Toon posts:

Wel of geen server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi..

voor mijn werk moet ik een onderzoek doen naar de voor- en nadelen van een fileserver op ons kantoor.

Wij hebben ongeveer 10 machines waarvan er 3 peer to peer aan elkaar zitten op de logistieke afdeling en de afdeling boekhouding heeft er ook 2 aan elkaar.

3 machines hebben een standard dial-up account bij Demon via 56K6 modems.

Ik kan de voordelen wel op een rijtje zetten zoals centrale back-ups, centrale data-opslag etc etc. maar ik wil ook wat kritiek toevoegen.

Verder hebben we mensen werken die relatief handig zijn met PCs en software en we hebben iemand die niet weet wat die grijze doos onder zijn bureau is.

Software: Office 2000 standard, Exact voor Windows 3.1, Win 98 SE voor bijna alle machines.

Graag jullie meningen!

(Ja ik weet het, ik ben lui)

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
10 pc's zijn volgens mij al voldoende redenvoor het plaatsen van een server. Gooi die losse inbelaacounts de deur uit en neem 1 snellere (evt. ISDN) verbinding. Je kunt ook zaken zolas e-mail enzo mooi op de server centraliseren...

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

zou eigenlijk geen nadelen van een servertje kunnen bedenken.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44
De nadelen zijn de kosten van het stroomverbruik, onderhoud en systeembeheer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarvan
• energiekosten weer terug te verdienen zijn doordat je nu nog 3 aparte telefoonlijnen (starttarief + kosten) gebruikt, en met een enkele ISDN een snellere lijn hebt.

• Systeembeheer + onderhoud: Als dat ding draait hoeven WS die niet gebruikt worden niet aan te staan, nu wel ivm P2P verbinding.
Personeel is handig genoeg zei je toch? Verhoudingsgewijs komt er bijna geen werk bij.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

nadelen...

Moeilijker te configureren/beheren en het securtiy issue moet je natuurlijk ook niet vergeten. Je wilt natuurlijk niet hebben dat die gasten van logistiek op de comp's van de boekhouder kunnen kijken...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je kunt beter 3 aparte inbel verbindingen hebben met een 56K modem dan een ISDN verbinding die je moet delen met z'n 3en.
Dus das een nadeel.

of je moet een breedband verbdinding doen. :)

🌞🍃

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 11:23 schreef DataBeest het volgende:
je kunt beter 3 aparte inbel verbindingen hebben met een 56K modem dan een ISDN verbinding die je moet delen met z'n 3en.
Dus das een nadeel.

of je moet een breedband verbdinding doen. :)
Ja, maar denk je dat iedereen tegelijk erop moet?

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

1 werkstation inzetten als server en dus een nieuw werksation aanschaffen. Aan de server koppel je o.a. ook de printer. Extra harde schijf er in van 20 of 40 GB (of meer natuurlijk) voor file sharing.

Die in bel account vervangen door een xDSL of ISDN router (Draytek Vigor o.i.d.)Domein naam er bij registreren,zodat iedereen een mail adres krijgt. Stel je de router in dat 1 x per 1,5 uur inbelt op mail te checken.

Mooie oplossing toch? en relatief goedkoop. Uhh alle PC's moeten natuurlijk wel een NICtje hebben en een hub of switch moet aangeschaft worden.

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Moeilijker te configureren/beheren en het securtiy issue moet je natuurlijk ook niet vergeten. Je wilt natuurlijk niet hebben dat die gasten van logistiek op de comp's van de boekhouder kunnen kijken...
vertrouw je je collega's niet?
Pagina: 1