Supermakkelijk supergoedkoop waterblok.

Pagina: 1
Acties:

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:19

MRic3

Of praat ik weer poep?

Topicstarter
Ik ben met surfen het onderstaande el cheapo waterblok tegen gekomen (ik weet niet zeker of dat hier al voorbij is gekomen).

Wat denken jullie hier van? Zou dit goed werken? Het is in ieder geval makkelijk en goedkoop te maken. Heeft er iemand al ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.com/pics/EMPMOMMMHHE

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.com/pics/EMASOMMMHHE

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Rick2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het lijkt me sterk dat je hier een Athlon XP of Thunderbird gekoelt mee krijgt. Een Intel lukt wel ja, met dat lage vermogen wat daar uit komt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

wat een klein pisding daar durf ik me thunderbird niet onder te stoppen hoor zowiezo al niet omdat dat volgens my niet echt gezond is voor je core

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:34
Mocht je het kunnen koelen zo, dan is het een compacte oplossing..
Maar efficient is anders denk ik.

Wel leuk dat mensen met hun eigen oplossingen komen :)

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

[afbeelding]

Volgens mij zei ik daar toch een dikke afdruk van de core in het koper zitten. Geloof niet dat de AMD core dit lekker vindt aan de randjes. ;(

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Dan kan je er beter een glas chocomel op zetten. ;)

Verwijderd

Opzich is dit wel leuk, maar allereerst is het water maar heel korte tijd in het koelblok waardoor het haast geen tijd heeft om warmte te absorberen.
En het koelblok heeft veel te weinig oppervlakte om zelf warmte te absorberen en vervolgens weer aan het water mee te geven.

Wel goedkoop dus, maar verre van ideaal.

(ook de bevestiging ziet er nogal brak uit, ik zou dit nooit op een amd durven te zetten)

Verwijderd

dit is echt een 3 o geval
o
o
o
doe je toch niet

Verwijderd

Doet dit niet het effect van waterkoeling (namelijk superieure koeling) teniet?

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 23:23 schreef MrK het volgende:
Dan kan je er beter een glas chocomel op zetten. ;)
met slagroom

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 21:50
als je er een snelle waterstroom achter zet zal dit wel werken denk ik.

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 11:23

The PyroPath

Go Tweak your ass off

het draait bij waterkoeling voor een groot deel om contact opervlak dat het water met het koelblok maakt.

De andere blokken zijn zo groot zodat de hitte over een groot deel door het koper verspreid en dan door het grote watercontact snel afgedragen. Hier kan de hitte echter maar op een zeer klein stukje overgedragen worden, wat niet al te best is volgens mij.

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

http://www.insanewb.com/WBLUNASIO/Lunasino/LunasinoEng.htm
Ach als je dit klein vind, dan heb je deze zeker nog niet gezien >:)

Verwijderd

Dat blokje deed het beter dan de Maze II. Is van een gast van [H] forum als ik het me goed herinner. Tis al van een tijdje geleden.

• Rick2001

Rick2001

Krijg je daar ook een 172watt peltier mee gecooled ? :+

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Op vrijdag 21 december 2001 00:05 schreef marx het volgende:
http://www.insanewb.com/WBLUNASIO/Lunasino/LunasinoEng.htm
Ach als je dit klein vind, dan heb je deze zeker nog niet gezien >:)
Er zit een thunderbird 800 MHz onder. Moet toch iets doen dan. Mogelijk met wat mods toch een goed alternatief (bijv. ipv 1 groot gat verschillende kleinere boren).

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

voor aleen een cpu lijkt me dit juist reuze efficient, een normaal blok is dan wel groter, maar et gaat aleen om de core,,,, beetje goed aantal liters/uur er doorheen en dit gaat goed hoor !!! peltier lijkt me idd minder efficient.

Ook et verschil idle/stressed zal groter zijn, omdat de buffer (groot stuk koper) kleiner is.

ps ik heb gezopen, dus mischien is dit poep praat :P

Verwijderd

Dit koelt altijd minder goed dan een normaal waterblok omdat het water minder tijd heeft om de warmte aan het koper af te staan. Het water sneller doorpompen zal de contacttijd alleen maar verkleinen, ergo minder koelen!

Ik zeg niet dat minder liters/uur beter koelt, maar met zo'n klein blok zal snel rondpompen de temperatuur niet ten goede komen

Verwijderd

Hahahahah :D

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
Op vrijdag 21 december 2001 01:22 schreef Prophecy het volgende:
Dit koelt altijd minder goed dan een normaal waterblok omdat het water minder tijd heeft om de warmte aan het koper af te staan. Het water sneller doorpompen zal de contacttijd alleen maar verkleinen, ergo minder koelen!

Ik zeg niet dat minder liters/uur beter koelt, maar met zo'n klein blok zal snel rondpompen de temperatuur niet ten goede komen
er komt ook meer water voorbij, maakt dus geen klap uit. vor mijn part stuur je het er met lichtsnelheid voorbij, er is dan gewoon minder warmte opgenomen per molecuul, boeiend want het gaat er ook sneller voorbij. 300L/u zou in alle gevallen al genoeg moeten zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 23:10 schreef Rick2001 het volgende:
Het lijkt me sterk dat je hier een Athlon XP of Thunderbird gekoelt mee krijgt. Een Intel lukt wel ja, met dat lage vermogen wat daar uit komt.
Ik geloof dat hij wel minder was als bijvoorbeeld een maze2..maar hij deed het zeker niet slecht..Dus denk dat hij een Athlon XP zeker zou kunnen koelen..
Ik heb ergens een review hier over gelezen..kon me nog vaag de conclusie herinneren..

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Natuurlijk gaat dit wel werken!
De koelcapaciteit is bij een waterblok helemaal niet zo afhankelijk van het oppervlak als bij een een luchtcooler. bij een luchtcooler is het nog altijd een probleem dat lucht best aardig isoleert, dus moet een vrij groot oppervlag gebruikt worden.

Een groot en complex waterblok is ook wel leuk, maar water heeft wel veel last van wrijving en water koelt het best als het koud is. een enorm blok waar water moeizaam doorheen gewrongen moet worden en het water zo warm het blok uit stroomt dat het nog nauwelijks koelt is net zo bruikbaar als een veel kleiner blok waar het water vlot doorheen stroomt en (het water) altijd koud is.

"het water krijgt de tijd niet om de warmte op te nemen" nou en? dan geeft het blok zijn volgende joule toch af aan de volgende mililiter water? Het gaat er niet om hoe snel het water de warmte kan absorberen, maar om hoe snel het blok zijn warmte kwijt kan. En vergeet niet dat een groot blok niet alleen fungeert als een heat spreader maar ook als een soort buffer (en verhoogt het grotere oppervlak de warmte die wordt afgestaan perl ml water, het groter blok metaal verlaagt echter ook de snelheid waarmee de processor zijn warmte kwijt kan. Met een groot blok metaal er tussen zul je het bijvoorbeeld nooit voor elkaar krijgen de processor op de temperatur van het water te krijgen.)

De gemiddelde temperatuur van het koelwater zal in dit blok vrijwel gelijk zijn aan de temperatuur van het inkomende water, dat zal een groot blok niet halen. En zolang je maar zorgt dat je altijd vers water hebt is er niets aan de hand, maar je hebt wel een kleinere buffer (koeler inclusief water) dus mocht je waterpomp haperen is het maar de vraag of je hardware snel genoeg de pc kan uitschakelen.

Ik acht het om die reden dan ook geen echt verstandig koelblok, maar het zal waarschijnlijk net zo goed presteren als zijn grotere broers.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Precies, RolandWitvoet,,
Niks aan toe te voegen,, :Z

• The PyroPath
  • Laatst online: 11-05 11:23

The PyroPath

Go Tweak your ass off

nou, als je het plaatje ziet van die andere kleine, dan doe ik het wel met een groot koelblok, 50 graden op een athlon 800 met waterkoeling....

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Zo slecht zal dit nog niet werken denk ik.

Een ding weet ik wel: de 'waterblokken' die ik straks op de videokaart en RAM knal zullen niet veel meer zijn dan dit. Een koperplaatje met een stuk buis erop gesoldeerd dus.

• kockie
  • Laatst online: 15-05 18:24
blokkie ziet er goed uit, en koelt alleen het hete deel... wel oppassen op puntbelasting natuurlik

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Of een u vorm maken. De onderkant van de u komt dan op de core.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 15:22
Op vrijdag 21 december 2001 07:39 schreef The_PyroPath het volgende:
nou, als je het plaatje ziet van die andere kleine, dan doe ik het wel met een groot koelblok, 50 graden op een athlon 800 met waterkoeling....
48oC stressed, je kent zijn kamer temp niet je weet niet of ie een rad. gebruikt enz de temp van zijn sys is 26o
maar als eimand nog meer info van dit blokkie vind :9~

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Hoe groter het tempverschil hoe groter de warmtestroom. Dit blokje heeft single pass en dus blijft het warmteverschil groter dan dual of tripel pass blokken. Maar omdat de oppervlakte minder is zal daardoor weer minder warmte worden verplaatst. Volgens mij is dit blok met een kleine modificatie (heleboel kleine gatjes ipv 1 groot gat) beter dan de meeste (tenminste: zonder peltier).

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Dit ding is natuurlijk lekker makkelijk te maken... :)
die 'lunasio' koeler zit op een tbird 800. volgens de specs komt die in maagdelijke staat niet verder dan 35.4 watt dissipatie.
mijn xp1600+ haalt de 62.8 watt

is er een eenvoudige manier een proc van x watt te simuleren? stomme vraag misschien, maar als het mogelijk is kun je er leuke tests mee doen

• elgringo
  • Laatst online: 11-05 15:25
Op donderdag 20 december 2001 23:23 schreef Death996 het volgende:
Opzich is dit wel leuk, maar allereerst is het water maar heel korte tijd in het koelblok waardoor het haast geen tijd heeft om warmte te absorberen.
is niet nodig, klinkt raar, maar als je water oneindig stroomt is het het beste...
En het koelblok heeft veel te weinig oppervlakte om zelf warmte te absorberen en vervolgens weer aan het water mee te geven.
dit is idd waar, maar stel dat jij je waterblok lekker koel houdt (snel water er doorheen) zal de cput dit niet erg vinden
Wel goedkoop dus, maar verre van ideaal.

(ook de bevestiging ziet er nogal brak uit, ik zou dit nooit op een amd durven te zetten)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Want een Pentium wordt minder warm :?
behoeft dus minder koeling :?
is dus efficiënter :?
>:) *D ;)
Op donderdag 20 december 2001 23:10 schreef Rick2001 het volgende:

• Rick2001

Rick2001

Op vrijdag 21 december 2001 14:38 schreef WoUtoMatiC het volgende:
Want een Pentium wordt minder warm :?
behoeft dus minder koeling :?
is dus efficiënter :?
>:) *D ;)
[..]
Dan doel ik niet op een Pentium IV, maar op een Pentium III en Celeron ja.
Waarom ? Omdat deze dus inderdaad minder warm worden (ook ver overclocked) en dus minder vermogen verbruiken.
Ja, dan behoeft dus een mindere koeling.
Niet efficiënter nee, want de snelheid (niet doelend op het aantal MHz) is minder dan van een AMD. :)

Pagina: 1