Toon posts:

Meer geheugen dan mobo aankan.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mobo met daarop 512mb geheugen.

Nu ziet het mobo maar 256 MB, ik heb op deze server slackware 8.0 draaien, en ik weet dat er een optie is om meer geheugen onder linux aan te spreken.

Ik ben alleen ff kwijt hoe dat moest.

ergen in lilo moet je een parameter toevoegen en lilo opnieuw starten.

wie weet nog welke optie dat is.

Correct me if i'm wrong

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

append="mem=512m" ofzoiets .. doe anders eens man lilo

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wat voor moederbord heb je? Lijkt erop dat je moederbord de grootte van je dimms gewoon niet aankan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Merk op dat je zo alleen Linux vertelt dat hij meer geheugen moet gebruiken dan hij denkt dat er is. Dit is nuttig als de BIOS tegen Linux zegt dat er minder in zit dan er werkelijk in zit (en gebruikt kan worden).

Als je moederbord het geheugen niet goed herkent of echt niet meer dan 256 meg kan aanspreken, dan gaat dit je niet helpen... Linux kan willen wat ie wil, maar als het moederbord het geheugen niet snapt, komt Linux ook niet heel ver.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Elk moederbord dat ik in mijn handen heb gehad na m'n 486 kon wel 2 of 4 GB ram adresseren, zou me gek lijken als hij hier bij 512 al problemen zou geven (tenzij het een erg oude bak is)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Dat probleem heb ik dus ook, op de HCC dagen fijn een dimm reepje van 512meg gekocht. Leuk dacht ik. Hoppa in me mobo, mjah een BX chipset support dat dus niet. Maar zou dit dan wel moeten werken, met dat regeltje in LILO ?

Verwijderd

Mijn mobo kan max 512 in en het is een MSI 815EPT-RAID, net gekocht:)

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

sus

is druk :+

hmm, interessant...

Ik heb een mobo waarop 1x 256MB zit en 1x 64MB.

Nu heb ik op de HCC nog een keer 256MB gekocht, maar dat wil niet samen werken (mobo kan maar tot 384 aan).

Kan ik dat oplossen met dat regeltje? Ik werk met Redhat 7.2 (ben sinds gisteren helemaal over, no more M$)

zoja, hoe wat moet er dan in dat regeltje staan, en waar moet ik het plaatsen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

topicstarter: lijkt erop dat je mobo geen DIMMs boven de 256MB kan draaien, wat voor bord heb je?

suspicious: als jouw bordje 384 aan kan zal het wel max. 3 x 128MB zijn dus kun je geen 256MB modules gebruiken...

Apache: de CPU kan inderdaad 4GB RAM adresseren maar dat zegt nog niet dat de chipset dat kan... Zo is de Intel BX chipset gelimiteerd tot 1GB in max. 4 x 256MB ... Terwijl de Pentium3 gewoon 4GB kan adresseren...

PluueeR: nee de BX kan geen 512MB DIMMs voor de volle 100% gebruiken, mogelijk wel als 128MB ofzo ... zie stukje hierboven...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Hij slikt die 512mb nu als 256mb, mjah, 640mb intern is toch leuker dan 384 :(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Elk moederbord dat ik in mijn handen heb gehad na m'n 486 kon wel 2 of 4 GB ram adresseren, zou me gek lijken als hij hier bij 512 al problemen zou geven (tenzij het een erg oude bak is)
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.. Die 2 / 4 / 4 GB grens is hetgeen wat een x86 aankan (klopt niet volledig, maar dit terzijde).

De aansturing van de DIMM's wordt door de chipset gedaan, niet door de CPU. Die chipset heeft vaak een beperking kwa DIMM grootte en totaal geheugen. De DIMM grens ligt vaak bij 256, de totale memory grootte bij 256 / 512 MB.

Soms helpt het DIMMS van bank te verwisselen, maar dat is afhankelijk van de chipset.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Dat probleem heb ik dus ook, op de HCC dagen fijn een dimm reepje van 512meg gekocht. Leuk dacht ik. Hoppa in me mobo, mjah een BX chipset support dat dus niet. Maar zou dit dan wel moeten werken, met dat regeltje in LILO ?
Nee. Dat regeltje in LILO is alleen bedoeld als je BIOS zegt dat je X hebt, maar je hebt Y. het werkt ook alleen als de beperking door de BIOS komt, niet als het hardware gerelateerd is.

• sus

sus

Op donderdag 20 december 2001 11:11 schreef limoentje het volgende:

suspicious: als jouw bordje 384 aan kan zal het wel max. 3 x 128MB zijn dus kun je geen 256MB modules gebruiken...
Ik heb er dus al 1x 256 inzitten. Het vreemde is: In mijn boekje van mijn mobo hebben ze het ook over 3x128. Maar, ik heb maar twee sloten (en 2x 72pins, nu leeg).

In bank0 heb ik 256MB zitten, in bank1 heb ik 64MB zitten
ipv die 64 kan er ook een 128 in, werkt ook perfect.

maar als ik dus 2x 256 erin zet, dan doet hij het niet. (tenminste, dan geeft hij de verkeerde geheugen-waarde aan)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 december 2001 11:11 schreef limoentje het volgende:

Apache: de CPU kan inderdaad 4GB RAM adresseren maar dat zegt nog niet dat de chipset dat kan... Zo is de Intel BX chipset gelimiteerd tot 1GB in max. 4 x 256MB ... Terwijl de Pentium3 gewoon 4GB kan adresseren...

PluueeR: nee de BX kan geen 512MB DIMMs voor de volle 100% gebruiken, mogelijk wel als 128MB ofzo ... zie stukje hierboven...
Op donderdag 20 december 2001 12:46 schreef igmar het volgende:
Nee. Dat regeltje in LILO is alleen bedoeld als je BIOS zegt dat je X hebt, maar je hebt Y. het werkt ook alleen als de beperking door de BIOS komt, niet als het hardware gerelateerd is.
Op donderdag 20 december 2001 12:45 schreef igmar het volgende:
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.. Die 2 / 4 / 4 GB grens is hetgeen wat een x86 aankan (klopt niet volledig, maar dit terzijde).

De aansturing van de DIMM's wordt door de chipset gedaan, niet door de CPU. Die chipset heeft vaak een beperking kwa DIMM grootte en totaal geheugen. De DIMM grens ligt vaak bij 256, de totale memory grootte bij 256 / 512 MB.

Soms helpt het DIMMS van bank te verwisselen, maar dat is afhankelijk van de chipset.
^^^ precies.
Waarbij ik nog wil opmerken (igmar begon er al een beetje over) dat i386 (sinds de pII) via een vies windowing truukje ('high memory') 64 GB kan addresseren.

Dat sommige mensen hier hebben dat 256 toch geaccepteerd wordt terwijl er eigenlijk maar 128 per slot zou mogen werken en dat als ze er nog eentje bijprikken dat het dan niet meer werkt en dat soort problemen komt door het volgende:

De chipset *garandeert* dat hij bepaalde hoeveelheden ram kan addresseren (bijvoorbeeld 3x256=768 zoals in mijn desktop). Grotere DIMMs zouden wel eens kunnen werken, maar dit hoeft niet. En als het wel werkt, dan kan het best zijn dat het toevallige evenwicht waardoor het wel werkt verstoord wordt door een extra DIMMetje of een andere plaatsing in de slots.

Dus: voor je RAM koopt: check wat je mobo aan kan.
Heb je het al gekocht: probeer zoveel mogelijk combinaties uit, misschien heb je mazzel.

• sus

sus

Op donderdag 20 december 2001 15:38 schreef deadinspace het volgende:

[..]

[..]

[..]

^^^ precies.
Waarbij ik nog wil opmerken (igmar begon er al een beetje over) dat i386 (sinds de pII) via een vies windowing truukje ('high memory') 64 GB kan addresseren.

Dat sommige mensen hier hebben dat 256 toch geaccepteerd wordt terwijl er eigenlijk maar 128 per slot zou mogen werken en dat als ze er nog eentje bijprikken dat het dan niet meer werkt en dat soort problemen komt door het volgende:

De chipset *garandeert* dat hij bepaalde hoeveelheden ram kan addresseren (bijvoorbeeld 3x256=768 zoals in mijn desktop). Grotere DIMMs zouden wel eens kunnen werken, maar dit hoeft niet. En als het wel werkt, dan kan het best zijn dat het toevallige evenwicht waardoor het wel werkt verstoord wordt door een extra DIMMetje of een andere plaatsing in de slots.

Dus: voor je RAM koopt: check wat je mobo aan kan.
Heb je het al gekocht: probeer zoveel mogelijk combinaties uit, misschien heb je mazzel.
Nouja, tis niet zo'n ramp, t zit nu in de server :)

Maar, als het met Linux aan de praat gebracht zou kunnen worden, dan zou dat erg lekker zijn. Dat was de vraag. Het geheugen kan ik wel kwijt, heb ook nog een vriendin, met een vrij nieuwe PC.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 december 2001 17:32 schreef suspicious het volgende:
Maar, als het met Linux aan de praat gebracht zou kunnen worden, dan zou dat erg lekker zijn. Dat was de vraag. Het geheugen kan ik wel kwijt, heb ook nog een vriendin, met een vrij nieuwe PC.
Nouja, kzou zeggen: probeer het... pleur "mem=zoveel" in je /etc/lilo.conf erbij, run lilo en reboot.
En zorg dat je OF een bootflop hebt OF een extra entry in je lilo.conf zonder die mem=zoveel OF dat je met lilo's bootprompt kunt werken, want je hebt een redelijk grote kans dat je mobo het gewoon niet aankan. In dat geval gaat het vrij mis tijdens het booten gok ik.

Als het niet werkt... probeer wat met de volgorde van DIMMs te rommelen... Mocht het alsnog niet werken, dan moet je wat gaan ruilen met andere compu's (nouja, het is zonde om 512 als 256 te gebruiken of iets wat daarop lijkt).

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op donderdag 20 december 2001 10:41 schreef worldpunch het volgende:
Mijn mobo kan max 512 in en het is een MSI 815EPT-RAID, net gekocht:)
sorry dan ben ik verwend met mijn kg7-raid ;)

binnenkort toch maar eens 4 latjes van 1 Gig DRR proberen te scoren >:) :P

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 19:27 schreef Apache het volgende:

[..]

sorry dan ben ik verwend met mijn kg7-raid ;)

binnenkort toch maar eens 4 latjes van 1 Gig DRR proberen te scoren >:) :P
schijt gij geld ofzo ?
Pagina: 1