Weet iemand toevallig hoe je in director 8 een mouse over kunt maken? Dus zeg maar dat je knop van kleur veranderd als de gebruiker er met zijn muis overheen gaat.
Verwijderd
je moet twee knoppen hebben.
plaats knop 1
met het script
onMouseEnter me
set the member of sprite (nummer van de sprite) = (naam van de andere knop met aanhalings tekens.)
end
en als je dr af gaat moet de knop waarschijnlijk weer hetzelfde zijn als eerst dus.
on MouseLeave me
set the member of sprtie (nummer) = "(naam van de orignele knop)"
end
en klaar is kees
plaats knop 1
met het script
onMouseEnter me
set the member of sprite (nummer van de sprite) = (naam van de andere knop met aanhalings tekens.)
end
en als je dr af gaat moet de knop waarschijnlijk weer hetzelfde zijn als eerst dus.
on MouseLeave me
set the member of sprtie (nummer) = "(naam van de orignele knop)"
end
en klaar is kees
Bedankt! 
Ik zit echter nog wel met een klein probleempje en dat is dat het niet werkt.
Ik heb het nu precies zo:
Ik zit echter nog wel met een klein probleempje en dat is dat het niet werkt.
Ik heb het nu precies zo:
Dan gebeurt er dus niks, verder weet ik ook niet wat ik bij het sprite nummer moet invullen. Van de knop die er al staat natuurlijk wel want dat zie je gewoon in je werkvlak. Maar de knop die in de internal cast staat.on MouseEnter me
set the member of sprite 3 = "Welkom-down"
end
on MouseLeave me
set the member of sprite 20 = "Welkom-up"
end
Wat ik altijd doe in het kader van hergebruik is al me knopjes op volgorde in de cast zetten (knop1_aan,knop1_uit,knop2_aan,etc.) en dan het volgende scriptje op de aanknopjes in je score plaatsen (elk knoppie hetzelfde script laten gebruiken, alle regels met -- ervoor kan je schrappen)
-- eigenschap "my" initialiseren
property my
-- als "ik" "ontsta" dan...
on beginSprite me
-- ...geef "my" mijn gegevens mee (staat voor
-- sprite x waar x zichzelf is, erg fijn iets)
my = sprite(me.spriteNum)
end
on mouseEnter me
-- als muis erover is, voer dan het volgende
-- plaatje op mijn plek van de cast in
my.castNum = my.castNum + 1
end
on mouseLeave me
-- als muis weer weg is, geef mijn plaatje
-- dan weer terug
my.castNum = my.castNum - 1
end
-- eigenschap "my" initialiseren
property my
-- als "ik" "ontsta" dan...
on beginSprite me
-- ...geef "my" mijn gegevens mee (staat voor
-- sprite x waar x zichzelf is, erg fijn iets)
my = sprite(me.spriteNum)
end
on mouseEnter me
-- als muis erover is, voer dan het volgende
-- plaatje op mijn plek van de cast in
my.castNum = my.castNum + 1
end
on mouseLeave me
-- als muis weer weg is, geef mijn plaatje
-- dan weer terug
my.castNum = my.castNum - 1
end
Dat zou een leuke oplossing moeten zijn voor de volgende keer, bedankt!
Alleen ik heb hier 30knoppen en 60 met mouse-over die dan allemaal weer gerenamed moeten worden in alle frames
Kan iemand nog iets voortborduren op de 1ste reply?
Alleen ik heb hier 30knoppen en 60 met mouse-over die dan allemaal weer gerenamed moeten worden in alle frames
Kan iemand nog iets voortborduren op de 1ste reply?
Ja dat is dus net niet nodig, je hebt helemaal geen naam nodig, het enige waar het om gaat is dat de mouseOvers in de volgende slot van je cast staan... dan werkt het.
maar ja, ik begrijp je probleem vast niet. Want dan kan ik van de eerste post geen brood bakken.
maar ja, ik begrijp je probleem vast niet. Want dan kan ik van de eerste post geen brood bakken.
Verwijderd
Waarom gebruik je 2 sprites hiervoor? Is niet nodig.
Als je maar 1 knop hebt maak je een spritescript
on mouseEnter
set the member of sprite 3 to "knop_in"
end
on mouseLeave
set the member of sprite 3 to "knop_uit"
end
Als je meer knoppen wilt hoef je dit script niet aan al die sprites afzonderlijk te hangen. Dan moet je dit in een Moviescript zetten.
on mouseEnter
set the member of sprite the currentspritenum to "knop_in"
end
on mouseLeave
set the member of sprite the currentspritenum to "knop_uit"
end
Als je maar 1 knop hebt maak je een spritescript
on mouseEnter
set the member of sprite 3 to "knop_in"
end
on mouseLeave
set the member of sprite 3 to "knop_uit"
end
Als je meer knoppen wilt hoef je dit script niet aan al die sprites afzonderlijk te hangen. Dan moet je dit in een Moviescript zetten.
on mouseEnter
set the member of sprite the currentspritenum to "knop_in"
end
on mouseLeave
set the member of sprite the currentspritenum to "knop_uit"
end
Verwijderd
O, wacht effe hier las ik even overheen.Dan gebeurt er dus niks, verder weet ik ook niet wat ik bij het sprite nummer moet invullen. Van de knop die er al staat natuurlijk wel want dat zie je gewoon in je werkvlak. Maar de knop die in de internal cast staat.
Het zit dus zo , ik ga er vanuit dat je twee plaatjes in je cast hebt zitten. De plaats in de cast maakt geen moer uit, je moet ze wel even een naam geven.Dat doe je door 1 x te klikken om er een te selecteren, en dan kun je in het tekstveldje in je castwindow welkom_up en welkom_down typen.
Nu hebben ze een naam, dus je kan ze aanspreken met hun naam, dan hoef je niet telkens castmembernummers te gaan opzoeken.
Nu kun je het plaatje van de welkom_up knop 30 x op je stage gaan plaatsen.
Als je nu naar je scorewindow kijkt zie je 30 sprites die allemaal welkom_up heten.
Dus spritekanaal 1 t/m 30 maar je kan ze ook een andere plaats geven, het is maar wat je wil.
En als je een zo,n balkje selecteerd zie je een bounding box om het knopje op de stage.
Dan kun je meteen zien wat bij wat hoort.
Sorry ik ben een Director Newbie, we moesten er alleen iets in maken voor school. Een boek hiervoor kopen vond ik een beetje te veel van het goede. En bij de bieb waren ze uiteraard verhuurd.Op zaterdag 22 december 2001 01:36 schreef Spiney het volgende:
Ja dat is dus net niet nodig, je hebt helemaal geen naam nodig, het enige waar het om gaat is dat de mouseOvers in de volgende slot van je cast staan... dan werkt het.
Zoeken op het web gaat tergend langzaam aangezien ik net berhuist ben en nog ff moet wachten tot de kabel weer aangesloten word, ik kom nu niet hoger dan 1,5 KB/s maar ik heb geen zin om weer een andere provider te pakken omdat de kabel er dus zo aan komt.
Iedereen bedankt voor alle replies! Het is gelukt
Oh trouwens ik heb nog een vraagje,
Wie weet hoe ik een MIAW kan maken, ik heb heel de handleiding door gespit en die weet heel mooi je vertellen wat een MIAW (Movie in a window) is, alleen niet hoe je er een maakt. Ik heb de search ook gebruikt maar niks op MIAW gevonden.
Ik wil dus filmpjes van +/- 30minuten toevoegen die niet op de tijdlijn komen en waarbij de gebruiker het filpje kan stoppen (op een normale manier).
Wie weet hoe ik een MIAW kan maken, ik heb heel de handleiding door gespit en die weet heel mooi je vertellen wat een MIAW (Movie in a window) is, alleen niet hoe je er een maakt. Ik heb de search ook gebruikt maar niks op MIAW gevonden.
Ik wil dus filmpjes van +/- 30minuten toevoegen die niet op de tijdlijn komen en waarbij de gebruiker het filpje kan stoppen (op een normale manier).
Verwijderd
-- eerst geeft je aan dat een sprite onzichtbaar wordt, bijvoorbeel in frame 1, hier kun je dus een complete lijst maken met alles sprites, hij blijft dus ook wachten op een actie door deze "go to the frame" --
on exitFrame me
Go to the frame
set the visible of sprite ? to false
end
-- het volgende achter een plaatje gooien, als je over de muis beweegt verandert deze in sprite ? en wordt de andere dus zichtbaar, let dan wel op de layer volgorde!! --
on mouseWithin
set the visible of sprite ? to true
end mouseWithin
-- en gooi dan bijvoorbeeld er ook (het plaatje) achter wat de knop moet doen wanneer je op de muis drukt (de actie dus) --
on MouseDown me
Go to frame 2
End Mousedown
-- P.S. Nadeel is wel dat alle sprites bij het laden van frame ? dan zichtbaar is/zijn, maar je weet dan wel dat je erop kunt klikken.
--
Grtz
on exitFrame me
Go to the frame
end
-- het volgende achter een plaatje gooien, als je over de muis beweegt verandert deze in sprite ? en wordt de andere dus zichtbaar, let dan wel op de layer volgorde!! --
on mouseWithin
set the visible of sprite ? to true
end mouseWithin
-- en gooi dan bijvoorbeeld er ook (het plaatje) achter wat de knop moet doen wanneer je op de muis drukt (de actie dus) --
on MouseDown me
Go to frame 2
End Mousedown
-- P.S. Nadeel is wel dat alle sprites bij het laden van frame ? dan zichtbaar is/zijn, maar je weet dan wel dat je erop kunt klikken.
Grtz
Verwijderd
Voor MIAW heb je meerdere dir-files nodig
* Hoofdmovie.dir
* 2e dir om de miaw te vullen(miauw.dir)
Je moet dus heen en weer tussen de director-files.
Als je nu de hoofdmovie open hebt kun je in de messagewindow
open window "miauw.dir"
Dan zou ie tevoorschijn moeten komen.
Sluiten doe je met close window "miauw.dir"
Maar dan sluit je alleen het visuele venster (niet het geluid)
Je kunt ook forget window "miauw.dir" doen, dan wordt ie uit de windowlist gehaald, en kun je em geen 2e keer openen.
* Hoofdmovie.dir
* 2e dir om de miaw te vullen(miauw.dir)
Je moet dus heen en weer tussen de director-files.
Als je nu de hoofdmovie open hebt kun je in de messagewindow
open window "miauw.dir"
Dan zou ie tevoorschijn moeten komen.
Sluiten doe je met close window "miauw.dir"
Maar dan sluit je alleen het visuele venster (niet het geluid)
Je kunt ook forget window "miauw.dir" doen, dan wordt ie uit de windowlist gehaald, en kun je em geen 2e keer openen.
Pagina: 1