AT voeding zonder fan, gaat dat?

Pagina: 1
Acties:

• OGangstah
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01-2022
hallo,

heb hier een 24/7 server draaien superstill alleen de PSU maakt nog lawaai en omdat ie op mn kamer staat en ik ook wel eens wil slapen, MOET deze ook still!

maar KAN ik de fan uit de PSU halen zonder dat ik ook maar het risico loop dat die gaat fikken ofzo, het is btw een 200 of een 230 watt voeding.

thnx

Verwijderd

Nou, misschien denk ik wel heel simpel, maar het lijkt me dat zo'n fan niet voor niets in een voeding zit. Het kan gebeuren dat als je de fan uit je voeding haalt, dat dan je voeding oververhit raakt en doorbrandt. Temeer omdat het om een voeding gaat die in een server zit die 24/7 moet draaien. Het alternatief zou zijn een voeding aan te schaffen met een hoger wattage en die ook stiller is, bijvoorbeeld een 350 of 400 watts voeding. Het ligt er ook aan wat voor systeem die server is. Zo heeft een athlon tb of een athlon xp systeem behoorlijk wat power nodig en is het aan te raden om een voeding te nemen van 350 watt of het liefst 400 watt of beter. Tevens moet je met de voeding rekening houden met de kast (al is dit niet zo heel belangrijk).

In ieder geval alvast veel succes en een goede nachtrust toegewenst (B>:):o

Verwijderd

OOPS....ik zie ineens dat het inderdaad gaat om een athlon xp systeem...nou dan kan je beter meteen gaan voor een voeding van 400 watt lijkt me. Tenminste, als ik van m'n eigen situatie uitga.

greetz..

Verwijderd

of je haalt een voeding die zo een sensor erin heeft
als die warm is de fan aan gaat

of bouw jezelf zoiets

dat kan ook ...

maar helemaal geen fan lijkt me ook niet prettig

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 03:48 schreef aflatka het volgende:
OOPS....ik zie ineens dat het inderdaad gaat om een athlon xp systeem...nou dan kan je beter meteen gaan voor een voeding van 400 watt lijkt me. Tenminste, als ik van m'n eigen situatie uitga.

greetz..
nou volgens mij bedoelt die een andere systeempje hoor
200 -230 watt voor een xp is zeer weinig dus zal om een andere gaan

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een andere fan bij een of andere elektronica boer? Eentje die stiller is als de oude die er nu in zit. Let wel op bij het openen van de voeding. Er kunnen altijd restspanningen op de elco's staan!!!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 14:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
voedingfan kan gewoon uit :)
heeft 2 jaar perfect gewerkt hier :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Je kan een sensor kopen bij een elektronicazaak.
Dan gaat je fan normaal heel langzaam draaien, dat je hem niet hoort.
Pas als het warmer wordt, gaat hij sneller draaien.
Ik heb ze zelf ook wel eens bij een klant ingebouwd.
Ik weet alleen niet waar mijn baas ze vandaan had.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

is de search alweer down?

[topic=310201/1]

uit mijn bookmarks...

Je kunt m ook op 7v laten draaien...

ach, lees dat topic ook maar gewoon, staat genoeg bruikbare info in. ik ga geloof ik slapen :z
of zal ik toch gaan werken? mmm, ik praat weer tegen mezelf.

naja, suc6 iig

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 04:24 schreef Kees het volgende:
En toen ??? was die kapot of zo ??

• OGangstah
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01-2022
hmz het is een fan van een p1 200 bak, dus ik kan hem gewoon er uithalen??? of kan ik toch maar ff beter bij de electronia zaak langz gaan!

Greetz

Verwijderd

Ik heb een Freesco servertje draaien. En de fan van de voeding draait op 5 Volt. En dat ding hoor je echt niet draaien. Maar zorgt er wel voor dat er nog een briesje door de voeding blaast, zodat het hele zooitje nog een beetje gekoeld wordt. Ik denk dat het dingetje nu zo'n anderhalf jaar draait. Maarja, dat pc'tje hoeft niet veel te doen, behalve 2 Nic's en een processor van spanning te voorzien.

Maar als je pc echt volle bak moet draaien, zou ik dat ding er niet uit halen.

Wat je ook kan doen is een schakelaar inbouwen, zodat kan switchen tussen bijvoorbeeld 5 en 12 volt.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:24
deze vraag heb ik dus ook, ik heb ook een servertje staan hierzo een P2 233 en ik zou ook liever de fan eruit hebben deze draaid op 5V een coolermaster maar ik blijf hem toch echt redelijk horen. zou het kunnen zijn dat deze op een lager voltage meer lawaai maakt?

Verwijderd

probeer je HD en CDROM op een gewone adaptor aan te sluiten (wel met 12V en LM7805 voor 5V.. en de aansuiting goed :), volgens mij kan dat gewoon. scheelt alweer wat power voor je AT voeding. was ff snel een ideetje.

BTW zorg ervoor dat de adaptor genoeg stroom levert, op de
HD staat vaak beschreven hoeveel hij max nodig heeft

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dat het bij jou toevallig goed is gegaan hoeft nog niet te betekenen dat het dat bij iedereen doet.

Verwijderd

Ja tuurlijk, straks heb die kerel zijn huis in de fik..

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zet hem op 7 of op 5v. klaar.

Een-vou-dig.

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 19:49 schreef mbitnl het volgende:

[..]

Ja tuurlijk, straks heb die kerel zijn huis in de fik..
Kijk dat is nou iemand die zijn verstand gebruikt :)
Pagina: 1