Toon posts:

Nameserver configuratie...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb twee Dell PowerApps hier staan om in te richten als nameservers. Ik wil op deze machines graag OpenBSD zetten. Vanwege de security en daarom ook uiteraard op aparte machines, los van de webservers.

Nou is het mijn vraag hoeveel memory in een nameserver geplaatst moet worden voor het optimaal functioneren. 256Mb of 512Mb? Wat zijn jullie ervaringen, even onderscheid makend tussen veel verkeer op de webservers en relatief weinig verkeer. Ik gebruik overigens alleen maar ECC geheugen in al m'n servers. O ja..het zijn PIII-700Mhz machines... Er zit in beide machines nu 512Mb, maar dan hou ik misschien gewoon wat geheugen over voor in de PowerApps die als webserver fungeren. Thanx..

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens mij kan een p200+64MB ram een groot en druk netwerk van een vlotte dns-service voorzien...

Verwijderd

Precies. :)
De cache van je nameserver (Bind) wordt bijgehouden in het geheugen. Dus hoe meer geheugen hoe liever ;)
Maar zolang je geen ISP wil gaan spelen, is dit best wel overkill voor een DNS-server.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Tenzij je niet 100 zone's van 40MB gaat draaien, of een caching dns met 10 hits per seconde heb je aan 128MB echt wel genoeg.

named pakt hier 3MB, en loopt hier als caching dns voor het huisnetwerk, en als author. name server voor een paar domeinen. (relatief kleine zones.)

256MB is in jou geval zo goed als zeker meer dan genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel voor een ISP omgeving...wij willen hoogwaardige, betrouwbare internetdiensten aanbieden aan onze huidige en toekomstige klanten. We hebben nu reeds de beste apparatuur die er momenteel te verkrijgen is - een Dell kast vol met Dell apparatuur ( op dit moment 11 servers - Poweredge 1 x 1550, 3 x 2450, 1 x 2550 en 6 x PowerApps.... ) - en we zullen dadelijk gekoppeld zijn aan een van de snelste en beste netwerken van Nederland...

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46
Op vrijdag 21 december 2001 01:30 schreef Zillion het volgende:
Het is wel voor een ISP omgeving...wij willen hoogwaardige, betrouwbare internetdiensten aanbieden aan onze huidige en toekomstige klanten. We hebben nu reeds de beste apparatuur die er momenteel te verkrijgen is - een Dell kast vol met Dell apparatuur ( op dit moment 11 servers - Poweredge 1 x 1550, 3 x 2450, 1 x 2550 en 6 x PowerApps.... ) - en we zullen dadelijk gekoppeld zijn aan een van de snelste en beste netwerken van Nederland...
offtopic:
<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1">Hier stond een on-onderbouwde flame</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote></XMP></BODY></HTML>

Ik heb bind eens een kleine 500Mb weg zien trekken en dat was bij 1 van de grootste hosters van nederland (20k+ domeinen). Met 256Mb heb jij zeker wel voorlopig genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt gewoon voorlopig 256Mb....

Ja, iedereen heeft z'n voorkeur voor merken. De een is een Dell-fan en de ander een Compaq-fan...Het is een betere basis om met dergelijke apparatuur te werken als met zelf gebouwde servers (no offence!) voor een ISP lijkt mij. Loop je tegen minder problemen met bijvoorbeeld compatibiliteit en staan er toch mensen achter je in het geval van problemen...

Welke servers had je liever gezien in een ISP omgeving?

Verwijderd

No offense, maar ik zou mij persoonlijk als bedrijf zijnde niet prettig voelen als de medewerker die een adviserende rol heeft in de serverconfiguraties de vragen op GoT moet stellen omdat hij het zelf niet weet...

Verder is Dell prima spul hoor. Maar bijvoorbeeld Compaq, Sun, etcetera is ook prima spul. Het is maar net wat je prefereert.

Verwijderd

Topicstarter
We weten wel hoe het geheel in elkaar zit hoor, en we plaatsen sowieso altijd meer 'vermogen' in de server als nodig. Als je kwaliteit wilt leveren moet je niet op dergelijke dingen gaan bezuinigen. Het leek me wel zinvol om hierover van gedachten te wisselen....kan nooit kwaad...misschien zijn er dingen die je toch over het hoofd ziet en door erover te babbelen leer je misschien nog iets bij. Het is niet altijd dat men 'het niet weet' als er een vraag gesteld wordt hier op de forums...forums zijn er om een discussie te voeren en dat wil niet automatisch zeggen de de topicstarter geen kaas van het topic gegeten heeft...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 14:08 schreef Zillion het volgende:
We weten wel hoe het geheel in elkaar zit hoor
De website geeft nou niet bepaald veel vertrouwen in deze uitspraak :)

Verwijderd

Topicstarter
Onze nieuwe serveromgeving zal over ongeveer 6 - 8 weken 'live' gaan, samen met onze website. We zullen dan verder praten...misschien dat we je dan wel kunnen overtuigen van onze kwaliteiten... Wij verkopen pas diensten als wij deze ook volledig waar kunnen maken en niet eerder!

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 20:43 schreef Zillion het volgende:
Onze nieuwe serveromgeving zal over ongeveer 6 - 8 weken 'live' gaan, samen met onze website. We zullen dan verder praten...misschien dat we je dan wel kunnen overtuigen van onze kwaliteiten... Wij verkopen pas diensten als wij deze ook volledig waar kunnen maken en niet eerder!
Ok, maar heel in de tussentijd gewoon even die site weg, of die server offline. Staat toch een beetje vreemd zo'n error, en is slechte reclame. (Naast dat het 'juni' onderaan inmiddels juni 2002 betekend :) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat je het niet eens was met de domain-parking pagina die verschijnt als je mijn adres http://www.interactive-solutions.nl intypt? Dus jij krijgt een foutmelding? Ik krijg de pagina hier iedere dag mooi te zien... Laat me even weten wat jij voor een foutmelding krijgt...dan kunnen we er iets aan doen. Krijg je soms een 'overlap' error te zien met www.dell-online.nl? Thanks...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op zaterdag 22 december 2001 01:02 schreef Zillion het volgende:
Ik dacht dat je het niet eens was met de domain-parking pagina die verschijnt als je mijn adres http://www.interactive-solutions.nl intypt? Dus jij krijgt een foutmelding? Ik krijg de pagina hier iedere dag mooi te zien... Laat me even weten wat jij voor een foutmelding krijgt...dan kunnen we er iets aan doen. Krijg je soms een 'overlap' error te zien met www.dell-online.nl? Thanks...
Ik zie het volgende:

[Sat Dec 22 01:23:50 2001] [warn] VirtualHost dell-online.nl:80 overlaps with VirtualHost deoldecaravan.nl:80, the first has precedence, perhaps you need a NameVirtualHost directive HTTP/1.1 200 OK Date: Sat, 22 Dec 2001 00:23:50 GMT Server: Apache/1.3.6 (Unix) PHP/4.0.1pl2 Last-Modified: Tue, 17 Apr 2001 20:52:23 GMT ETag: "2ced88-9f0-3adcad07" Accept-Ranges: bytes Content-Length: 2544 Keep-Alive: timeout=10, max=50 Connection: Keep-Alive Content-Type: text/html

Dan een zwarte balk, en de domain park melding. Die domain-park melding is niet zo erg, alhoewel hier wel misschien beter iets anders zou kunnen staan. (Melden wat er komt ofzo) Die error vind ik persoonlijk gewoon erg slordig.

De site's waar de error het over heeft (dell en die kampeer site) werken wel gewoon goed.

Verwijderd

ik vind persoonlijk dat er op bedrijfswebsite's geen fouten kunnen zitten http://www.dell-online.nl/dell/deze link geeft dus wel en paar foutmeldingen |:(
tijd voor de bouwer om er eens naar te kijken met zijn bril op B-) en dan geen zonnebril

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 01:30 schreef Zillion het volgende:
en we zullen dadelijk gekoppeld zijn aan een van de snelste en beste netwerken van Nederland...
:Z :z
code:
1
2
3
4
5
root@main:/home/httpd/html# traceroute www.interactive-solutions.nl
traceroute to www.interactive-solutions.nl (213.244.186.120), 30 hops max, 40 byte packets
 1  FMEO  0 ms  0 ms  0 ms
 2  gige2-0-584.ipcolo1.Amsterdam1.Level3.net (213.244.164.245)  0 ms  0 ms  0 ms
 3  213.244.186.120 (213.244.186.120)  1 ms  1 ms  1 ms

Ik hoop niet dit netwerk of 1 van de andere netwerken die op dit netwerk aangesloten zit. Level3 flikkerd heel hun netwerk eruit in europa, kan nog leuk worden dan. :z

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 01:02 schreef Zillion het volgende:
best slordig, een link op die page naar zichzelf(!) Verder wou ik best dat ik ook zo ambitieus was.. Zillion, succes!

Verwijderd

Topicstarter
We willen ons rack bij Trueserver plaatsen...daar zullen de meeste van jullie toch wel tevreden mee zijn neem ik aan? Diverse carriers em over de uptime de laatste maanden valt toch ook niet veel aan te merken lijkt mij...maar indien er betere (betaalbare) oplossingen voorhanden zijn, leest men hier denk ik graag jullie mening over....

Verwijderd

Mijn COMPAQ laptop heeft voor ongeveer 120 man DNS (caching, reroute via XS4ALL) ;9~ gedraaid tijdens een DNS crash :( van UPC/CHELLO :r . Is een Pressario laptop (thuiscomputer dus)met 184MB geheugen, Windows 2000 Advanced Server. Dus het kan gemakkelijk en ik zat er nog op te werken ook (heel het WINS en DNS verhaal kostte nog geen 3% CPU tijd, OUTLOOK EXPRESS vrat 10%

Dell servers ? Stabiel en Kwaliteit ? :D (is dat niet een tegenstrijdigheid op zich ?) Volgens mij gaat het dan om zo goedkoop mogelijk want DELL servers zijn geloof ik al 2 tot 3 jaar met 0% marge verkocht om vervolgens markaandeel te krijgen en op de service te verdienen (en geloof me, bij Dells kunnen ze heel wat op de servers verdienen.
De powerseries bij een klant van mij hebben een uptime gehad van 75% (en wat ik helemaal iritant vond was dat de netwerkkaarten voor 10MBPS en 100MBPS een appart adres hadden, dus leek het net of er twee netwerkkaarten inzaten (leuk als ze booten op een snelle switch). Die uptime is voor een server vrij triest, vergeleken met de Compaq Hima's en de HP Netservers (die hadden een uptime van 95% (inclusief software updates). Dadelijk ga je me ook nog vertellen dat je NETGear hubjes gaat gebruiken :-)

Maarja, ik was ook de enige die UPC uit lachte toen ze Cisco pakten (toch geen slecht merk). Foundry :9~ (NETIRON) vonden ze te duur... Tja, nu hebben ze wel het langzaamste kabelnetwerk in Nederland :Z

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:19

DDX

Op maandag 24 december 2001 17:34 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]
Level3 flikkerd heel hun netwerk eruit in europa, kan nog leuk worden dan. :z
waar heb je die informatie vandaan ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 18:28

ralfbosz

xm create bosz -c

Op woensdag 26 december 2001 23:23 schreef ddx2 het volgende:

[..]

waar heb je die informatie vandaan ?
Ook wel nieuwsgierig naar, kom wel eens in het gebouw van hun in Amsterdam ZO.

rm -r *

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:19

DDX

naja kijk net op site van level3 :

17 december :
Level 3 Launches Ethernet Private Line Service in U.S. and Europe

lijkt me stug dat ze zoiets gaan lanceren in europa als ze ermee gaan kappen....

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1