar je fileserver lekker veilig in het lokale netwerk hangen. Anders, als ze je router weten te kraken, dan zijn ze meteen binnen op je filserver :( Hoe simpeler je router, hoe minder kans op beveiligingsproblemen. Als je er tevens je fileserver en een webserver van wilt maken moet je heet goed weten waar je mee bezig bent.
Regel gewoon ergens een oude 386/486 en maak daar je router van (pleur die lekker in de meterkast of zo) en zet je huidige (ex-)router als server in het lokale netwerk. Een 486dx33 is al voldoende om 600kB/s te routen dus als je chello hebt is dat al ruim voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Maar op een 486 kun je toch geen os draaien? En om het nou met een floppy te regelen :S..... lijkt me nou niet echt alles?!

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op zaterdag 22 december 2001 10:28 schreef Webmasterok het volgende:
Maar op een 486 kun je toch geen os draaien?
wat wou je dan op een 486 draaien? :?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 22 december 2001 10:33 schreef Tassadar het volgende:

[..]

wat wou je dan op een 486 draaien? :?
Linux runt wel op een degelijke 486 hoor als er maar zeker 16mb ram inzit. Maar ik zou toch voor een pentium1 gaan met zeker 32mb ram. Dat is relaxed genoeg en die heeft ook gezond aantal pci's voor NICjes

• zeroxcool
  • Laatst online: 14-08 15:59
Heb sinds gisteren hier Smoothwall runnen, 486DX2 16MB RAM, draait als een trein, lekker snel, firewall; proxy; webmin :).

www.smoothwall.org

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 december 2001 10:45 schreef ZeRoXcOoL het volgende:
Heb sinds gisteren hier Smoothwall runnen, 486DX2 16MB RAM, draait als een trein, lekker snel, firewall; proxy; webmin :).

www.smoothwall.org
Is dat net zoiets als dat geval van linux mandrake wat hier boven ergens werd genoemt?!

Ik heb dat gedownload en op mn comp gekwakt, maar nu krijg ik de normale linux mandrake niet meer aan de praat want die gaat dan auto naar dat prog, niet echt erg of zo, mits dat prog zou werken :(, je moet kunnen in loggen vanaf de sub pc's, maar ik krijg een syntaxerror... en er komt te staan: Pagina kan niet weergegeven worden etc. etc. ;(... what can i do?! ( tgaat om Single Network Firewall )

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik heb maar ff op nieuw linux mandrake er op gezet en heb gewoon 'hun' i-net sharing gebruikt :), en loopt al een trein voor zo ver dan :).

Mare, de vraag:
Hoe kan ik mijn zip disk shearen met de sub pc's?
En hoe kan ik kijken hoe erg dicht mijn router zit, met die fire wall van linux :??
Pagina: 1