Toon posts:

Voltage 'mod' AOpen voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi there,

Heb zoveel gelezen over die Enermax +5V mod dat ik dacht: heeeeeee, als dat nou eens met mijn AOpen 300W kon... Was al van plan om een multimeter te gaan kopen en te gaan experimenteren, maar toen zag ik opeens een instelpotmetertje zitten! Dus ik de hardwaremonitor van het BIOS ingedoken en heeeeeeeel voorzichtig (met de klok mee) draaien en ja hoor: de +5V gaat omhoog! Enige randeffect is dat de +12V meegaat. De +5V is nu bij mij idle 4,99 en fully stressed 4,84 (task burnp6 op hoogste prio laten lopen met runprio). :) Voorheen was dit dus resp. 4,81 en 4,66! De +12V zit nu altijd tussen 12,5 en 12,6.

Ik vermoed dat de andere AOpens hetzelfde instelpotmetertje hebben. Voor de geïnteresseerden: je moet R33 hebben. Overigens denk ik niet dat die verhoogde +12V een probleem is. Maar als ik ernaast zit, hoor ik het wel...

Groeten en alvast fijne kerstdagen gewenst,

Maurice

Verwijderd

Waar zit die potmeter dan precies?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Wow, interessant. Ik ga het gelijk ff uitproberen als ik thuis ben. Gelukkig heb ik een 420 Watt besteld, die komt alleen volgend jaar pas :(

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

pfff... ik dacht dat je van die aopen dingen wel een stabiele voeding mag verwachten...

ik heb een sinotech (of zoiets), heel vaag japans merk dus, en mijn 5 V zit constant op de 5.1 - 5.2 dus lekker stabiel...

terwijl ik hem behoorlijk belast... 4 casefans op 5V, 1 HD, FDD, DVD, burner, TB1400 @ 1606... enz...

Verwijderd

Als ik em gevonden heb :P Kan ik dan gewoon terwijl men pc aanstaat eraan draaien? Geen zin in een schok enzo

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 20 december 2001 11:31 schreef Lomu het volgende:
Als ik em gevonden heb :P Kan ik dan gewoon terwijl men pc aanstaat eraan draaien? Geen zin in een schok enzo
Ja, dat kan. Let wel op de waarden in je bios.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 11:34 schreef TD-DMZ het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Let wel op de waarden in je bios.
OK, vanmiddag ga ik het proberen.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

gebruik voor de veiligheid wel effe een schroevendraaier met ommanteling...

is niet zo leuk als je per ongeluk met je schroevendraaier iets in de voeding aanraakt... (niet voor jou en ook niet voor de voeding)

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 11:48 schreef RonnieB82 het volgende:

[..]

is niet zo leuk als je per ongeluk met je schroevendraaier iets in de voeding aanraakt... (niet voor jou en ook niet voor de voeding)
Tnxz voor de tip :) (You've just saved a little boys life)

Verwijderd

Topicstarter
Yep, maar zoals ik al zei: heeeeeeel voorzichtig. En in eerste instantie met de klok mee, anders verlaag je het voltage en loop je misschien vast (hoewel dat op zich natuurlijk geen ramp is). Vanuit het BIOS kun je (als dit ondersteund wordt) het voltage gewoon mee zien veranderen als je eraan draait! :)

Wat het demonteren betreft: aan de onderkant zitten 4 schroefjes. Als je die eruit draait, kun je de onderkant van de voeding afhalen. Let wel op: de trafo is in het zijpaneel bevestigd! Gebruik dus geen brute kracht, anders trek je misschien de trafokabels kapot.

De instelpotmeter is (bij mij tenminste) wit, zit in de buurt van de fan en is in principe een plastic schroefje. De stand van de potmeter is verzegeld met groene lak, maar hier moet je je niks van aantrekken. Draaien gaat ook gewoon.

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 december 2001 11:48 schreef RonnieB82 het volgende:

[..]

Inderdaad. En zorg ervoor dat je de onderdelen om de potmeter heen niet (of zo min mogelijk) aanraakt! Heb ik zelf een keer met de vinger gedaan (niet eens met de schroevendraaier) en toen sloeg de voeding gewoon af. Is ingebouwde beveiliging en na een halve minuut kun je hem gewoon aanzetten. Maar is toch ff schrikken. :o De hoogspanningsdelen zijn gewoon goed afgeschermd (anders zou de voeding niet eens door de keuring heen komen), dus het grootste gevaar zit in de gevoeligheid van de schakelingen. Het gevaar van een elektrische schok (220V) is, als je geen gekke dingen doet, klein.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 december 2001 11:51 schreef mace2001 het volgende:

[..]

De instelpotmeter is (bij mij tenminste) wit, zit in de buurt van de fan...
Sorry, de potmeter zit wel aan dezelfde kant als de fan (dus aan de achterkant van je kast), maar in de andere hoek!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 december 2001 11:31 schreef RonnieB82 het volgende:
pfff... ik dacht dat je van die aopen dingen wel een stabiele voeding mag verwachten...

ik heb een sinotech (of zoiets), heel vaag japans merk dus, en mijn 5 V zit constant op de 5.1 - 5.2 dus lekker stabiel...

terwijl ik hem behoorlijk belast... 4 casefans op 5V, 1 HD, FDD, DVD, burner, TB1400 @ 1606... enz...
Voeding zelf is prima, alleen heeft ie (zoals velen voor mij over de Enermax hebben geschreven) geen sensing op de +5V (die van jou wellicht wel). Vandaar dat je het voltage moet opkrikken om nog wat speling over te houden. Maar echt handig is het natuurlijk niet, dat ben ik met je eens. ;)

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 11:30

Thyzz

-=leeg=-

Mijn vraag is alleen(net als de topic starter) is die hogere 12 volt nog een probleem?
voor je cd-roms enzo

5325wp

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 december 2001 11:29 schreef TD-DMZ het volgende:
Wow, interessant. Ik ga het gelijk ff uitproberen als ik thuis ben. Gelukkig heb ik een 420 Watt besteld, die komt alleen volgend jaar pas :(
Laat ff weten of het nog gelukt is! :)

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 11:07 schreef mace2001 het volgende:
Hi there,

Heb zoveel gelezen over die Enermax +5V mod dat ik dacht: heeeeeee, als dat nou eens met mijn AOpen 300W kon... Was al van plan om een multimeter te gaan kopen en te gaan experimenteren, maar toen zag ik opeens een instelpotmetertje zitten! Dus ik de hardwaremonitor van het BIOS ingedoken en heeeeeeeel voorzichtig (met de klok mee) draaien en ja hoor: de +5V gaat omhoog! Enige randeffect is dat de +12V meegaat. De +5V is nu bij mij idle 4,99 en fully stressed 4,84 (task burnp6 op hoogste prio laten lopen met runprio). :) Voorheen was dit dus resp. 4,81 en 4,66! De +12V zit nu altijd tussen 12,5 en 12,6.

Ik vermoed dat de andere AOpens hetzelfde instelpotmetertje hebben. Voor de geïnteresseerden: je moet R33 hebben. Overigens denk ik niet dat die verhoogde +12V een probleem is. Maar als ik ernaast zit, hoor ik het wel...

Groeten en alvast fijne kerstdagen gewenst,

Maurice
Klopt als een bus ,heb 2x 300w aopen (gemod.)en de 5volt lijn op deze manier op 5.2 volt gezet en dit werkt super.
(12volt is nu 12.43)
:9 :9 TOM

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
net ff die 5v van mijn aopen gemod.maar mijn 12 volt is nu 12,71 geworden(+6%).kan dat kwaad??
mijn 5 volt is nu 4,92 idle
edit/ wat ruik ik nou.....zorg ervoor dat je travo draadjes niet tegen de fan aankomen als je hem in elkaar zet! |:(
gelukkig leeft hij nog :z

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• m-m
  • Niet online

m-m

Volgens mij was dat al langer bekend hoor :)
Maar het blijft handig voor de AOpen-eigenaren natuurlijk :7
Pagina: 1