lengte luidsprekerkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Voor mijn eergisteren gearriveerde Canton Movie setje moet ik wat luidspreker kabel gaan scoren.

Hoe belanrijk is het dat de kabel even lang zijn?
Gezien de plaats van de speakers en receiver heb ik nodig:
linksvoor: 2,5 m
center: 3,5 m
rechtsvoor: 4 m
linksachter : 6 m
rechtsachter : 8 m

Kan ik nu gewoon 24 m gaan kopen,
of is het beter om er 3 * 4 + 2 * 8 = 28 m van maken??

En heeft het nut om die 6 of 8 in 4 mm2 uit te voeren (Canton adviseert dat wel)?
Afgezien van een 20 piek extra liggen die extra meters dan toch alleen maar in allerlei "lussen".

Wordt overigens denk ik gewoon standaard OFC kabel van 2 euro per meter (voor 4 mm2)

Edit: ben utfs vergeten |:(
[topic=234890/1/25]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

Gewoon 25 meter kopen, elke speaker precies genoeg geven plus een beetje slack (dikke kans dat je nog je speakers wilt verplaatsen). Verschil in lengte hoor je niet, echt niet :). En mocht er uberhaupt al een verschil zijn, dan valt dat volledig in het niet vergeleken met de effecten die je krijgt doordat luidsprekers op verschillende plekken staan. Als ik kijk naar mijn behringer EQ dan zitten er echt grote verschillen tussen links en rechts, terwijl mijn kamer toch zo goed als symetrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ga er nog een schepje bovenop doen: Als je twee speakers hebt, een 2 meter en ééntje op 6 meter, Dan kan je beide met 6 meter aansluiten en je gaat dan vervolgens de 'rest' kabel 'netjes' oprollen achter de speaker. Dit heeft dan een veel grotere invloed op het geluid dan dat het verschil tussen 2 of 6 meter ooit kan geven :).

En geloof me. Veel mensen rollen die kabel netjes een beetje op :o.

* JvS heeft eigenlijk wel zin in een "de fabels van hifi" topic :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
Op vrijdag 21 december 2001 15:09 schreef JvS het volgende:
Ik

* JvS heeft eigenlijk wel zin in een "de fabels van hifi" topic :P.
Nou , open een "De fabels van HiFi topic"
lijkt me leuk zo in de kerstvakantie :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op vrijdag 21 december 2001 14:55 schreef Jag het volgende:
Gewoon 25 meter kopen, elke speaker precies genoeg geven plus een beetje slack (dikke kans dat je nog je speakers wilt verplaatsen). Verschil in lengte hoor je niet, echt niet :). En mocht er uberhaupt al een verschil zijn, dan valt dat volledig in het niet vergeleken met de effecten die je krijgt doordat luidsprekers op verschillende plekken staan. Als ik kijk naar mijn behringer EQ dan zitten er echt grote verschillen tussen links en rechts, terwijl mijn kamer toch zo goed als symetrisch is.
Thanks.

offtopic:
Als je in mono luistert (en met de balans 1 speaker per keer), kun je dan nog verschil horen tussen de twee speakers?
Kan me btw wel indenken dat dat een lastige luistertest is omdat het geluid toch uit een andere richting komt en je hersenen dat toch als een verschil waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

Op vrijdag 21 december 2001 15:40 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Thanks.

offtopic:
Als je in mono luistert (en met de balans 1 speaker per keer), kun je dan nog verschil horen tussen de twee speakers?
Kan me btw wel indenken dat dat een lastige luistertest is omdat het geluid toch uit een andere richting komt en je hersenen dat toch als een verschil waarnemen.
Bedoel je met of zonder EQ? Zonder is het verschil echt levensgroot, zeker op bepaalde plekken. Zelfs zo erg dat ik dacht dat een speaker kapot was, zo slecht konk ie daar (wat bij wisselen niet zo bleek te zijn). Op mijn luisterpositie is het verschil ook groot zonder EQ, met heb ik eigenlijk nooit utgeprobeerd (switchen tussen links en rechts). Wat wel zo is, is dat de plaatsing veel beter is. Stemmen (die uit het midden horen te komen) worden veel minder uitgesmeerd over links en rechts door verschillende responses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Ik bedoelde natuurlijk met equalizer :)

Btw. is vandenHul CS-122 Hybrid eem beetje zijn geld waard (gaan we weer)

Afbeeldingslocatie: http://www.vandenhul.nl/cable/cs-122-hS.jpg
Bij speaker & co ongeveer f 25 per meter (wel wat meer dan ik eigenlijk van plan was, maar ik heb elders prijzen gezien van $25!)

Wellicht ook aardig voor jullie luistertest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:36
Op vrijdag 21 december 2001 16:38 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik bedoelde natuurlijk met equalizer :)

Btw. is vandenHul CS-122 Hybrid eem beetje zijn geld waard (gaan we weer)

[afbeelding]
Bij speaker & co ongeveer f 25 per meter (wel wat meer dan ik eigenlijk van plan was, maar ik heb elders prijzen gezien van $25!)

Wellicht ook aardig voor jullie luistertest
De goedkopere van den huls (de clearwater, de royal jade hybrid (heb ik) en die jij nu noemt) zijn zeker hun geld waard.

Niet dat je muziek beter gaat klinken ofso, maar omdat die een goed type plastic coating hebben en de royal jade en die css zijn ook verzilverd: gaat niet oxyderen.

Dus je kan die kabel rustig 5 jaar in de zon hebben liggen zonder dat het plastic hard wordt.

Puur technisch dus, niet klankmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
25 piek per meter is wel een beetje te duur geloof ik, ik was voor de goldwater gegaan, is een stuk soepeler en maar 17 gulden per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43314

merk je nu echt het verschil tussen een goedkoop gamma luidspreker kabeltje (f 10 per 25 meter)
en een betere kabel (f 25 per meter)

behalve in prijs dan eej :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10859

Op vrijdag 21 december 2001 23:48 schreef uncleworm het volgende:
merk je nu echt het verschil tussen een goedkoop gamma luidspreker kabeltje (f 10 per 25 meter)

Hoe duurder de instalatie, des te meer geluidskwaliteit duurdere luidsprekerkabels toevoegen aan het totale geluids kwaliteit.

(wat een moeilijke zin is dat) :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 21 december 2001 14:55 schreef Jag het volgende:

En mocht er uberhaupt al een verschil zijn, dan valt dat volledig in het niet vergeleken met de effecten die je krijgt doordat luidsprekers op verschillende plekken staan.
Als luidsprekerkabels een even grote signaalsnelheid hebben als Coax-kabels dan is dat 1/3 c. Stel dat je ene box 1 centimeter verder weg zet dan de andere. Het tijdsverschil dat je zo creeert is zo'n 0.00003 seconde. Om een even groot effect te bereiken met je kabels moet je het lengteverschil 3 kilometer maken - dus het effect valt inderdaad volledig in het niet. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:19
hmzz, ik moest wegens een verhuizing ook ander kabels voor mijn surround set hebben, 2*10, 2*7 en 1x4 meter en ik zag de bui al hangen, minimale prijs voor een beetje kabel 20,= per meter, zou de totale prijs op zon 760,= uitkomen....Dit ging een beetje boven mijn budget;( Ik heb echter bij richersounds een hele mooie kabel gevonden voor 8,= de meter; de Cabletalk 3.1. Na geluisterd te hebben was ik onder de indruk van deze kabel en heb ze dan ook maar gekocht. Ook op audioreview.com zijn ze te spreken over deze kabel.

Over de zin en onzin van kabels, mijn gevoel zegt dat gelijke lengtes toch beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Wordt een beetje offtopic (maar Gotters moeten stemmen, zie Sig :) )

Je kunt je afvragen waar je geld het meeste rendement oplevert:
Stel je hebt fl 2500 te besteden voor speakers:
- speakers van fl 1000 per stuk + 10 m kabel van fl 50/m
- speakers van fl 1225 per stuk + 10 m kabel van fl 5/m

Nu zijn duurdere speakere lang niet altijd beter, maar in sommige gevallen kan het toch uitmaken.

Ik zou dan voor de "duurdere" speakers gaan en mezelf later een "upgrade" beloven.

Anyway, ik hou het voor mijn DTS setje toch maar op de noname kabel van euro 2/m en ga voor mijn (veel hoogwaardigere) stereo speakers een upgrade met vandenHul kopen (is dan maar 8 m)

NB hier staat een euro teken:>> << maar ik zie hem alleen in edit mode :?

[spam]
hier staat mijn sig
|
|
V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Zat tijdens het Word :( processen nog wat te surfen over hifi.nl. In een test van Siltech speakerkabels (3000 piek voor 2 * 2 meter) vond ik deze "testervaring" toch wel sterk:
Ik kreeg soms de indruk naar een volmaakt holografisch beeld te luisteren waarin je de sigarettenrook bijna kan ruiken.
http://www.hifi.nl/allesoverlees.asp?TekstID=1189

Het zal wel literair bedoeld zijn, maar sigarettenrook hoeft er niet uit mijn speakers te komen :)

Btw stel je hebt 10 meter nodig, dan hebben we het dus over 7000 of zo. Denk toch echt dat (tenzij je budget onbeperkt is) dat je dat beter in betere amp/speakers/cd speler enzo kunt steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Op vrijdag 21 december 2001 23:48 schreef uncleworm het volgende:

probeer het eens uit zou ik zeggen! heb een tijdje met Gamma kabels ( :r :r :r ) gedraaid (omdat ik mijn oude had weggegeven) en wegens luiheid een tijd lang geen goede meer gekocht. in die periode had ik geen plezier meer in het luisteren als ik ervoor had en hi-fi verloor ook mijn interesse. later mezelf weer gedwongen om goede te kopen en thuis: :) :) :) :) kreeg in 1 klap al mijn plezier weer terug.
Pagina: 1