IDE RAID met SiS, VIA of AMD chipset?

Pagina: 1
Acties:

• claude1973
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-02-2022
Binnenkort ga ik over tot de aanschaf van een PC met een AMD MP 1800+ processor...zo veel is zeker (aangezien de MP nog maar 5 tientje duurder is dan de XP versie en behoorlijk wat makkelijker te unlocken). Nu heb ik mij al enigzins verdiept in de verschillende moederbord chipsets en volgens mij is de VIA KT266A de snelste. Ik ben van plan om 2 Maxtor D740X HD's aan te schaffen en hiermee een RAID (0) configuratie te bouwen. Nu volgen enige vragen :)

Welke chipset is het meest geschikt voor een RAID configuratie (de KT266A mag dan wel met een single HD de snelste optie zijn maar is dat in een RAID configuratie nog steeds het geval)?

Wat is beter onboard RAID of een losse RAID controller (bv de Promise FastTrak 100 TX2) en waarom?

En is PC2700 geheugen (op een moederbord die dat ondersteunt) in mijn geval een betere optie dan bijvoorbeeld PC2100 cas2 geheugen?

al met al veel :? maar goed...daar is het een forum voor toch?

Groeten Claude en bvd dank

Verwijderd

Hoi Claude,

Allereerst: welkom op GoT! :)

Er zijn naar mijn mening 2 snelle (goede) DDR Socket A chipsets: de VIA KT266A en de SiS 735, zeer binnenkort komt daar ook de 745 bij.

Onboard RAID presteert naar mijn eigen ervaringen een stuk minder goed dan een losse RAID controller. De Promise Fasttrack 100 Lite-controller, die vaak geïntegreerd wordt op moederborden, wordt officiëel niet door Promise ondersteund. Voor drivers ben je dus aangewezen op de fabrikant van je moederbord.

De KT266A-chipset ondersteunt geen PC2700 geheugen, de SiS745-chipset daarintegen wel. Toch zul je niet veel profijt hebben van de extra bandbreedte omdat de huidige Palomino-architectuur omgaat met een frontsidebus van 266MHz, waar PC2700 geheugen op 333MHz draait. PC2100 CAS2 geheugen lijkt mij daarom de beste keus, aangezien het een stuk goedkoper is dan PC2700 geheugen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende moederborden:

- MSI K7T 266 Pro2-RU voor f400 / €182
- ECS K7S5A (SiS 735) voor f180 / €82
- ECS K7S6A (SiS 745) - prijs onbekend

Het MSI moederbord heeft onboard raid in de vorm van een Promise Fasttrack 100 lite controller, evenals support voor USB 2.0. Het ECS moederbord presteert net iets minder dan het MSI moederbord, maar ook niet veel.
Verder kun je met het MSI moederbord best goed overclocken: VCORE tot 1.85V, FSB per MHz verhogen en natuurlijk kun je multiplier veranderen, dit kan softwarematig in het BIOS. Bij het ECS K7S5A moederbord is het niet mogelijk om te overclocken met een officiëel BIOS. Je kunt hooguit software tools zoals SoftFSB gebruiken, maar het voltage van je processor kun je niet veranderen, dus erg ver kom je niet met je tweak. Het gerucht gaat dat de opvolger van dit moederbord, de K7S6A, wél beschikt over VCORE, multiplier en FSB mogelijkheden in het officiële BIOS.

Succes :)