Automatisch ip verkrijgen of ip meegeven??

Pagina: 1
Acties:

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 17:21
Ik heb een vraag.

ik kan op een netwerk instellen dat een workstation automatisch een ip kan verkrijgen van de server of ik kan ze al maken. Geeft dit nou verschil. Zo ja wil ik graag de voor en nadelen ervan weten alvast bedankt.
(trouwens search gebruikt maar geen voldoende resultaat)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor één werkstation maakt het geen verschil; als je er een paar duizend moet beheren wel.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• thomastvd
ja maar vertel me dan wat voor verschil het gaat om 15 pcŽs

(is het sneller)

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 00:46 schreef thomastvd het volgende:

(is het sneller)
sneller... 'k betwijfel het, indien het zo is zal het enkel op het begin zijn bij het inloggen mischien, maar dat zal je (denk ik) niet merken
(correct me if i'm wrong)
maar wel gemakkelijker, wil je nu bijvoorbeeld ftp-server draaien op 1 van de 15 enzo, dan is het best dat je een vast ip hebt, lijkt me ook veel stabieler...
Ok, je moet er meer tijd in steken, maar eenmaal het werkt lijkt het me ook handig (ook als er netwerkproblemen zijn...)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op vrijdag 21 december 2001 00:46 schreef thomastvd het volgende:
Van 15 PC's kun jij nog best wel op een papiertje bijhouden welke IP-adressen ze hebben, om te voorkomen dat er twee met hetzelfde adres worden opgescheept. Met zo'n honderd PC's wordt dat al een stuk moeilijker en vanaf duizend zo goed als onmogelijk
(is het sneller)
Nee, tuluk niet; IP = IP

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

op elke pc een papiertje achterop de netwerkkaart plakken, zo heb ik het hier ook gedaan (7 pc's)

• thomastvd
bedankt voor de replyŽs. maar als ik het goed begrijp heeft het met snelheid niks te maken.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 21 december 2001 00:55 schreef thomastvd het volgende:
bedankt voor de replyŽs. maar als ik het goed begrijp heeft het met snelheid niks te maken.
Dat hangt ervan hoe snel jij met de muis bent en kan typen ;)

Nu ja
Ofwel zelf configgen maar geen dhcp server configgen
Ofwel dns configgen maar je moet geen ip's ingeven.

Je moet dit beslissen ->
Is het belangerijk dat elke pc altijd hetzelfde ip krijgt of doet dit er weinig toe ?
Moet je veel andere instellingen ingeven ? zoals DNS server, default gateway ?

Als resp nee & ja -> zeker dhcp
ja & nee -> kan je nog manueel doen en dan moet je geen dhcp server in je netwerk runnen
1x goed is voor lange goed dan :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 15:54
Als je een DHCP server gebruikt, kun je daar ook andere dingen in aangeven: DNSservers, Gateway et cetera. Als een van die dingen veranderd hoef je dat niet op alle PC's opnieuw aan te geven, maar alleen op de DHCPserver. En dan scheelt het zelfs met 15 PC's al een boel tijd.

Verwijderd

En stel dat het een laptop is en je wil hem op een ander netwerk aansluiten waar ook een DHCP-server draait, hoef je geen enkele instelling te veranderen, met vaste ip's wel. Handig voor een thuis-netwerk en voor op de zakk b.v.
Pagina: 1