linux naast winxp op een raid controller

Pagina: 1
Acties:

• Torp_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59
hallo allemaal

ik wil graag linux gaan proberen maar kan ik die op bij raid controller zo installeren ?
met een gewonen controller kon je hem altijd gewoon naast windows installeren en dan maakte hij zo een boot menu aan.
Is dat ook zo met mijn raid controller ?

Ik gebruik 2x60 gb maxtor op een fasttrak lite die op mijn msi k7t 266 pro2 ru zit.
ze zijn in raid 0 geschakeld.

Verwijderd

Dat kan wel, maar dat vereist wel behoorlijk wat kennis of een tijdelijke extra harddisk die je niet in RAID hebt hangen. Je zult een bootmedium moeten hebben die je RAID0 herkent en kan aansturen. Voor iemand die begint met Linux wellicht wat teveel gevraagd, tenzij je een distro kunt vinden die dat out of the box ondersteunt. Ik ken die distro's niet, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

• Torp_me
om met linux te beginnen kan je hem ook als een image op een partitie installeren heb ik gehoor kan dit wel gewoon zonder te veel te hoeve kloten en kan het op een ntfs partitie ?

Verwijderd

Linux kan niet op een NTFS en normaal gesproken ook niet op FAT16/32. Linux heeft een scala aan ondersteunde filesystems die al dan niet journaling bevatten. Ext2 is standaard, ext3 sterk in opmars en ReiserFS een alternatief. Vanaf image gaat vast goed, maar dan moet je image dus wel een RAID config voor je systeem ondersteunen. Je kunt eventueel eens op de site van je RAID leverancier kijken of ze Linux drivers en documentatie hebben. Highpoint & promise hebben dat.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
niet moeilijk doen windows dumpen en alleen op linux overgaan B-)

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• Torp_me
nee denk het niet want voor spellen en zo is het niet echt supper.

i ga redhat 7.2 gewoon eens proberen zie het van zelf wel :)
kan hoog uit weers een moeten formateren
eerst maar even een backupje maken >:)
Pagina: 1