[Vinyl] Dof geluid, links harder

Pagina: 1
Acties:
  • 673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Hey allemaal!
Ik zit met een probleempje, vanochtend zat ik in de bus lekker te luisteren naar m'n mixje die ik gisteren had gemaakt, maar het was niet om aan te horen. De ene draaitafel is prima, maar de andere klinkt bij veel laag geluid aan de linkerkant veel harder. Als er meer hoge tonen inkomen, dan is het geluid wel redelijk gelijk verdeeld... :?

Ook is het zo dat het geluid nogal dof overkomt.. Als ik de naalden van de draaitafels omdraai (wat ik natuurlijk gedaan heb, omdat het wel aan de naald zal liggen) dan heb ik het probleem nog steeds bij dezelfde draaitafel..

What's happening? Het was ook van de een op de andere dag, heel extreem, niet langzaam ingeslopen ofzo.. :(

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hoe heb je het opgenomen? En via welke weg enzo?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Skate2000
Mja.. sorry,
de output van het mengpaneel direct op m'n MD

Helemaal niets ertussen dus, ik ga er dan ook van uit dat het geluid goed zou moeten zijn.. ;(

Verwijderd

Misschien je mixer een beetje gaat ofzo, bij mijn mixer is bij een van de line inputs een van de kanten heel zwak, gelukkig gebruik ik hem niet :) maar probeer er eens een andere bron op aan te sluiten, kan je iig kijken waar de storing ligt..

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik *denk* dat het aan 1 van de inputs van je mengpaneel ligt, ik zou zeggen draai die eens om :)

misschien iets mis met de balans/toon regeling van 1 van de 2?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik denk inderdaad dat het aan je paneeltje ligt, wat hierboven ook al wordt gezegd.

Kun je mischien softwarematig je linkervolume (of wat was t?) een beetje opkrikken?

Maar dan nog, ik zou even wat proberen om uit te zoeken waar het probleem ligt. Het kan tenslotte van alles zijn in je mengpaneel, in/output, balans etc.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Skate2000
allemaal bedankt! Maar voordat ik ga pluggen, zou het (in theorie) mogelijk kunnen zijn dat een naald aan de ene kant (links) harder klinkt dan aan de andere kant? Of moet dit altijd gelijk zijn?

En dat de hoge tonen verschoven zijn, of juist de lage tonen? Dat je het dus meer aan één kant hoort?

En is dit dan weer op te lossen door met de naalddruk en de anti-skating te klooien? Dat het bijvoorbeeld zo is, dat hoe meer anti-skating, hoe meer het geluid naar rechts wordt 'gedrukt' ofzo.. :?
Natuurlijk weet ik waar de anti-skating voor bedoeld is

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Denk inderdaad dat het je naald is wissel ze is om (wanneer dat kan, je kan ook ff het element switchen)
Hij staat misschien wel een beetje scheef

edit

duh ik lees weer is niet goed, tjek je bekabeling ff

edit

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Heb je alleen de naald overgezet of ook het element? Misschien is een element een beetje gaar.

• Skate2000
Op woensdag 19 december 2001 23:59 schreef Marcel het volgende:
Heb je alleen de naald overgezet of ook het element? Misschien is een element een beetje gaar.
Hoe zou het element dan weer goed kunnen worden? Hij was nl. van de een op de andere dag "gaar".. :'( Is het zo dat het geluid van de ene kant naar de andere verschuift als het element scheef zit? Zo ja, hoe werkt dit dan precies.. Welke kant zou het element opmoeten :?

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik kom nog uit het "stenen- eh platen tijdperk" en heb nog nooit gehoord van een scheef zittend element. Wel kan de aftasthoek niet goed zijn, maar dat geeft hooguit iets meer vervorming (en minder goede leeseigenschappen van de groef).

Verder heb je nog anti skating, dat er is om te zorgen dat de naald niet van de plaat afglijd.

Heb eigenlijk geen idee hoe het stereo effect in een lp gebakken zit. De linker en rechterkant van de groef lijkt mij niet mogelijk, er is toch maar 1 naald (dus 1 die kan maar 1 beweging volgen). Snap eigenlijk er nix van nu ik er over nadenk.

Zal eens kijken of er een faq is

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 15:12

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op donderdag 20 december 2001 00:34 schreef Duck-Twacy het volgende:
Heb eigenlijk geen idee hoe het stereo effect in een lp gebakken zit. De linker en rechterkant van de groef lijkt mij niet mogelijk, er is toch maar 1 naald (dus 1 die kan maar 1 beweging volgen). Snap eigenlijk er nix van nu ik er over nadenk.
Groeven zitten niet aan weerszijden, maar eentje in horizontale richting en eentje in verticale richting. :)
't is zo simpel... je verwacht het niet :P

• Skate2000
Op donderdag 20 december 2001 01:12 schreef Tassadar het volgende:
Groeven zitten niet aan weerszijden, maar eentje in horizontale richting en eentje in verticale richting. :)
EUhm.. ja, hoe dan? Dit betekent dus dat als ik de naald heeeeeel zwaar zou maken, of gewoon teveel druk, dat de ene kant zachter wordt??

Verklaart dit mijn probleem dan ook? Heb ik een te hoge naalddruk?

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 20:49
kabels checken is mijn motto
ergens een kabelbreuk cq corrosie

• Skate2000
Hey... wordt het geluid daar doffer van? Maar dat kan dan toch niet in één keer komen? Of heeft het te maken met het feit dat ik mijn verwarming aanhad ofzo? Lijkt me sterk.. :+

Verwijderd

Niet ergens een slecht contactje in je headshell, of in je arm?

Of natuurlijk de input op je mixer, of een draadbreukje in je interlink...

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op donderdag 20 december 2001 01:12 schreef Tassadar het volgende:

[..]

Ja, had zelf ondertussen al bedacht dat de naald een 2d beweging moet maken, en dat linker en rechter signaal projecties moeten zijn op een bepaalde richting. Eigenlijk ongeloofelijk dat het werkt. Er zijn volgens mij ook ooit 4 kanaals lp's geweest (in het mislukte quadrafonie tijdperk)!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op donderdag 20 december 2001 12:44 schreef Skate2000 het volgende:

[..]

EUhm.. ja, hoe dan? Dit betekent dus dat als ik de naald heeeeeel zwaar zou maken, of gewoon teveel druk, dat de ene kant zachter wordt??

Verklaart dit mijn probleem dan ook? Heb ik een te hoge naalddruk?
Volgens mij wordt de afgegeven spanning (signaal) niet bepaald door de naalddruk (of kracht), maar door de "heftigheid" waarmee de naald + magneet beweegt (en dus een spoel induceert).
(of naald + spoel als je een MC element hebt)

Een verkeerde naaldkracht leidt hooguit tot uit de groef springen (als te laag) of pvc poeder als te hoog :)

• Skate2000
Op donderdag 20 december 2001 21:32 schreef Duck-Twacy het volgende:
Volgens mij wordt de afgegeven spanning (signaal) niet bepaald door de naalddruk (of kracht), maar door de "heftigheid" waarmee de naald + magneet beweegt (en dus een spoel induceert).
(of naald + spoel als je een MC element hebt)

Een verkeerde naaldkracht leidt hooguit tot uit de groef springen (als te laag) of pvc poeder als te hoog :)
Dus het kan iig niet liggen aan een verkeerde naalddruk.. :9 Dat scheelt, de kabels zijn goed.. alleen de linkerdraaitafel zuigt nog steeds.... Ik heb er nu andere naalden opzitten, het probleem is nu minder..

Kan ik dan concluderen dat het aan de naalden ligt? Morgen de uitslag, nu slapen :Z

• dreeke

dreeke

outdated icon

wissel je elementen dan gewoon ff om :?
zo gedaan toch...

• Skate2000
Mmmz.. maar het is in één keer gebeurd, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Is het omwisselen van de naalden niet genoeg? Ik vind het nl. een beetje "eng" om m'n elementen los te schroeven.. :+

Edit: Ja, ik weet wel hoe ik mijn headshell moet omdraaien

• dreeke

dreeke

outdated icon

wat is daar dan eng aan :?

Pagina: 1