Netwerk in XP over TCP/IP in verschillend subnet

Pagina: 1
Acties:

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Is het mogelijk om in XP een netwerk op te zetten als je op beide computers in een verschillend subnet zit?

Ik heb al route add geprobeerd, maar dit werkt niet erg. Wel een ping van <1ms

Eh, met netbeui krijg ik hem trouwens ook niet aan de gang, dus misschien ligt het ergens anders aan.

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

kweenie maar wat is er mis met ipx?
dat doet (meestal) bij mij dan niet moeilijk... *D

*ding* Einde bericht *dong*

• Fles
Op woensdag 19 december 2001 22:04 schreef theborgnl het volgende:
kweenie maar wat is er mis met ipx?
dat doet (meestal) bij mij dan niet moeilijk... *D
IPX? Netwerk opzetten met IPX?

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

geloof het of niet maar soms zijn (voor noodoplossingen dan) oude stuffies een stuk beter... en wees niet bang, ipx en tcp werken echt (niet?) samen...

ik geloof in mijn hub!

*ding* Einde bericht *dong*

Verwijderd

Met netbeui zou je in XP gewoon op elkaars share kunnen kijken via network neighborhood, tenzij er ergens een router tussen zit (netbeui kan niet gerouteerd worden).
2 computers met een ander IP subnet kunnen elkaar normaal gesproken ook niet bereiken. Hiervoor zul je moeten routeren...

greetz

• Fles
Op woensdag 19 december 2001 22:13 schreef MisterSmith het volgende:
Met netbeui zou je in XP gewoon op elkaars share kunnen kijken via network neighborhood, tenzij er ergens een router tussen zit (netbeui kan niet gerouteerd worden).
2 computers met een ander IP subnet kunnen elkaar normaal gesproken ook niet bereiken. Hiervoor zul je moeten routeren...

greetz
Zit alleen een hub tussen. Oh, ik kan mijn laptop wel zien als ik die aan de hub knikker samen met mijn XP machine.
Eerder ging het perfect toen ik nog 98 op beide had

Ik heb route add uitgevoerd, ik weet niet of je dat bedoelt... denk het wel eigenlijk

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

waarom gebruik je twee verschillende subnet adressen?

Click hier niet

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 19 december 2001 22:01 schreef Graveheart het volgende:
Is het mogelijk om in XP een netwerk op te zetten als je op beide computers in een verschillend subnet zit?

Ik heb al route add geprobeerd, maar dit werkt niet erg. Wel een ping van <1ms

Eh, met netbeui krijg ik hem trouwens ook niet aan de gang, dus misschien ligt het ergens anders aan.
Verschillende subnets werken niet samen op een netwerk

Verwijderd

Het zal wel een overbodige opmerking zijn, maar ik zeg het toch maar even: Je hebt toch ook een route voor de terugweg op de andere pc gedefinieerd heh??? Ik neem aan van wel, want ik begrijp uit je vraag dat een ping tussen de machines wel lukt. Als dat lukt, dat is de routering in principe goed...

Heb je perongeluk de interne firewall en/of internet sharing geactiveerd op 1 van de pc's??? dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn (of McAfee firewall ofzo...)

Als het dat allemaal niet is, dan zou ik de IP stacks op XP eens opnieuw installeren en in het uiterste geval even de complete NIC opnieuw installeren... (aangezien netbeui ook niet werkt)

Veel success!!! ik ben benieuwd wat het probleem was ;-)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 19 december 2001 22:10 schreef Graveheart het volgende:

[..]

IPX? Netwerk opzetten met IPX?
Ja waarom niet werkt prima hoor. Op mijn werk doen we van alles met ipx is ook prima te routeren.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 15:35
Standaard worden 2 netwerkkaarten tijdens de installatie van XP gebridged.

Iemand in mijn netwerk kwam daar nl achter en toen kon ik op zijn eigen, prive, netwerkje komen.

Zijn shares stonden wagenwijd open zonder enige vorm van wachtwoorden (logisch, was zijn eigen netwerk)
Stond nogal wat shit op.

Anyway, Bridge optie is het dus, zoekt en gij zult vinden.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik begrijp niet waarom het maken van een windows netwekrje zo moeilijk gemaakt wordt. TCP IPis toch al een tijdje uit. Bovendien de code hebben ze gejast van BSD. Altijd gezeik om een peer to peer netwerk te maken onder windhoos

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 07:12

Adze

CCNP !

Windows netwerk over verschillende subnetten moet geen probleem zijn, want bij het bedrijf waar ik werk werken 500+ werkstations in meerdere subnets...

Dat NETBEUI niet werkt is ook raar, want die moet het op één LAN segment gewoon doen! En als je wel kunt pingen dan moet het netwerk werken.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je NETBIOS hebt uitgezet, en dan wordt het wel lastig zonder domain-controller.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Op donderdag 20 december 2001 08:19 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik begrijp niet waarom het maken van een windows netwekrje zo moeilijk gemaakt wordt. TCP IPis toch al een tijdje uit. Bovendien de code hebben ze gejast van BSD. Altijd gezeik om een peer to peer netwerk te maken onder windhoos
Ga even lekker ergens anders flamen als je niet weet waar je over praat.

2 verschillende subnets: dit houdt in dat er 2 master browsers zijn, die elkaar niet kunnen zien. Dus kun je de computers in de verschillende subnets niet zien. Wat je moet doen, is in %windir%\system32\drivers\etc\lmhosts een entry maken in de vorm:
code:
1
<ip-adres>    <netbios-naam>    #PRE

Dit doe je bij voorkeur voor alle machines, op alle machines. Het zou dan moeten werken.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je systemen 2 verschillende IP-ranges hebben maar via een hub zijn verbonden, heb je inderdaad niets aan alleen maar een "route add", want je hebt geen router bereikbaar. Het adres van de router moet namelijk wel binnen de IP-range van de verzendende computer vallen, want anders kan het systeem de router zelf niet vinden (daar heeft-ie dan weer een router voor nodig ;-).

Je moet dus tenminste 1 van de 2 systemen een alias IP-adres geven in de IP-range van het andere systeem.

Wil je zowel van A naar B als van B naar A kunnen werken met het "hoofd" IP-adres, dan moeten ze of beiden een alias IP-adres krijgen op elkaars IP-range, of je moet op het systeem met het alias IP-adres IP-forwarding aanzetten zodat deze zich als router gaat gedragen, en dan op het andere systeem een "route add" doen van het "hoofd" IP-adres van het routerende systeem naar het alias IP-adres van het routerende systeem. Op het routerende systeem hoef je geen "route add" te doen, want dat systeem zit al op beide IP-ranges.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Fles
De nics werken sowieso, want ik kan op beide computers internetten.
Dit is direct ook de reden dat ik ze beide in een appart subnet heb, omdat ik ze voor internet gebruike en dan moet je ze instellen op het ip dat je krijgt (in dit geval van @home) en dan maar hopen dat ze in hetzelfde subnet zitten. Bij mij niet dus :(

Ik heb op beide computers route add uitgevoerd. Hierdoor gaat de ping een heel eind naar beneden, dus het heeft wel geholpen. Ik weet niet wat er bedoeld wordt met dat routeren niet werkt omdat hij op een hub zit, maar het netwerk wordt er wel sneller van in iedergeval.

Op beide computers heb ik de firewall uit gezet, bij 98 de x-tra geinstalleerde en bij XP de ingebouwde. Ik weet alleen niet of internet sharing aan of uit staat. Waar kan ik dit bekijken?
Het vreemde is alleen wel, dat als ik mijn laptop inplaats van de 98 zet, het netwerk het wel doet. Hij geeft dan wel een conflict met IP adressen opdat die beide hetzelfde zijn. Het lijkt mij dat hij dan met NetBeui werkt. Op de XP machine is alles dus naar mijn id sowieso goed ingesteld. Maar voor dat ik XP kreeg, werkte het netwerk ook prima met twee 98 systemen.
Pagina: 1