Ik bedoel dat hij de computer niet heeft aangesloten op een geaard stopcontact.Op woensdag 19 december 2001 18:04 schreef Doek het volgende:
geaard?? je bedoelt ijzerdradje van de pc naar de verwarming of zo?? ik heb al heel lang pc's maar dit heb ik nog nooit gedaan en ook nog nooit problemen er mee gehad dus ik denk dat da aarden een beetje bullshit is.
Voor mij hetzelfde. Een van mijn pc's is ook niet geaard en die pc loopt nooit vast dus ik zou het alleen aarden als je echt vage foutmeldingen krijgt ofzo.
Je zoekactie naar 'computer aarden' leverde 138 resultaten op. Resultaten 1 - 50.
Op inhoud zoeken, staan topics tussen waar het precies instaat
Op inhoud zoeken, staan topics tussen waar het precies instaat
Verwijderd
-zucht- Een ijzerdraadje naar de verwarming is precies hetzelfde...
Een maakt geen bal uit, want ik doe het ook al jaaaaaaaarrren zonder. Dus...
mja volges mij als spanningspieken optreden kan een geaard stopcontact die beter opvangen dan ongeaard, schijnt slecht voor je HD te zijn 
correct my if i'm wrong
correct my if i'm wrong
Dan kun je toch gewoon zo'n speciaal verlengsnoertje kopen? Veel makkelijker!Op woensdag 19 december 2001 18:16 schreef Skinlab het volgende:
mja volges mij als spanningspieken optreden kan een geaard stopcontact die beter opvangen dan ongeaard, schijnt slecht voor je HD te zijn
correct my if i'm wrong
Verwijderd
Noop you're wrong... Het aarden zal echt de spanningspieken niet opvangen.. Het aarden zal alleen nut hebben als er ergens kortsluiting is (tussen jou en de computer (240V))Op woensdag 19 december 2001 18:16 schreef Skinlab het volgende:
correct my if i'm wrong
Verwijderd
Je vergeet dat je 0 volt tevens aarde is... dus bij een lekke voeding word je 0 volt iets meer,tenzij die aan aarde hangtOp woensdag 19 december 2001 18:20 schreef Laptom het volgende:
[..]
Noop you're wrong... Het aarden zal echt de spanningspieken niet opvangen.. Het aarden zal alleen nut hebben als er ergens kortsluiting is (tussen jou en de computer (240V))
Ik heb gehoord dat het inderdaad slecht is voor je HD als je comp nie geaard is. Een computer die nie geaard is kan zijn statische electrische tijd nie kwijt. Omdat een hard disk rondraait kan de kop positief geladen worden en het schrijfoppervlak negatief. Zo kan er een vonkje oversrpringen waardoor je beschadige sectors krijgt. Dit is het enigste voorbeeld dat ik heb gehoord van wat er kan gebeuren met een ongeaarde computer. Heeft iemand nog meer voorbeelden???Op woensdag 19 december 2001 18:16 schreef Skinlab het volgende:
correct my if i'm wrong
Ooit van het nut van een aardlekschakelaar gehoord?Op woensdag 19 december 2001 18:15 schreef timotee het volgende:
Als ik mijn bak niet aard en de VGA kabel schiet los hoor ik letterlijk vonken over springen tussen socket en plug. NMM niet gezond voor de vid. kaart...
Forget your fears...
...and want to know more...
Heb jij 220V op je kast staan danOp woensdag 19 december 2001 18:40 schreef Vjenne het volgende:
[..]
Ooit van het nut van een aardlekschakelaar gehoord?
Forget your fears...
Verwijderd
Dat werkt niet hetzelfde als aardeOp woensdag 19 december 2001 18:15 schreef timotee het volgende:
Jesus wat een techneuten hier...
Als je computer op een niet geaard stopcontact plugged, dan blijft er door de filter een half maal het netspanning op je kast staan, ofterwijl 110V...
Slecht voor componenten (kan), momdems kunnen vaak hierdoor niet juist functioneren of niet goed presteren. Verder geeft het storing op je geluid en andere componenten...
Maar als de rest hier eigenwijs wil blijven doen... vooral niet geaard aansluiten dan.
Ook het aansluiten aan een verwarmingsbuis heeft vaak GEEN zin, dit door bepaalde aansluitringen metaalsoorten etc... waardoor je niet op 0V komt
Verwijderd
ik wil best geloven dat het beter is een geaard stopcontact te gebruiken... maar leg dit eens beter uit... ik denk dat ik je niet begrijpAls je computer op een niet geaard stopcontact plugged, dan blijft er door de filter een half maal het netspanning op je kast staan, ofterwijl 110V...
zoals het er nu staat vind ik je zeer ongeloofwaardig
De belangrijkste reden is dat als je een keer sluiting in je systeem krijgt, de kast onder de volle 220V kan staan. Dat mag jij lekker vinden, ik heb dan liever dat door de aarding de zekeringen eruit knallen.
Als je een netwerk maakt met een ander systeem op een andere zekerings-groepen in je huis (kamer van je broertje), of een monitor in een ander stop-contact in in de kamer, dan kunnen deze op verschillende fasen zitten. Als je dan niet geaard bent, dan staan er hele interessant spanning tussen die 2 computers.
Even hele beknopte uitleg fasen :
Stroom is een wisselspanning. Deze wordt in de centrale opgewekt met generatoren die 3 "uitgangen" hebben, elk heeft een spannings-verschil van 380V met een nul-leiding. Doordat de 3 uitgangen onderling 1/3 fase verschoven zijn, is de onderlinge spanning tussen die fasen 220V, en dat krijg je je huis binnen. Zitten 2 verschillende groepen in je huis op 220V, dan staat er tussen die 2 fasen spanning. Lekker.
Als je een netwerk maakt met een ander systeem op een andere zekerings-groepen in je huis (kamer van je broertje), of een monitor in een ander stop-contact in in de kamer, dan kunnen deze op verschillende fasen zitten. Als je dan niet geaard bent, dan staan er hele interessant spanning tussen die 2 computers.
Stroom is een wisselspanning. Deze wordt in de centrale opgewekt met generatoren die 3 "uitgangen" hebben, elk heeft een spannings-verschil van 380V met een nul-leiding. Doordat de 3 uitgangen onderling 1/3 fase verschoven zijn, is de onderlinge spanning tussen die fasen 220V, en dat krijg je je huis binnen. Zitten 2 verschillende groepen in je huis op 220V, dan staat er tussen die 2 fasen spanning. Lekker.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
en hoe staat het dan met m'n laptop die in het netwerk staat met een computer op een andere groep maar geen aardedraad heeft??Op woensdag 19 december 2001 21:58 schreef mvdejong het volgende:
Aarden heeft zeker nut.
Heeft me al een bp6 gekost met proccies die een flinke opdonder kregen omdat ze met de 220 aan het kloten waren in de flat.
proccies zijn half gaar (doen het nog maar da's dan ook wel alles) en mobo is dood.
Aarden is een persoonlijke keuze maar voorkomen is beter dan genezen ...
Heeft me al een bp6 gekost met proccies die een flinke opdonder kregen omdat ze met de 220 aan het kloten waren in de flat.
proccies zijn half gaar (doen het nog maar da's dan ook wel alles) en mobo is dood.
Aarden is een persoonlijke keuze maar voorkomen is beter dan genezen ...
Verwijderd
dit stukje klopt niet
de spanning tussen 2 fasen is 380 volt, tegenwoordig eigenlijk 400 volt en de spanning tussen een fase en de nul-leiding is 220, tegenwoordig eigenlijk 230
de spanning tussen 2 fasen is 380 volt, tegenwoordig eigenlijk 400 volt en de spanning tussen een fase en de nul-leiding is 220, tegenwoordig eigenlijk 230
Maar het klopt idd wel ...Op woensdag 19 december 2001 21:28 schreef PepsterPep het volgende:
[..]
ik wil best geloven dat het beter is een geaard stopcontact te gebruiken... maar leg dit eens beter uit... ik denk dat ik je niet begrijp
zoals het er nu staat vind ik je zeer ongeloofwaardig
ik heb het eens na gemeten

(Niet vloeken om de naam van het jpgtje moet spanning zijn ik weet het k heb toen de plaatjes verkeerd benoemd)
Er ziten in je PSU 2 condensatortjes van beide draden van je netsnoer naar aarde
bij het ontbreken van die aarde krijg je dus een spannings deler
Verwijderd
Oke bedankt voor het meten hoef ik t ook niet meer uit te leggen... 
Als je het wil voelen trouwens... sluit 1 apparaat op een geaard stopcontact, pak daarvan het metaal met je ene hand vast en met je TONG tegen de kast van je computer
Als je het wil voelen trouwens... sluit 1 apparaat op een geaard stopcontact, pak daarvan het metaal met je ene hand vast en met je TONG tegen de kast van je computer
En misschien nog veel praktischer- als je luidsprekertjes aanstaan en je PC uit op een ongeaarde PC, zoemt het. Aard de PC en het gezoem houdt op. Veel klachten over modems, NICs en geluidskaarten zijn in NL op aarding terug te voeren.Op donderdag 20 december 2001 01:53 schreef -KOD- het volgende:
Oke bedankt voor het meten hoef ik t ook niet meer uit te leggen...
* dion_b vindt het eigenlijk geflipt dat in NL (als zowat enige land in EU) nog nieuwbouwhuizen met ongeaarde stopcontacten afgeleverd worden. Alsof in de 21e eeuw je die aarding alleen nog voor de wasmachine in de bijkeuken nodig zou hebben
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Het probleem is het volgende. Nou ben ik niet zo goed in tekenen. Maar in je computer zit een net-filter. Simpel weg werkt deze zo:
---------SPOEL------ 220V AC fase
|
---
condensator
---
|
+---{aarde (lees kast)}
|
---
condensator
---
|
---------SPOEL-------220V AC nul
Nou wat er gebeurt als je hem niet aan aarde legt is heel simpel. Die spoelen hebben een gelijke waarde en ook die condensatoren hebben een gelijke waarde. Dus heb je een keurige spanningsdeler en staat tussen er over allebei de condensatoren een spanning van 110V (Bij 220V). Dus als je nu die kast vast pakt en hij is niet geaard heb je een spanningsverschil van 110V tov Aarde. Dus zou ik die computer maar vlug aan aarde hangen.
Nooit gezien dat als je bijvoorbeeld een printer aansluit op je computer en de stekker zit nog in het stopcontact. Je kleine vonkjes ziet op de "aarde" van de parallelen poort. Aarde dus die pc. Overigens je netfilter werkt niet als je hem niet aan aarde legt.
---------SPOEL------ 220V AC fase
|
---
condensator
---
|
+---{aarde (lees kast)}
|
---
condensator
---
|
---------SPOEL-------220V AC nul
Nou wat er gebeurt als je hem niet aan aarde legt is heel simpel. Die spoelen hebben een gelijke waarde en ook die condensatoren hebben een gelijke waarde. Dus heb je een keurige spanningsdeler en staat tussen er over allebei de condensatoren een spanning van 110V (Bij 220V). Dus als je nu die kast vast pakt en hij is niet geaard heb je een spanningsverschil van 110V tov Aarde. Dus zou ik die computer maar vlug aan aarde hangen.
Nooit gezien dat als je bijvoorbeeld een printer aansluit op je computer en de stekker zit nog in het stopcontact. Je kleine vonkjes ziet op de "aarde" van de parallelen poort. Aarde dus die pc. Overigens je netfilter werkt niet als je hem niet aan aarde legt.
Het aarden van je pc's heeft wel degelijk veel zin. Ik woon in een studentenhuis waar geen enkel stopcontact geaard is, dit geeft veel problemen met het o.a netwerk (coax werkte helemaal kut, utp gaat ietsje beter).
Zelf heb ik twee keer een videokaart opgeblazen
en één keer een moederbord. (was meteen een goede reden om up te graden van mijn P2-233 naar een Duron700
)
Bovendien geeft het niet aarden van je computer storing naar je boxen/stereo.
Ik heb nu mijn computer via mijn stereo geaard via de tv-kabel. Ik weet dat dat eigenlijk niet mag en gevaarlijk is, maar nu is i.i.g de ruis verdwenen.
Zelf heb ik twee keer een videokaart opgeblazen
Bovendien geeft het niet aarden van je computer storing naar je boxen/stereo.
Ik heb nu mijn computer via mijn stereo geaard via de tv-kabel. Ik weet dat dat eigenlijk niet mag en gevaarlijk is, maar nu is i.i.g de ruis verdwenen.
Trust me - I'm a lawyer!
Damn straight!Op donderdag 20 december 2001 02:28 schreef dion_b het volgende:
[..]
* dion_b vindt het eigenlijk geflipt dat in NL (als zowat enige land in EU) nog nieuwbouwhuizen met ongeaarde stopcontacten afgeleverd worden. Alsof in de 21e eeuw je die aarding alleen nog voor de wasmachine in de bijkeuken nodig zou hebben
'k heb zelf ruim 20m groen-gele aarddraad naar de wasmachine moeten leggen via 't systeemplafond hiero. I.c.m. met zo'n APC piekenvanger tot 6kV.
Fscking stopcontacten.
Verwijderd
sjesus man
aard die zeik en mopper er niet over
is altijd beter hoe je het ook ziet , keert of wend
geen aarde kan goed gaan , maar de vraag is hoelang nog
voordat het echt fout gaat ..
wil je daar op wachten ????
dat het eens echt fout gaat , Be my guest
sterkte met je ongeaarde pc ...
aard die zeik en mopper er niet over
is altijd beter hoe je het ook ziet , keert of wend
geen aarde kan goed gaan , maar de vraag is hoelang nog
voordat het echt fout gaat ..
wil je daar op wachten ????
dat het eens echt fout gaat , Be my guest
sterkte met je ongeaarde pc ...
Verwijderd
Na okee, nu ben ik overtuigd van dat aarden the way to go is, maar wat moet ik nou als ik geen stopcontacten met randaarde heb??? Er staat hier al ergens dat het draadje naar de verwarming geen oplossing is...
Nee dus. De meeste huizen zitten maar op EEN fase aangesloten.Op woensdag 19 december 2001 21:58 schreef mvdejong het volgende:
De belangrijkste reden is dat als je een keer sluiting in je systeem krijgt, de kast onder de volle 220V kan staan. Dat mag jij lekker vinden, ik heb dan liever dat door de aarding de zekeringen eruit knallen.
Forget your fears...
Bij ons thuis ook twee ongeaarde PC's, zou ze graag aarden maar dat is zo goed als onmogelijk, dan zouden we meters met kabel door de meest gekke plekken moeten trekken...
We hebben nog een COAX-netwerk ook, moet je dat maar eens vastpakken! Ben er elke keer weer huiverig voor
We hebben nog een COAX-netwerk ook, moet je dat maar eens vastpakken! Ben er elke keer weer huiverig voor
Bnet pindle#2913
Ik zag hier ergens dat iemand vertelde dat als je boxen aanstaan op een ongeaarde kast het zoemt en met aarde zou dat ophouden. Bij mij is het andersom. Zonder aarde zoemt het een beetje, met aarde veel meer???? Iemand een idee?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Eeen computer aarden? Waarom dan?
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
uh ik weet niet of jij bij de tijd bent maar tegenwoordig(laatste paar jaar) heef een electische huiscentrale 230V dat je het ff weetOp woensdag 19 december 2001 21:58 schreef mvdejong het volgende:
Aangezien wij een centrale aardlekschakelaar hebben en geen geaarde stopcontacten, is mijn computer niet geaard. Wel hangt er een filter tussen stopcontact en computer en ik heb tot nu toe (gelukkig) nog geen problemen gehad met mijn computer door het niet geaard zijn van het ding (wel af en toe wat vonkjes, maar alles doet het nog
)...
Het is idd vaag dat nieuwe huizen geen standaard geaarde stopcontacten hebben, omdat dit voor apparaten als computers ed. altijd wordt aangeraden...
Helaas is het net niet zomaar ff om te bouwen bij ons thuis, dus ik zit vast aan die ongeaarde stopcontacten...
Het is idd vaag dat nieuwe huizen geen standaard geaarde stopcontacten hebben, omdat dit voor apparaten als computers ed. altijd wordt aangeraden...
Helaas is het net niet zomaar ff om te bouwen bij ons thuis, dus ik zit vast aan die ongeaarde stopcontacten...
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
mijn machine's zitten al vanaf 1985 ofzow (8086) aan ongeaarde stopcontacten en heb er werkelijk waar nog nooit gezeik mee gehad ook niet toen ik nog coaxnetwerk had.
Maar ik voel inderdaad wel een spanninkje als ik bijvoorbeeld met de bovenkant van mijn hand de kast aanraak. Dan voel je het een beetje kriebelen zal ik maar zeggen.
Maar ik voel inderdaad wel een spanninkje als ik bijvoorbeeld met de bovenkant van mijn hand de kast aanraak. Dan voel je het een beetje kriebelen zal ik maar zeggen.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
Verwijderd
Een laptop is dubbel geisoleerd en heeft dus geen aarde nodig....Op woensdag 19 december 2001 22:10 schreef PepsterPep het volgende:
[..]
en hoe staat het dan met m'n laptop die in het netwerk staat met een computer op een andere groep maar geen aardedraad heeft??
In alle nieuwe huizen die het laatste halfjaar en in de toekomst worden opgeleverd, zijn alle wandcontactdozen geaard 
Heb ik gelijk wel een vraagje: ik woon in zo'n huis (dus alles geaard), maar mijn boxjes (Cambridge 1000 FPS, ja ik weet het: oud...) blijven ruisen
Heb ik gelijk wel een vraagje: ik woon in zo'n huis (dus alles geaard), maar mijn boxjes (Cambridge 1000 FPS, ja ik weet het: oud...) blijven ruisen
Bij mij heb ik geen enkel geaard stopcontact (behalve in de keuken). Ook geen aardlekschakelaar.
Af en toe een beetje vonken
maar nog geen beschadigde hardware oid.
Misschien wel een idee om de aarde door te trekken naar de pc-kamer...
Af en toe een beetje vonken
Misschien wel een idee om de aarde door te trekken naar de pc-kamer...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
- Alle huizen die nu worden opgeleverd moeten voorzien worden van geaarde stopcontacten (wandcontactdozen om even de enige juiste term te gebruiken
). Alks dat niet gebeurt heb een 'Beun de Haas' aan het werk gehad.....
- Even relativeren: Een apparaat gaat pas kapot als er een spanningsverschil is. Er mag dus best 6000 V op je kast staan, gaat nix van kapot..... Het probleem is als je zelf dan aan die kast pakt, en je bent verbonden met iets met een lagere potentiaal, je een verschrikkelijke opdonder krijgt. Dat is ook zo als je iets aansluit met een lagere potentiaal (monitor bijvoorbeeld) en dat kan dan weer vonkvorming veroorzaken waardoor monitoren, videokaarten, netwerkkaarten e.d kaduuk kunnen gaan
.
Als je dus een PC boven hebt staan, die nergens op aangesloten is (telefoon, netwerk) en je laat hem netjes in elkaar zitten maakt het geen bal uit of je hem aard of niet.... Als je hem gaat aansluiten op netwerken e.d heeft het de voorkeur om hem even te aarden.
H.
Ik heb zelf ook nix geaard, gaat al jaren goed.....
- Even relativeren: Een apparaat gaat pas kapot als er een spanningsverschil is. Er mag dus best 6000 V op je kast staan, gaat nix van kapot..... Het probleem is als je zelf dan aan die kast pakt, en je bent verbonden met iets met een lagere potentiaal, je een verschrikkelijke opdonder krijgt. Dat is ook zo als je iets aansluit met een lagere potentiaal (monitor bijvoorbeeld) en dat kan dan weer vonkvorming veroorzaken waardoor monitoren, videokaarten, netwerkkaarten e.d kaduuk kunnen gaan
Als je dus een PC boven hebt staan, die nergens op aangesloten is (telefoon, netwerk) en je laat hem netjes in elkaar zitten maakt het geen bal uit of je hem aard of niet.... Als je hem gaat aansluiten op netwerken e.d heeft het de voorkeur om hem even te aarden.
H.
Ik heb zelf ook nix geaard, gaat al jaren goed.....
Plus is het zo dat de buitenkant van een laptop/notebook zelden van metaal is.Op donderdag 20 december 2001 11:08 schreef doophoofd het volgende:
[..]
Een laptop is dubbel geisoleerd en heeft dus geen aarde nodig....
En een tip, in bijna elk modern huis zit er een aardedraad in de centrale doos boven een lichtpunt in de kamser. Je weet wel, zo'n lelijke vierkante (of ronde) doos in het plafond. Kijk daar maar eens in, en dan is het een eitje om vanuit zo'n doos een draad te trekken naar het stopkontakt van je PC. In oudere huizen moet je iets meer moeite doen aangezien ze toen alleen aarde gebruikten in de keuken.
En het aarden van je PC heeft niet alleen zin bij kortsluiting maar ook bij normaal gebruik, de meeste apparaten en onderdelen van de pc zijn wel een beetje beveiligd en kunnen wel wat hebben. maar vooral bij het inbouwen van nieuw geheugen of grafische kaart en dergelijke is het goed om een geaarde kast te hebben. En ja, je moet dan ook gewoon de stekker in het stopkontakt laten zitten, maar dan wel even de schakelaar achterop de voeding omzetten. PC is dan spanningsloos (niet met je fikken in de voeding gaan rotzooien btw) maar is dan nog steeds geaard. Minder kans op ontladingen dus minder kans op schade. Je kan dan gewoon met een hand je kast vasthouden of je blote arm tegen de kast aanhouden om geaard te blijven.
Btw, het gebruiken van de verwarming om te aarden is geen goede oplossing!
En het is met het aarden van je PC precies hetzelfde als met het hebben van een verzekering. Mensen vinden het totaal overbodig totdat er eens iets misgaat.
Het gaat al jaren goed... Jaja, maar je zegt je verzekering toch ook niet op omdat je die al jaren niet nodig hebt gehad? Aarden is altijd beter!
En het is met het aarden van je PC precies hetzelfde als met het hebben van een verzekering. Mensen vinden het totaal overbodig totdat er eens iets misgaat.
Het gaat al jaren goed... Jaja, maar je zegt je verzekering toch ook niet op omdat je die al jaren niet nodig hebt gehad? Aarden is altijd beter!
Verwijderd
Hoeft niet, kan wel. Als je verwarming goed is aangesloten is hij ook goed geaard. Officieel mag je dan wel geen aarde van je verwarming afpakken, maar 99 van de 100 keer werkt het goed genoeg. Iets is beter als niets.....Op donderdag 20 december 2001 03:37 schreef Ro-Maniak het volgende:
Na okee, nu ben ik overtuigd van dat aarden the way to go is, maar wat moet ik nou als ik geen stopcontacten met randaarde heb??? Er staat hier al ergens dat het draadje naar de verwarming geen oplossing is...
Mogelijk probleem :
Als je (net als ik) een verwarming hebt die met kunstof leidingen is aangesloten, zijn je radiatoren waarschijnlijk niet geaard. Effe uizoeken...
H.
Verwijderd
Dit is een leuk discussie punt. Het maakt dus niet zoveel uit of je kast geaard is bij inbouw van e.e.a., als je er maar voor zorgt dat er geen spanningsverschil is tussen je 'pc' en datgene dat je wilt inbouwen.Op donderdag 20 december 2001 11:32 schreef obsidian het volgende:
[..]
maar vooral bij het inbouwen van nieuw geheugen of grafische kaart en dergelijke is het goed om een geaarde kast te hebben.
Niet door het aarden van de kast. Alles eenzelfde potentiaal geven zorgt ervoor dat er geen ontladingen meer zijn. In veel gevallen heb je juist meer ontladingen als je de boel wel geaard hebt, omdat je eigenlijk altijd een spanning opbouwt t.o.v. aarde....Minder kans op ontladingen
H.
Geen gezoem te horen eigenlijk, ook al zet ik de speakers op z'n hardst.Op donderdag 20 december 2001 02:28 schreef dion_b het volgende:
[..]
En misschien nog veel praktischer- als je luidsprekertjes aanstaan en je PC uit op een ongeaarde PC, zoemt het. Aard de PC en het gezoem houdt op. Veel klachten over modems, NICs en geluidskaarten zijn in NL op aarding terug te voeren.
Da's een HOAXOp woensdag 19 december 2001 18:35 schreef 1nsanity het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat het inderdaad slecht is voor je HD als je comp nie geaard is. Een computer die nie geaard is kan zijn statische electrische tijd nie kwijt. Omdat een hard disk rondraait kan de kop positief geladen worden en het schrijfoppervlak negatief. Zo kan er een vonkje oversrpringen waardoor je beschadige sectors krijgt. Dit is het enigste voorbeeld dat ik heb gehoord van wat er kan gebeuren met een ongeaarde computer. Heeft iemand nog meer voorbeelden???
als ik mijn pc wil aarden moet ik een heel draad naar beneden leggen volgens mij.
en dat is nog gevaarlijker denk ik dus laat ik het maar lekker zo!
alle hardware doet het trouwens prima hoor.
* kamerplant vindt het ook raar dat er hier op zolder geen aardding is
en dat is nog gevaarlijker denk ik dus laat ik het maar lekker zo!
alle hardware doet het trouwens prima hoor.
* kamerplant vindt het ook raar dat er hier op zolder geen aardding is
🌞🍃
Dit heb ik net uit de Audio, Video, HiFI en Home Theatre Forum FAQ gehaald:Op donderdag 20 december 2001 10:42 schreef Tijntje het volgende:
Ik zag hier ergens dat iemand vertelde dat als je boxen aanstaan op een ongeaarde kast het zoemt en met aarde zou dat ophouden. Bij mij is het andersom. Zonder aarde zoemt het een beetje, met aarde veel meer???? Iemand een idee?
"Ik hoor een brom uit mijn speakers, hoe komt dat?
Nou, je bent niet de enige. Laat me raden, je hebt vast je pc en je tv of tuner met kabel op je stereo aangesloten? Het heet een ground loop, of aardlus in het nederlands, en wordt veroorzaakt door een verschillend potentiaal van de aarde. Ik zal het proberen uit te leggen, maar als je er niks van snapt is dat niet zo erg. Het treedt bijvoorbeeld op als je je stereo apparatuur en bronnen op verschillende stopcontacten hebt aangesloten en ook de aarde daarvan gebruiken. Stel dat er een kleine stroom loopt door een aarde draad, dan staat er ook een spanning over die aarde draad (ook een aarde draad heeft een (kleine) weerstand), en over de aarde draad van een ander stopcontact niet, dan heb je dus een verschillende aarde niveau, en dan: HMMMMM!
Een andere oorzaak, de nummer één oorzaak van ground loops, de coax kabel. Die kabel is geaard, maar dat punt kan kilometers van jouw huis liggen, met dus kilometers kabel met weerstand ertussen. Ook al heb ik het nog nooit heb uitgeprobeerd, lijkt me dat de mantel verbinden met hetzelde aarde punt dat al je apparatuur gebruikt, het probleem oplost. Wat je anders kunt doen is een condensator in de mantel en kern zetten:
mantel - condensator - mantel
kern - condensator - kern
Neem een condensator van iets van 0.1 uF, en het signaalverlies zou moeten meevallen.
Ook zijn er apparaatjes die met trafo's werken, maar die zijn weer een stuk duurder.
En nog een laatste tip: aard altijd je PC, ook al levert dit een brom op."
Wat een gelul ik in het verleden niet gehad heb doordat mijn computer niet op een geaard stopcontact zat, je wilt het niet weten.
Dagenlang bezig geweeest met een Teles ISDN modem dat wel wilde connecten maar vervolgens geen data wilde versturen, terwijl het op de computer van mijn broertje (die ik maar even geleend had) wel goed werkte. Als laatste hoop dacht ik toen aan het aarden van de computer: dat bleek de oplossing.
Mijn computer zit nu weer niet op een geaard stopcontact maar weet uit ervaring dat aarden veel vage problemen kan verhelpen.
Dagenlang bezig geweeest met een Teles ISDN modem dat wel wilde connecten maar vervolgens geen data wilde versturen, terwijl het op de computer van mijn broertje (die ik maar even geleend had) wel goed werkte. Als laatste hoop dacht ik toen aan het aarden van de computer: dat bleek de oplossing.
Mijn computer zit nu weer niet op een geaard stopcontact maar weet uit ervaring dat aarden veel vage problemen kan verhelpen.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
LOL, je bedoelt toch "geluk" ofnie?Op donderdag 20 december 2001 17:38 schreef Aziona het volgende:
Wat een gelul...
Sinds mijn eerste PCtje erg lang geleden (een 8088XT) tot aan mijn huidige Thunderbird aan toe, heb ik nog nooit met een geaard stopcontact gewerkt. En ik heb nooit problemen gehad.
ik heb een keer mijn ex maxtortje met allemaal @#$#$^!6*$%^@ tekens in de bios gehad
, was direct over dmv een aarde draadje
[ Voor 3% gewijzigd door ernst op 03-01-2003 15:53 ]
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Verwijderd
"Stroom is een wisselspanning. Deze wordt in de centrale opgewekt met generatoren die 3 "uitgangen" hebben, elk heeft een spannings-verschil van 380V met een nul-leiding."
Misschien een late reactie, maar deze klopt niet helemaal. Bij een drie-fase systeem heb je drie fases en een nul (eventueel ook aarde). Deze drie fases zijn in fase verschoven tov elkaar. Een fase-verschuiving van 120 graden om precies te zijn. Daarom staat er ook tussen de fases onderling een spanningsverschil van 380V.
Er is maar 1 nul-leiding en het spanningsverschil tussen 1 van de 3 fases en de nul is 220V.
Misschien een late reactie, maar deze klopt niet helemaal. Bij een drie-fase systeem heb je drie fases en een nul (eventueel ook aarde). Deze drie fases zijn in fase verschoven tov elkaar. Een fase-verschuiving van 120 graden om precies te zijn. Daarom staat er ook tussen de fases onderling een spanningsverschil van 380V.
Er is maar 1 nul-leiding en het spanningsverschil tussen 1 van de 3 fases en de nul is 220V.
Verwijderd
Tussen 2 fasen staat ALTIJD 220V spanning, lolbroekOp woensdag 19 december 2001 21:58 schreef mvdejong het volgende:
Zitten 2 verschillende groepen in je huis op 220V, dan staat er tussen die 2 fasen spanning. Lekker.
Verwijderd
Tussen twee fasen staat 380V.
Tussen de fase en de nul-leiding staat 220V.
Als je het niet gelooft, meet het maar na.
Anders denk ik dat ik mijn diploma sterkstroom-monteur moet inleveren.
Kijk eens naar de volgende url:
http://dvtg.hku.nl/licht/vstekker.htm
met name de openingstekst:
Voor het aansluiten van lichtapparatuur kunnen we gebruik maken van zowel de normale aansluiting van het electriciteitsbedrijf als de krachtstroom aansluiting gebruiken. Bij de krachtstroom aansluiting wordt deze dan weer opgesplitst in drie verschillende 220 Volt-groepen. Daarbij wordt dus niet de 380 Volt gebruikt, maar de 220 Volt die er tussen iedere fase en de N(ul) staat. Omdat er drie verschillende fasen voorkomen bij de krachtstroom aansluitng, krijgen we drie verschillende groepen.
Kijk eens naar de volgende url:
http://dvtg.hku.nl/licht/vstekker.htm
met name de openingstekst:
Voor het aansluiten van lichtapparatuur kunnen we gebruik maken van zowel de normale aansluiting van het electriciteitsbedrijf als de krachtstroom aansluiting gebruiken. Bij de krachtstroom aansluiting wordt deze dan weer opgesplitst in drie verschillende 220 Volt-groepen. Daarbij wordt dus niet de 380 Volt gebruikt, maar de 220 Volt die er tussen iedere fase en de N(ul) staat. Omdat er drie verschillende fasen voorkomen bij de krachtstroom aansluitng, krijgen we drie verschillende groepen.
Dan moet je ook weten dat het al een paar jaar 230V is.Op zondag 23 december 2001 02:05 schreef madscientist2 het volgende:
Tussen twee fasen staat 380V.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
geaarde computers... wat een onzin allemaal. Aarden doe je met spul waar je kortsluiting verwacht, dat is eigenlijk alleen in ruimtes waar met water gewerkt wordt. Buiten die ruimtes is de PC het enige onderdeel dat geaard is.
Storing op netwerken? vindt voor mij eens een geaarde hub dan.
Storing op audio/video? vindt voor mij dan eens een geaarde versterker, video of tv.
Of heeft er iemand een laptop met aarde? een C64, MSX, PS2, gamecube of Xbox?
Storing op audio/video? vindt voor mij dan eens een geaarde versterker, video of tv.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Verwijderd
Dan moet je ook weten dat het al een paar jaar 230V is.
klopt.
In mijn schooltijd was het nog 220V.
geaarde computers... wat een onzin allemaal.
Alleen werkt je net-filter niet in je pc en staat je kast onder spanning als je hem niet aard.
klopt.
In mijn schooltijd was het nog 220V.
geaarde computers... wat een onzin allemaal.
Alleen werkt je net-filter niet in je pc en staat je kast onder spanning als je hem niet aard.
Als je pc onder spanning staat als je hem niet aard dan is er iets goed mis met je pc. Een behuizing hoort nooit onder stroom te staan. Niet van een videorecorder, niet van een computer, niet van een wasmachine (de laatste is geaard omdat het niet onwaarschijnlijk is dat dat ooit gebeurd omdat er met water gewerkt wordt)
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Bedankt voor de opmerking over de kabelaansluiting... Mijn PC is namelijk wel geaard maar het zoemen houdt maar niet op.
Vonken krijgen als je de stekker uit het stopcontact trekt hebben overigens niets te maken met aarding. Het is gewoon een eigenschap van spoelen (en die zijn er bijna altijd) in een wisselspanningsstroomkring. Het effect dat dan optreedt heet zelfinductie. Het heeft ook goede kanten, door zelfinductie gaan TL buizen en dergelijke aan.
Over dat aarden: het is alleen van belang als je kast onder stroom komt te staan. Dat is niet zo goed ivm electrische velden en de gevolgen daarvan. Maar toch: Better safe than sorry, aarden kost nauwelijks moeite. Een surge protector is trouwens ook niet overal overbodige luxe.
Vonken krijgen als je de stekker uit het stopcontact trekt hebben overigens niets te maken met aarding. Het is gewoon een eigenschap van spoelen (en die zijn er bijna altijd) in een wisselspanningsstroomkring. Het effect dat dan optreedt heet zelfinductie. Het heeft ook goede kanten, door zelfinductie gaan TL buizen en dergelijke aan.
Over dat aarden: het is alleen van belang als je kast onder stroom komt te staan. Dat is niet zo goed ivm electrische velden en de gevolgen daarvan. Maar toch: Better safe than sorry, aarden kost nauwelijks moeite. Een surge protector is trouwens ook niet overal overbodige luxe.
Verwijderd
Ik ben die ene waar 1insanity over praat en ik heb alleen wa beschadigde clusters en een moederbord verkloot maar da was op een b-merk computer komt da door da die nie geaard is????
Ten eerste, een kast staat nooit onder stroom, maar onder spanning.Op zondag 23 december 2001 04:14 schreef RolandWitvoet het volgende:
Als je pc onder spanning staat als je hem niet aard dan is er iets goed mis met je pc. Een behuizing hoort nooit onder stroom te staan. Niet van een videorecorder, niet van een computer, niet van een wasmachine (de laatste is geaard omdat het niet onwaarschijnlijk is dat dat ooit gebeurd omdat er met water gewerkt wordt)
Ten tweede, elke ongeaarde computerkast staat onder spanning omdat er een condensator van de lijn naar de behuizing is geplaatst. En dat kon je aan het begin van dit topic ook lezen.
Helemaal gelijk, maar er schijnen mensen last te krijgen als ze een tvkaart aansluiten en er spontaan 115V op de afscherming komt te staan. Dat schijnt niet goed te zijn voor de tvkaart omdat daar dan een stroom gaat lopen.Op zondag 23 december 2001 02:24 schreef RolandWitvoet het volgende:
geaarde computers... wat een onzin allemaal. Aarden doe je met spul waar je kortsluiting verwacht, dat is eigenlijk alleen in ruimtes waar met water gewerkt wordt. Buiten die ruimtes is de PC het enige onderdeel dat geaard is.
Maar kapotte hd's en mb's daardoor is onzin.
Na ja.. er zitten nogal wat bewegende onderdelen en andere stukken in een computer die (statische) electrishiteit opbouwen. Als je deze niet afvoerd (door middel van aarde) kan dit zeker problemen op gaan leveren omdat er stroopjes gaan lopen die er niet moeten lopen.
En er kan ook plotseling een groote stroom vrijkomen.. (als je je flappy deruit haalt ofzo
) en dat kan dingen mollen..,
maar over het algemeen valt het wel mee, je pc zal echt niet zo maar kapot gaan als je hem een week niet aard ofzo..
En er kan ook plotseling een groote stroom vrijkomen.. (als je je flappy deruit haalt ofzo
maar over het algemeen valt het wel mee, je pc zal echt niet zo maar kapot gaan als je hem een week niet aard ofzo..
Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::
Absolute onzin. Je MOET aarden op het moment dat je met een metalen behuizing te maken hebt. Ooit wel eens een C64, MSX of PS2 met een metalen behuizing gezien? Idems voor hubs ofzo. Het komt erop neer dat op de print aardelijnen lopen, welke met de kast verbonden zijn.Op zondag 23 december 2001 02:24 schreef RolandWitvoet het volgende:
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
ik heb het topic doorgelezen, nu lees ik dus dat je het beste al je apparaten kan aarden om problemen te voorkomen. maar mijn tv heeft geen geaarde stekker dus gebruikt ie geen aarde en maakt het dus niet uit of ik hem in een geaard of in een niet geaard stopcontact steek.
Waarom is dit??
Verder vind ik het zelf ook vreemd dat je in een nieuw huis waar we net in zitten helemaal geen een geaard stopcontact tegenkomt, een paar uitzonderingen daargelaten.
Ik heb dus samen met men oom (is electricien) een aarde aangelegt in men kamer voor men pc.
Waarom is dit??
Verder vind ik het zelf ook vreemd dat je in een nieuw huis waar we net in zitten helemaal geen een geaard stopcontact tegenkomt, een paar uitzonderingen daargelaten.
Ik heb dus samen met men oom (is electricien) een aarde aangelegt in men kamer voor men pc.
Hail to the king baby!
Tv is een apperaat met plastic omhuizing voor de beveiling is het dus niet nodig. je kan der geen stroom van krijgen..Op zondag 23 december 2001 23:51 schreef urk_forever het volgende:
ik heb het topic doorgelezen, nu lees ik dus dat je het beste al je apparaten kan aarden om problemen te voorkomen. maar mijn tv heeft geen geaarde stekker dus gebruikt ie geen aarde en maakt het dus niet uit of ik hem in een geaard of in een niet geaard stopcontact steek.
Waarom is dit??
Verder word er in tv zo met wazige spanning gespeeld en gesmeten dat als je deze aard er vaak allemaal dingen weg gaan lekken die helemaal niet nodig zijn.. Met alle vervelende gevolgen enzo.... en gewoon een verkorte levensduur van je tv..
Verder is een de tv natuurlijk via de antenne geaard..
Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::
de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangtOp woensdag 19 december 2001 21:58 schreef mvdejong het volgende:
Stroom is een wisselspanning.
Hmmm... interessant verhaal, maar ik vraag met toch het volgende af:
Mijn PC is niet geaard (nooit geweest), gaat hier nogal moeilijk want ik heb op mijn kamer geen enkel geaard stopcontact. Ik ben nu dus al een half uurtje bezig om een opdonder te krijgen van de pc, maar het wil maar niet lukken...
Stel, ik leg mijn hand op de verwarming en mijn andere hand op de kast van mijn PC, dan zou ik toch _iets_ moeten voelen? Nou, nada. De boxen zoemen niet als de pc uit staat en ook met het netwerk (utp) wat zo'n beetje door het hele huis heen ligt heb ik nog nooit problemen gehad.
Mijn PC is niet geaard (nooit geweest), gaat hier nogal moeilijk want ik heb op mijn kamer geen enkel geaard stopcontact. Ik ben nu dus al een half uurtje bezig om een opdonder te krijgen van de pc, maar het wil maar niet lukken...
Stel, ik leg mijn hand op de verwarming en mijn andere hand op de kast van mijn PC, dan zou ik toch _iets_ moeten voelen? Nou, nada. De boxen zoemen niet als de pc uit staat en ook met het netwerk (utp) wat zo'n beetje door het hele huis heen ligt heb ik nog nooit problemen gehad.
Verwijderd
yeah shure, ijzerdraatje naar een slecht geaarde CV werkt vast, meet ff tussen CV en aardklem van Wandcontactdoos(stopcontact voor de leek)met veiligheidsaarde(vroeger randaarde)zal je versteld staanOp woensdag 19 december 2001 18:15 schreef timotee het volgende:
Je zult ook niet echt een opdonder krijgen. In het meest gunstige geval zul je een prikkeling door je arm(en) voelen lopen, verwacht geen schokken ofzo.Op maandag 24 december 2001 13:52 schreef Lord-M het volgende:
Als jouw verwarming (net als bij mij) kunststof leidingen gebruikt (door het beton, dat zie je dus niet, dat de verwarming metalen koppelingen heeft zegt niets), dan gaat het al helemaal niet lukken.
Zorg er eerst voor dat je een aardleiding vindt (be 100% sure, anders klaag je weer
Meet met een multimeter (op wisselspanning zetten natuurlijk) tussen kast en die aarde. Bij mij was dat 110 Volt.
Ik dacht trouwens handig te zijn door mijn pc te aarden via de tv-kabel...
Da's niet handig, de aardlek klapte eruit. Toen ik erover nadacht was dit errug logisch
En meteen het bewijs dat je je pc moet aarden omdat er een lekstroom (of iets dergelijks, voordat ik op mijn kop krijg van de techneuten hiero
If it ain't broken, play with it till it breaks.
De kans is niet erg groot, de opbouw van een statische lading is iets waar zeer veel verschilende factoren van op toepassing zijn, (varieerd van luchtvochtigheid tot de logische dingen als of stoffen wel of niet geleiden.)Op maandag 24 december 2001 13:52 schreef Lord-M het volgende:
In princiepe is de instalteur verplicht om er voor te zorgen dat de verwarmingen over het hele huis geaard zijn. Maar dat betekend niet dat je verwarming dat ook is..
Verder is aarden iets dat in 95% van de gevallen gewoon echt overbodig is.. Maar voor die paar keer dat je kunt voorkomen dat je een optater krijgt of dat je een schok krijgt, is het zeker wel de moeite om te zorgen dat je het goed geregeld hebt...
Als je het trouwens hebt over een netwerk, met Utp valt ut inderdaad heel erg mee, maar die oude Coax kabel netwerken.. als der dan dingen slecht geaard waren dan werd alle meuk over het hele netwerk over de kabel gezet..
Ik heb ooit situaties gehad waarin de schokken die ik kreeg van de kloterige draaiplugies het krijgenn van 220 voor m'n gevoel stevig overschreden.. (Jammer genoeg heb ik daar ervaring mee jah
Maaruh.. al met al dus.. Zie aarde van je apperatuur maar net als de Gordel in een auto, in Princiepe overbodig maar als je um een keer nodig hebt, erg fijn dat ut der is...
Mijn videorecorder heeft geen aarde maar wel een metealen behuizing. Je hoeft hem niet op de kabel aan te sluiten dus dat argument telt ook. Leg dit eens uit...Absolute onzin. Je MOET aarden op het moment dat je met een metalen behuizing te maken hebt. Ooit wel eens een C64, MSX of PS2 met een metalen behuizing gezien? Idems voor hubs ofzo. Het komt erop neer dat op de print aardelijnen lopen, welke met de kast verbonden zijn.
Verwijderd
het heeft allemaal te maken of iets enkel of dubbel is geisolleerd
is die enkel geisolleerd dan moet er aarde erop
is die dubbel geisolleerd dan juist net niet..
dus je cam is dubbel en een pc is enkel .
is die enkel geisolleerd dan moet er aarde erop
is die dubbel geisolleerd dan juist net niet..
dus je cam is dubbel en een pc is enkel .
mijn MSX2 (vg8280) heeft een metalen behuizing en nog minder isolatie dan mijn PC (voeding zit op een apart printje in de kast, geen extra afscherming te bekennen) toch is dat ding absoluut niet geaard. En ook mijn stereoset en videorecorder zijn voorzien van een metalen behuizing maar zonder aarde.
Mijn switch heeft een metalen kapje, maar daar zit de voeding niet in, de voeding zit in de stekker. Dat apparaat is dus ook niet geaard maar het topic ging niet zozeer om aarden bij metalen behuizingen alswel om aarden om storingen te voorkomen.
Mijn switch heeft een metalen kapje, maar daar zit de voeding niet in, de voeding zit in de stekker. Dat apparaat is dus ook niet geaard maar het topic ging niet zozeer om aarden bij metalen behuizingen alswel om aarden om storingen te voorkomen.
Verwijderd
eehm, en als ik nou m'n Pc wil aarden, en ik heb geen geaard stopkontact in m'n kamer (alleen in de keuken en douche zij ze geaard), en ook geen metalen verwarmingsbuizen.. hoe wil ik hem dan aarden?
Oke ik heb dus sinds kort me PC geaard (lang leve de renovatie met CV ketel) en ik kreeg idd een brom op mijn JVC versterker die ik voor mijn "voor boxen" heb en niet op mijn Philips versterker die ik voor mijn achter boxen heb (ik heb een 6 kanaals geluidskaart). het verschil was idd dat er een coax aansluiting op mijn JVC versterker zit (radio). Zoals eerder staat aangegeven in dit topic kan je 3 dingen doen: 1 je coax aarden, 2 condensator tussen solderen of 3 een trafo er tussen zetten. Ik ga die laatste optie proberen omdat ik dat aangeraden kreeg van een electrotechnicus en het hoeft niet duur te zijn, je neemt een kern en wikkeld 1 draadje 3 keer aan de ene kant en 1 draadje 3 keer aan de andere kant om die kern (wel evenveel windingen) en dat moet lukken. Ik heb het zelf gezien en binnekort ook zelf dus.
______
| _ _ |
| | | | | |
| |_| |_| | <-- Kern
|______|
dit is het bovenaanzicht van de kern, je haalt dus een dun draadje 3 keer door zoon gat en dan heb je een kern met 4 contact punten de 2 contactpunten aan de 1ne kan zet je aan de kern cq mantel van de coax en de andere 2 aan de kern cq mantel van de coax waar je plug voor aan je tuner/tv zit & dan moet het opgelost zijn.
Als je het niet begrijpt zoek dan maar eens onde google ofzo daar zal het vast ook wel ergens staan.
Da mzzl
Sorry voor eventuele spelfouten maar ik heb haast
______
| _ _ |
| | | | | |
| |_| |_| | <-- Kern
|______|
dit is het bovenaanzicht van de kern, je haalt dus een dun draadje 3 keer door zoon gat en dan heb je een kern met 4 contact punten de 2 contactpunten aan de 1ne kan zet je aan de kern cq mantel van de coax en de andere 2 aan de kern cq mantel van de coax waar je plug voor aan je tuner/tv zit & dan moet het opgelost zijn.
Als je het niet begrijpt zoek dan maar eens onde google ofzo daar zal het vast ook wel ergens staan.
Da mzzl
Sorry voor eventuele spelfouten maar ik heb haast
nog steeds overtuiging nodig?
ik heb in 3 jaar ongeveer 7 mobo;s dood zien gaan, geplofte condensators, de enige pc die nergens last van heeft is de pc die aan de kabel modem hangt, de pc's die via het netwerk aan deze pc hangen hebben allemaal wel 2 of 3 mobo's verbruikt.
op die manier wordt het allemaal een dure hobby.
ik heb in 3 jaar ongeveer 7 mobo;s dood zien gaan, geplofte condensators, de enige pc die nergens last van heeft is de pc die aan de kabel modem hangt, de pc's die via het netwerk aan deze pc hangen hebben allemaal wel 2 of 3 mobo's verbruikt.
op die manier wordt het allemaal een dure hobby.
openkat.nl al gezien?
Een aardkabeltje vanuit de meterkast naar je stopkontakt trekken. In de meterkast zit eigenlijk altijd aarde. Tenzij je in een heel erg oud huis woont.Verwijderd schreef op 28 January 2002 @ 21:13:
eehm, en als ik nou m'n Pc wil aarden, en ik heb geen geaard stopkontact in m'n kamer (alleen in de keuken en douche zij ze geaard), en ook geen metalen verwarmingsbuizen.. hoe wil ik hem dan aarden?
Aard nooit via de verwarming, dit is de slechtste methode van aarden.
Stel er moet ooit een buis los van de verwarming waar je de pc aan hebt en de monteur haalt de buizen uit elkaar en pakt beide helften beet, dan krijgt hij
dus wel 110 V door zich heen.
Op zich niet dodelijk, maar door de schrikreactie kan er toch van alles gebeuren.
Probeer het eens met [ c o d e ] en [ / c o d e ] tags :Ryan3041981 schreef op 03 January 2003 @ 13:09:
uhm die kern komt er niet erg goed uit maar vergelijk het maar met een vierkant met 2 gaten er in
############
# #
# ### ### #
# # # # # #
# ### ### #
# #
############
misschien ziet deze er beter uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ############ # # # ### ### # # # # # # # # ### ### # # # ############ |
[ Voor 8% gewijzigd door mvdejong op 03-01-2003 13:44 ]
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Bij mijn huis is bij de bouw de aarding aan de CV aangesloten, en zo oud is het huis nou ook weer niet dat het zich aan de voorschriften en controles in deze zou hebben kunnen onttrekken.Rattlehead schreef op 03 januari 2003 @ 13:20:
[...]
Een aardkabeltje vanuit de meterkast naar je stopkontakt trekken. In de meterkast zit eigenlijk altijd aarde. Tenzij je in een heel erg oud huis woont.
Aard nooit via de verwarming, dit is de slechtste methode van aarden.
Stel er moet ooit een buis los van de verwarming waar je de pc aan hebt en de monteur haalt de buizen uit elkaar en pakt beide helften beet, dan krijgt hij
dus wel 110 V door zich heen.
Op zich niet dodelijk, maar door de schrikreactie kan er toch van alles gebeuren.
Voor het wikkelen van een trafotje kun je ook een "varkenssnuit" gebruiken.
Deze moet je niet bij de slager, maar bij de electroboer halen.
Hier wikkel je je draadjes omheen zoals hierboven beschreven.
Het voordeel is dat dit veel kleiner en goedkoper is.
Deze moet je niet bij de slager, maar bij de electroboer halen.
Hier wikkel je je draadjes omheen zoals hierboven beschreven.
Het voordeel is dat dit veel kleiner en goedkoper is.
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
aarden is zeker nodig als je je apperatuur wil behouden
ik heb het hoofdzakelijk gedaan vanwege me lek stroom die via me boxen liep... wat niet een prettig geluid was
ik heb het hoofdzakelijk gedaan vanwege me lek stroom die via me boxen liep... wat niet een prettig geluid was
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
In het blad PC Active staat een heel artikel over het aarden van computers en de importantie daarvan. Het gaat ook in op storingen, bromtonen en ruis. Misschien interressant om te lezen (of om iemand ervan te overtuigen dat het nuttig is om je computer te aarden). Het betreft het januari nummer (2003).
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Verwijderd
Dit komt zeer zelden voor. Meestal krijg jij 1 fase en je buren de andere twee. Alleen als je in je huis krachtstroom (380V) nodig hebt, bijvoorbeeld voor een inductie kookplaat dan krijg je een aansluiting op een extra fase. Indien je meer stroom nodig hebt krijg je een grotere eindzekering, niet een extra fase.Doordat de 3 uitgangen onderling 1/3 fase verschoven zijn, is de onderlinge spanning tussen die fasen 220V, en dat krijg je je huis binnen. Zitten 2 verschillende groepen in je huis op 220V, dan staat er tussen die 2 fasen spanning. Lekker
Ik ga dit opzoeken, maar volgens mij kopt dit niet. Volgens mij heeft elke fase een spannings verschil van 230V t.ov. de nul. Je kan dan 400Vt.o.v. de nul verkrijgen door twee fasen samen te nemen. Doordat de ene fase 1/3 naijlt op de andere kun je zijn spanning optellen bij de andere en krijg je 400V.Stroom is een wisselspanning. Deze wordt in de centrale opgewekt met generatoren die 3 "uitgangen" hebben, elk heeft een spannings-verschil van 380V met een nul-leiding. Doordat de 3 uitgangen onderling 1/3 fase verschoven zijn, is de onderlinge spanning tussen die fasen 220V
De belangrijkste reden om je kast te aarden is om te voorkomen dat door een interne fout de metalen buitenkant onderstroom komt te staan. Want 'lekt' er stroom weg door de aardedraad en knalt je aardlekzekering of automaat er af.
Een andere reden is het afvoeren van spanningen die ontstaan door elektromagnetische straling en storingen kunnen veroorzaken en het afvoeren van statische spanningen die ontstaan door componenten en bijvoorbeeld je broek die langs de kast wrijft en die door ontlading componenten kan slopen.
dion_b: in Nederland is het verplicht om randaarde aan te leggen in nieuwbouwwoningen. Bij een grotere renovatie van een woning (een bepaald percentage van de installatie) is het verplicht om randaarde aan te brengen.
Maar dat wil helaas niet zeggen dat alle aannemers dat ook keurig doen
Maar dat wil helaas niet zeggen dat alle aannemers dat ook keurig doen
[ Voor 22% gewijzigd door aawe mwan op 03-01-2003 15:40 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Verwijderd
In mn appartement lag in het begin een stenen vloer en geen aarding. Als ik toen mn pc aanrakte en op blote voeten rondliep, kreeg ik iedere keer opnieuw 110V door mn lichaam heen... en dat word je na een tijdje toch wel heel erg beu.
Pas nadat de huisbaas zelf was komen meteen dat er 110V op die computers stond omdat ze niet geaard waren, heeft hij in de woonkamer geaarde stopcontacten gelegd. Best dom van hem, dat appartement is van 1992 en hij had het gewoon bij het aanleggen ervan moeten doen
Nadien hoorde ik van iemand zelfd dat het voorboden is in .nl om een stenen vloer te hebben zonder geaarde stopcontacten, maar daar heb ik zelf nog niets over terug kunnen vinden.
Maar ik gebruik dus nooit meer een pc zonder aarding !
Pas nadat de huisbaas zelf was komen meteen dat er 110V op die computers stond omdat ze niet geaard waren, heeft hij in de woonkamer geaarde stopcontacten gelegd. Best dom van hem, dat appartement is van 1992 en hij had het gewoon bij het aanleggen ervan moeten doen
Nadien hoorde ik van iemand zelfd dat het voorboden is in .nl om een stenen vloer te hebben zonder geaarde stopcontacten, maar daar heb ik zelf nog niets over terug kunnen vinden.
Maar ik gebruik dus nooit meer een pc zonder aarding !
Ik heb hier net naar aanleiding van dit topic m'n pc geaard door van zolder af een aardekabel te trekken naar m'n kamer. Had daar voor niet echt problemen met computer maar voorkom toch liever dat m'n PC een keertje "gefrituurd" word.
Eerste wat me opviel was dat er geen lichte ruis meer is uit de speakers en ten tweede nog iets leuks.. M'n cpu is voor het eerst onder de 40 graden
. Scheelt z'n 2 graden. Ook mobo temp is ineens 2 graden lager. Wel toevallig. Misschien dat ik nu ook verder kan overclocken
Eerste wat me opviel was dat er geen lichte ruis meer is uit de speakers en ten tweede nog iets leuks.. M'n cpu is voor het eerst onder de 40 graden
damn alweer 't verkeerde knopje
[ Voor 88% gewijzigd door ernst op 03-01-2003 15:53 ]
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Tegenwoordig wordt voor een inductiekookplaat twee groepen gebruikt, die beide dezelfde fase hebben. Hiervoor worden de perilex-contactdozen gebruikt. De meeste energiebedrijven hebben nl. geen zin om meer dan 1 fase de wijk in te sturen. (De meervoudige bekabeling kost te veel). Hooguit zullen ze op aanvraag naar jouw huis, extra fases aanleggen, maar dan krijg je er ook gelijk 3 aangeboden. Dat je daar extra voor moet dokken, lijkt me duidelijk.Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 15:10:
Dit komt zeer zelden voor. Meestal krijg jij 1 fase en je buren de andere twee. Alleen als je in je huis krachtstroom (380V) nodig hebt, bijvoorbeeld voor een inductie kookplaat dan krijg je een aansluiting op een extra fase. Indien je meer stroom nodig hebt krijg je een grotere eindzekering, niet een extra fase.
De extra eindzekering krijg je zodra je over de zes groepen (of zeven indien er een fornuisgroep tussen zit) heen gaat.
De voeding van een PC levert geen 0 V. Hij leverd alleen +3.3 V, +12V en -12V doordat er ongelijke belastingen van de spanning zijn 'verplaatst' de 0V daardoor kan het komen dat er op onderdelen een verkeerde spanning komt te staan.
Verder:
Als er korsluiting tussen je kast en de voeding optreedt, kan het dus zij dat die 0V opeens veel hoger wordt waardoor andere onderdelen, die ook diezelfde spanning gebruiken dus ook en verkeerde spanning krijgen
Verder:
Als er korsluiting tussen je kast en de voeding optreedt, kan het dus zij dat die 0V opeens veel hoger wordt waardoor andere onderdelen, die ook diezelfde spanning gebruiken dus ook en verkeerde spanning krijgen
ik had het laatst met iemand over een aarde draad trekken van de meterkast naar onze kamers, maar hij zei dat dat door de lengte van de draad geen zin had. Dus heeft het zin, ik heb nu mijn pc op de verwarming geaard, maar is het beter om een kabel naar de meterkast te trekken, das wel iets van 15-20 meter.
Verwijderd
Dat is niet echt sociaal voor je mede huisgenoten en is ook heel erg af te raden. Gewoon al omdat het meestal niet eens werkt en je dus een vals gevoel van aarding hebt.gladiool schreef op 03 January 2003 @ 16:21:
ik had het laatst met iemand over een aarde draad trekken van de meterkast naar onze kamers, maar hij zei dat dat door de lengte van de draad geen zin had. Dus heeft het zin, ik heb nu mijn pc op de verwarming geaard, maar is het beter om een kabel naar de meterkast te trekken, das wel iets van 15-20 meter.
Ik heb lang een gecomputerd met een computer zonder aarde. Maar als ik telkens de achterkant van de computer aanraaakte voelde ik altijd dat daar stroom op stond. Toen ik mijn comp in een geaard stopcontact stopte was dat weg.
Er zijn 3 soorten mensen: mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen!
Verwijderd
Dit heeft weer te maken hoe je generatoren aansluit. Je hebt een sterschakeling en een driehoekschakeling. En er zijn grote verschillen tussen die twee schakelingen. Hoe het met die spanningen zit, hangt dus af van de opbouw van het elektriciteitsnet. Maar je werkt bijna altijd toch met een fase, omdat ze voor elke (van de drie fasen) meestal een wijk nemen, omdat drie even grote wijken een ongeveer even grote belasting vormen. En daarom is dit niet interessant voor de aarding van je pc.[...]
Ik ga dit opzoeken, maar volgens mij kopt dit niet. Volgens mij heeft elke fase een spannings verschil van 230V t.ov. de nul. Je kan dan 400Vt.o.v. de nul verkrijgen door twee fasen samen te nemen. Doordat de ene fase 1/3 naijlt op de andere kun je zijn spanning optellen bij de andere en krijg je 400V.
Verwijderd
Niet sociaal voor je huisgenoten?? Draden kan je ook redelijk wegwerken. Ik zie dan voor de rest geen asociaal aspect voor je huisgenoten....Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 16:38:
[...]
Dat is niet echt sociaal voor je mede huisgenoten en is ook heel erg af te raden. Gewoon al omdat het meestal niet eens werkt en je dus een vals gevoel van aarding hebt.
En een vals gevoel van aarding? Als je een aardedraad naar je meterkast toetrekt, doe je hetzelfde als wat er gebeurt bij een geaard stopcontact. Een speciale aardedraad heeft een dusdanige weerstand dat er nauwelijks een spanningsverschil over zal komen te staan en dat het dus wel degelijk een gedegen aarding vormt.
Als je de aarding via je verwarming doet, kan het juist een vals gevoel van aarding geven. Naast de vraag of de verwarming geaard is, kan dit bij elke reparatie aan het verwarmingssysteem veranderen. En daarnaast kan er bij een kortsluiting aan je pc, ook een spanning komen te staan over je verwarming. Is ook lekker als er dan kleine kinderen langskomen....
En nog een klein puntje: er zijn zoveel mogelijk in je pc voor statische elektriciteit. Als je pc niet is geaard, zal er 100% zeker statische elektriciteit te vinden zijn. En in je pc zitten er nou juist ontzettend veel onderdelen die hier juist niet tegen kunnen. En het zal allemaal vast nog wel draaien, maar kleine defecten kunnen de prestaties wel verminderen, terwijl ze ogenschijnlijk normaal functioneren. Dit zie je ook bij een blikseminslag waarna de pc nog werkt. Je Mobo en geheugen enzo kan je dan echt wel weggooien, omdat ze toch wel zijn beschadigd.
Dat kunt je wel doen, maar ik vraag me af wat het rendement is. Verbruik je hierdoor niet meer stroommvdejong schreef op 03 januari 2003 @ 13:43:
[...]
Probeer het eens met [ c o d e ] en [ / c o d e ] tags :
code:
1 2 3 4 5 6 7 ############ # # # ### ### # # # # # # # # ### ### # # # ############
Verwijderd
Nee, ik geef aan:
1) Dat een zelf gelegde aardedraad vanuit de meterkast gewoon een goede aarding vormt. 2) Dat aarding via de verwarming een erg slechte oplossing is.
3) Het duidelijk beter is voor je computer als hij wel geaard is.
Wat spreekt elkaar dan tegen?
1) Dat een zelf gelegde aardedraad vanuit de meterkast gewoon een goede aarding vormt. 2) Dat aarding via de verwarming een erg slechte oplossing is.
3) Het duidelijk beter is voor je computer als hij wel geaard is.
Wat spreekt elkaar dan tegen?