Doordat cpu's steeds kleiner worden(meer transistors per cm2) worden ze ook warmer -> grotere heatsink. Wat heeft dit voor zin, je bespaart er geen ruimte mee.
Verwijderd
Hoe groot zou jij ze dan graag willen zien? 
Een Pentium4 socket 478 is 3,5 bij 3,5 dat is idd wel erg klein, maar de gewone socket 370 e.d. vind ik toch wel een mooie maat.
Een Pentium4 socket 478 is 3,5 bij 3,5 dat is idd wel erg klein, maar de gewone socket 370 e.d. vind ik toch wel een mooie maat.
Verwijderd
Hmm eigenlijk best een goede vraag... maar ik denk dat het te maken heeft met de afstand tussen de transistoren.. hoe korter hoe sneller!
Verwijderd
ik heb er geen verstand van hoor maar ik zeg nu zomaar even wat. Processors zijn toch heel duur? Komt dat door het materiaal dat ze ervoor gebruiken? dan is het materiaal dus duur dus hoe kleiner hoe minder materiaal hoe goedkoper.
Dit is mijn logica maar weet het helemaal niet zeker!
Op vrijdag 21 december 2001 12:11 schreef AMDtje het volgende:
Doordat cpu's steeds kleiner worden(meer transistors per cm2) worden ze ook warmer -> grotere heatsink. Wat heeft dit voor zin, je bespaart er geen ruimte mee.
meer warmte komt door hogere snelheden. Kleiner maken van de processor zorgt er juist voor dat een processor minder stroom verbruikt. Echter doordat de core zo klein wordt is er meer ruimte voor andere leuke dingen. (SSX instructies, grotere FPU,etc)
Als je nu een 8088 processor op .13 micron zou bakken zou je volgens mij een ZEER kleine core krijgen met een enorm laag energieverbruik. OK hij zal niet vooruit te branden zijn, maar het is wel mogelijk om hem harder te laten lopen, juist door het verklein proces. Hij wordt dan echter wel weer warmer.