[debian] Eindelijk aan het mailen ?

Pagina: 1
Acties:

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijd een debian server als (lokale) webserver / firewall / dns etc. draaien, maar kreeg steeds het mailgedeelte niet aan de gang. De afgelopen dagen heb ik het systeem opnieuw geinstalleerd en nu staan Exim en Procmail geinstalleerd.

Voor zover ik het begrepen heb verzorgt Exim uitgaande mail (en dat werkt voor het eerst ook eens! JOY!)..

en..

Procmail behandelt het inkomende gedeelte..

Tot zover goed.. ?

Wat ik in ieder geval wil is dat die server gewoon om de zoveel tijd al mijn accouts (wel 4 :) ) afgaat en de mail ophaalt, deze in een lokale box stopt. Deze box wil ik dan kunnen bekijken met zowel webmail (nog te installeren ??) als gewoon ophalen via outlook op mijn werkstation.

Na zoeken kom ik veel programma's (qpopper / fetchmail / sendmail / bla bla bla) tegen, maar ik wordt er niet echt wijs uit. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven ?

Thanks!

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op woensdag 19 december 2001 23:40 schreef Skinny het volgende:

Wat ik in ieder geval wil is dat die server gewoon om de zoveel tijd al mijn accouts (wel 4 :) ) afgaat en de mail ophaalt, deze in een lokale box stopt. Deze box wil ik dan kunnen bekijken met zowel webmail (nog te installeren ??) als gewoon ophalen via outlook op mijn werkstation.

Na zoeken kom ik veel programma's (qpopper / fetchmail / sendmail / bla bla bla) tegen, maar ik wordt er niet echt wijs uit. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven ?

Thanks!
Gewoon ophalen van mail is imho het makkelijkst te doen door fetchmail te vertellen waar ie de mail vandaan halen moet. Als elke gebruiker dat bij een eigen (POP) account doet is het heel simpel door in de conf even aan te geven met:
set daemon 1000 (dus, elke 1000 seconden de mail ophalen)
poll <naar van de server> with proto POP3 (POP toch?)
user <naam op server> there with password <het password daaro> is <locale naam gebruiker> here

Nu staat de mail niet meer op de server en wel op delocale machine. Als je nu zelf op de machiene POP of Webmail draait moet ie erbij kunnen.Mocht een van die twee de mail op een andere plek verwachten dan de Debian default, dan de zooi door procmail rammen en daar vertellen waar het wel heen moet gaan. Je kan ook ziek zijn en telnetten/ssh-en naar je server en met pine/mutt je mail lezen >:)

If you can't win fair, cheat!

• Skinny
Als je het zo leest lijkt het best wel sim-pel zeg maar...
maar Exim = sendmail "kloon" ?

Die werkt nu gewoon, dus dat kan ik laten staan lijkt mij..

Is fetchmail het beste progje daarvoor of zijn er betere alternatieven (dan spring ik daar liever meteen mee in het diepe)

SIZE does matter.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Voor fetchmail is het programma 'fetchmailconf' geschreven, dat je grafisch je fetchmail laat configureren. Voor elke distro is dat te krijgen, en het vergemakkelijkt de configuratie aanzienlijk. Fetchmail heeft namelijk flink veel functies ;)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op woensdag 19 december 2001 23:51 schreef Skinny het volgende:
Als je het zo leest lijkt het best wel sim-pel zeg maar...
maar Exim = sendmail "kloon" ?
Exim zorgt voor zowel het locaal als via andere machines/netwerken/het internet bezorgen van mail, dus ja, je kan helemaal zonder sendmail.

If you can't win fair, cheat!

• Skinny
Op donderdag 20 december 2001 00:14 schreef ajvdvegt het volgende:
Voor fetchmail is het programma 'fetchmailconf' geschreven, dat je grafisch je fetchmail laat configureren.
:'(

Ik zag hem er ook tussen staan ja, maar aangezien ik geen X heb... gaat die piek ook niet op

Weet iemand een goede liefts NL how-to voor exim ? vooral wat betreft adressen herschrijven enzo ?

SIZE does matter.

Pagina: 1