RAMBUS draait op 400 MHz en haalt met sisoft testen ook betere resultaten, waarom stapt P4 over op DDR (wat volgens mij slomer is)
Verwijderd
ddr is sneller
- ddr draait (momenteel) op 266 mhz (allé, 133 ddr eigenlijk) en op 64 bits
- rdram draait op 400 mhz, maar op 16 bits
verschil is da 266 mhz ddr ram een geheugenbandbreedte van 2,1 gb/sec heeft en rdram maar 1,6 gb/sec
- ddr draait (momenteel) op 266 mhz (allé, 133 ddr eigenlijk) en op 64 bits
- rdram draait op 400 mhz, maar op 16 bits
verschil is da 266 mhz ddr ram een geheugenbandbreedte van 2,1 gb/sec heeft en rdram maar 1,6 gb/sec
het is goedkoper en dus beter te verkopen
btw. de prestaties van een p4 met DDR vallen echt wel mee
btw. de prestaties van een p4 met DDR vallen echt wel mee
Het is een heel goed alternatief. De gulden middenweg 
Rambus is nog steeds duur...
Sdram is goedkoop maar echt veel trager icm P4....
DDR werkt heel goed samen met de P4 ivm lage latency.. Is wel wat trager dan Rambus, maar een zeer aantrekkelijk alternatief... Als ik NU een P4 zou gaan kopen zou ik waarschijnlijk ook voor DDR gan...
Rambus is nog steeds duur...
Sdram is goedkoop maar echt veel trager icm P4....
DDR werkt heel goed samen met de P4 ivm lage latency.. Is wel wat trager dan Rambus, maar een zeer aantrekkelijk alternatief... Als ik NU een P4 zou gaan kopen zou ik waarschijnlijk ook voor DDR gan...
Omdat RAMBUS veels te duur is EN omdat de latency van RAMBUS gewoon veel slechter is dan dat van DDR SDRAM.Op donderdag 20 december 2001 08:44 schreef FoRzA het volgende:
RAMBUS draait op 400 MHz en haalt met sisoft testen ook betere resultaten, waarom stapt P4 over op DDR (wat volgens mij slomer is)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Als je de bandbreedte van RDRAM gaat vergelijken met DDR moet je het wel goed doen....Op donderdag 20 december 2001 08:49 schreef Herretje onzin:
DDR is zeker niet sneller dan RDRAM..
RDRAM heeft hoge toeganstijden, DDR hele lage. Daarentegen is de bandbreedte van RDRAM veel hoger...
DDR is ook een goedkopere oplossing voor RDRAM
ik vind het een goede stap om de p4 DDR te voeren want RDRAM mobo's zijn nog steeds best duur
ik vind het een goede stap om de p4 DDR te voeren want RDRAM mobo's zijn nog steeds best duur
Verwijderd
Heeft dus enkel en alleen maar met geld te maken. RIMMS zijn gewoon te duur voor sommige mensen. Met DDR hopen ze meer mensen binnen te halen voor de P4. Er is eens een topic geweest over DDR vs RIMM. Daarin stonden alle berekeningen qua latency, bandbreedte en toegangstijden. Theoretisch zou het iets van 7-10% verschil in voordeel van RIMM's zijn. Dat zal praktisch 9-12% verschil zijn aangezien RIMM's in principe voor de P4 ontwikkeld zijn. Nou ja dat ook niet echt, maar ze zijn wel heel goed op elkaar afgestemd. Voor Intel gaat het alleen om geld, er zit echt niets anders achter. Er zijn die-hard Intellers en mensen die twijfelen vanwege de prijs. Sommige van die mensen stappen nu over, prijs is nu toch IETS gezakt.Op donderdag 20 december 2001 08:44 schreef FoRzA het volgende:
De bandbreedte van RDRAM is alleen zo hoog door de dual-controller op de i850 chipset. Die chipset spreekt dus 2 memory-banken tegelijk aan, waar de meeste DDR-oplossingen het met eentje moeten doen. Een oplossing met twee parallelle DDR memory-banken biedt meer bandbreedte dan een dual RDRAM.Op donderdag 20 december 2001 08:52 schreef dutchrups het volgende:
Als je de bandbreedte van RDRAM gaat vergelijken met DDR moet je het wel goed doen....
Siditamentis astuentis pactum.
Verwijderd
dan zal't wel fout staan in mijn boekje van mijn mobo (msi k7t266 pro2-ru), want zo staat het daar in ze
klopt... op 400MHz DDR (jaja, ik maak het weer ingewikkeldOp donderdag 20 december 2001 12:09 schreef leeg_blikje het volgende:
rambus is toch 800Mhz.. Altans die van mij wel en dat weet ik zeer
Maar de bandbreedte van 1 rdram reepje is dus 1,6GB/s, maar bij nieuwe mobo's word er dual channel rdram gebruikt, en dan heb je dus opeens 3,2GB/s...
Alleen heb je wel last van veel hogere latencies bij rdram...
400 FSBOp donderdag 20 december 2001 12:09 schreef leeg_blikje het volgende:
rambus is toch 800Mhz.. Altans die van mij wel en dat weet ik zeer
Ook fout. RDRAM is altijd trager dan DDR RAM, ten eerste door de hogere latencies en ten tweede door de lagere doorvoersnelheid van RDRAM.Op donderdag 20 december 2001 08:52 schreef dutchrups het volgende:
[..]
Als je de bandbreedte van RDRAM gaat vergelijken met DDR moet je het wel goed doen....
RDRAM heeft hoge toeganstijden, DDR hele lage. Daarentegen is de bandbreedte van RDRAM veel hoger...
Waarom is RDRAM met een P4 toch sneller dan DDR? Omdat 2xRDRAM sneller is dan 1xDDR RAM.
Goedkoper, dus verkoopt beter. Dat is de enige reden.Op donderdag 20 december 2001 08:44 schreef FoRzA het volgende:
...waarom stapt P4 over op DDR...
(zoals mensen hierboven ook al zeggen)
je vergeet iets
je hebt 2 rdram modules nodig.
anders gaat het met maar 16 bit wat chipset niet kan.
en RDRAM is wel degelijk sneller dan DDR sdram
ddr ligt op 2,1 GB/S
en RDRAM 3,2 GB/s
je hebt 2 rdram modules nodig.
anders gaat het met maar 16 bit wat chipset niet kan.
en RDRAM is wel degelijk sneller dan DDR sdram
ddr ligt op 2,1 GB/S
en RDRAM 3,2 GB/s
Pagina: 1