Toon posts:

Bios modding, wie kan me inlichten ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zojuist te denken dat een bios mod toch wel erg veel performance kan opleveren.
Zo las ik bijvoorbeeld dat er voor de Epox 8KHA+ een beta bios te krijgen was welke een cpu/mem 4:3 divider had welke een origineel bios niet had.
Hiermee kon die dude zijn fsb opkrikken tot 221 mhz !!!!
Dat zijn dus geen kleine verschilletjes.

Nu is mijn vraag:

Welke proggies heb je nodig om een bios te modden.
Wie kan me een handje helpen.
Is het niet te link ???

Verwijderd

Euh, zo te zien heb je niet al te veel kennis over et bios en het lijkt me ook niet verstandig dat je je bios gaat modden.
Je moet erg goed weten wat je doet want 1 verkeerde verandering kan een hoop ellende geven.
Als je toch het wil doen zal je moet heximale codes enzo moeten gaan werken.

:)

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
klinkt meer alsof je gewoon naar een --> beta bios, wil flashen.

nix byzonders lijkt me :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wil je zelf je BIOS modden? Dan zou ik maar eens wat gaan leren over je chipset, je CPU, en de codes die erin staan (schrijven ze die dingen in assembly?) ...

Wil je een beta BIOS flashen? Dan ga je naar de site van de fabrikant of zoek je ff goed op het net :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ik een bios flash dat weet ik wel :D
Het ging mij er eigenlijk om dat het belang van een goed bios volgens mij nog niet helemaal doordringt bij de tweakers. (zoals een divider implementeren in je bios waardoor je 30mhz hogere fsb snelheden haalt...)
Zo te zien kan ik zelf geen bios modden, want met codes ben ik geen held.
Maar er zijn vast en zeker andere mensen op dit forum die WEL een bios kunnen modden.
Gemodde biosjes kunnen imo een flinke performancewinst geven.
Is er geen site ofzo waar wij als gemiddelde tweakertjes een mooi geoptimaliseerd bios kunnen downloaden ???
Dat zou een mooie oplossing zijn. (naast iemand op dit forum aan de slag zetten :D)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 12:50

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Probleem is dat bijna niemand het vertrouwt om zo maar een beta-bios door een of andere programmeur te downloaden en te installeren. Stel je voor dat hij onherroepelijke schade toebrengt aan je mobo.

Laat alles maar aan EPOX over. Zij zullen wel het nodige doen om het bordje zo aantrekkelijk mogelijk te maken

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Dat risico valt nog wel mee hoor. Als je twee identieke bordjes of een programmer hebt kun je het risicoloos doen. Je bios is gewoon een programmma en kan als zodanig je PC niet beschadigen, althans niet op korte termijn.

Wat je wil is zeker mogelijk maar ik denk dat je het zwaar onderschat. Je moet de specs van de chips hebben welke in het systeem zitten, je moet weten hoe je die chips kunt aanspreken/programmeren, welke waarden je wilt veranderen en waarin. Zeg maar het 'rauwe' programmeren.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn op GoT die dit kunnen cq. willen (kost tijd). Waarsch. maak je meer kans in Programming en Webscripting.

//edit
Heb nog even wat voor je lopen zoeken en kwam deze dingen tegen:

Sourcer - Advanced Commenting Disassembler with BIOS Pre-Processor and Windows Source. [..] The BIOS Pre-Processor with Sourcer provides accurate legal source listings for any BIOS. Identifies entry points with in-line comments, explains functions and subfunctions of interrupts, etc. Resolves multiple entry points for improved clarity.

Is helaas geen free- of shareware. (kost $300)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Aan het EPOX board valt niet zo heel veel meer te tunen.
De meeste performance is al goed geregeled bij de bios.
Dat de bios maar tot 210MHz kan is in principe ook geen probleem, aangezien dit zowieso 'dodelijk' voor je PCI devices is.
Verder haal ik een FSB van 217MHz maximaal.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rick2001/217klein.JPG

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

wat hier gezegd wordt over die divider van FSB/PCI/AGP/RAM is niet zo makkelijk dat je ff wat verandert in de BIOS, hoor... de logic op het mobo moet het ook ondersteunen, volgens mij worden die multipliers/dividers vooral gelimiteerd door de gebruikte chipset, immers de klokgenerator geeft een bepaalde base-frequentie af en die wordt verderop gedeeld.

Als voorbeeld noem ik de Intel BX die volgens mij alleen de volgende twee mogelijkheden ondersteunt, en dat zit in de chipset gebakken:
code:
1
2
3
FSB AGP PCI RAM
1   2/3 1/3 1
1   2/3 1/4 1

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

er bestaan toch ook overclock biossen ?
of heb ik het verkeerd ik las laatst ergens zo iets
een even zoeken.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Met modbin kun je wel enige instellingen in je BIOS veranderen.
(bijvoorbeeld de mogelijkheid om ACPI te disablen)
Nieuwe dividers toevoegen lijkt me wat hoog gegrepen maar als ie al aanwezig is en alleen niet zichtbaar is, zou dat met modbin wel te fixen zijn.
Weet alleen niet 123 waar het te downen is maar daar hebben we zoekmachines voor.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 19:17
de h versie is da toch
Pagina: 1