[HSF] Fan moet blazen of juist sucken?

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, *MIJN* compu kwam van Paradigit af ruim 4,5 jaar terug met een HSF waarvan de fan OP de HS neer blaast.

IK denk nou al ruim 3 jaar dat dat verkeerd is (sinds de eerste keer dat ik 'm open deed om te upgraden) maar heb 'r niks aan gedaan omdat m'n compu perfect draait.

Nu lees ik van het TNet-nieuws op Anandtech hier dat het wel degelijk mag dat de HSF's soms blazen of sucken.

Of is het nou juist de BEDOELING dat ze allemaal blazen en dat er een MINDERHEID sucken? Hoe zit het met jullie HSF's??

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 15:59
Die van mijn blaast op m'n heatsink.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

De meeste fans blazen in de heatsink...
Maar soms schijnt zuigen beter te werken...

Bij mijn heatsinks, de Alpha PAL6035, zou de fan standaard moeten zuigen, maar door een beetje experimenteren kwam ik er dus achter dat blazen toch beter werkt...

Gewoon ff proberen dus en kijken wat het beste koelt, het kan iig geen kwaad om de fan even om te draaien :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:35
De meeste verplaatsen lucht NAAR de heatsink toe. Als je lucht van de heatsink af wilt halen, MOET je een "shroud" of "duct" gebruiken om de lucht te geleiden.

In bijvoorbeeld 1U serverkasten ( >:) ) wil je lucht van de heatsink af halen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vond het altijd maar vreemd dat mijn mobo langs de kanten van de HS vuil werd omdat daar al de lucht tegenaan werd geblaast.
Paradigm-shift anyone?

Verwijderd

Gewoon test wat in jou geval het beste is denk ik.
Maar zoals hierboven al werd aangegeven, die Alpha's staat allemaal op zuigen.

• mcp20366
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04-2025
In principe is erop blazen beter. Maar...de hete lucht verspreidt dan vanuit je koeler naar de omgeving van je kast. Alleen met een goede airflow raak je de warme lucht dan kwijt uit je kast.

Met zuigen kun je een afoerkanaal maken die meteen uit je kast gaat. Dat is dus wel een voordeel. Je behoort dan wel genoeg zuigkracht te ontwikkelen. En dan doe je dan met zo'n mantel. De Alpha's 8045 en 6xxx maken daar gebruik van.

Kijk wat voor'n koeler je hebt en denk erover.
Toch altijd ff beide opties proberen, en bevindingen posten.

Veel plezier.

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

Verwijderd

Het beste kun je in je kast langs onderen koude lucht erin blazen, en dan aan de bovenkant de warme lucht afzuigen... Dit geeft de beste cooling, want warme lucht stijgt!

Verwijderd

En fan die "suckt" is nooit goed. :+

Verwijderd

Nee klopt,,alleen een vrouw die sucked is goed :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

hmm.. Ik had mijn Delta's zoals ik dus al eerder zijn op blazen staan...
Maar aangezien ik nu dus een dual heb in een andere kast, dacht ik, laat ik het toch een keertje omdraaien... scheelde dus 7 graden :D (minder warm dus ;))

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Ik laat mijn Thermaltak Vulcano II zuigen. Lucht blaast ie in de richting van mijn voeding, die dus geen behuizing heeft. Lijkt me beter dan zo hard mogelijk warme lucht op je heatsink blazen.
Pagina: 1