Toon posts:

Soltek 75DRV-2 Keyboard error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb wat problemen met mijn nieuwe Soltek moederbord. Ik heb dit bord gekocht na het lezen van Tomshardwareguide waarin hij 13 borden heeft getest ofzo. Ik las daar dat hij met een MSI bord problemen had met het keyboard, en dat heb ik nu dus met de Soltek. Het zijn geen Athlon XP problemen denk ik want ik heb de laatste bios erop staan en er zit een rood stipje op het pci slot. Insiders zullen dan wel weten dat dit bord wel athlon xp compatible is in tegenstelling tot de eerdere versies. Ik ga nu even mijn engelstalige foutomschrijving erbij plakken, anders moet ik weer alles intypen...

i have recently bought a Soltek 75DRV2 KT266A ATX mainboard. I am experiencing trouble with the use of my microsoft internet keyboard pro. Namely the: "Keyboard error or no keyboard present" error during bootup. This will only happen after a power-down and power-up using the ATX power switch. After unplugging the keyboard connector and plugging it back in, i i can press F1 and continue. A more specified description is described below, but first I would like to know if there are any known issues with any keyboards with this mainboard. The mainboard has bios rev. K3.5.

The problem is the detection of the keyboard when booting up the computer. When i first switch it on, there will be the error message "Keyboard error or no keyboard present", and i am 100% sure that it is attached well and that the keyboard is not defective. (i have tried another keyboard as well with the same result, and both of the tested keyboards work fine on other pc's with an AOpen motherboard, and also on an Abit motherboard). The system does not respond to any keypresses (which is logical since the keyboard is not detected). Even when i make sure that the keyboard connector is well connected by pressing on it gently, the keyboard doesn't work. Even pulling it out a little bit but not disconnecting it and then pushing it back in, doesn't help. But, when i completely remove the small ps/2 keyboard plug and then put it back in, i can press F1 and the system resumes booting up and everything works fine, even after a system reset. But the problem returns when the system has been powered down and then booted up again. When the system is up and running (after taking out the keyboard ps/2 plug and reconnecting it as i described above) i experience no ploblems at all regarding the functioning of the keyboard.

I have already returned one Soltek motherboard of this type and bought another one somewhere else, but it has the same problem. Therefore i suspect an error in the BIOS routine.

Here is a list of all the hardware installed in this system:

AMD Athlon XP 1600+
Two Infineon 256Mb DDR CAS2 memory DIMMS PC266/PC2100
Asus V7100 AGP videocard, Nvidia Geforce2MX
IBM 60GXP harddrive 60Gb 7200rpm
Plextor Plexwriter CDRW 8x4x32x
Asus CDRom 50x
Pioneer DVDRom S105z
Soundblaster Live! PLayer 1024 PCI
E-Tech Bullet 56k6 PCI modem
Sitecom gamers network kit, network card PCI
Chaintech PCI RAID controller Highpoint 370
Two IBM 75GXP 30Gb 7200rpm drives in RAID 0 configuration
Hansol Mazellan 500P monitor
Microsoft Internet Keyboard Pro (PS/2 and also USB for the built in USB-hub)
Logitech iFeel mouseman optical USB
TSP 420Watt Power supply

Heeft iemand hetzelfde probleem of beter: een OPLOSSING??

Groeten,

Ariën.

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:25

Baf

slopen. alles kapot maken.

Op de site van Eynstein, onder FAQ ---> moederborden, worden twee stabiliteitsproblemen omschreven met dit mobo. Eén met geluidskaart en één met 2 DDR-modules. Misschien (zou kunnen) ligt de oplossing daar ergens?

Verwijderd

Topicstarter
na lang speurwerk heb ik ontdekt wat de fout veroorzaakt. Het is de combinatie van USB en PS/2 van het Microsoft Internet Keyboard Pro waar het Soltek 75DRV-2 moederbord niet mee overweg kan. Twee andere moederborden, namelijk de Abit KT7Raid en de AOpen AK33, moeten zowel de PS/2 als de USB aansluiting gebruiken om zowel het toetsenbord als de ingebouwde usb-hub te gebruiken. Het Soltek moederbord ondersteunt echter volledig usb toetsenborden en kan er niet mee overweg als beide connectoren worden aangesloten. De BIOS ziet namelijk het toetsenbord door zowel de PS/2 aansluiting als de USB aansluiting en daar gaat iets mis met een signaal bij de keyboard detectie. Vreemd genoeg gebeurt dit alleen nadat de pc voor de tweede keer is opgestart waarbij de spanning niet van de voeding is afgeweest. Een Reset telt hierbij niet mee.

De oplossing is dus om NIET de ps/2 aansluiting te gebruiken, in de BIOS de USB Keyboard Support aan te zetten, en te hopen dat je beturingssysteem volledig USB ondersteunt. Met Windows 98 is het in ieder geval geen probleem. Je kunt ook wel alleen de ps/2 aansluiting gebruiken, maar dan werkt de usb-hub van het toetsenbord niet meer. Ik had al wel de drivers geïnstalleerd van het toetsenbord, dus het kan zijn dat je de allereerste keer via ps/2 moet opstarten, dan de drivers installeren en daarna via USB verdergaan. Maar dit kan ik niet testen aangezien de drivers er al op staan.

In vergelijking met de andere moederborden kun je dus zeggen dat het Soltek bord iets afwijkend is waardoor er problemen kunnen ontstaan. Vervelend is dat deze problemen zich niet elke keer voor lijken te doen. Een probleem met timing en verkeerde of storende signalen dus. Wanneer je echter maar een van de twee typen connectoren gebruikt, treedt deze storing niet op.

Verder een goed bordje hoor, alles werkte verder in 1 keer.