Aopen HQ08 - hitte

Pagina: 1
Acties:

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40
Mijn proc (athlon 1800+) is ontzettend heet, ik had eerst een delta 60HP fan mijn proc was 50 graden idle en 64 graden stressed. Nu heb ik een YS-tech fan die op 3200 rpm draait, want ik vond die delta nogal een lawaai maken.
Nu is mijn idle temp 64 graden en stressed kreeg ik hem op 80 graden :'(
Waarschijnlijk ligt het niet aan mijn cooler, mijn swiftech MCX-370 is gloeiend heet als ik hem aanraak, dus heeft die goed contact. Dus kan het alleen nog maar aan mijn kast liggen de Aopen HQ08. Hoe kan ik deze kast cooler krijgen en daarbij niet hoef te dremelen. (ga ik later nog wel een keer doen).

Ik heb al 3 casefans in deze kast zitten. Volgens mij hebben de bovenste 2 coolers geen nut. Als ik ze uitzet wordt mijn proc niet heter.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 23:24 schreef Xof het volgende:
Mijn proc (athlon 1800+) is ontzettend heet, ik had eerst een delta 60HP fan mijn proc was 50 graden idle en 64 graden stressed. Nu heb ik een YS-tech fan die op 3200 rpm draait, want ik vond die delta nogal een lawaai maken.
Waarschijnlijk ligt het niet aan mijn cooler, mijn swiftech MCX-370 is gloeiend heet als ik hem aanraak, dus heeft die goed contact. Dus kan het alleen nog maar aan mijn kast liggen de Aopen HQ08. Hoe kan ik deze kast cooler krijgen en daarbij niet hoef te dremelen. (ga ik later nog wel een keer doen).

Ik heb al 3 casefans in deze kast zitten. Volgens mij hebben de bovenste 2 coolers geen nut. Als ik ze uitzet wordt mijn proc niet heter.
Neem gewoon Chocolade c00ling :P

Nee ff serieus : Als die 2 bovenste cooler helemaal bovenin je HQ08 zitten zou ik ze er gelijk uithalen want das alleen maar voor meer herrie zorgen. En koop anders een beter proccesor cooling. Of watercooling ? (of chocolade :P )

Verwijderd

Als je het mij vraagt zou 'k 'ns checken of je tempsensors wel goed zijn.

• Xof
Die van Asus zijn sowieso niet goed, vind ik wel jammer de echte temps kom ik zo nooit te weten.

• Tubby
  • Laatst online: 13:20

Tubby

or not to be

Op woensdag 19 december 2001 23:24 schreef Xof het volgende:

Ik lees nix over programma's die crashen en dergelijke. Dus waarschijnlijk is er iets mis met je temp sensor. Waar maak je je zorgen over?

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Xof
Nou als die op 80 graden staat heeft die wel de neiging om te crashen. Alles gaat langzamer, laden gaat erg moeizaam.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09
als je koeler goed gemonteerd zit en je hebt geen maffe dingen gedaan dan moet het haast wel aan je temp sensor liggen...probeer het eens met andere temperatuurmeters(programma`s) (of meet temperatuur van sink met temp meter)

• Xof
De Biostemp zit ook al idle op 64 graden dus met andere programma's meten zal niet helpen en hoe kun je het beste de temp van de heatsink meten dan?

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Ik heb een 92MM Sunon casefan boven de processor gehangen die de lucht van de processor wegzuigt.

Een 92MM past netjes in het gat onder de voeding. De lucht kan dan zo via de voeding naar buiten.

Bij mij scheelde het zo'n 10 graden, dus als je dat nog niet had gedaan, is het zeer de moeite waard.

Suc6

-

• Xof
Hoe maak je hem vast dan?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09
ik heb ook een hq08,
een amd 1.4 ghz, een silverado...
maar jouwes hoort veel koeler te zijn, blij dat je dat door had. Ik zou gewoon eens een temperatuurmeter tegen de heatsink houden...

• Xof
Dan ga ik dat morgens maar eens doen :)
Als ik mijn handen boven de heatsink hou komt er wel een enorme warmte vanaf of is dat bij 40 graden ook al zo?

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Op woensdag 19 december 2001 23:38 schreef Xof het volgende:
Hoe maak je hem vast dan?
Ik heb het rooster van de voeding eerst weggezaagd, zodat de lucht nog beter via de voeding naar buiten kan. Via wat uitsparingen heb ik de casefan met wat schroefjes aan de voeding vastgemaakt.

Ik kan als je wilt denk ik wel een foto maken met mijn webcam om het wat duidelijker te maken. Ik weet niet of het heel errug duidelijk wordt omdat het dan webcam-quality is.

-

• Xof
Ja graag een foto, ik kan me nu moeilijk voorstellen wat je precies bedoelt.

• Xof
Wat ik eigenlijk wel raar vind is dat mijn mobo temp 27 graden is, wat ik een normale temperatuur vind.
Normaal als je proc heel heet wordt dan gaat de mobo temp toch ook wel iets omhoog?

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 23:47 schreef FoxzMan het volgende:

[..]

Ik heb het rooster van de voeding eerst weggezaagd, zodat de lucht nog beter via de voeding naar buiten kan. Via wat uitsparingen heb ik de casefan met wat schroefjes aan de voeding vastgemaakt.

Ik kan als je wilt denk ik wel een foto maken met mijn webcam om het wat duidelijker te maken. Ik weet niet of het heel errug duidelijk wordt omdat het dan webcam-quality is.
een enermax heeft geen rooster wat weg gezaagt moet worden.
Maar misschien moet je eens draaien met je kast open en zorgen dat er genoeg kamertemp lucht bij je proc kan komen en dan weer in je bios naar temp kijken. Wanneer dit dan nog steeds te hoog is dan de temp van je koeler meten wanneer deze ook hoog is dan licht het probleem bij je O.C.
Dus dan even standaard draaien en kijken of je temp dan wel normaal is. TOM.

• DeadPool
  • Laatst online: 10-06 22:02
Op woensdag 19 december 2001 23:57 schreef Xof het volgende:
Wat ik eigenlijk wel raar vind is dat mijn mobo temp 27 graden is, wat ik een normale temperatuur vind.
Normaal als je proc heel heet wordt dan gaat de mobo temp toch ook wel iets omhoog?
Mja je mobo wordt wel wat heter maar niet extreem veel meer. Ik zou em eerst is ff op z'n "normale" clocksnelheid laten lopen, als je temp dan meer dan 60 graden met }:O aan is dan is er iets mis, en wat voor koelblok hebbie btw?

edit: d0h, lezen is moeilijk ;) het is dus een swiftech

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

hm... mijn TB 1,33 GHz in HQ08 wordt ook maar iets van 35 )45 stressed) graden idle. Maar das alleen als ik de zijplaat eraf haal. Als ik die dicht doe dan wordt ie ineens een stuk warmer :/ (41/51)
Moet binnenkort maar es wat gaan spelen met een dremel en een 92MM fan die ik nog heb liggen.. wellicht dat een stukkie PVC wonderen doet :)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

ik zou zeggen zet je case eens open en kijk da naar de temps he :) bij mij scheelt het maar 2° omdat ik een heel goeie ariflow heb :D

Verwijderd

Ik had dat ook, maar dan met mijn std. geleverde kast van Memo. Das van die troep waar je voeding voor je proc hangt, ipv een stuk erboven. daar heb ik van karton toen een kokertje gemaakt met een dikke 120mm fan ervoor die de warme lucht vanachter de voeding (en dus vanboven de proc) wegzoog. voor de intake zorgden twee 60mm? fans op halve snelheid. Scheelde bij een gesloten kast 10C. (max temp van 37 stressed). Bij mijn nieuwe 'oude verbouwde Intel server'-kast ligt die temp zelfs op 31 stressed, _ZONDER_ extra ventilatie! De voedingsvent schakelt zichzelf uit bij een idle pc, die nagenoeg niet warm wordt.
Temps zijn resp. proc idle, stressed, kast idle, stressed:
originele Memo kast: 44/51/37/44,
aangepaste Memo kast: 32/37/29/34
Intel-kast: 26/31/23/28.

Ziedaar de verschillen tussen behuizingen en mods. Als ik deze kast ook nog een betere airflow zou bezorgen... Ik heb slechts een Duron 700, maar deze ga ik asap overklokken nu het met de temps wel goed zit.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Misschien een hele lullige vraag, maar heb je wel koelpasta gebruikt?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op woensdag 19 december 2001 23:36 schreef FoxzMan het volgende:
Ik heb een 92MM Sunon casefan boven de processor gehangen die de lucht van de processor wegzuigt.

Een 92MM past netjes in het gat onder de voeding. De lucht kan dan zo via de voeding naar buiten.

Bij mij scheelde het zo'n 10 graden, dus als je dat nog niet had gedaan, is het zeer de moeite waard.

Suc6
ik heb dat ook gedaan met mijn aopen hq-45 die bij me zusje staat.

Ik zal even een foto nemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/troep/voeding.jpg

hier een groot plaatje (1600x1200)
1600x1200 plaatje

Verwijderd

hmz volgens mij moet je er zo'n just cooler ding als mij er in hebbe, best wel stil en het dingt blaast zich zelf zowat van het bureau, mijn combi zorgt voor een 45 graden stressed

• Xof
Ik heb er wel koelpasta tussen gedaan BTW (zelfs zonder zou die nog niet zo heet moeten worden)
Als ik de kast open heb daalt die maar met 3 graden.
Ik laat mijn comp nu even een tijdje aanstaan (kan die opwarmen ;) ) en dan draai ik mijn kast eens open om mijn heatsink te meten.

Ik heb hem trouwens normaal lopen als ik hem OC dan komt die waarschijnlijk in de buurt van 90 graden. Sig was nog met de oude fan :)

• Xof
Op donderdag 20 december 2001 14:37 schreef alberth het volgende:
hmz volgens mij moet je er zo'n just cooler ding als mij er in hebbe, best wel stil en het dingt blaast zich zelf zowat van het bureau, mijn combi zorgt voor een 45 graden stressed
Je verwacht toch dat een swiftech beter is.

Verwijderd

zou je denken heb ik al gehad, ik heb ze zowat allemaal gehad

• Xof
Ik heb net mijn heatsink opgemeten, waar volgens mijn computer op 70 graden staat is de heatsink 47 graden. :?

De windows 3D screensaver schokt wel BTW

De heatsink zit er goed op schroefjes staan iets boven het clipje zoals het hoort. Je kunt hem niet bewegen.
Een swiftech kun je er eigenlijk ook moeilijk verkeerd opzetten.

• Xof
Mijn kast staat nu een tijdje open hij staat nu (idle) op 53 graden dat is iets hoger dan met die andere fan.

Verwijderd

logisch, je blok is koeler, anders zou die geen warmte van je proc opnemen... denk dat je dan beter de kasttemp kunt meten en dat vergelijken.

Je hebt echt een ventilatieprobleem. Volgens mij wordt door AMD ook een koeler aangeraden die meer dan 5000rpm draait, maar dat moet je zelf weten...

• Xof
Volgens mij moet ongeveer 3000 rpm zat kunnen.

Ik zie trouwens dat er gaatjes in het blok waar normaal je HD inzit (ik heb mijn hd ergens anders dus is die leeg) past hier een fan in? Zoja dan kan ik één van de bovenste fans verhuizen :)

Verwijderd

En nou nog es, maar dan duidelijk??

• Xof
Waar je normaal je HD in doet boven de internal speaker of ik daar een fan in kan doen.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Mijn HQ08 word echt niet heet!! Met een PIV 1.7Ghz met Intel cooler. Voor verdere specs zie sign.

Maaruh ik denk ook niet dat het veel nut heeft om coolers boven je voeding te bouwen ( ik ga da wel doen omdat mijn hd's erug heet worden :)) /ik zou eigenlijk ook niet weten wat je eraan kunt doen zonder te modden ;)

• Xof
Het ligt dus niet aan de kast. Ik heb net even de delta 60HP er handmatig even de heatsink gekoeld, de temp daalt maar 7 graden. Je zou toch denken dat je met zo'n (7000 rpm) en die fan die er nu opzit (3000 rpm) toch wel veel koeler moet worden dan 50 graden.
Dus ligt het nou aan de mobo of aan de koeler. Anders ga ik terug met mijn mobo.

BTW kan de titel veranderd worden want die klopt dus niet :+

Verwijderd

Kheb zelf ook een aopen HQ08, valt niks aan te doen de standaard koeling is niet voldoende ook niet met alle fans bijgeplaatst, je moet echt dremelen, sorry. (of waterkoeling natuurlijk)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als je hd eens in een hd-cooler doet scheelt dat ook behoorlijk.
verder kun je zonder dremelen ook zelf nog wat cooling plaatsen.

Je kunt nog een slot cooler en een 5.25" cooler plaatsen.
Dat scheelt ook wel wat.

Tweakers Discord

Verwijderd

mischien moet je een andere koeler kopen of inderdaat een gaan dremelen in je kast maar die van mij is nu met een xp1700@1900+(1583mhz) is idle 28 graden >:)

edit/ kijk ook nog een naar je voltage asus wil die nog wel een hoog zetten :(

Verwijderd

Ik heb ook al zo'n lekker probleem met deze kast. Ik had ook 2 fans bovenin de kast gezet zonder echt goed resultaat. Nu heb ik zoals hier beschreven staat een koeler onder de voeding geplaatst en de temperatuur is nog geen graad gedaald. Misschien dat ik dat van die kartonnen koker maar ga toepassen.

Verwijderd

ff een tip voor de mensen die zo een dremel langs hun kast willen halen of iets anders:
1 haal die stukken ijzer bover/onder eruit en maak er fingerguars(ofzo)voor of niet in moeten de mensen maar uitkijken
2 het stuk bij de onderste 5.25 inch sloten de onderste niet gebruiken
3 het suk bij die 5.25 inch sloten waar alle kabels door gaan een heel stuk groter maken
4 round de(ide/ata100) kabels en werk ze netjes weg maak je hele kast van binnen netjes en opgeruimt helpt goed voor de airflow

P.S. als het met die kabels fout gaat GARNAGE is niet verantwoordelijk ervoor als het fout gaat (niet erg komt er weer een bij met de mislukkeling

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 23:19 ]

Pagina: 1