Toon posts:

Celly900 & Abit BE6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude computer heeft een Abit BE6 mobo met een celly 466 cpu.
Hier wil ik nu dus een cel 2 900 op zetten. Bij het installeren van de cpu op de Slot1>FCPGA conferter gaat alles goed totdat ik de pc aan wil zetten.
De computer gaat dan draaien en het scherm blijft zwart, de computer start dus niet op.
Volgens mij staat de nieuwste bios er op en ik heb de CMOS ook al een keer geflashed. Dus ik weet eigenlijk niet waar het aan ligt.
De pc heeft 256 mb 100 mhz geheugen en de conferter is van een onbekend merk, er zitten ook geen jumpers of voltage regelaar op.
De nieuwste bios van ABIT ondersteund wel celly2 tm 700 mhz dus moet de 900 er ook wel op draaien met zijn iets hogere MP.

Wie weet wat het probleem is? Conferter?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Weet je zeker dat je ook inderdaad een slot1 => fcpga converter hebt, en niet slot1 => ppga ?? (de oude celeron is ppga!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel PPGA ja. Gewoon zo'n oude celly conferter die ik 2 jaar geleden heb aangeschaft.

Ik haal ze wat door elkaar heen.

Is PPGA ook goed of moet het een fcpga zijn?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Moet inderdaad FC-PGA zijn. CeleronII (die 900 is er zo eentje) is geen PPGA cpu, vandaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het enige wat ik moet doen is zo'n FCPGA conferter kopen. De oude conferter zal dus nooit kunnen werken met deze celly2 cpu.

Het is wel allebei socket 370 ja, dus moet ik even zoeken waar die kaartjes te koop zijn. Niet iedere pcboer heeft die dingen tegenwoordig.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Volgens mij is het enige verschil tussen fc-pga en ppga op de cpu te vinden. Ik heb al eens een topic als deze gepost en ik denk dat het wel eens aan het voltage kan liggen...http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/346677/1?limit=25

De socket 370 op mijn mobo kan ook fcpga cpu's aan, ik heb zowel slot 1 als socket 370 op mijn mobo en slot 1 kan max. 100 mhz en socket 370 133 mhz. En de P3's die daarmee werken zijn fc-pga, en op mijn socket staat...jawel...PPGA!

Ofwel volgens mij moet je het probleem ergens anders zoeken, het voltage wellicht...

Btw ik heb op hetzelfde mobo als ik heb (PPGA) al een een celeron 700 gezet (FC-PGA!) en die werkt prima (comp van iemand anders met zelfde mobo). Ofwel ppga en fcpga hebben hier NIKS mee te maken!!

Wat betreft converters nog 1 ding, als inderdaad het voltage niet goed is ondersteund (waarschijnlijk) kun je misschien eens naar een Powerleap converter kijken, die schijnen het voltage aan te kunnen passen...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Er is wel degelijk verschil tussen ppga en fcpga in de pin-layout.. (ze gebruiken allebij socket370, maar dat wil alleen zeggen dat beide processoren 370 pinnetjes hebben, en die pinnetjes hebben een bepaalde vorm en afstand van elkaar enzo!)

De functie van bepaalde pinnen is bij de fcpga-processoren anders.

En verder is het voltage ook wel degelijk belangrijk, maar dat moet het moederbord gewoon kunnen regelen.

Overigens is het wel mogelijk om van een ppga-socket een fcpga-geschikt socket te maken, maar daarvoor moet je een beetje handig zijn enzo.. Links zijn wel ergens te vinden.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op vrijdag 21 december 2001 12:39 schreef Twynn het volgende:
Er is wel degelijk verschil tussen ppga en fcpga in de pin-layout.. (ze gebruiken allebij socket370, maar dat wil alleen zeggen dat beide processoren 370 pinnetjes hebben, en die pinnetjes hebben een bepaalde vorm en afstand van elkaar enzo!)

De functie van bepaalde pinnen is bij de fcpga-processoren anders.

En verder is het voltage ook wel degelijk belangrijk, maar dat moet het moederbord gewoon kunnen regelen.

Overigens is het wel mogelijk om van een ppga-socket een fcpga-geschikt socket te maken, maar daarvoor moet je een beetje handig zijn enzo.. Links zijn wel ergens te vinden.
Sorry hoor maar ik heb een celly 700 al eens op een PPGA bord geprikt en je zegt maar wat je wilt maar hij werkt zonder problemen. En dat het mobo het voltage maar moeten kunnen regelen is helaas NIET waar, want mijn celly 1000 wou niet in mijn mobo werken, vanwege....voltage :'(

Verwijderd

Topicstarter
Dus de conferter is waarschijnlijk wel ok. Het voltage!

Ik kan dus eigenlijk niks aan het voltage regelen, de pc start niet op dus kan ik niet in de bios komen. Ook niet met INSERT of na het flashen van de CMOS.

Volgens mij zit er ook geen jumper voor het voltage op het mobo dus ja.

Het leek mij ook al gek dat er verschil zat tussen die FCPGA en PPGA. In de pricewatch staan namelijk FCPGa & PPGA SLOT1 conferters.

Hmm, iemand een idee hoe dit is op te lossen. Ik heb de cpu namelijk al liggen. Of kan de CPU kapot wezen!

Verwijderd

zeker weten dat als je ff een fcpga-slotket koopt, het loopt als een trein...neem bv de MSI 6905......

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op vrijdag 21 december 2001 16:54 schreef freezy17 het volgende:
Dus de conferter is waarschijnlijk wel ok. Het voltage!

Ik kan dus eigenlijk niks aan het voltage regelen, de pc start niet op dus kan ik niet in de bios komen. Ook niet met INSERT of na het flashen van de CMOS.

Volgens mij zit er ook geen jumper voor het voltage op het mobo dus ja.

Het leek mij ook al gek dat er verschil zat tussen die FCPGA en PPGA. In de pricewatch staan namelijk FCPGa & PPGA SLOT1 conferters.

Hmm, iemand een idee hoe dit is op te lossen. Ik heb de cpu namelijk al liggen. Of kan de CPU kapot wezen!
Ik heb een idee! Ik heb mijn 1 Ghz namelijk maar teruggestuurd :9. Trouwens, als je 'm bij Eynstein hebt gekocht die cpu van je dan heb je vet pech...

Sinds ik mijn cpu heb teruggestuurd staat er bij die celly's dat je ze niet meer terug mag sturen als je mobo er niet mee werkt >:)

Stuk zal ie niet snel zijn, maar er valt niet veel aan te doen volgens mij. Je kunt de gok wagen met een Powerleap converter die je een flinke zak duiten zal kosten omdat ie niet naar NL wordt geïmporteerd. Maar dan nog vraag ik me af of je cpu gaat werken. Zoek uit wat de snelste cpu is die op dat mobo kan (zoek op op website van mobo fabrikant) en koop die... Je kunt kijken of na een bios upgrade nog meer wordt ondersteund, zo heb ik van mijn mobo fabrikant gehoord dat een celly 800 wel zou moeten werken op mijn mobo. Uit praktijk blijkt dat een celly 1000 dus niet gaat, maar een celly 800 vrijwel zeker wel (maar dat kan ik niet uittesten :r)

Veel succes!!

edit:
Ik heb de eerste post van de thead nog eens gelezen, ik zie dat er staat dat je mobo max een celly 700 zou draaien. Dan gaat een 900 niet, jouw mobo weet waarschijnlijk ook niet wat een celly met 100 mhz bus is...die bestond nog niet toen je mobo gemaakt werd denk ik :9)

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat het niet echt ideaal is om deze cpu op dit moederbord werkend te krijgen. Die conferters van MSI en Powerleap zijn bijna nergens verkrijgbaar, dus dat zal wel moeilijk gaan worden.

Ik ga vanmiddag even langens bij de plaatselijke computerboer en ik zal hem eens vragen of hij een oplossing heeft die werkt. En anders denk ik dat ik maar een nieuw moederbord aanschaf, ze hebben de Jetway 694T Via694 u100 + SB voor 205,- te koop. Dat valt dus ook nog wel mee.

Dan kan ik de oude cel466 met Abit BE6 weer verkopen voor een paar duiten. Die goeie oude BX chipset toch verloren! :?

Verwijderd

Je moet gewoon voor max 3 tientjes een goede converter kopen voor fc-pga -> slot1. Ik draai op een BH6 en een BE6-2 met zo'n adapter en alles werkt prima tot over de GHz!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan deze cpu ook even testen op het moederbord van een vriend van mij, die heeft namelijk de BE6-2 net als jou. En anders koop ik wel een andere converter, dat is altijd goedkoper dan een nieuw mobo.

Verwijderd

Ik zal iig niet overwegen om een mobo met die Via chipset te gebruiken. Hij is toch langzamer dan de BX. Ik wil hierbij niet zeggen dat de via chipset niet goed is hoor ;) , hij heeft zelfs een voordeel en dat is dat de 133 MHz bus daar officieel wordt ondersteund. Dat laatste is echter voor jou niet belangrijk omdat je toch een celly draait die op 100 MHz draait en met overklokken misschien 112 kan halen og 124 en met geluk 133 MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wanneer het mogelijk is wil ik heb wel overclocken op de maximale stabiele snelheid.
De BE6 heeft boven de 100 mhz ook vrij weel stappen met de FSB dus ja.
Ik zal dus wel even wat gaan experimenteren op een ander mobo. Dit BE6 moederbord is ook wel goed en snel eigenlijk.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 22 december 2001 11:30 schreef freezy17 het volgende:
Ik begrijp dat het niet echt ideaal is om deze cpu op dit moederbord werkend te krijgen. Die conferters van MSI en Powerleap zijn bijna nergens verkrijgbaar, dus dat zal wel moeilijk gaan worden.

Ik ga vanmiddag even langens bij de plaatselijke computerboer en ik zal hem eens vragen of hij een oplossing heeft die werkt. En anders denk ik dat ik maar een nieuw moederbord aanschaf, ze hebben de Jetway 694T Via694 u100 + SB voor 205,- te koop. Dat valt dus ook nog wel mee.

Dan kan ik de oude cel466 met Abit BE6 weer verkopen voor een paar duiten. Die goeie oude BX chipset toch verloren! :?
Mijn mobo heeft ook Via694 of 693 chipset of zoiets.

Koop maar niet :'( want echt perfect is het spul niet...eigenlijk zit ik ook een beetje weer naar een 440BX te zoeken maar die zijn er niet veel...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die BX chipset is toch eigenlijk wel de allerbeste en stabielste chipset geweest die ooit is gemaakt. Daar kan geen VIA, SIS of AMD chipset tegen op.

Verwijderd

/me is trots op zijn bx *D

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BX roeleerd zeker, ik tik hier op een BX maar die zit helaas in een Packerd Bell. De internetmachine...

Als het past ga ik dat gare Via bord misschien hier in de internet pc zetten, en dan die BX hier liever in de game pc >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu echt alles geprobeerd om die cpu werkend te krijgen. Op het BE6 moederbord wil hij echt niet werken, hoe ik de bios ook instel en met welke bios versie dan ook.

Ook heb ik hem gister op het BE6-2 moederbord van een vriend van mij gezet, hij had wel een conferter waar alles op te regelen valt, ook PPGA en FCPGA en ik heb het voltage op 1,75 V gezet. Ook heb ik hier de nieuwste bios opgezet die deze cpu ook zou moeten ondersteunen.
Alles wat ik heb gedaan helpt niet, de computer doet niks meer na het indrukken van de power knop. Het scherm blijft alleen maar zwart en er is dus geen mogelijkheid om naar de bios te gaan.

Dus mijn conclusie is dat deze celly900 cpu niet werkt en dus kapot is, hoe dit kan weet ik niet. Vast een productiefout want het plaatsen van de cpu is ook goed gedaan. :'(

Heb ik gelijk of niet?
Pagina: 1