Mandrake [kernel upgrade]

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ik heb op mijn Linux Mandrake schijf een nieuwe kernel geinstalleerd, nu ik alle symbolic links zelf heb aangepast werkt lilo ook weer.
Echter hij schreeuwt kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

Mijn schijf heeft xfs als filesystem, waarschijnlijk zal dat het probleem ook wel zijn.... maar wat kan ik hier aan doen?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

XFS support meecompilen in je kernel, maar ik dacht niet dat xfs al in de huidige kernel tree aanwezig is, zou je moeten patchen I guess.

Verwijderd

Een mandrake update rpm of een tarballetje? Heu, bij nader inzien, waarschijnlijk het tweede. Zie post hierboven. |:(

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
rpm dus...

ik weet het ben stom geweest.

how-to patch kernel? n00b op kernel gebied

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:11 schreef Skinkie het volgende:
rpm dus...
Hmm, als je een rpm van mandrake hebt, pak je dan de kernelsource en compile je zelf? Of install je dan echt de cooker kernel die mandrake gecompiled heeft?
Hoe dan ook, rpms van mandrake afkomstig zouden tegenwoordig xfs moeten supporten.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
ik had gewoon via de cooker update geupdate. maar ik stop mijn verwisselbare schijf in een andere computer en toen deed dat ding nix meer.
Ben er net achter dat ik wat symbolic links moet wijzigen, echtere ik krijg dan wel het "mandrake welcome scherm" maar ik krijg vervolgens een VFS error. iemand nog ideeën?

Verwijderd

Zorgen dat je een kernel krijgt met XFS support en daarmee booten. Daarna zelf kernel bakken en installeren met XFS support. Lilo opnieuw activeren en reboot :)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
ja ik kom wel bij die schijf met mandrake cd + chroot maar how to make your own kernel?

(ik heb liever alles standaard (en werkend))

Maar het is dus 200% zeker dat het door XFS komt?

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:26 schreef Skinkie het volgende:
[..]

Maar het is dus 200% zeker dat het door XFS komt?
Nou nee, die unable-to-mount error kan volgens mij ook komen doordat lilo niet weet waar ie de root moet zoeken. Mandrake kernels hebben ook standaard XFS support lijkt me. De oplossing is denk ik: booten met die cd, inloggen als root en lilo draaien.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ja lilo staat volgens mij goed: root=/dev/hda1 echter die Mandrake shit had bij de vorige kernel editie nog een ramdisk, nu niet meer, die heb ik dus uitgezet. Heb al een paar keer lilo er op nieuw opgezet maar het mag allemaal niet baten. Kan iemand met ff instand bij staan?

Verwijderd

Heb al een paar keer lilo er op nieuw opgezet maar het mag allemaal niet baten.
Als in: je hebt het commando /sbin/lilo gegeven?
Kan iemand met ff instand bij staan?
Die zin snap ik nie :P

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
als in: /mnt/sbin/lilo -v -r /mnt
als in: /sbin/lilo
als in: /sbin/lilo -v

als in edit de lilo.conf file en zet dan lilo aan.

Of je me ff kan helpen via ICQ/MSN ofzo.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24
De kernel heeft standaard geen XFS support, je moet dus de XFS patch downloaden, je kernel patchen, alles goed instellen en compilen. Het is trouwens niet erg makkelijk om een kernel te compilen die goed werkt met Mandrake, ik heb zelf de eerste keer 5x m'n kernel opnieuw moeten compilen nadat ik wat instellingen veranderd had voordat het perfect werkte.

Als je al moeite hebt met XFS is het misschien niet verstandig om de kernel source van oa kernel.org te gebruiken. Je kan er dan beter eentje donwloaden uit de cooker en beginnen met de Mandrake standaard instellingen en die dan een beetje te veranderen.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
De kernel heeft standaard geen XFS support,
Hoe dan ook, rpms van mandrake afkomstig zouden tegenwoordig xfs moeten supporten.
beetje tegenstrijdig :?

• Pc123
Natuurlijk niet! Mandrake veranderd zelf vanalles aan de kernel oa XFS support. Dat is dus niet de standaard kernel maar een aangepaste Mandrake versie, die haal je uit de Mandrake Cooker (zie mijn vorige post).

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op woensdag 19 december 2001 19:29 schreef Pc123 het volgende:
Natuurlijk niet! Mandrake veranderd zelf vanalles aan de kernel oa XFS support. Dat is dus niet de standaard kernel maar een aangepaste Mandrake versie, die haal je uit de Mandrake Cooker (zie mijn vorige post).
Die staat er toch al op... dat staat juist er boven. Ik heb een rpm update gedaan. Dus van de Mandrake Cooker site kernel: 2.4.8-34.1mdk

• Pc123
Ik had een beetje te snel gelezen, ik dacht dat je m zelf gecompiled had, zo'n rpm hoort zo gemaakt te zijn dat ie vanzelf werkt, dat is dus niet zo, de cooker is development, niet stable, misschien dat er een bug in zit. Ik zou je aanraden om er zelf eentje te compilen, het beste is om gewoon de standaard kernel te nemen + XFS patch. En neem dan de 2.4.16, niet 2.4.8 + een aantal bugfixes van Mandrake.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 19:32 schreef Skinkie het volgende:

[..]
Dus van de Mandrake Cooker site kernel: 2.4.8-34.1mdk
Dan zou daar xfs support in moeten zitten, en zou het misschien toch een lilo probleem kunnen zijn?

• Pc123
Op woensdag 19 december 2001 19:38 schreef Mainwave het volgende:

[..]

Dan zou daar xfs support in moeten zitten, en zou het misschien toch een lilo probleem kunnen zijn?
Zou kunnen, maar die rpm hoeft niks te veranderen aan de lilo config file. Gewoon de symlinks goed zetten.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 19:32 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Die staat er toch al op... dat staat juist er boven. Ik heb een rpm update gedaan. Dus van de Mandrake Cooker site kernel: 2.4.8-34.1mdk
Tussen twee haakjes: da's een update rpm en niet een cooker rpm. Cooker is namelijk bij kernel 2.4.16.

Hoe heb je de symlinks precies verandert? Ik heb die update ook gedaan en kan me niet herinneren dat ik dat gedaan heb.

• Pc123
Die zou goed getest moeten zijn, hoe heb je m geinstalleerd? Die symlinks zou de rpm zelf moeten doen.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
gewoon in X met MandrakeUpdate, is het misschien handig om die rpm opnieuw uit te voeren?

heb de symlinkies verwijderd met rm en nieuwe aangemaakt met ln -s [nieuwe bestandjes]

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 19:40 schreef Pc123 het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar die rpm hoeft niks te veranderen aan de lilo config file. Gewoon de symlinks goed zetten.
Volgens de officiele kernel update install moet je lilo wel draaien:
NOTE: This update is *not* meant to be done via MandrakeUpdate! You must download the necessary RPMs and upgrade manually by following these steps:
1. Type: rpm -ivh kernel-[version].i586.rpm
2. Type: mv kernel-[version].i586.rpm /tmp
3. Type: rpm -Fvh *.rpm
4. 1. You may wish to edit /etc/lilo.conf or /boot/grub/menu.lst to ensure a new entry is in place. The new kernel will be the last entry. Change any options you need to change. You will also want to create a new entry with the initrd and image directives pointing to the old kernel's vmlinuz and initrd images so you may also boot from the old images if required.[..]
5. 1. If you use LILO type: /sbin/lilo -v [..]
gewoon in X met MandrakeUpdate, is het misschien handig om die rpm opnieuw uit te voeren?
Dat moest dus niet. Instructies staan hierboven. Wilde gok: Misschien moet je nog chroot doen voordat je /sbin/lilo doet? Oh wacht, da's hetzelfde als lilo -r. Hmm, nee, weet niet.

Verwijderd

Hmm, volgens mij ziet iedereen het meest voor de hand liggende over het hoofd.
Je kernel is een basic kernel. Voor de verschillende filesystemen worden modules gebruikt.
De kernel zelf bevat dus geen support voor xfs. Ook niet voor ext3 of reiserfs of jfs.

Dit gaat via een ramdisk, zoals je zelf al gegokt had.
Met mkinitrd kun je een ramdisk aanmaken, en dan als optie aan lilo toevoegen.
Ik hoop dat je de vorige kernel nog kunt booten, of een bootfloppy hebt.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 20:06 schreef MarcelP het volgende:
Hmm, volgens mij ziet iedereen het meest voor de hand liggende over het hoofd.
Je kernel is een basic kernel. Voor de verschillende filesystemen worden modules gebruikt.
De kernel zelf bevat dus geen support voor xfs. Ook niet voor ext3 of reiserfs of jfs.
[..]
Dus wel. Het is een afgepatchte, volgepropte mandrake FUBAR kernel :).

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ja das dus het vreemde initrd.img is weg. RPMetje voor image downloaden? en dat installeren? we gaan het proberen

Verwijderd

Oh, wat MarcelP misschien bedoelt is dat de kernel de modules niet kan laden omdat ie het filesysteem niet kan mounten?

Volgens het commentaar in xconfig kan root nooit xfs zijn als je het als module compileert. Het is modulair opgenomen in de mandrake kernel dus ... :?

• Pc123
Die initrd.ing is volgens mij alleen nodig als je van een scsi schijf wil opstarten.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
waarom heeft het dan gewerkt? bij de oude kernel :? ben nog ff bezig met de nomount optie... echter nu doet lilo ook nix meer.

Verwijderd

Heb even in alt.os.linux.mandrake gezocht: er was nog iemand die de fout had gemaakt om met mandrakeupdate de kernel te gaan installeren (updaten eigenlijk, oude kernel wordt gedelete). De oplossing was:
> Boot the rescue CD and mount your drive. Then chroot <the mountpoint of
> your drive> (chroot /myhd for instance). Then perform a mkinitrd. That
> MAY reconstruct the initrd for you and make it possible for you to boot.
> Then run lilo, exit to get out of the chroot, and reboot.
link naar de draad

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
als ik mkinitrd doe geeft ie de melding dat de directory met modules voor die kernel niet bestaat. oude kernel opgeven?

Verwijderd

welke dirs heb je in /lib/modules? Daar moet je nieuwe kernel toch bijstaan.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ja sorrie ff wat fout gedaan... ik heb nu die init voor de nieuwe kernel.

heb een symbolic link aangemaakt naar initrd.img

en weer stom geweest :( vergeten lilo er op nieuw op te zetten (het is al laat :'()

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
HET IS GELUKT!!!!!!!!!!!!!!

nu nog ff kijken of ie zonder de optie nomount ook werkt.
(werkt ook)

THANX GUYS!!!! :*

Pagina: 1