Toon posts:

[C++] communicatie tussen PC en ouwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn gewone desktop, en nog een ouwe toshiba T1800 laptop. Nou wil ik een progje schrijven wat via het liefst printerkabel oid kan communiceren met die laptop. Er zit op die laptop een seriele(of paralel haal ik altijd door elkaar) en een printerpoort, dus het moet via een van die twee poorten gaan... Wat het doel van het programma is om data die ik via mijn PC ophaal (raw text) te laten zien op die laptop. En evt toetsaanslagen, tussen 0 en de 9, terug naar PC.

Is er een manier om gewoon via een van die twee poorten een signaaltje, dus gewoon 1 aan, 2 uit, 3 aan, 4 aan, etc. en zo in een soort morse je data ophalen? of kan dat simpeler/moet dat moeilijker??

ik wil dus 2 progjes maken, 1 op PC en 1 op laptop

het gaat dus ook om een OUDE C++ versie op die laptop, op laptop draait ook niet meer dan DOS 5, dus het moet zo simpel mogelijk zijn denk ik..

Thanx

Verwijderd

volgens mij...als het allemaal zo simpel moet zijn kun je het beste qbasic nemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 december 2001 00:19 schreef Gila het volgende:
volgens mij...als het allemaal zo simpel moet zijn kun je het beste qbasic nemen :)
ok, in Qbasic signalen van een extern apparaat opvangen?? heb je suggesties?

waarschijnlijk was het ironisch bedoelt, maar ik sta open voor alle suggesties :)

hier is het trouwens voor: [topic=356061/1]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 22:39
- Maak/leen een basis met primitieven om via een serieele/parallele poort te schrijven lezen.
- Verzin een simpel protocolletje, waarbij je wat functiecodes definieert, of neem een standaard protocol.
- implementeer dit protocol zowel aan de master als aan de slave kant.
- klaar :)

Overigens, QBasic is ongetwijfeld voldoende, maar je kunt dit natuurlijk ook met Turbo Pascal of Turbo C maken. Die omgevingen rulen nog steeds als het om progjes onder DOS gaat.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

Download gewoon ergens vandaan een Xmodem-proggie (+ source maar da's DUH :)). Heb je je protocol, je programma, als je goed zoekt ook nog eens c++ en heb je dus wat je wil.

Beetje ombouwen zodat ie doet wat je wil en klaar ben je. Xmodem is trouwens wel via serieel, en je kan die laptop dan zelfs aansturen met Hyperterminal.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanx... ga ik allemaal ff proberen.. (en ff Qbasic funct reference nog maar eens doorlezen :P)
Op donderdag 20 december 2001 09:21 schreef farlane het volgende:
- Maak/leen een basis met primitieven om via een serieele/parallele poort te schrijven lezen.
- Verzin een simpel protocolletje, waarbij je wat functiecodes definieert, of neem een standaard protocol.
- implementeer dit protocol zowel aan de master als aan de slave kant.
- klaar :)

Overigens, QBasic is ongetwijfeld voldoende, maar je kunt dit natuurlijk ook met Turbo Pascal of Turbo C maken. Die omgevingen rulen nog steeds als het om progjes onder DOS gaat.
dat was dus het probleem, dat ik die stappen moet ondernemen was ik ook al achter, maar DIE stap is de moeilijke (nu iig)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Seriele verbinding maken (null-modem kabel) en dan een modem programma gebruiken, of norton commander vanaf versie 4 had ook dat soort spul ingebakken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
http://home.pacifier.com/~mcginty/qbstamp.htm

ik gok dat ik hier wat aan heb...

maar dan moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik met Qbasic mijn gegevens die ik wil doorsturen kan ophalen... proc temp, mem usage, tweakers headlines, en winamp playlist gegevens...

edit:
betere gevonden op Qbasic.com, nu gaat het zeker lukken want niemand heeft een driver geschreven die protocollen, err handling etc doet, dus dan kan je gewoon voorgebakken functies gebruiken..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nou 3 progjes die ong als Xmodem werken, maar hij kan geen carrier vinden... het gaat nu via een printerpoort, ik weet niet of dat een probleem is met die programma's... waar ook 1 van die progjes om vraagt is een tel nr. ik heb dus sterk het idee dat het via een modem moet en dat het niet direct kan...

hoe heette dat ene dos progje ookal weer, waarmee je via printerkabel een connectie direct naar een andere pc kan, dat je zijn schijven bij jou erbij plakte oid.. het was van M$...

Verwijderd

Standaart DOS
interlink / interclient

'k geloof dat de exe interlnk.exe heet... kan serieel een paralel, uiteraard geen source, maar 't werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, interlnk.exe en intersvr.exe maar die moet je installeren in autoexec.bat (op laptop geen probleem) en in je config sys op de client (iets meer een probleem, want win2k gebruikt geen config.sys meer...)

en ik krijg het hier niet aan de praat :(

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 22:39
Je kunt via hyperterminal ook files verzenden. Maar dat wil je eigenlijk niet. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 17:50 schreef farlane het volgende:
Je kunt via hyperterminal ook files verzenden. Maar dat wil je eigenlijk niet. :)
De goeie ouwe norton commander kan natuurlijk ook
Pagina: 1