Sektes te herkennen vanuit Christelijk oogpunt.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 42852

Topicstarter
In reactie op iemand bij het "God leeft topic" wil ik dit onderwerp aansnijden.

[quote] (copy-paste verhaal) bron:
real-life

Het woordenboek omschrijft een sekte echter als een groep gelovigen met een leider, die niet aangesloten zijn bij de officiële kerken. Dat hoeft dus niet per definitie verkeerd te zijn. Veel officiële kerken zijn namelijk erg onecht, ouderwets en saai. Dat er dan kleinere groepen christenen ontstaan die echtheid, culturele relevantie en dynamiek willen, is zelfs positief.

Hoe herken je een gevaarlijke sekte?

Het is niet moelijk om onderscheid te maken tussen een gezonde groep gelovigen en een gevaarlijke sekte .

Allereerst wil ik wel je aandacht vestigen op het feit dat wat men in de volksmond verstaat onder het woord 'sekte' anders is dan wat het woordenboek zegt. Wanneer de doorsnee burger over een sekte hoort, grijpt de angst hem naar de keel. Dan denkt hij aan collectieve zelfmoorden, mensen die seksueel en financieel misbruikt worden, enz. Het woordenboek omschrijft een sekte echter als een groep gelovigen met een leider, die niet aangesloten zijn bij de officiële kerken. Dat hoeft dus niet per definitie verkeerd te zijn. Veel officiële kerken zijn namelijk erg onecht, ouderwets en saai. Dat er dan kleinere groepen christenen ontstaan die echtheid, culturele relevantie en dynamiek willen, is zelfs positief.
Vraag is hoe je een sekte herkent die echt gevaarlijk is. Hieronder heb ik een aantal kenmerken genoteerd, waarvan ik meen dat ze eigen zijn aan ongezonde religieuze groepen. Deze kenmerken baseer ik vooral op eigen waarneming en ervaring. Als je aanvullingen of opmerkingen hebt, reageer dan gerust. Ik zal je dankbaar zijn. De beste manier om bij te leren is immers door (opbouwende) kritiek te krijgen.

Ongezond dominante leider.
Een ongezonde groep herken je aan de leider, die heel dominant is en zichzelf opwerpt als de enige echte 'die exclusief Gods stem verstaat' . Hij (of zij) heeft het zogezegd altijd bij het rechte eind. De leider speelt op ongezonde wijze de baas en ruimt op subtiele wijze mensen uit de weg die tegen zijn kar rijden. Hij alleen verstaat Gods stem en de leden van de groep moeten altijd ja en amen knikken op alles wat hij zegt. Probeer in een ongezonde sekte maar eens de leider te corrigeren! Je zult gauw genoeg merken hoe de vork aan de steel zit...
Een gezonde christelijke gemeenschap wordt daarentegen geleid door een team van leidinggevenden. Zij onderhouden goede contacten met vele andere kerken, die inspraak hebben in elkaars leven. De leiding erkent dat ze niet feilloos is en staat altijd open voor correctie, waar nodig.

De enige goede kerk.
Typisch aan gevaarlijke sekten is, dat ze zeggen de enige goede kerk te zijn. Alle andere kerken zijn zogezegd minderwaardig. Dat is erg ongezond. Een gezonde christelijke groep onderhoudt altijd uitgebreide, open contacten met vele andere christelijke groepen, zelfs wanneer die anders denken. Er is eenheid in verscheidenheid en er is wederzijds respect. Men erkent dat niemand volmaakt is en dat iedereen elkaar nodig heeft.

Geen persoonlijke vrijheid
Een ander teken van een ongezonde sekte is, dat mensen er geen persoonlijke vrijheid hebben. Ze verliezen hun persoonlijkheid. Een gezonde christelijke kerk zal daarentegen juist altijd een positieve invloed hebben op de persoonlijkheid van de mensen. God wil dat mensen openbloeien zoals ze zijn, met hun specifieke gaven en talenten. In een kerk waar Gods Geest heerst, zul je altijd diverse uitingen van creativiteit aantreffen.

Emotioneel en mentaal misbruik
Echtheid is een eigenschap van een gezonde christelijke groep. In schadelijke sekten is het typisch dat de levensstijl van de leider niet overeenstemt met zijn leer. Hij heeft veel mooie woorden, waarmee hij mensen om zijn vinger windt. In praktijk echter blijkt dat er nauwelijks iets van in huis komt. Meestal is er emotioneel en mentaal misbruik (zoals manipulatie en intimidatie). In extreme gevallen misbruikt de leiding de leden zelfs seksueel of financieel. Het spreekt voor zich dat zoiets uitgesloten is, daar waar het leiderschap echt en zuiver is. Niet dat men geen fouten maakt (niemand is volmaakt), maar er is wel een streven naar echtheid, nederigheid en oprechte zorg voor elkaar.

Niet corrigeerbaar
Een goede barometer om te zien of de leiding gezond is, is of ze in staat is eigen tekortkomingen te erkennen. Niemand is volmaakt en ook leiders niet. Een leider die niet in staat is kritiek te aanvaarden, kampt met ongezonde trots. Een noodzaak voor gezond christelijk leiderschap is het erkennen van eigen zwakheden. Wanneer de leider zijn tekortkomingen weigert onder ogen te zien, kun je maar beter je leven niet onder zijn hoede plaatsen. Iemand die oncorrigeerbaar is, zal namelijk constant schade aanrichten, omdat zijn of haar fouten niet aangepakt worden.

Verdraaiing van de Bijbel
Christelijke gemeenschappen waar men de Bijbel werkelijk ernstig neemt, zijn meestal degelijk. Kenmerkend voor gevaarlijke sekten is dat men teksten uit de Bijbel uit de context haalt en compleet verdraait. Lees dus de Bijbel en onderzoek of hetgeen onderwezen wordt ook werkelijk zo in de Bijbel staat.

Een typisch voorbeeld van een sekte zijn de Jehova-getuigen. Zij beweren christenen te zijn, die leven volgens de Bijbel. Maar... zij hebben een andere Bijbel dan de miljard andere 'gewone' christenen wereldwijd. De Bijbel van de Jehova-getuigen heet 'Nieuwe wereldvertaling' en is een bijbeluitgave die sterk afwijkt van de oorspronkelijke Bijbel. Op veel plaatsen zijn essentiële woorden en zinnen weggelaten of vervormd. Zo wordt er op slinkse wijze een misleidende variant op het christelijk geloof gepresenteerd.

Laat je geen smoesjes wijsmaken. Zorg ervoor dat je een gewone Bijbel hebt, of die nu katholiek (Willibrord bijv.) of protestants (Groot Nieuws bijv.) is. De enige inhoudelijk vervormde Bijbel die er in omloop is, is die van de Jehova's. Alle andere Bijbels verschillen onderling wel hier en daar een beetje in vertaalwijze, maar ze liggen toch duidelijk op dezelfde lijn.

Isolatie van anderen
Eén van de meest gruwelijke eigenschappen van een gevaarlijke sekte, is dat de leiding je op subtiele wijze dwingt contacten met anderen buiten de sekte te verbreken. Vooral wanneer die 'anderen' dingen zeggen die tegen hun invloed ingaan. Hierbij moet je wel goed onderscheid maken tussen een gezonde bescherming en een ongezonde isolatie. Wanneer iemand aan de drugs verslaafd is geweest en zijn christelijke leiders moedigen uit bezorgheid die persoon aan vroegere drugscontacten te verbreken, is dat natuurlijk positief. Wat ik bedoel is wanneer bijvoorbeeld de normale omgang met familieleden of vrienden verboden wordt.

Vraag het aan Jezus
De beste manier om de waarheid te ontdekken, is het vragen aan Jezus. Hij zei van Zichzelf: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij" Jezus was en is de Enige persoon die er ooit geleefd heeft die dit van Zichzelf kon zeggen. Waarom? Omdat Hij het niet alleen zei, Hij bewees het vooral uit alles wat Hij deed...Wil je dus weten of een godsdienstige groep gevaarlijke sektarische neigingen heeft, vraag dan in gebed of God je dat wil tonen en of Hij je de wijsheid wil geven om daar goed mee om te gaan.

Vraag dus altijd aan Jezus of Hij je de waarheid wil tonen. Hij zal het doen. Reken maar...

Nu is dit mijn mening over bovenstaande idem dito.
Wie denkt hier anders over en hoe maken "ongelovigen" of anders gezegd niet christenen onderscheid.

Barst maar los :)

Anoniem: 1626

mzz je duid jehova's aan als sekte.. omdat zij een verkeerde vertaling/interpretatie zouden geven..

maar zie je ze ook als gevaarlijke sekte ?..
aangezien het 1 van de weinige religieuse stromingen is die weigert om oorlog te voeren..

ze hebben ook niet 1 persoon als leider ( zover ik weet )

ik zie er iig geen bedreiging in..

maar leuk om te weten is dat christendom zelf ook als sekte is begonnen

Anoniem: 43610

Ik heb ca 3 weken besloten om te stoppen met jehova's getuige te zijn... ben er 20 jaar mee opgevoed... het is niet echt gevaarlijk, maar wel vreemd op zich...
mijn moeder praatte 3 dagen niet meer tegen me, en later met moeite... gisteren heb ik aangekondigd dat ik met de kerst bij mijn vriendin slaap en nu begint het verhaal weer van voor af aan... gevaarlijk is het niet, maar de manier waarop mensen met dingen omgaan klopt gewoon niet... het zijn mensen die niet nadenken over wat ze doen, het geloof is gewoon iets waar ze aan verslaafd zijn en niet beter weten dan dat ze erachter staan...

Anoniem: 37519

Op donderdag 20 december 2001 21:58 schreef iGorE het volgende:
Ik heb ca 3 weken besloten om te stoppen met jehova's getuige te zijn... ben er 20 jaar mee opgevoed... het is niet echt gevaarlijk, maar wel vreemd op zich...
mijn moeder praatte 3 dagen niet meer tegen me, en later met moeite... gisteren heb ik aangekondigd dat ik met de kerst bij mijn vriendin slaap en nu begint het verhaal weer van voor af aan... gevaarlijk is het niet, maar de manier waarop mensen met dingen omgaan klopt gewoon niet... het zijn mensen die niet nadenken over wat ze doen, het geloof is gewoon iets waar ze aan verslaafd zijn en niet beter weten dan dat ze erachter staan...
WOW! Dat is een flinke stap, maat..... Ik hoop dat je je beter zult voelen als je ermee gestopt bent. Heel veel succes ermee, verder!

Op donderdag 20 december 2001 19:58 schreef Flamez het volgende:
mzz je duid jehova's aan als sekte.. omdat zij een verkeerde vertaling/interpretatie zouden geven..

maar zie je ze ook als gevaarlijke sekte ?..
aangezien het 1 van de weinige religieuse stromingen is die weigert om oorlog te voeren..

ze hebben ook niet 1 persoon als leider ( zover ik weet )

ik zie er iig geen bedreiging in..
... Helemaal mee eens, flamez! En om het nog erger te maken:

De koran is toch ook een aangepaste versie van de bijbel? Maakt dat de islam een sekte? En how about de deuterokanonieke boeken?

Sorry Count, maar deze beschrijving van sektes slaat nergens op. Hoe kan ik als atheist in vredesnaam iets aan Jezus vragen? Volgens mij is 'ie al zo'n 1970 jaar dood......
Ik hou fijn die uit de dikke van dale aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 20 december 2001 23:14 schreef SAPman het volgende:

[..]

WOW! Dat is een flinke stap, maat..... Ik hoop dat je je beter zult voelen als je ermee gestopt bent. Heel veel succes ermee, verder!
Mwah beter... het is wel alsof er heel wat van je schouders valt... alleen mijn ouders verzieken mijn stemming door hun gedrag... Dus ik voel me niet beter sinds ik de stap heb genomen, maar ik voel me wel beter doordat ik de stap heb genomen... <--- (moeilijke zin)
op zich komt het er dus op neer dat ik me lekker voel zodra ik maar niet thuis zit...
gelukkig heeft trouwens mijn vriendin schatten van ouders, waar ik ook altijd terecht kan als mijn eigen ouders falen... haar ouders begrijpen en accepteren me gewoon beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 21 december 2001 07:32 schreef iGorE het volgende:

[..]

Mwah beter... het is wel alsof er heel wat van je schouders valt... alleen mijn ouders verzieken mijn stemming door hun gedrag... Dus ik voel me niet beter sinds ik de stap heb genomen, maar ik voel me wel beter doordat ik de stap heb genomen... <--- (moeilijke zin)
op zich komt het er dus op neer dat ik me lekker voel zodra ik maar niet thuis zit...
gelukkig heeft trouwens mijn vriendin schatten van ouders, waar ik ook altijd terecht kan als mijn eigen ouders falen... haar ouders begrijpen en accepteren me gewoon beter...
Ik heb weleens eerder gehoord dat het heel moeilijk is om met de JG's te stoppen. Ik weet het niet maar ik vind dat erg eng. Vrij keus bestaat dan toch niet?
Wat was jouw reden om ermee te nokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-12-2024
hmmz dat verhaal van uit de jahova's stappen is 1 van de velen beschouw je zelf als mazzelaar ik ken er 1 die het er minder goed van afbracht! bij hem hadden zijn ouders hem een paar maanden opgesloten thuis in de kelder! niemand wist waar hij uithing en wat hij deed! zelfs zijn eigen vriendin nie... hij mocht van zijn ouders haar niet meer zien want zij zou hem naar het pad van de duivel en van verdoemenis leiden... het zelfde gold voor zijn vrienden... er is voor 3 maanden lang iedere dag met zo'n dominee op hem ingehakt dat hij niet weg mag gaan! zou hij voor zijn vriendin en vrienden kiezen en dus stoppen met geloven had hij geen leven meer... hij koos voor zijn vriendin en vrienden maar wordt nog steed lastig gevallen en krijgt drijgbrieven hij heeft voor 3 maanden lang geen licht gezien alleen een klein kut peertje in de kelder! op een gegeven moment zag hij zijn kans schoon om pleite te maken! zijn ouders ziet hij niet meer! hij moet oppassen voor die gasten als hij buiten rond loopt... ze zijn zelf een keer bij waar hij uitging langs geweest (goed we hebben die gasten er meteen uitgetrapt maar toch) die jehova's zijn echt in sommige gevallen compleet gestoord!!!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 21 december 2001 08:39 schreef BOCmetalhead het volgende:
hmmz dat verhaal van uit de jahova's stappen is 1 van de velen beschouw je zelf als mazzelaar ik ken er 1 die het er minder goed van afbracht! bij hem hadden zijn ouders hem een paar maanden opgesloten thuis in de kelder! niemand wist waar hij uithing en wat hij deed! zelfs zijn eigen vriendin nie... hij mocht van zijn ouders haar niet meer zien want zij zou hem naar het pad van de duivel en van verdoemenis leiden... het zelfde gold voor zijn vrienden... er is voor 3 maanden lang iedere dag met zo'n dominee op hem ingehakt dat hij niet weg mag gaan! zou hij voor zijn vriendin en vrienden kiezen en dus stoppen met geloven had hij geen leven meer... hij koos voor zijn vriendin en vrienden maar wordt nog steed lastig gevallen en krijgt drijgbrieven hij heeft voor 3 maanden lang geen licht gezien alleen een klein kut peertje in de kelder! op een gegeven moment zag hij zijn kans schoon om pleite te maken! zijn ouders ziet hij niet meer! hij moet oppassen voor die gasten als hij buiten rond loopt... ze zijn zelf een keer bij waar hij uitging langs geweest (goed we hebben die gasten er meteen uitgetrapt maar toch) die jehova's zijn echt in sommige gevallen compleet gestoord!!!
Hmmm zo erg heb ik nog nooit meegemaakt... ik ken er wel die het huis zijn uitgeschopt en dergelijke... overigens weet ik uiteraard wel een beetje waar het geloof over gaat, en het is niet zo'n punt om eruit te stappen eigenlijk... alleen de manier waarop sommige mensen zoals mijn ouders, en die mensen uit jou voorbeeld ermee omgaan is verkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 21 december 2001 08:08 schreef SAPman het volgende:

[..]

Ik heb weleens eerder gehoord dat het heel moeilijk is om met de JG's te stoppen. Ik weet het niet maar ik vind dat erg eng. Vrij keus bestaat dan toch niet?
Wat was jouw reden om ermee te nokken?
Vrije keus is er tot op zekere hoogte.. je word niet bij je geboorte gedoopt, daar moet je zelf wel of niet voor kiezen op een bepaalde leeftijd. Ik heb gekozen om me niet te laten dopen en mijn eigen weg in te gaan, en dan is de keus nog wel vrij. Als je je laat dopen zit je er voor eeuwig aan vast... bepaalde regels laten dan niet toe dat je er nog vanaf stapt, als je gedoopt bent en dan, zoals de JG's het zelf noemen, "fouten maakt" dan word je "uitgesloten". Dat betekend niks anders dan dat je dus niet meer MAG praten met andere mensen van het geloof. als je dan weer trouw op alle bijeenkomsten bent en berouw toont enzo kan dat weer hersteld worden. Alleen die beslissingen worden genomen door onvolmaakte mensen binnen het geloof.

Mijn reden om ermee te kappen is dat ik me niet thuisvoel in het geloof. Eigenlijk het "Doel" ervan is, om te leven naar gods regels, zodat je na armageddon eeuwig leven krijgt. Maar ik zie het nut van eeuwig leven niet in als je zogezegd als een monnik moet leven met al die regels en dergelijke.. heb ik liever nu lol....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
Een dag niet op GoT, en ik heb heel wat gemist zie ik... Ik vond Counts topics een beetje prekerig en heb er daarom niet al te veel op gereageerd. Maar deze smeekt gewoon om een reactie...
Op donderdag 20 december 2001 18:25 schreef Count_Bleauchamp het volgende:Een typisch voorbeeld van een sekte zijn de Jehova-getuigen.
JG zijn simpelweg geen sekte.
Zij beweren christenen te zijn, die leven volgens de Bijbel. Maar... zij hebben een andere Bijbel dan de miljard andere 'gewone' christenen wereldwijd. De Bijbel van de Jehova-getuigen heet 'Nieuwe wereldvertaling' en is een bijbeluitgave die sterk afwijkt van de oorspronkelijke Bijbel. Op veel plaatsen zijn essentiële woorden en zinnen weggelaten of vervormd. Zo wordt er op slinkse wijze een misleidende variant op het christelijk geloof gepresenteerd.

Laat je geen smoesjes wijsmaken. Zorg ervoor dat je een gewone Bijbel hebt, of die nu katholiek (Willibrord bijv.) of protestants (Groot Nieuws bijv.) is. De enige inhoudelijk vervormde Bijbel die er in omloop is, is die van de Jehova's. Alle andere Bijbels verschillen onderling wel hier en daar een beetje in vertaalwijze, maar ze liggen toch duidelijk op dezelfde lijn.
Wat een absolute [be-nice-modus]onzin[/be-nice-modus].

Verzen die in onze vertaling lijken te ontbreken, staan eenvoudig niet in de oudste voorhanden zijnde handschriften en horen dus niet in de bijbel thuis. Een vergelijking met andere moderne vertalingen, zoals de Groot Nieuws Bijbel en de Willibrordvertaling, laat zien dat ook zij hebben erkend dat die schriftplaatsen niet in de bijbel thuishoren.

En wat jij vervormen noemt, is misschien wel een nauwkeuriger vertaling van de oorspronkelijk tekst. Zo is bijvoorbeeld Gods naam JHWH overal waar die in de oorspronkelijke tekst stond in ere hersteld. De meeste vertalingen hebben Gods naam verwijdert.
"In mijn taalonderzoek in verband met de Hebreeuwse bijbel en vertalingen ervan, raadpleeg ik dikwijls de Engelse uitgave van de zogenoemde Nieuwe-Wereldvertaling. Daarbij vind ik keer op keer een bevestiging van mijn indruk dat dit werk een eerlijk streven weerspiegelt om een zo nauwkeurig mogelijk begrip van de tekst te bereiken. Het geeft blijk van een uitstekende beheersing van de oorspronkelijke taal en het geeft de oorspronkelijke woorden begrijpelijk in een andere taal weer, zonder onnodig van de specifieke structuur van het Hebreeuws af te wijken. . . . Alles wat in taal uitgedrukt is, laat enige ruimte voor interpretatie of vertaling. In elk afzonderlijke geval kan er dus over de taalkundige oplossing gediscussieerd worden. Nooit echter heb ik in de Nieuwe-Wereldvertaling een tendentieuze opzet ontdekt om iets in de tekst te lezen wat er niet staat." - Professor Benjamin Kedar, Israël
Geef maar eens een voorbeeld zou ik zeggen.
Moet ik ook nog reageren op de overige opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeee, Mix! Goed je te zien man! We kunnen je hier wel gebruiken. :)

Die Count-nogwattes heeft de complete EU-boterberg op zijn hoofd. En dan heeft hij wat aan te merken op de JG's ook! De enige in dit forum die ECHT probeert zieltjes te winnen is hij.....

En Igore, ik wens je nogmaals veel sterkte met je beslissing. Ik heb geen waardeoordeel over je stap maar kan alleen zeggen dat je moet doen wat JOU juist lijkt. Respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5127

Ik moet zeggen, Count pakt het hier heel wat beter aan dan in het 'God leeft' topic. De topictitel luidt 'Sektes te herkennen VANUIT CHRISTELIJK OOGPUNT', wat impliciet de deelname van niet-christenen aan de discussie onmogelijk maakt, of tenminste hun bijdrage bagatelliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
ik denk dat niet gelovigen wel degelijk een mening kunnen hebben hierover sterker nog omdat zij niet geloven kunnen zij (ik zeg dit heeeeeel voorzichtig) misschien beter kunnen oordelen hierover en er een onpartijdige kijk op hebben! ik zal uitleggen waarom ik dat denk...

kijk neem nou bijvoorbeeld een christen (johava of katholiek of wat dan ook maakt nie uit) zij zijn altijd opgevoed met het geloof en denken dat hun geloof hoe zal ik dit zeggen uhh... hun een betere kijk erop geeft MAAR iemand die nooit met het geloof is opgevoed heeft een nuchtere kijk erop en heeft daarom er misschien er een beter kijk op omdat hij voor GEEN kant heeft gekozen en een christen wel en ik denk niet dat een christen een kant van een niet gelovige zal 'steunen' hij heeft gekozen voor het christendom en zal ook niet anders kiezen(ik bedoel hiermee niet te zeggen of dit nou goed of fout is!!!)en hij zal het christendom ten alle tijden steunen en niet aanvechten! maar dat is wat ik denk!
ik ben zelf ook christelijk opgevoed en heb het gedumd omdat het bij mij mijn strot werd doorgedouwd en ik daar erg weinig zin in had en omdat ik me er niet op mijn plek voelde tussen al die mensen die zo vroom denken te zijn! zo zijn natuurlijk niet alle mensen... maar ik heb gekozen om gewoon atheist te worden en niet als een kudde schapen achter een boek aan te gaan lopen...
maar nogmaals dit is mijn mening!

Ik vind het dapper van je dat je eruit durfde te stappen er zijn velen die het niet durven! suc6 met je ouders en de rest van de familie!! Respect!!!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5127

Op vrijdag 21 december 2001 15:13 schreef BOCmetalhead het volgende:
...kijk neem nou bijvoorbeeld een christen (johava of katholiek of wat dan ook maakt nie uit) zij zijn altijd opgevoed met het geloof en denken dat hun geloof hoe zal ik dit zeggen uhh... hun een betere kijk erop geeft MAAR iemand die nooit met het geloof is opgevoed heeft een nuchtere kijk erop en heeft daarom er misschien er een beter kijk op omdat hij voor GEEN kant heeft gekozen en een christen wel...
Ik denk dat juist iemand die opgevoed is met het geloof, maar er later vanaf gestapt is, een nuchtere kijk heeft. Hij weet wat het is om aanhanger te zijn van een bepaald geloof, maar realiseert zich ook hoe relatief dit is omdat er zoveel geloven zijn in de wereld. Hij is er nu eenmaal niet voor niks vanaf gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Op donderdag 20 december 2001 18:25 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
Hoe herken je een gevaarlijke sekte?

De enige goede kerk.
Niet corrigeerbaar
Isolatie van anderen
Vraag het aan Jezus
In feite kan ELK geloof in een sekte veranderen met de verkeerde geestelijk leiders. Ook het christelijk geloof. Dat komt doordat elk geloof fundamenteel VAAG is.

Practisch elk geloof kan op elke gewenste manier uitgelegd kan worden en op het moment dat iemand daar misbruik van maakt, kan hij dat geloof als basis gebruiken voor het opstarten van een sekte, of hij nou zelf in dat geloof gelooft of niet.

Christelijke sektes zijn naar mijn mening in streng christelijke millieus in grote mate aanwezig. Zelfs een gezin kan met een verkeerde vader in een sekte veranderen.

Wat ook opvalt is dat veel geloven al standaard een aantal sektarische eigenschappen hebben ingebakken. Zo'n beetje alle geloven pretenderen het enige juiste geloof te hebben bijvoorbeeld. En 'verdraaiing' van de bijbel is eigenlijk onontkoombaar, omdat de bijbel niet over alles iets te zeggen heeft en als de bijbel ergens niets over zegt, dan komt het altijd op interpretatie aan. Er is simpelweg geen eenduidige uitleg van de bijbel mogelijk!

En 'vraag het aan Jezus' is denk ik niet echt een goed criterium, omdat mensen een verschillend idee kunnen hebben van welk antwoord Jezus zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het niet zo dat elk geloof beweert het enige juiste geloof te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

Op donderdag 20 december 2001 21:58 schreef iGorE het volgende:
Was je gedoopt of niet??

Edit: Lees net dat je niet gedoopt was. Was je wel ongedoopte verkondiger of ook niet?
Op vrijdag 21 december 2001 08:39 schreef BOCmetalhead het volgende:
Hoe heet deze film?? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
Hmmz nou ook mensen die nooit geloofd hebben kunnen er een goede kijk op hebben!! ik zelf ben er vanafgestapt omdat het bij mij mijn strot werdt door gedouwd en ik het met veel dingen niet eens ben! maar ik ken genoeg mensen die nooit geloofd hebben maar er toch een nuchtere kijk op hebben!!

En inderdaad IEDER geloof zegt het enige goede geloof te zijn en of je nou naar het christendom,joden,boedisten,moslims of wat dan ook kijk iedereen zegt het zelfde!

En in principe is iedere godsdienst een sekte want er zitten overal wel foute geestelijke leiders tussen! en de grootste is god!! kijk naar wat er in de bijbel staat! alle ongelovige zullen niet in de hemel komen maar in de hel en in het 1ste testament moorde hij iedereen die niet in hem geloofde uit of werdt uit zijn naam de ongelovige afgeslacht!! ik bedoel dat is toch wel wat je noemt een slechte geestelijke leider!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 24 december 2001 09:58 schreef Miss Tabbie het volgende:

[..]

Was je gedoopt of niet??

Edit: Lees net dat je niet gedoopt was. Was je wel ongedoopte verkondiger of ook niet?
[..]

Hoe heet deze film?? |:(
Ik was geen ongedoopte verkondiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

De enige goede kerk.
Niet corrigeerbaar
Isolatie van anderen
Vraag het aan Jezus
mzz verander de zin "de enige goed kerk" in "het enige goede land " en je hebt de VS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 13:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41843

Op maandag 24 december 2001 12:46 schreef Bredend het volgende:
misschien nog een interessante URL : Het efraimgenootschap
wow, ik moet zeggen, errug knap om zoiets te bedenken!
Doe ik ém niet na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-04 06:03

White Dust

PlaneScape: Torment

Kwou even een opmerking plaatsen (kweet niet of hij ergens boven al is gezecht) maar het Christendom is inprinciepe als een sekte begonnen binnen het Jodendom
Pagina: 1