debian xfree86 3.3.6 en hd sleep

Pagina: 1
Acties:

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Ik wil perse op woody of sid 3.3.6 draaien dus ik apt-get gedraaid en alles is neergehaald en geinstalleerd. Maar er is geen xinit of startx te vinden?

Verder vind ik het raar dat in zijn dependencies 4.1.0 wordt geinstaleerd???

Heb ik iets fout gedaan?

En een ander probleem waarom gaan de hd's niet slapen?

hdparm -Y /dev/hda werkt maar 10 seconden later spinnen ze weer op :(

Weet iemand meer?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

1) Je hebt waarschijnlijk testing / unstable sources in je apt-get lijst staan (bunk is ook unstable). Dat is waarschijnlijk de reden dat er hier en daar 4.1 vereisten zijn. Misschien kun je het beste even zeggen welk pakket graag 4.1 wil hebben. Je kunt het eventueel ook zelf bekijken door op www.debian.org /distrib/packages even de pakketpagina op te roepen. Dan zie je meteen de dependencies.

2) Je automatische logprogramma's schrijven waarschijnlijk informatie naar de logboeken. Daardoor gaat je HD weer draaien. Om dat te voorkomen moet je even apt-get noflushd den. In de configuratie hiervan kun je instellen welke harde schaijven hij moet bufferen. Het pakket legt in principe een schrijfbuffer aan zodat de schijven kunnen gaan slapen terwijl de logboeken nog bijgehouden kunnen worden. Eens in de zoveel tijd wordt de buffer geflushed. Dit heeft natuurlijk alleen zin als je genoeg geheugen hebt en dus geen swap gebruikt.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Bedankt, maar weet je ook waarom ik startx en zo niet kan vinden?

• Valium

Valium

- rustig maar -

http://www.debian.org/distrib/packages
(Gebruik de onderste voor bestanden en de bovenste voor pakketnamen/beschrijvingen)

http://packages.debian.org/cgi-bin/search_contents.pl?word=startx&searchmode=searchfiles&case=insensitive&version=stable&arch=i386

Zo, die pakketten hebben het woordje startx in de bestandsnamen. Veel plezier. :P

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Hou in vredesnaam die harddisk aan!!!

Het is heel erg slecht voor een harddisk als je deze uitzet en vervolgens weer laat opspinnen!!!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Oftewel je kunt beter je werkstation uitlaten of dag en nacht aanzetten? Toch werken de meeste computers nog prima na een jaar of 4 terwijl ze iedere dag worden uitgezet.

Oftewel, je bericht is enigszins overdreven. Het is idd niet goed om de harddisk aan-uit-aan-uit-aan-uit te doen, maar gewoon uitzetten en eens per dag (of twee of drie) aan is geen probleem en kunnen ze prima hebben. Wil je er voor zorgen dat het niet te vaak gebeurd? Dan zet je de timeout gewoon goed hoog. Ik heb hem zelf zo hoog gezet dat de HD alleen 's nachts uitgaat. Dan is het daardoor lekker rustig in huis.

Voor bedrijfsservers wil je dit niet. Daar moet het altijd goed en snel werken. Voor huisservertjes is dit wel een mooie oplossing omdat daar de herrie/stroomverbruik een reden kan zijn en de snelle toegang niet vereist is. Die kleine servertjes worden toch alleen maar gebruikt voor mp3's delen en internet doorgeven.
Pagina: 1