Op zaterdag 22 december 2001 00:54 schreef Ernie Getz het volgende:
Het maakt niet uit of dit echt is of niet.
Je moet vind ik van minstends 1 ding aannemen dat het 'waar' is. Anders heb je geen referentiekader en heb je geen enkel houvast.
My point exactly, het maakt niks uit. Je kunt zeggen dat die boom:
a) echt is, er tegenaan lopen doet pijn
b) opgewekt is door een computer en via neuro-shit aan mijn hersenen is doorgegeven en zo geprogrammeerd is dat wanneer ik er in de virtuele wereld op reageer dat dan de computer pijnsignalen doorgeeft aan mijn hersennen
c) een illusie is in wat wij voor reeele wereld aannemen maar wat feitelijk een onechte wereld is opgeroepen door onze nog infantiele hersennen om onze astrale geest te beschermen tegen de onbevattelijke realiteit van de kosmische blaat waar onze hersenen zo op reageren dat ze bij hardhandige schijnaanraking pijn oproepen...
e) verzin nog iets gekkers...
Het komt er toch in alle gevallen op neer dat je, wanneer je hard tegen de boom of de ilussie ervan aanrent dat je pijn voelt. Dus wat je de boom uiteindelijk noemt, echt of onecht, is irrelevant. Het is slechts een kwestie van woorden, naamkaartjes, identificaties. Dus of je het een echte boom noemt, een submodule van een computerprogramma, een illusie, een magisch fenomeen, maakt niet uit, je reactie erop is hetzelfde. Daarom lijkt het MIJ het gemakkelijkste om de wereld gewoon "echt" te noemen, al het andere maakt alles vele malen ingewikkelder zonder dat het enige toegevoegde waarde heeft.
Daarbij, zelfs als je veel waarde aan The Matrix hecht, daar zie je ook dat ze nadat ze weten dat the matrix niet echt is, op het einde de matrix gewoon overeind laten omdat het zoveel makkelijker is.