[FreesCo]Klein Vraagje

Pagina: 1
Acties:

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Ik heb een klein vraagje over een freesco servertje waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben.

Ik heb de server opgezet, lijstje snel doorgewerkt...

De server geeft geen errors nadat hij klaar is, en hij herkent mijn chello IP adres.

alleen het internet wordt niet doorgestuurd via de andere netwerkkaart, is het probleem. Het internet komt dus niet aan op de Windows PC. Ik zie de netwerkkaart die gericht is naar de LAN ook niet knipperen.

De hub knippert soms wel.

De Windows PC was niet echt speciaal ingesteld voor FreesCo, hij stond nog op een opgegeven IP geloof ik.

--

Ik post dit omdat het mij het het waarschijnlijkst lijtk dat het aan freesco ligt, gewoon vanwege de wet van Murphy..

maar ik zit ook een beetje te twijfelen of het niet gewoon aan de andere PC ligt...

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 15:35
Op woensdag 19 december 2001 23:25 schreef SEFje het volgende:

alleen het internet wordt niet doorgestuurd via de andere netwerkkaart, is het probleem. Het internet komt dus niet aan op de Windows PC. Ik zie de netwerkkaart die gericht is naar de LAN ook niet knipperen.

De hub knippert soms wel.

De Windows PC was niet echt speciaal ingesteld voor FreesCo, hij stond nog op een opgegeven IP geloof ik.
Hup eerst de instellingen op je windows pc veranderen.
Hoe weet hij anders dat hij via een server moet werken?
Als je slim bent geweest heb je een DHCP server optie in de setup van freesco ingesteld. In dat geval even alle eigenschappen bij TCP/IP op je windows doos even weghalen en op automatisch zetten. En dan moet alles werken.

• SEFje
[quote]
Op woensdag 19 december 2001 23:27 schreef Red devil het volgende:

Ok, ik heb de settings van de andere PC veranderd, maar er is niet veel gebeurd; hij pakt hem nog steeds niet. Ik denk dat het probleem in FreesCo zit, namelijk bij de tweede netwerkkaart. Zou het kunnen zijn dat ik de netwerkkaartinstellingen niet goed heb gezet bij de eerste config? Ik las namelijk in de FreesCo manual dat de netwerkkaart op Jumperless gezet moest worden, maar dat heb ik bij beide netwerkkaarten dus niet gedaan, hoewel er eentje dus wel lijkt te werken.

Hij zit het nou met dat jumperless, en hoe belangrijk zijn die IRQ instellingen en die 0x3XX poort instellingen van zo'n netwerkkaart? Ik heb het idee dat ik daar een beetje te snel doorheen geskipt ben tijdens de setup.

• SEFje
ff uppen dan maar.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:14

No13

/me was here

ok, die 2e netwerkkaart in je freesco router, welk ip heeft die?

je moet op z'n minst het ip van je windows pc in dezelfde range zetten en bij gateway en dns dat ip (van de 2e nic in freesco bak) invullen

[edit] ervanuitgaande dat je de DNS server in je freesco bak aan hebt staan (standaard aan geloof ik?)

En wat al gezegt was over dat DHCP, als je dat aan hebt staan hoef je als het goed is nix te veranderen aan je windows bak (behalve dat je het zooitje op automatisch moet zetten) omdat hij dan aangepast wordt aan de instellingen op je freesco bak...dus dan wordt het ip in dezelfde range gezet en de gateway + dns worden ingesteld

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Kun je wel pingen vanaf de Freesco machine naar je lokale PC en naar het internet toe?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• SEFje
Op donderdag 20 december 2001 19:47 schreef jelmervos het volgende:
Kun je wel pingen vanaf de Freesco machine naar je lokale PC en naar het internet toe?
*schaam* hoe moet je pingen in Linux?

Ik heb pingen vanaf de linux server nog niet geprobeerd, en ik d8 dat het IP van de netwerkkaart 10.0.0.1 was.

Krijg je foutmeldingen als je een IP op geeft wat niet bij de IP range hoort, of als je het verkeerde subnetmask opgeeft?

Ik weet namelijk niet of ik dat soort dingen goed heb gedaan, net als de aansturing van die netwerkkaarten dus, hoewel dat in principe goed lijkt te gaan.

De tweede netwerkkaart geeft verder ook niet aan dat hij linkt, of data verstuurd ofzo, dus dat leek mij wel een reden van dat het aan de linux bak zou liggen; want er wordt niks verstuurd.

Ik weet niet zeker of DNS aanstaat maar DHCP in ieder geval wel en de settings van de PC bakken staan dus ook op DHCP.

• SEFje
Ik kan nu pingen, en ik kan de buitenwereld bereiken (ik kan pingen naar http://www.tweakers.net iig)

maar ik kan vanaf me PC niet naar de server pingen.

Ik heb al geprobeerd via gewone UTP kabel naar de switch en met crosskabel naar een netwerkaart.

Allebei dus geen resultaat onderling.

Ik kan wel een keer mijn instellingen van freesco op gaan drammen, maar het lijkt een beetje de richting in te gaan van een vraag die niet meer makkelijk vanaf een forum beantwoordt kan worden.

Misschien moet het topic ook wel naar Non-windows OS gestuurd worden, ik weet het iig niet meer.

• SEFje
Ik up ehm stiekum ff voor het slapen gaan... :Z
Pagina: 1